beantwoord

Nachttreinen Leiden - Rotterdam komende week?


Als gevolg van het treinongeval bij Voorschoten deze week, is al het treinverkeer tussen Leiden - DH Mariahoeve met vervangend busvervoer. Als ik echter zoek op nachttreinen naar Rotterdam, krijg ik die melding niet en wordt de reguliere reis en de reguliere reistijd aangegeven. Betekent dit dat de nachttreinen tussen Leiden en R'dam gewoon wel rijden zodat ik met OV naar R'dam Airport kan? Of rijdt er 's nachts ook vervangend busvervoer? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 April 2023, 21:02

Bekijk origineel

20 reacties

Het spoor tussen Leiden en Den Haag is gestremd/niet te gebruiken dus daar zal geen trein rijden tot 18 april, ook niet in de nacht. Dan zal er vervangend busvervoer zijn.

Reputatie 6

De reisplanner wordt volgens mij per dag bijgewerkt.

Voor vannacht zie ik o.a. dit... 52 minuten overstap

 

 

Interessant @Lies87, want die info gaf de planner vanmiddag bij mij nog niet. Sowieso is 'per dag bijwerken' natuurlijk een idiote aanpak voor reizigers die toch echt meer dan 24u van tevoren moeten plannen hoe ze tijdig op hun bestemming kunnen komen. Het is werkelijk van de zotte dat je in Nederland niet any time fatsoenlijk naar een vliegveld (of iedere andere plek) kunt komen met OV en dat dat niet ten minste 2 dagen van tevoren te plannen is. Dus blijven we afhankelijk van een eigen auto, want als je het moet hebben van Neerlands Slechtstwerkende vervoerder, zit je steeds opnieuw met de gebakken (en erg dure) peren. 

Reputatie 7
Badge +1

Tja… Niemand heeft van tevoren voorzien dat er een trein op een kraan zou botsen met de inmiddels welbekende gevolgen.

Ook NS niet.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de grote storing tussen Lelystad en Dronten, werd in het begin ook aangegeven dat de reisplanner per dag bijgewerkt werd. De reden die daar gegeven werd was personeelstekort. Dat personeelstekort zal nu niet eens op magische wijze zijn verdwenen zodat er nu wel voor langere tijd vooruit de reisplanner aangepast kan worden.

Ja, het is heel vervelend dat je niet vooruit kan plannen, maar bij de storingsinfo staat aangegeven dat de reisplanner per dag wordt bijgewerkt en dat je (zoals eigenlijk altijd) kort voor je reis de reisplanner moet checken. De informatie geeft nu aan dat er tot 18 april geen treinen kunnen rijden, dus tot die tijd moet je uitgaan van vervangend busvervoer, tenzij er voor die tijd een nieuwe update komt met een nieuwe datum. Het is even niet anders, NS legt niet voor de lol een stuk trein in een weiland of half op het spoor. 

Badge +3

Probleem is volgens mij dat er helemaal geen snelbussen rijden tussen Leiden en Den Haag (en andersom)

Waren die er maar! Die 52 minuten overstap is dus een stopbus, en nogmaals andersom (van Rotterdam naar Schiphol via Leiden met een bus vanaf Den Haag als de ICd niet rijdt) heb je ook een 53-63 minuten overstap!?🙄

Ideetje, de ICd Rtd-Shl vv ook 's nachts laten rijden (eens per uur of misschien wel vaker)… Of mag dat niet wegens nachtelijk HSL overlast of onderhoud?

Dan houd je in ieder geval een deel van het nachtnet in stand, in plaats van suffe bussen. Wie bijv. van Utrecht naar Delft moet zoekt het dan maar lekker uit (bus dus).

Reputatie 7
Badge +3

Ter vervanging van de nachttreinen rijden er snelbussen tussen Den Haag HS en Leiden Centraal die er 20 minuten over zouden doen. 's Nachts rijden er geen stopbussen, want de nachttreinen stoppen ook niet op de tussengelegen stations waar de stopbussen nu overdag stoppen.

