Gaan we weer. Helaas niet de eerste keer dit jaar dat zoiets gebeurt.. Afgelopen mei gebeurde nagenoeg hetzelfde tussen Groningen en Meppel (bron) en twee weken later van en naar Delft (bron). Daarbij laat ik het het hele landelijke debacle van 3 april nog achterwege. In alle gevallen mochten de getroffen reizigers het vervangende vervoer zelf maar uitzoeken.
In ieder geval is NS eerlijk door men deze keer een dag van tevoren te waarschuwen (I.p.v. zoals eerder het geval vaak op de dag zelf). Ik geloof best dat ze hun best doen om zoveel mogelijk bussen te regelen in deze moeilijke tijd van tekorten, maar desniettemin blijft het triest dat dit steeds meer een trend lijkt te worden. Met als gevolg helaas een steeds grotere deuk in de betrouwbaarheid van het OV.
Nee he.... Treinreizen wordt steeds minder prettig zo. Ervan afhankelijk zijn wordt steeds lastiger. Je moet als reiziger wel erg flexibel zijn en je maar steeds aanpassen. Elke dag nieuwe verrassingen. Ik snap wel dat veel mensen niet terugkeren naar ov. Helaas.
Opmerkelijk omdat NS conform de concessie verplicht is om vervangend vervoer te regelen. Dit gaat ongetwijfeld nog een staart krijgen, inclusief heel veel claims van gestrande reizigers. Het hele kaartenhuis van vervangend busvervoer bij werkzaamheden is aan het instorten. Dit gaat heel veel consequenties hebben bij de planning van werkzaamheden.
Met "overmacht" kun je overal.onderuit komen en dat weten NS/ProRail ook.
Dat het vervangende busvervoer instort komt omdat ProRail steeds meer mega lange buitendienstellingen organiseert in de zomervakantie die steeds vaker met elkaar concurreren om bussen. Deze week zowel bij Ede, Tiel als Liempde, allemaal min of meer in dezelfde regio. Als je dan op het laatste moment ook nog met Amersfoort komt aanzetten vis je achter het net.
Daar komt bij dat er in de zomervakantie traditioneel sowieso weinig touringcars (lees: chauffeurs) beschikbaar zijn omdat dat het hoogseizoen voor touringcarbedrijven is en chauffeurs ook nog zelf met vakantie gaan.
De beste oplossing is om vanaf volgend jaar voor de vakantieperiodes in het Oostblok een pool van een paar honderd chauffeurs te werven die gedurende twee maanden bij werkzaamheden op allerlei lokaties kunnen worden ingezet. Bussen zijn er genoeg, dat is het probleem niet.
Het zoeken naar oplossingen begint met definiëren van het probleem.
Het probleem met gebrek aan chauffeurs om treinvervangende bussen te rijden begint dusdanige vormen aan te nemen dat het ministerie met ProRail en de vervoerders om tafel moet om structurele oplossingen uit te werken. Het simpelweg niet regelen van treinvervangend busvervoer is natuurlijk niet accepetabel.