beantwoord

Langzaam rijden Ah-Nm

  • 27 June 2023
  • 36 reacties
  • 1008 Bekeken

Reputatie 3

Reisde net van Arnhem C naar Nijmegen. We reden bijzonder langzaam (~5 km/u) over de spoorbrug over de Waal, volgens de omroep “vanwege de staat van het spoor”. Weet iemand wat hier aan de hand is?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 27 June 2023, 14:09

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey ICMmetje,

Er is een issue met het spoor waardoor ze daar op aanwijzing stapvoets moesten/moeten rijden.

Reputatie 3

Hey ICMmetje,

Er is een issue met het spoor waardoor ze daar op aanwijzing stapvoets moesten/moeten rijden.

Bedankt! Ik zie nu inderdaad ook dat het als storing in de app staat.

Reputatie 5

Hey ICMmetje,

Er is een issue met het spoor waardoor ze daar op aanwijzing stapvoets moesten/moeten rijden.

 

Er staat op de NS-site dat er een storing is tussen Nijmegen en Wijchen, maar de Waalbrug ligt niet op dat traject, dus dat lijkt me iets anders.

Reputatie 3

Hey ICMmetje,

Er is een issue met het spoor waardoor ze daar op aanwijzing stapvoets moesten/moeten rijden.

 

Er staat op de NS-site dat er een storing is tussen Nijmegen en Wijchen, maar de Waalbrug ligt niet op dat traject, dus dat lijkt me iets anders.

Op dat moment geloof ik dat het defecte spoor alleen van invloed was op de dienstregeling van de Sprinter van Zutphen naar Wijchen, die Nijmegen Goffert en Dukenburg oversloeg. Op dit moment staat er dat er geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen rijden.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7
Badge +3

AD meldt:

In de nacht van maandag op dinsdag waren er werkzaamheden aan het spoor op de brug. Vanmiddag voerde ProRail een inspectie uit om te checken of die werkzaamheden goed waren uitgevoerd. Dat bleek niet het geval te zijn.

Daarom mogen er nog de hele avond geen treinen over de brug rijden. Ook woensdagochtend zullen reizigers waarschijnlijk nog om moeten rijden, meldt een woordvoerder van ProRail. Wanneer er wel weer treinverkeer over de brug mag, is niet duidelijk.

Wat er precies aan de hand is, is ook nog niet bekend: de woordvoerder stelt dat het in ieder geval niet om instortings- of ontsporingsgevaar gaat.

Wat een geklungel weer bij Prorail, controles op het uitbestede werk zijn dus gewoon niet goed voor elkaar en ook dat is niet de eerste keer.  Neem eens je verantwoording als infra beheerder en neem een voorbeeld aan RWS die wel controles uitvoert op de onderaannemers.

En daarnaast dan ook nog een keer een melding de wereld ingooien welke totaal onjuist was en waarmee reizigers en de NS op het verkeerde been werden gezet.

En sorry, als je dan treinen met max. 5 km/uur ergens overheen laat rijden dan weet je toch wel dat het HEEEEEL erg mis is, dan laat je gewoon GEEN treinen meer rijden. Echt niet te geloven dit.

Wordt echt tijd dat het ministerie eens flink ingrijpt bij Prorail en wat managers van RWS overhevelt naar deze organisatie om puin te ruimen want zo wordt het van kwaad naar erger.

 

Wat een geklungel weer bij Prorail, controles op het uitbestede werk zijn dus gewoon niet goed voor elkaar en ook dat is niet de eerste keer.  Neem eens je verantwoording als infra beheerder en neem een voorbeeld aan RWS die wel controles uitvoert op de onderaannemers.

In mijn naïviteit verkeerde ik in de veronderstelling dat er bij werkzaamheden ook altijd een toezichthouder van ProRail aanwezig was.

Dit klinkt als iemand die zijn keuken laat verbouwen, zelf een week met vakantie gaat en dan na terugkomst wel eens gaat kijken wat er van geworden is.

Ik las dat het een probleem met de rails op de brug is, niet met brug zelf. Het bericht in het AD lijkt dat te bevestigen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las dat het een probleem met de rails op de brug is, niet met brug zelf. Het bericht in het AD lijkt dat te bevestigen.

Een foto geplaatst door een reiziger in een trein die met die lage snelheid nog over die brug kon rijden lijkt dat ook te bevestigen. Mannetje in oranje hesje lijkt foto's te maken van het spoor naast de langzaam rijdende trein.

https://twitter.com/stijnverbruggen/status/1673689273034326016

 

Ik denk niet dat Prorail inspecteurs heeft die het werk controleren voordat het traject wordt vrijgegeven, bij RWS werkt dat iets anders en ik denk dat Prorail veel kan leren van RWS en derhalve ben ik voor ingrijpen door het ministerie waar Prorail tegenwoordig ook onder valt.

Gezien het met het spoor op de brug te maken heeft kan het zomaar zijn dat er bevestigingen ontbreken, eerder is zo'n zelfde voorval geconstateerd door een oud collega van mij op de Flevolijn waarbij over een lengte van zo'n 200-300 meter een groot deel van de bevestigingen ontbraken van één van de spoorstaven.

Frappanter werd het nog dat meldingen hiervan niet bij de juiste persoon/afdeling terecht kwamen en het uiteindelijk via plaatselijk management van onze standplaats is aangezwengeld als zeer urgent.  Hier reden we dus gewoon met 140 km/uur overheen.