Even een zijpaadje, dinsdagmiddag zag ik al tijdelijke NS paaltjes staan bij de lijnbushalte op de Trompweg in Voorschoten (nabij station De Vink). De storingspagina op de NS site geeft weer eens aan dat bij De Vink de bussen stoppen op het busstation. 

Reputatie 6

Probleem is volgens mij dat er helemaal geen snelbussen rijden tussen Leiden en Den Haag (en andersom)

Waren die er maar! Die 52 minuten overstap is dus een stopbus, en nogmaals andersom (van Rotterdam naar Schiphol via Leiden met een bus vanaf Den Haag als de ICd niet rijdt) heb je ook een 53-63 minuten overstap!?🙄

Ideetje, de ICd Rtd-Shl vv ook 's nachts laten rijden (eens per uur of misschien wel vaker)… Of mag dat niet wegens nachtelijk HSL overlast of onderhoud?

Dan houd je in ieder geval een deel van het nachtnet in stand, in plaats van suffe bussen. Wie bijv. van Utrecht naar Delft moet zoekt het dan maar lekker uit (bus dus).

Volgens mij wordt er uitgezocht of dat kan. Ik dacht dat dat iets met padenaanvraag te maken had maar dat weet ik niet zeker. Ieder geval rijdt er ook maar 1 bus tussen leiden en den haag in de nacht. Dat maakt het niet makkelijker

Reputatie 7

 

Ideetje, de ICd Rtd-Shl vv ook 's nachts laten rijden (eens per uur of misschien wel vaker)… Of mag dat niet wegens nachtelijk HSL overlast of onderhoud?

Dan houd je in ieder geval een deel van het nachtnet in stand, in plaats van suffe bussen. Wie bijv. van Utrecht naar Delft moet zoekt het dan maar lekker uit (bus dus).

Prima idee! Lijkt me ook niet zo moeilijk om dat snel te regelen maar in plaats van oplossingsgericht te werken, zullen er vanuit NS allerlei bezwaren komen om het niet te doen. 

Reputatie 6

 

Ideetje, de ICd Rtd-Shl vv ook 's nachts laten rijden (eens per uur of misschien wel vaker)… Of mag dat niet wegens nachtelijk HSL overlast of onderhoud?

Dan houd je in ieder geval een deel van het nachtnet in stand, in plaats van suffe bussen. Wie bijv. van Utrecht naar Delft moet zoekt het dan maar lekker uit (bus dus).

Prima idee! Lijkt me ook niet zo moeilijk om dat snel te regelen maar in plaats van oplossingsgericht te werken, zullen er vanuit NS allerlei bezwaren komen om het niet te doen. 



één van de ideeën die door meerdere collega's is voorgesteld is om nachtnet Rotterdam - Utrecht tijdelijk te veranderen in Den Haag HS - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden. Dan maak je nog steeds het hele rondje, wel via een omweg maar dan kan iedereen gewoon met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal heel leuk die oplossingen, maar het lijkt me veel simpeler om de snelbussen 's nachts zo te plannen dat er geen mega lange overstap is. 

Reputatie 6

Eens, maar ook dat is schijnbaar wat lastiger. Hoe dat precies zit geen idee. Kan ook geen draaiboeken of iets dergelijks vinden.

Reputatie 7

 

Ideetje, de ICd Rtd-Shl vv ook 's nachts laten rijden (eens per uur of misschien wel vaker)… Of mag dat niet wegens nachtelijk HSL overlast of onderhoud?

Dan houd je in ieder geval een deel van het nachtnet in stand, in plaats van suffe bussen. Wie bijv. van Utrecht naar Delft moet zoekt het dan maar lekker uit (bus dus).

Prima idee! Lijkt me ook niet zo moeilijk om dat snel te regelen maar in plaats van oplossingsgericht te werken, zullen er vanuit NS allerlei bezwaren komen om het niet te doen. 



