beantwoord

Leiden-Voorschoten

  • 5 April 2023
  • 6 reacties
  • 318 Bekeken

In de app staan er geen adviezen mbt bussen die als het goed is worden ingezet. Waarom eigenlijk niet? Is er een indicatie van de frequentie en reistijd tussen Leiden en Den Haag laan van NOI. Ter vervanging van de IC?

De adviezen zijn nu om om te reizen via Rotterdam via IC direct. Ben je verplicht de toeslag te betalen als er langere tijd geen normale verbinding is tussen leiden en den haag? 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 6 April 2023, 18:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6

In de app staat alles wel aangegeven als ik het zo nakijk, heb je misschien enkele settings aangepast hierin? Dat kan andere resultaten geven. 

Op het moment gaan de bussen van en naar Den Haag Mariahoeve. Vanaf daar kan je naar Laan van NOI. Het is wel zo dat we alles op dit moment per dag updaten. Ik wil je dus ten sterkste aanraden om de planner te controleren op de dag van vertrek.

Verder ben je niet verplicht om gebruik te maken van de IC Direct omdat er ook andere routes mogelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je bent niet verplicht de IC Direct te nemen, maar afhankelijk van de geplande reis zie je wel of geen reizen met de stopbussen. Plan je bv vanaf Amsterdam zul je geen advies met de stopbus krijgen, maar vanaf Leiden moet die er wel tussen staan. 

De bus staat in de planner dat die elk half uur vertrekt en dat die er 37 minuten over doet. Wil je vanaf Mariahoeve verder is de overstap op de sprinter naar Den Haag Centraal volgens de planner 19 minuten. Wilde je niet naar Den Haag Centraal maar verder naar bv Delft is er op Den Haag Centraal weer een overstap van 11 minuten op de IC naar Eindhoven. 

 

Voor Leiden en Den Haag laan van NOI geeft de reisplanner een reistijd van 59 minuten. Qua reistijd kun je voor dit stuk net zo goed gaan fietsen. 

De andere kant op (naar Leiden) is er een kortere overstap op Mariahoeve, die is dan volgens de planner maar 7 minuten. 

Hou er ook rekening mee dat bussen niet altijd volgens de gepubliceerde dienstregeling rijden.

In de app staat alles wel aangegeven als ik het zo nakijk, heb je misschien enkele settings aangepast hierin? Dat kan andere resultaten geven. 

Op het moment gaan de bussen van en naar Den Haag Mariahoeve. Vanaf daar kan je naar Laan van NOI. Het is wel zo dat we alles op dit moment per dag updaten. Ik wil je dus ten sterkste aanraden om de planner te controleren op de dag van vertrek.

Verder ben je niet verplicht om gebruik te maken van de IC Direct omdat er ook andere routes mogelijk zijn.

 

Het lijkt erop dat het alternatief vervoer niet of heel slecht zichtbaar is via de reisplanner. Je ziet alleen maar het alternatieve vervoer ziet als je het traject aanpast van Leiden naar den Haag Mariahoeve. Zelfs voor Leiden-Den Haag HS of naar DH CS wordt het alternatief vervoer niet als optie geboden. Dat is toch absurd? Zijn er ook alleen nog maar stopbussen en geen snelbussen tussen de IC stations? 

Reputatie 7
Badge +3

Het alternatieve vervoer met de stopbus heeft voor veel trajecten een langere reistijd dan omreizen met de trein en zal daarom niet uit de reisplanner komen. En de bussen bieden bij lange na niet genoeg capaciteit om alle IC reizigers te kunnen vervoeren. 

Voor Leiden - Den Haag HS of Leiden - Den Haag Centraal zie ik overigens wel reisadviezen met de NS bus. 

Overdag rijden er alleen stopbussen, in de nacht rijden er ter vervanging van het nachtnet snelbussen (met een hele lange overstaptijd op de nachttrein richting richting Schiphol - Amsterdam - Utrecht).

Ik heb een NS traject vrij vanaf Hillegom naar Den Haag HS de normale reistijd bedraagt 42 minuten door het ongeluk en de werkzaamheden is de reistijd nu 82 minuten.

Het reisadvies van de NS door de werkzaamheden is:
trein richting leiden centraal → bus vanaf leiden centraal naar leidschendam voorburg → tramhalte leidschendam voorburg naar tramhalte laan van NOI → station laan van NOI trein richting den haag HS 

Met de klantenservice contact opgenomen en ze zeggen dat ik geen restitutie krijgt doordat de NS bussen inzet als vervangend vervoer. ook heb ik aangegeven dat ik niet het volledig bedrag terug wil en alleen voor de nieuwe factuurperiode 8 april tot 7 mei.

Weten jullie wat mijn mogelijkheden hierin zijn? 

Zeker omdat het vervangend vervoer niet in redelijkheid staat tot de dienst waarvoor ik maandelijks 188,50 betaal op basis van reistijd en comfort (aantal x overstappen)

Reputatie 7
Badge +3

Als je met de door NS ingezette bussen reist heb je geen extra kosten voor de reguliere bus en tram. Om dit reisadvies met de NS bus te krijgen dient u bij opties bus en tram uit te vinken. De reis wordt hierdoor wel langer, maar u heeft dan geen extra kosten. 

Reageer