beantwoord

Overstappen Boxtel 's-Hertogenbosch en poortjes


Door de dassen reis je tussen Boxtel en Vught en andersom een deel via een stopbus.

Stel dat je daar over stapt wordt dat gezien als uitcheck bij uitstappen op de stopbus niet maar wel als je daarna naar bijvoorbeeld Tilburg zou reizen. dan passeer je de poortje s 2 x.

Of als je in Best op stapt, stuk met de sprinter tot Boxtel, dan overstap wat geen uitstap is dan via poortje bus in.

Terug heb je dat ook als je overstapt van Tilburg op de stopbus.

Tweede vraag heeft het feit dat de trein onder normale omstandigheden tussen Vught en Boxtel gewoon rijd en dan plots weer een heel stuk afremt te maken met de dassen of een andere reden?

Ik hoop dat daar snel weer 2 treinen per uur rijden dat is behalve weekend en feestdagen ook zo op doordeweekse avonden na 19,45. Personen die mij wegbrengen moeten rekening houden met op tijd op het station afzetten omdat je anders een uur wacht op je volgende trein.

Bijzonder is ook dat je bijvoorbeeld vanaf Nijmegen advies was dat je eerst naar 's-Hertogenbosch reist met de sprinter en dan met de IC aan de overzijde van het perron naar Eindhoven en dan daar  via de sprinter naar Vugt. Genoeg overstaptijd. en goede manier om de tijd door te komen met 2 opm.: 1: Bij de overstap op de IC stond er op de planner niet bij dat die zich aan de overzijde van het perron bevond wat veel scheelt als je wat bij je hebt weet dat je op hetzelfde perron kan blijven en wordt dit qua kosten omdat je omreist ipv rechtstreeks niet duurder omdat uitcheck pas in Vught plaats vond en je via deze route werd geleid.

Stel dat Vught ook poortjes krijgt met passage opties hoe gaat men dat daar doen omdat deze ook een onderdoorgang kent. voor reizen in de beide richtingen.

En zelfde vraag voor 's-Hertogenbosch: Bovenen aan bij  de perrons of in en uitgang.

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 21 March 2023, 20:05

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Door de dassen reis je tussen Boxtel en Vught en andersom een deel via een stopbus.

Stel dat je daar over stapt wordt dat gezien als uitcheck bij uitstappen op de stopbus niet maar wel als je daarna naar bijvoorbeeld Tilburg zou reizen. dan passeer je de poortje s 2 x.

Of als je in Best op stapt, stuk met de sprinter tot Boxtel, dan overstap wat geen uitstap is dan via poortje bus in.

Terug heb je dat ook als je overstapt van Tilburg op de stopbus.

Als het goed is, staan er bij de bushaltes mobiele in- en uitcheckpaaltjes. Je checkt dus uit als je het station uitloopt, checkt in als je de bus instapt, checkt uit als je de bus uitstapt en checkt weer in als je het volgende station inloopt. Als er geen poortjes zijn, zou je het kunnen overslaan. Maar zorg wel dat je steeds ingecheckt blijft, dan blijft het gezien worden als één reis.

Badge +3

Wat @mrfreeze zegt, gewoon zo veel mogelijk ingecheckt blijven voor je hele reis.

Bij poortjes op een station waar je uitcheckt (Boxtel) weer inchecken bij een mobiele paal bij de bussen, maar aan de buitenkant van het poortje waar je zojuist door naar buiten gelopen bent mag ook. Dan stap je in Vught gewoon weer in een trein om verder te reizen.

Den Bosch is een geval apart, daar zijn geen poortjes maar wel een paaltje bij het trapje naar de bussen (op spoor 1) om in/uit te checken. De logica daarvan ontgaat me eigenlijk (als het ding er nog staat).

Hooguit als je met een bus aankomt in Den Bosch en dat je eindbestemming is. Dan zou je dus even naar spoor 1 moeten om uit te checken (trapje op) en daarna weer trapje af of zo.. 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Als het goed is, staan er bij de bushaltes mobiele in- en uitcheckpaaltjes. Je checkt dus uit als je het station uitloopt, checkt in als je de bus instapt, checkt uit als je de bus uitstapt en checkt weer in als je het volgende station inloopt. Als er geen poortjes zijn, zou je het kunnen overslaan. Maar zorg wel dat je steeds ingecheckt blijft, dan blijft het gezien worden als één reis.