één van de ideeën die door meerdere collega's is voorgesteld is om nachtnet Rotterdam - Utrecht tijdelijk te veranderen in Den Haag HS - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden. Dan maak je nog steeds het hele rondje, wel via een omweg maar dan kan iedereen gewoon met de trein.

Dan zou ik voorstellen: 

Twee keer per uur. Één trein Den Haag - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam - Utrecht - Rotterdam - Den Haag: de andere  Den Haag - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol- Rotterdam - Den Haag. de bus Den Haag - Leiden door laten rijden naar Schiphol of pendeltreintje Leiden - Schiphol - (Amsterdam).

In beide gevallen maak je ook een rondje en kan ieder de voor hem of haar snelste route kiezen zonder lange omweg. 

Reputatie 6

 

Ideetje, de ICd Rtd-Shl vv ook 's nachts laten rijden (eens per uur of misschien wel vaker)… Of mag dat niet wegens nachtelijk HSL overlast of onderhoud?

Dan houd je in ieder geval een deel van het nachtnet in stand, in plaats van suffe bussen. Wie bijv. van Utrecht naar Delft moet zoekt het dan maar lekker uit (bus dus).

Prima idee! Lijkt me ook niet zo moeilijk om dat snel te regelen maar in plaats van oplossingsgericht te werken, zullen er vanuit NS allerlei bezwaren komen om het niet te doen. 



één van de ideeën die door meerdere collega's is voorgesteld is om nachtnet Rotterdam - Utrecht tijdelijk te veranderen in Den Haag HS - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden. Dan maak je nog steeds het hele rondje, wel via een omweg maar dan kan iedereen gewoon met de trein.

Dan zou ik voorstellen: 

Twee keer per uur. Één trein Den Haag - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam - Utrecht - Rotterdam - Den Haag: de andere  Den Haag - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol- Rotterdam - Den Haag. de bus Den Haag - Leiden door laten rijden naar Schiphol of pendeltreintje Leiden - Schiphol - (Amsterdam).

In beide gevallen maak je ook een rondje en kan ieder de voor hem of haar snelste route kiezen zonder lange omweg. 

2x per uur gaat niet zomaar. We zitten in de nachten met 2 man op de trein en 2x per uur rijden betekent een minimale verdubbeling van personeel. Dat is op korte termijn niet te realiseren

Reputatie 7
Badge +2

Allemaal heel leuk die oplossingen, maar het lijkt me veel simpeler om de snelbussen 's nachts zo te plannen dat er geen mega lange overstap is. 

Die snelbussen anders plannen gaat lastig worden: die sluiten in Den Haag HS op de trein uit Rotterdam aan (en zijn natuurlijk niet zo snel in Leiden als een trein)

Hoewel je zou kunnen kiezen om tussen Rotterdam en Den Haag een kwartier eerder te rijden (en terug een kwartier later dan normaal) zodat de busrit er tussen past met betere aansluiting in Leiden tot gevolg.

De nachtbussen in Rotterdam rijden momenteel toch nog niet, dus die aansluiting levert daar geen problemen op. Hooguit nemen de wachttijden op de nachtbussen naar de Hoeksche Waard toe.

Reputatie 6
Badge

Eens, maar ook dat is schijnbaar wat lastiger. Hoe dat precies zit geen idee. Kan ook geen draaiboeken of iets dergelijks vinden.

Er zijn nog altijd zeer weinig bussen beschikbaar. Het is een lastige periode van het jaar (schoolreisjes, dagjes uit, Keukenhof, enzovoorts, dus weinig bussen over bij de touringcarbedrijven). De prioriteit ligt op het moment bij de bussen die overdag rijden. Vanwege o.a. rij- en rusttijden houd je dan ‘s nachts vrijwel niets over. In de nacht wordt zo vaak als mogelijk gereden met wat er voorhanden is (doorgaans maar 1 bus). Heb je geluk, dan wordt de overstap dus korter, maar de nu vermelde lange overstaptijd is in ieder geval haalbaar.

