Gisteren besloot ik bij uitzondering eens de trein te nemen tussen Amsterdam en Delft. Een rit die normaal zo'n 50 minuten duurt eindige in een nachtelijke tocht van meer dan 3 uur waarbij ik door NS-personeel van station naar station werd verwezen en uiteindelijk niet meer met de NS thuiskwam. Het ontbreken van enig klantgericht systeem in geval van verstoringen is belachelijk, evenals de beschamende betrouwbaarheid van de dienstregeling.
Doordat het spoor tussen Leiden en Den Haag eruit ligt, sloot ik rond 23:30 aan bij de vervangende bussen naar Den Haag. De bus zou om 23:55 komen. Dat tijdstip kwam en ging voorbij, zonder bus. De aansluiting op de laatste trein vanuit Den Haag kwam zo in gevaar. Het aanwezige personeel had geen enkele idee of/wanneer het busvervoer nog kwam en instrueerde ons om maar de reguliere EBS bus te pakken. Na een binnendoor rit met de bus liep ik station Den Haag Laan van NOI binnen om te zien dat de laatste twee treinen van de avond net geschrapt waren. Gebeld met de NS-klantenservice voor vervangend vervoer maar die instrueerde ons om naar Den Haag HS te gaan omdat daar nog wel treinen vandaan reden. Dit kostte weer twee tramritten. Inmiddels was het kwart over 1. Nog een half uur wachten tot de trein naar Delft. Dachten we. Tegen half 2 verscheen er +30 minuten op het bord. En weer een paar minuten later: rijdt niet. 2 stations in Den Haag afgegaan en bij allebei worden de laatste treinen van de dag kort voor vertrek doodleuk eruit gehaald. Zoals op dit forum tot in de treure is geadviseerd ben ik naar de servicezuil gegaan om daar vervangend vervoer in de vorm van een taxi te krijgen. ‘Nee meneer dat doen wij niet. Bel de klantenservice maar'. Bellen naar de klantenservice leverde keer op keer een verbroken verbinding op. Na meerdere keren proberen en bijna een kwartier in de wacht te hebben gestaan was het om kwart voor twee wel klaar en heb ik met een aantal andere reizigers een taxi gesplit.
Een debacle dat me tijd, frustratie en geld heeft gekost. De instructies van NS-personeel opvolgen om met ander OV naar een volgend station te gaan bracht me van de regen in de drup, en ik betwijfel of dit in het kader van de thuisbreng garantie wel de bedoeling was? Ik zal wel niet in aanmerking komen voor enige vergoeding van de extra kosten (bus, 2x tram, taxi) omdat het niet door de NS is geregeld (doch in geval van bus en tram wel op instructie van NS personeel is geweest!). Bij nachtelijke verstoringen sta je er alleen voor.