Skip to main content
Antwoord

busvervoer tussen zwolle en deventer

• May 19, 2025
  • 7 reacties
  • 237 Bekeken

Hoe is het mogelijk dat ik komende week voor een rit Wijhe= Deventer bijna een uur onderweg ben.

Bij vorige stremmingen was dit maar een half uur.

Beste antwoord door JurgenH

Olst en Wijhe zijn beide kleine stations maar Olst kent wel net iets meer in-/uitstappers. Het gros van de reizigers maakt de rit Zwolle-Deventer. Persoonlijk had ik een snelbus Zwolle-Deventer en een stopbus Zwolle-Wijhe-Olst-Deventer veel logischer gevonden, maar mogelijk zijn daar meer bussen voor nodig die er niet zijn. Het gekke eraan is dat je nu dus 3 series hebt: Zwolle-Wijhe, Wijhe-Olst, Zwolle-Olst-Deventer. Het lijkt me dat dat meer bussen kost.

De situatie is dus nu: Vanuit Zwolle zijn zowel Wijhe, Olst en Deventer alle 3 goed bereikbaar, vanaf Deventer enkel Zwolle en Olst. Wellicht dat NS ook gekeken heeft naar de reisrichting vanaf beide stations.

Van 15 minuten reistijd naar 46 minuten met een overstap is iig wel fors. Helemaal omdat de werkzaamheden een volle week in beslag nemen. Dat kost je in een week tijd al gauw een halve werkdag.

7 reacties

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 19, 2025

Ik zie dat NS ervoor heeft gekozen twee verschillende buslijnen in te stellen. Hierdoor moet je van Deventer naar Wijhe overstappen in Olst en ben je net zo lang onderweg als van Zwolle naar Deventer. Dit maakt de bereikbaarheid van Wijhe vanuit Deventer inderdaad behoorlijk slecht.

Zoals ik het nu zie rijdt er een stopbus: Zwolle - Olst - Deventer (die niet stopt in Wijhe), en rijdt er een snelbus Zwolle - Wijhe (die enkel pendelt tussen Wijhe en Zwolle). Mogelijk heeft het te maken met het beter spreiden van reizigers, en wil men Zwolle-Deventer sneller houden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 19, 2025

NS lijkt hiermee te experimenteren, want ik zie het steeds vaker gebeuren dat bussen worden opgesplitst. Wat mij betreft niet echt een vooruitgang. Het zal vast kostenbesparend zijn, maar ideaal voor de reiziger is het zeker niet.

Ik weet niet wat voor beleid NS aan het volgen is, maar het lijkt niet echt goed te gaan met NS 🙈.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 19, 2025

Doen ze ook bij werkzaamheden tussen Einhoven en Deurne, dan rijdt er een snelbus Eindhoven - Helmond - Deurne en voor de kleinere stations in Helmond een pendelbusje.

Dan ben je van Eindhoven naar Helmond Brandevoort (normaal 8 minuten) meer dan een half uur onderweg.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 19, 2025

Dank voor jullie reacties.

Misschien dat NS eens in de dikke van dale moet opzoeken wat de betekenis van klantvriendelijkheid is

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • May 19, 2025

Olst en Wijhe zijn beide kleine stations maar Olst kent wel net iets meer in-/uitstappers. Het gros van de reizigers maakt de rit Zwolle-Deventer. Persoonlijk had ik een snelbus Zwolle-Deventer en een stopbus Zwolle-Wijhe-Olst-Deventer veel logischer gevonden, maar mogelijk zijn daar meer bussen voor nodig die er niet zijn. Het gekke eraan is dat je nu dus 3 series hebt: Zwolle-Wijhe, Wijhe-Olst, Zwolle-Olst-Deventer. Het lijkt me dat dat meer bussen kost.

De situatie is dus nu: Vanuit Zwolle zijn zowel Wijhe, Olst en Deventer alle 3 goed bereikbaar, vanaf Deventer enkel Zwolle en Olst. Wellicht dat NS ook gekeken heeft naar de reisrichting vanaf beide stations.

Van 15 minuten reistijd naar 46 minuten met een overstap is iig wel fors. Helemaal omdat de werkzaamheden een volle week in beslag nemen. Dat kost je in een week tijd al gauw een halve werkdag.

• May 20, 2025

Doen ze ook bij werkzaamheden tussen Einhoven en Deurne, dan rijdt er een snelbus Eindhoven - Helmond - Deurne en voor de kleinere stations in Helmond een pendelbusje.

Dan ben je van Eindhoven naar Helmond Brandevoort (normaal 8 minuten) meer dan een half uur onderweg.

De keren dat ik in Brandevoort in het weekend overdag ben uitgestapt waren er best veel reizigers (van/naar richting Eindhoven). Dat past bij werkzaamheden toch niet in zo'n klein busje?

• Koploper****
  • May 20, 2025

De keren dat ik in Brandevoort in het weekend overdag ben uitgestapt waren er best veel reizigers (van/naar richting Eindhoven). Dat past bij werkzaamheden toch niet in zo'n klein busje?

Veel mensen zullen bij werkzaamheden eerder buslijn 24 nemen.