Skip to main content

op 27 en 28 december zijn er weer wedstrijden. Het stadion is nagenoeg uitverkocht. Dus: 12.500 bezoekers waaronder veel treinreizigers. Begin en eindtijden van de wedstrijden staan vast. Waarom laat NS niet 2 of 3 treinen voor en na de wedstrijden op het IJsstation station stoppen? Waarom moeten al die reizigers eerst met propvolle bussen naar Heerenveen terwijl het NS station op 300 meter afstand ligt?

Zie dit topic:

 


Ondanks het flinke aantal bezoekers en ondanks het feit dat dit station voor dit soort evenementen is aangelegd, wordt er niet gestopt. Er zouden mobiele paaltjes geplaatst moeten worden, want er zijn standaard geen paaltjes. Het is teveel moeite en de rit vanaf het station Heerenveen voelt als onzinnig. Toch zult u er aan moeten geloven, de lokale aanwezige lijnen zijn geen goed alternatief voor deze drukte. 

Als de bus eenmaal rijdt, gaat het vlot en het IJsstadion werkt efficiënt. De driehonderd meter wordt wel ongeveer vier kilometer. Het principe is rijden met veel volle bussen.


Thialf en/of KNSB (organisatoren) moeten een extra stop buiten de dienstregeling aanvragen bij NS/ProRail. Voor de kosten van die extra stop zullen organisatoren mee moeten betalen. Dat gaan ze niet doen. Thialf staat er slecht voor en in dat wat jij uitverkocht ijsstadion noemt zal net als bij vorige wedstrijden een (groot) deel gratis kaarten hebben. De organisatoren kunnen de kosten voor die extra stop niet opbrengen. De betalende bezoekers zijn de dupe van de gratis kaarten dumping.


Wie weet kan het over een aantal jaar wel, als het aan Arriva ligt.

Tussen Leeuwarden en Zwolle wil Arriva twee stoptreinen per uur laten rijden, die stoppen op alle tussenliggende stations. Dat is inclusief station Heerenveen IJsstadion en ook Leeuwarden Werpsterhoeke, die nog wordt geopend.

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1181326/arriva-wil-treinen-laten-rijden-op-traject-leeuwarden-zwolle-en-dient-aanvraag-in-bij-acm


Dat moet dan betekenen dat er paaltjes op IJsstadion komen, maar alleen van Arriva. Ben benieuwd naar de aantallen tzt.


Dat moet dan betekenen dat er paaltjes op IJsstadion komen, maar alleen van Arriva. Ben benieuwd naar de aantallen tzt.

Ik denk dat als Arriva daar ook gaat rijden dat NS zijn diensten snel overdraagt. Dat beëindigt dan tevens de discussie over station Staphorst waartegen NS al jaren dwarsligt.


NS vervoert dan naar Steenwijk, dan is het met Arriva nog een steenworp. Het blijven inschattingen. Leeuwarden wil de intercity van NS houden en vooral: Provinciale Staten ook. De uitslag ligt bepaald niet vast.


Er kan natuurlijk ook een hybride model komen zoals in Twente en Limburg. NS stopt op de intercitystations, Arriva bedient alle stoptreinstations.

Dat lijkt me onder de huidige omstandigheden misschien nog wel de minst slechte oplossing. Meer stoptreinstations, meer treinen en vooral meer reizigers terwijl de IC's naar Leeuwarden blijven rijden.

Als Provincie Fryslân zou ik zo snel mogelijk de stoptreindiensten willen gaan aanbesteden.


Reageer