beantwoord

Fiets meenemen niet mogelijk.


Reputatie 7
Badge +1

Ik zou morgen graag de fiets willen meenemen vanuit Noord Holland naar Weert, maar ik zie dat er op 2 plaatsen wordt gewerkt aan het spoor (Haarlem-Leiden en Utrecht-Den Bosch waardoor dit niet mogelijk is.

 

Ik zie dan ook weer dat de Intercity direct ondanks deze verstoringen toch met toeslag is. Ik vraag mij af waarom?? Ik denk overigens dat veel reizigers morgen behoorlijk verrast zullen zijn. 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 27 April 2022, 15:32

Bekijk origineel

18 reacties

Ik zie dan ook weer dat de Intercity direct ondanks deze verstoringen toch met toeslag is. Ik vraag mij af waarom?? Ik denk overigens dat veel reizigers morgen behoorlijk verrast zullen zijn. 

De HSL is tegenwoordig bij werkzaamheden elders niet meer toeslagvrij om overbezetting te voorkomen.

Waarom zouden reizigers morgen verrast zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou ik gewoon vanaf Sloterdijk de IC naar Vlissingen nemen en overstappen op Rotterdam. 

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor deze tip. Ik kon hem niet vinden in de reisplanner. Reistijd wordt wel erg lang. Ik ga even nadenken over het huren van een fiets. Ik moet wel een stukje van Weert naar Hamont v.v. vind dat eigenlijk iets te ver voor een ov-fiets.  

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor deze tip. Ik kon hem niet vinden in de reisplanner. Reistijd wordt wel erg lang. Ik ga even nadenken over het huren van een fiets. Ik moet wel een stukje van Weert naar Hamont v.v. vind dat eigenlijk iets te ver voor een ov-fiets.  

Als je vanaf Weert lijn 11 tot Budel-Schoot, Stationsweg neemt, dan is het nog maar ruim 1,5 km. Is wel te voet te doen.

Badge +3

Vanuit Haarlem rijden er treinen naar Amsterdam Centraal:

Voor wat betreft de werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch:

Je fiets kan dus gewoon mee, want je kunt via Sloterdijk en Schiphol reizen naar Breda, daar overstappen naar Tilburg en dan de sprinter naar Weert.

De reistijd met busvervoer tussen Utrecht en Geldermalsen is ca. 2:36, met de trein ca. 2:51 dus een kwartiertje extra. Je betaalt dan wel € 2,70 toeslag voor de IC direct maar als je buiten de spits reist kan je die toeslag ook op het perron laden voor € 1,62.

De reis ‘met fiets’ is dus pakweg 9 euro duurder (fietskaartje + ICd toeslag). Geen idee of je daar een fiets voor kunt huren (tenzij OV-fiets een optie is, voor € 4,15).

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor deze tip. Ik kon hem niet vinden in de reisplanner. Reistijd wordt wel erg lang. Ik ga even nadenken over het huren van een fiets. Ik moet wel een stukje van Weert naar Hamont v.v. vind dat eigenlijk iets te ver voor een ov-fiets.  

Die staat ook niet in de reisplanner. Ik meen me te herinneren dat je vanaf Heemskerk reist. Dan zie ik in de planner een overstap op Sloterdijk op de IC naar Vlissingen (die dan via Schiphol/Leiden gaat) en vervolgens een overstap op Schiphol op de ICD. Qua TE is de HSL gelijk aan reizen via Leiden, dus ik zie geen reden dat je dan niet via Leiden zou mogen reizen. Is inderdaad wel nog eens 30 minuten langer. 

Reputatie 7
Badge +3

Je fiets kan dus gewoon mee, want je kunt via Sloterdijk en Schiphol reizen naar Breda, daar overstappen naar Tilburg en dan de sprinter naar Weert.

Maar de reisplanner geeft als optie met reizen via Sloterdijk en Schiphol alleen een reis met de ICD. De fiets kan dan inderdaad mee, maar dan moet je wel de ICD toeslag betalen. Als je die toeslag niet wil betalen zou ik dan vanaf Sloterdijk gewoon blijven zitten in die 2200 tot Rotterdam en dan vanaf daar de ICD of IC Eindhoven nemen. 

 

Badge +3

Maar de reisplanner geeft als optie met reizen via Sloterdijk en Schiphol alleen een reis met de ICD. De fiets kan dan inderdaad mee, maar dan moet je wel de ICD toeslag betalen. Als je die toeslag niet wil betalen zou ik dan vanaf Sloterdijk gewoon blijven zitten in die 2200 tot Rotterdam en dan vanaf daar de ICD of IC Eindhoven nemen. 

Ja, dat kan ook nog. Verschil tussen € 1,62 toeslag en pakweg 30 minuten extra reistijd. Een fiets huren is duurder dus je hebt in totaal 3 keuzes.

 

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor alle adviezen. Ik ga vanaf Hamont nog even verder België in. Ik heb Dalvrij en was een beetje aan het puzzlen of ik voor 06.30 uur ga vertrekken of na 09.00 uur. Na 09.00 uur zou ik dan wel een fiets mee willen nemen. Ik denk echter dat ik de optie van @rvdborgt ga uitproberen. Dank voor alle suggesties.

