Aaneenschakeling van geschrapte ritten: puinzooi Leiden-Den Haag

  • 14 April 2023
  • 5 reacties
  • 214 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren besloot ik bij uitzondering eens de trein te nemen tussen Amsterdam en Delft. Een rit die normaal zo'n 50 minuten duurt eindige in een nachtelijke tocht van meer dan 3 uur waarbij ik door NS-personeel van station naar station werd verwezen en uiteindelijk niet meer met de NS thuiskwam. Het ontbreken van enig klantgericht systeem in geval van verstoringen is belachelijk, evenals de beschamende betrouwbaarheid van de dienstregeling. 

 

Doordat het spoor tussen Leiden en Den Haag eruit ligt, sloot ik rond 23:30 aan bij de vervangende bussen naar Den Haag. De bus zou om 23:55 komen. Dat tijdstip kwam en ging voorbij, zonder bus. De aansluiting op de laatste trein vanuit Den Haag kwam zo in gevaar. Het aanwezige personeel had geen enkele idee of/wanneer het busvervoer nog kwam en instrueerde ons om maar de reguliere EBS bus te pakken. Na een binnendoor rit met de bus liep ik station Den Haag Laan van NOI binnen om te zien dat de laatste twee treinen van de avond net geschrapt waren. Gebeld met de NS-klantenservice voor vervangend vervoer maar die instrueerde ons om naar Den Haag HS te gaan omdat daar nog wel treinen vandaan reden. Dit kostte weer twee tramritten. Inmiddels was het kwart over 1. Nog een half uur wachten tot de trein naar Delft. Dachten we. Tegen half 2 verscheen er +30 minuten op het bord. En weer een paar minuten later: rijdt niet. 2 stations in Den Haag afgegaan en bij allebei worden de laatste treinen van de dag kort voor vertrek doodleuk eruit gehaald. Zoals op dit forum tot in de treure is geadviseerd ben ik naar de servicezuil gegaan om daar vervangend vervoer in de vorm van een taxi te krijgen. ‘Nee meneer dat doen wij niet. Bel de klantenservice maar'. Bellen naar de klantenservice leverde keer op keer een verbroken verbinding op. Na meerdere keren proberen en bijna een kwartier in de wacht te hebben gestaan was het om kwart voor twee wel klaar en heb ik met een aantal andere reizigers een taxi gesplit. 

 

Een debacle dat me tijd, frustratie en geld heeft gekost. De instructies van NS-personeel opvolgen om met ander OV naar een volgend station te gaan bracht me van de regen in de drup, en ik betwijfel of dit in het kader van de thuisbreng garantie wel de bedoeling was? Ik zal wel niet in aanmerking komen voor enige vergoeding van de extra kosten (bus, 2x tram, taxi) omdat het niet door de NS is geregeld (doch in geval van bus en tram wel op instructie van NS personeel is geweest!). Bij nachtelijke verstoringen sta je er alleen voor. 


5 reacties

Goedemiddag TDEDZ en welkom bij de NS Community.

Het spijt me om te lezen dat jouw treinreis zo belabberd is verlopen. Ik snap ook niet zo goed dat er via de servicezuil is aangegeven dat er niets voor je betekend kon worden, want bij mijn weten is dat juist een plek waar zoiets aangevraagd kan worden.

Ik zou je toch willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. In dit soort uitzonderlijjke gevallen is het soms alsnog mogelijk om een vergoeding te bieden voor de extra gemaakte reiskosten. Alle contactopties vind je hier.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker ‘s nachts is NS totaal niet berekend op het helpen van reizigers, en al helemaal niet wanneer er een langdurige grote verstoring is.

Reputatie 7
Badge +3

Het busvervoer tussen Leiden en Den Haag gaat op zijn zachtst gezegd niet echt optimaal. Alleen stopbussen en geen snelbussen, lange overstaptijden en regelmatig klachten dat er geen bus komt.

Overigens wordt er tussen Amsterdam en Delft geen reisadvies met de NS bus gegeven, maar wordt geadviseerd om te reizen met de trein, dat kan via de HSL (met toeslag) of via Utrecht, dat is een stuk sneller dan met die bussen, zelfs als alles verder goed gaat. Mocht u komende week nog eens deze reis maken zou ik niet meer over Leiden en met die bussen reizen. 

Na de ramp bij Harmelen was binnen 36 uur de ravage opgeruimd en het spoor gerepareerd. Na de ramp bij Voorschoten heeft Prorail.daar 18 dagen voor nodig. Tja, er wordt wat gestudeerd en vergaderd anno 2023.

Reputatie 7

Na de ramp bij Harmelen was binnen 36 uur de ravage opgeruimd en het spoor gerepareerd. Na de ramp bij Voorschoten heeft Prorail.daar 18 dagen voor nodig. Tja, er wordt wat gestudeerd en vergaderd anno 2023.

Dat is ruim 60 jaar geleden, toen waren er vast ook 60 x minder regels, normen, eisen, protocollen en betrokken partijen.

 

Reageer