beantwoord

Groepsticket en werkzaamheden 27 juli 2022


Wij hebben met 8 personen 2 groepstickets gekocht en zouden reizen van Amsterdam-Zuid naar Zwolle. Normaal gesproken met de intercity via Almere-Centrum, Lelystad naar Zwolle. Door de werkzaamheden bij Amsterdam-Zuid moeten we nu ruim een uur langer reizen via Amersfoort. We willen daarom opstappen op station Almere-Buiten en met de sprinter naar Zwolle of Almere-Centrum en alsnog met de intercity naar Zwolle. Volgens de klantenservicemedewerker mag dat niet omdat het traject vanwege de werkzaamheden nu gewijzigd is. Dat kunnen jullie toch niet serieus menen? Dan is het met de auto nog sneller. Graag uw reactie.

icon

Beste antwoord door Robert B 23 July 2022, 15:36

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Wat u wil (per sprinter van Almere Buiten naar Zwolle) mag wel, omdat de reisplanner voor woensdag 27 juli een reisadvies geeft met Almere Buiten als tussenstation:
 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Tegen de reisrichting in reizen mag officieel niet, dus van Almere Buiten via Almere Centrum naar Zwolle is niet geldig.

Maar opstappen op Almere Buiten en dan een sprinter naar Lelystad en dan de IC naar Zwolle/Groningen mag natuurlijk wel.

Overstappen in Lelystad op de intercity levert je overigens maar 1 minuut tijdwinst op naar Zwolle.

Welkom bij de NS Community!

Tegen de reisrichting in reizen mag officieel niet, dus van Almere Buiten via Almere Centrum naar Zwolle is niet geldig.

Maar opstappen op Almere Buiten en dan een sprinter naar Lelystad en dan de IC naar Zwolle/Groningen mag natuurlijk wel.

Overstappen in Lelystad op de intercity levert je overigens maar 1 minuut tijdwinst op naar Zwolle.

Die minuut zal in de praktijk iets meer zijn want zo dicht kan de sprinter niet achter de IC binnen rijden in Zwolle.

Wat u wil (per sprinter van Almere Buiten naar Zwolle) mag wel, omdat de reisplanner voor woensdag 27 juli een reisadvies geeft met Almere Buiten als tussenstation:
 


Bedankt voor uw hulp! Ik ben geen frequente reiziger. Ik bedoelde dus of opstappen in Almere-Buiten of opstappen in Almere-Centrum. Wij gaan dan voor Almere-Buiten en nemen de sprinter naar Zwolle.

Welkom bij de NS Community!

Tegen de reisrichting in reizen mag officieel niet, dus van Almere Buiten via Almere Centrum naar Zwolle is niet geldig.

Maar opstappen op Almere Buiten en dan een sprinter naar Lelystad en dan de IC naar Zwolle/Groningen mag natuurlijk wel.

Overstappen in Lelystad op de intercity levert je overigens maar 1 minuut tijdwinst op naar Zwolle.

Bedankt voor uw hulp! Ik ben geen frequente reiziger. Ik bedoelde dus of opstappen in Almere-Buiten of opstappen in Almere-Centrum. Wij gaan dan voor Almere-Buiten en nemen de sprinter naar Zwolle.

Badge +3

Opstappen in Almere Centrum en dan de intercity nemen mag ook.

Maar dan moet u wel eerst naar Almere toe, ik zou de reis aanvangen vanaf Amsterdam Centraal en mocht er controle zijn aangeven dat de IC vanwege de werkzaamheden dus een andere route reed dan u gewend bent en daarom met een ticket van Amsterdam Zuid opgestapt bent op Amsterdam Centraal. 

Qua traject verschillen de kilometers niet zoveel en ik mag aannemen dat er begrip is bij een Hc die controleert, al is dat natuurlijk altijd even afwachten.

Maar dan moet u wel eerst naar Almere toe, ik zou de reis aanvangen vanaf Amsterdam Centraal en mocht er controle zijn aangeven dat de IC vanwege de werkzaamheden dus een andere route reed dan u gewend bent en daarom met een ticket van Amsterdam Zuid opgestapt bent op Amsterdam Centraal. 

Qua traject verschillen de kilometers niet zoveel en ik mag aannemen dat er begrip is bij een Hc die controleert, al is dat natuurlijk altijd even afwachten.

Dank u wel. Wij wonen in Amstelveen en 2 familieleden uit Almere zouden in Almere zich bij ons voegen dus nemen we nu maar een stukje de auto en vertrekken vanuit Almere. Kost ons net zoveel tijd als vertrekken vanaf Centraal 😊

Welkom bij de NS Community!