Badge +3

Bedankt voor alle adviezen. Ik ga vanaf Hamont nog even verder België in. Ik heb Dalvrij en was een beetje aan het puzzlen of ik voor 06.30 uur ga vertrekken of na 09.00 uur. Na 09.00 uur zou ik dan wel een fiets mee willen nemen. Ik denk echter dat ik de optie van @rvdborgt ga uitproberen. Dank voor alle suggesties.

Prima. Lijn 11 kan je eventueel ook nemen vanaf station Maarheeze. Scheelt je een minuut of 6 (gerekend vanuit Eindhoven). Maarheeze is ook nog een optie als je met je eigen fiets de sprinter Tilburg - Weert neemt.

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend vroeg vertrokken en het is helaas een enorme puinhoop op het spoor. Op het traject van de ICD gestrande trein in beide richtingen. Overvolle intercity naar Vlissingen die ook al met een kwartier vertraging vertrok. Afijn Rotterdam is inmiddels bereikt. We gaan verheugd verder.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe laat ga je terug? Dan kunnen ze alvast zorgen voor een volgende storing.

 

Oh wacht, die is er al. 😁

 

Reputatie 7
Badge +4

Dank voor deze tip. Ik kon hem niet vinden in de reisplanner. Reistijd wordt wel erg lang. Ik ga even nadenken over het huren van een fiets. Ik moet wel een stukje van Weert naar Hamont v.v. vind dat eigenlijk iets te ver voor een ov-fiets.  

Als je vanaf Weert lijn 11 tot Budel-Schoot, Stationsweg neemt, dan is het nog maar ruim 1,5 km. Is wel te voet te doen.

Bedenk wel dat lopen langs de spoorweg niet mag, al is het niet echt druk: er rijdt een paar keer per dag een zinktrein van Antwerpen naar de fabriek bij Budel. Historisch wel interessant. Tja, IJzeren Rijn en zo, ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Bedenk wel dat lopen langs de spoorweg niet mag, al is het niet echt druk: er rijdt een paar keer per dag een zinktrein van Antwerpen naar de fabriek bij Budel. Historisch wel interessant. Tja, IJzeren Rijn en zo, ;-)

Daar is bij mijn weten een voetpad ten zuiden van het spoor.

Reputatie 7
Badge +1

Bedenk wel dat lopen langs de spoorweg niet mag, al is het niet echt druk: er rijdt een paar keer per dag een zinktrein van Antwerpen naar de fabriek bij Budel. Historisch wel interessant. Tja, IJzeren Rijn en zo, ;-)

Daar is bij mijn weten een voetpad ten zuiden van het spoor.

Ik ben dus gisteren inderdaad langs het spoor naar Hamont gelopen. Geen zinktrein tegengekomen. Het zal wel illegaal zijn geweest, maar zoals het nu is, is de weg langs het spoor wel heel gemakkelijk bereikbaar. Ik kwam ook mensen tegen die hun hond aan het uitlaten waren. 

Goede tip @rvdborgt  

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben dus gisteren inderdaad langs het spoor naar Hamont gelopen. Geen zinktrein tegengekomen. Het zal wel illegaal zijn geweest, maar zoals het nu is, is de weg langs het spoor wel heel gemakkelijk bereikbaar. Ik kwam ook mensen tegen die hun hond aan het uitlaten waren.

Dat laatste zag ik ook telkens dat ik er geweest ben. Het voetpad is op Google Maps (satellietbeelden) ook duidelijk te zien.

Reputatie 7
Badge +4

Het is natuurlijk spoorlopen, en ik ben de zinktrein tegengekomen, maar de kans is gering. Aan de Belgische kant worden veel honden uitgelaten. Ik zoek oude spoorwegen op en vindt dit leuk, ook omdat er ooit over de IJzeren Rijn gesproken is. Ook interessant in verband met de Eerste Wereldoorlog. Geschiedenismannetje he. De andere kant op richting Weert is, los van het eerste stukje, vrij van treinen en daar kun je sowieso goed wandelen. Het punt waar de lijn aansluit is ook goed te zien in Weert. Zover niet doorlopen.

Spoorlopen mag niet, ik herinner me ook een bordje aan de Nederlandse kant, maar het is wel te doen.

Wat mij betreft wordt de Belgische lijn vanaf Hamont doorgetrokken naar Weert. Maar ja dan komt Belgie weer met de IJzeren Rijn op de proppen, dus ik ben bang dat het niet gebeurt. Dat het spoorlopen is kunt u natuurlijk niet ontkennen, maar in dit geval gaat het bepaald niet om een drukke lijn. Op ongeveer de helft de grensmarkering en leuke informatie op het station van Hamont. Naar Brussel is nog twee uur.

 

Voor de boekenlezers: https://wbooks.com/winkel/geschiedenis/spoorwegen/atlas-van-de-verdwenen-spoorlijnen-in-nederland-6e-druk/

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Over verdwenen spoorwegen gesproken, dit vind je dan misschien ook wel interessant. https://sleutelstad.nl/2022/02/14/eindelijk-uitleg-bij-de-rails-en-het-stootblok-langs-de-herensingel/

Op een oudere Google maps foto is het stootblok en stukje spoor duidelijk te zien, op de meer recente foto's is het wat overgroeid.

 

Reageer