Den Haag - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden rijden met de trein is creatief, maar lukt vrijwel nooit vanwege onderhoud tussen bijvoorbeeld Rotterdam en Gouda, Gouda en Woerden, Woerden en Utrecht. Dat onderhoud moet ook gebeuren.

Tijden verschuiven tussen Den Haag en Rotterdam is onderzocht, maar dit zou leiden tot een trein die vroeger dan normaal vertrekt, wat ook weer de kans op een gemiste trein oplevert. Je kan het in deze situatie helaas nooit helemaal goed doen. Lastig daarbij is dat er vaak (wederom door onderhoud) enkelspoor gereden wordt, wat weer allerlei beperkingen met zich mee brengt. Er moeten ‘s nachts bijvoorbeeld ook meettreinen van ProRail tussendoor, overbrengings/onderhoudsritten, testritten, enzovoorts.

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal heel leuk die oplossingen, maar het lijkt me veel simpeler om de snelbussen 's nachts zo te plannen dat er geen mega lange overstap is. 

Die snelbussen anders plannen gaat lastig worden: die sluiten in Den Haag HS op de trein uit Rotterdam aan (en zijn natuurlijk niet zo snel in Leiden als een trein)

Misschien zou de “pijn” van de overstappen verdeeld kunnen worden tussen de overstap op Den Haag HS en die op Leiden. Nu is die op HS 6 minuten en op Leiden 53 minuten. Heel fijn voor de reizigers die van Rotterdam naar Leiden gaan, maar natuurlijk volkomen ruk voor reizigers van Den Haag naar Schiphol, zeker als je op Schiphol werkt. Als je het verdeelt heb je een langere overstap op HS maar weer een kortere op Leiden. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Tijden verschuiven tussen Den Haag en Rotterdam is onderzocht, maar dit zou leiden tot een trein die vroeger dan normaal vertrekt, wat ook weer de kans op een gemiste trein oplevert. 

Daar hadden we toch dat “doe kort voor vertrek de reisplanner-check” voor. Als het NS goed uitkomt rijden treinen immers gewoon vroeger dan normaal bij werkzaamheden (bijvoorbeeld dit weekend als je van Den Dolder naar Amersfoort wilt), maar als het voor de reiziger nuttig zou zijn gebeurt het blijkbaar niet.

Reputatie 6
Badge

Met het verschil dat die vervroegde tijden vanuit Amersfoort al vier weken in de reisplanner staan en de situatie bij Leiden per dag bijgewerkt wordt (kan technisch ook niet eerder; je kan maar 24 uur vooruit muteren of meteen een flink aantal dagen vooruit in de toekomst, maar daartussen zit een gat).

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal heel leuk die oplossingen, maar het lijkt me veel simpeler om de snelbussen 's nachts zo te plannen dat er geen mega lange overstap is. 

Die snelbussen anders plannen gaat lastig worden: die sluiten in Den Haag HS op de trein uit Rotterdam aan (en zijn natuurlijk niet zo snel in Leiden als een trein)

Hoewel je zou kunnen kiezen om tussen Rotterdam en Den Haag een kwartier eerder te rijden (en terug een kwartier later dan normaal) zodat de busrit er tussen past met betere aansluiting in Leiden tot gevolg.

De nachtbussen in Rotterdam rijden momenteel toch nog niet, dus die aansluiting levert daar geen problemen op. Hooguit nemen de wachttijden op de nachtbussen naar de Hoeksche Waard toe.

Ik zie nu in de planner voor vannacht dat de nachttreinen van Leiden naar Schiphol op voorhand al +15 hebben, daarmee is er geen mega lange overstap tijd meer. 

Maar dan moeten er wel nachtbussen rijden. Er staat nu een waarschuwing dat in de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 april en van zaterdag 15 op zondag 16 april er tussen 01:00 en 05:00 uur zeer beperkt nachtnetbussen rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Leiden Centraal door tekort aan personeel bij de busmaatschappijen.

Reageer