Tegen de reisrichting in reizen mag officieel niet, dus van Almere Buiten via Almere Centrum naar Zwolle is niet geldig.

Maar opstappen op Almere Buiten en dan een sprinter naar Lelystad en dan de IC naar Zwolle/Groningen mag natuurlijk wel.

Overstappen in Lelystad op de intercity levert je overigens maar 1 minuut tijdwinst op naar Zwolle.

 

 

Badge +3

@Tijdvoor er staat ‘Tegen de richting in reizen is nog steeds niet toegestaan wanneer er geen tijdswinst wordt behaald’

Dus vandaar niet via Almere Buiten naar Almere Centrum. De sprinter naar Zwolle is natuurlijk prima, en de keuze voor Almere Buiten zal wel zijn wegens parkeerkosten?

Badge +3

Qua traject verschillen de kilometers niet zoveel en ik mag aannemen dat er begrip is bij een Hc die controleert, al is dat natuurlijk altijd even afwachten.

Een Groepsticket heeft een vaste prijs ongeacht de afstand, dus naar Zwolle vanaf Amsterdam Centraal als er Amsterdam Zuid op staat zal geen probleem zijn in dit geval.

Voor wat betreft de geadviseerde route (in dit geval sneller via Amersfoort) lijkt het me geen probleem om tóch via Almere te reizen, zolang je maar niet via bijv. Utrecht/Amersfoort reist (om daar medereizigers op te pikken).

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de reisplanner kun je ook vanaf Amsterdam Zuid naar Amersfoort reizen en daar overstappen op de IC naar Zwolle. Misschien is dat een handig alternatief. De reis duurt dan 1u27m. Dat is 26 minuten langer dan wanneer de normale rechtstreekse IC rijdt.

 

Badge +3

Volgens de reisplanner kun je ook vanaf Amsterdam Zuid naar Amersfoort reizen en daar overstappen op de IC naar Zwolle. Misschien is dat een handig alternatief. De reis duurt dan 1u27m. Dat is 26 minuten langer dan wanneer de normale rechtstreekse IC rijdt.

Klopt, maar men wil juist niet via Amersfoort omdat er groepsleden in Almere willen aanhaken.

En dat mag gewoon, ook al geeft de Reisplanner geen (of maar beperkt) adviezen via Almere.

Vertrekken vanaf Amsterdam Centraal i.p.v. Zuid zou men nog lastig over kunnen doen, maar lijkt me een non-issue met een Groepsticket naar Zwolle.

Reputatie 7
Badge +3

Qua traject verschillen de kilometers niet zoveel en ik mag aannemen dat er begrip is bij een Hc die controleert, al is dat natuurlijk altijd even afwachten.

Een Groepsticket heeft een vaste prijs ongeacht de afstand, dus naar Zwolle vanaf Amsterdam Centraal als er Amsterdam Zuid op staat zal geen probleem zijn in dit geval.

Voor wat betreft de geadviseerde route (in dit geval sneller via Amersfoort) lijkt het me geen probleem om tóch via Almere te reizen, zolang je maar niet via bijv. Utrecht/Amersfoort reist (om daar medereizigers op te pikken).

Ik ben het niet eens met bovenstaande. Het is niet voor niets een groepsticket waarbij begin en eindstation moet worden opgegeven. Een als er een begin- en eindstation moet worden opgegeven dan is het ticket alleen geldig op de route die de reisplanner aangeeft. Volgens die planner kun je van A naar B. Dat de reis nu langer duurt geeft geen recht om van de planner af te wijken. Alleen bij dagkaarten ben je niet gebonden aan een reisroute.

Badge +3

Ik ben het niet eens met bovenstaande. Het is niet voor niets een groepsticket waarbij begin en eindstation moet worden opgegeven. Een als er een begin- en eindstation moet worden opgegeven dan is het ticket alleen geldig op de route die de reisplanner aangeeft. Volgens die planner kun je van A naar B. Dat de reis nu langer duurt geeft geen recht om van de planner af te wijken. Alleen bij dagkaarten ben je niet gebonden aan een reisroute.

Als een route normaal via Almere gaat maar je door werkzaamheden sneller via Amersfoort kunt/gestuurd wordt (advies Reisplanner)…

Dan houdt niets je tegen om alsnog via Almere te reizen (al ben je dan langer onderweg).

Als je daarvoor (met een deel van de groep) beter kunt vertrekken vanaf Amsterdam Centraal i.p.v. Zuid is dan misschien een ‘dingetje’, maar zal echt niemand moeilijk over doen. Mijn mening 😅

Reageer