Helaas heb ik geen toegang meer tot die foto's maar het was beschamend. Ook hier ontbrak de inspectie na werkzaamheden en het kordaat oppakken na meldingen bij de treindienstleider ontbrak ook nog.

Dat het weer gebeurt verbaast me eerlijk gezegd niets, de leercurve bij Prorail is niet zo best is in het verleden wel gebleken.

Reputatie 7
Badge +1

De storingsmelding vind ik ook niet bepaald duidelijk opgesteld. Die doet suggereren dat er enkel tussen Nijmegen Lent en Arnhem Centraal minder treinen rijden, terwijl het juist Nijmegen Lent - Nijmegen is wat er nu helemaal uit ligt.

Op de rode storingslijn is zelfs het stuk spoor met de waalbrug niet eens rood gekleurd:

Heb het idee dat de ns geen zak geeft om kleinere stations. Ze zetten wel genoeg bussen in naar Nijmegen vanaf Arnhem maar moet je op een tussenliggend station zijn, ga dan maar drie kwartier staan wachten op sprinter die misschien een keer gaat komen. Misschien moet de ns maar eens een spaar programma gaan opzetten voor elke 25 uur vertraging mag je dan x tijd/km gebruik maken van green wheels auto.

 

Hopelijk gaat de overheid eens inzien dat de ns en pro-rail er een zooitje van maken

Heb het idee dat de ns geen zak geeft om kleinere stations. Ze zetten wel genoeg bussen in naar Nijmegen vanaf Arnhem maar moet je op een tussenliggend station zijn, ga dan maar drie kwartier staan wachten op sprinter die misschien een keer gaat komen. Misschien moet de ns maar eens een spaar programma gaan opzetten voor elke 25 uur vertraging mag je dan x tijd/km gebruik maken van green wheels auto.

 

Hopelijk gaat de overheid eens inzien dat de ns en pro-rail er een zooitje van maken

De businzet is gewoon een groot probleem wat al langer speelt, maatschappijen krijgen een vergoeding waar ze niet meer voor willen rijden waardoor er niet genoeg bussen te krijgen zijn.

En waar zet je dan die bussen die er wel zijn voor in, daar moet dan een keuze in gemaakt worden. In dit geval moet Prorail de bussen uiteindelijk betalen en wil je meer bussen dan zal de vergoeding omhoog moeten waardoor het weer interessant wordt voor maatschappijen om bussen te leveren.

Ook het tekort aan personeel bij busmaatschappijen speelt een rol.

Nu is de inzet ook niet gepland maar plotseling ontstaan, dan is het nog een keer extra lastig om bussen te krijgen want die moeten dan ook beschikbaar zijn in de regio. Van buiten de regio duurt het gewoon weer langer om die bussen op de locatie te krijgen.

 

En je hebt te hoge verwachtingen van de overheid, die spelen helemaal niets klaar behalve geld verspillen en in de tweede kamer met hun telefoon spelen.

 

@JurgenH  Het is inderdaad weer eens niet lekker voor elkaar met die storingsmelding en het kaartje. Denk dat de maker van het kaartje in de veronderstelling is dat de brug is ingestort en dus niet rood gemaakt hoeft te worden, ;)

Waarom rijden er dan stuk of 4 nagenoeg lege bussen richting Nijmegen? 

Waarom rijden er dan stuk of 4 nagenoeg lege bussen richting Nijmegen? 

Omdat die chauffeurs daar opdracht voor hebben gekregen, mogelijk is er geen regelaar voor de bussen op de locatie die de bussen aanstuurt.

Badge +3

Waarom rijden er dan stuk of 4 nagenoeg lege bussen richting Nijmegen? 

Omdat die chauffeurs daar opdracht voor hebben gekregen, mogelijk is er geen regelaar voor de bussen op de locatie die de bussen aanstuurt.

Tja, het omreisadvies noemt de bussen amper… 

Reputatie 7
Badge +1

Tja, het omreisadvies noemt de bussen amper… 

Het omreisadvies is sowieso om te lachen. 

Tussen Arnhem en Nijmegen reis je via Utrecht Centraal. Extra reistijd 90 minuten.

Hoe je dan precies moet reizen wordt dan weer nergens aangegeven…

Ik neem aan dat dat dan ook via Den Bosch gaat? Lekkere toeristische route dan...

De reisplanner geeft enkel regionale bussen aan of, als je aangeeft niet met de bus te reizen, helemaal geen reisadviezen:

 

Hoeveel uur hebben ze nou de tijd gehad om iets te regelen? Zal morgen net zo’n zooi zijn als nu.

Badge +3

Tja… 

Hahaha, altijd weer in voor grapjes bij @NS_online! (Arnhem-Nijmegen, 12 min reistijd, nu via Utrecht, thans 2 uur en 21 minuten.)

https://twitter.com/mleisink/status/1673753296710819840 (en vele andere)

Het is altijd nog sneller dan lopen. Arnhem centraal naar Nijmegen station 3:43 uur wandelen 

Reputatie 5
Badge

Inmiddels is staat op NOS dat er ook morgen geen treinverkeer zal zijn.

 Vast ook geen vervangend vervoer….

Reputatie 3

Ik dacht al dat er iets goed mis was vanochtend - 5 km/u is niet snel. Hopelijk is het snel opgelost want dit is enorm vervelend natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

 Vast ook geen vervangend vervoer….

Kijk in de NS app.

Reageer