Het is een ongeplande verstoring, dan worden er geen tijdelijke paaltjes geplaatst, dat is normaal alleen zo bij geplande werkzaamheden. Maar deze storing gaat langer duren dan 1 dag (nu tenminste tot 28 maart) dus dan zouden er wel paaltjes geplaatst kunnen worden, zeker als het nog langer gaat duren. 

Reputatie 7
Badge +3

Den Bosch is een geval apart, daar zijn geen poortjes maar wel een paaltje bij het trapje naar de bussen (op spoor 1) om in/uit te checken. De logica daarvan ontgaat me eigenlijk (als het ding er nog staat).

Misschien omdat het wel een in-/uitgang van het station is, ook al wordt die vrijwel alleen maar gebruikt bij vervangend NS-vervoer.

Badge +3

 

Misschien omdat het wel een in-/uitgang van het station is, ook al wordt die vrijwel alleen maar gebruikt bij vervangend NS-vervoer.

Het scheelt inderdaad de noodzaak voor mobiele palen bij de bussen in Den Bosch, maar is voor de gemiddelde reiziger natuurlijk nogal ehh… verwarrend.

Want die was al ingecheckt voor een bus (als het goed is, geen paaltje nodig) of kwam ingecheckt met een trein aan, en mag gewoon instappen voor een bus.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een ongeplande verstoring, dan worden er geen tijdelijke paaltjes geplaatst, dat is normaal alleen zo bij geplande werkzaamheden. Maar deze storing gaat langer duren dan 1 dag (nu tenminste tot 28 maart) dus dan zouden er wel paaltjes geplaatst kunnen worden, zeker als het nog langer gaat duren. 

Goed punt. Als er geen paaltjes bij de bussen staan, zou er minimaal een poortje open moeten staan.

Maar ik hoop eigenlijk dat NS toch maar paaltjes gaat plaatsen.

Badge +3

Voor met een trein naar Boxtel (poortjes, dus uitcheck) en verder vanaf Vught check je weer in op Vught.

Als er een bus Boxtel - Den Bosch rijdt (?) dan kan je het paaltje bij het trapje op spoor 1 gebruiken om weer in te checken na de busrit.

In beide gevallen is de bus gratis, en als die overstap lukt binnen 35 minuten: prima! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Het is een ongeplande verstoring, dan worden er geen tijdelijke paaltjes geplaatst, dat is normaal alleen zo bij geplande werkzaamheden. Maar deze storing gaat langer duren dan 1 dag (nu tenminste tot 28 maart) dus dan zouden er wel paaltjes geplaatst kunnen worden, zeker als het nog langer gaat duren. 

Goed punt. Als er geen paaltjes bij de bussen staan, zou er minimaal een poortje open moeten staan.

Maar ik hoop eigenlijk dat NS toch maar paaltjes gaat plaatsen.

Dat hoop ik ook, maar die paaltjes zullen er vandaag nog niet hebben gestaan. Het is dan even de vraag op welke termijn NS dat wel zou kunnen (of willen) doen. 

Reputatie 7
Badge +3

In beide gevallen is de bus gratis, en als die overstap lukt binnen 35 minuten: prima! 🤣

 

En als de overstap niet lukt binnen 35 minuten, zie hieronder:

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Tekst afkomstig uit 

 

 

Badge +3

Uiteindelijk komt het wel goed, maar omdat Boxtel - Vught/Den Bosch met een bus eigenlijk altijd wel lukt binnen 35 minuten kun je 12 TE op een reis besparen.

Mobiele palen (heb je dus eigenlijk) niet nodig, maar doe toch maar want wel zo consequent en als een busrit toevallig langer duurt scheelt dat weer gedoe. 🤔

Dit dus: 

 

Badge +3

Nog een reden voor ‘doe toch maar wel’ (paaltjes bij de bussen) hier 

 

Dank voor de vele reacties.

Ik zal nog eea verduidelijken en aanvullen:

Bij 's-'s-'s-'s-Hertogenbosch en Vught was de vraag als daar poortjes zouden komen die de perrons of ingang afsluiten waar worden die dan geplaatst? (Dus niet bij een verstoring maar in de toekomst)..

Ik ben ook nog benieuwd wat een overstapper richting Tilburg doet omdat de eerste keer door een poortje uitchecken is als je eerst bij begin incheckt een stuk met de trein en dan kom je op  Boxtel waar je door passage van een poortje tuitcheck terwijl e wel verder reist naar bijvoorbeeld Tilburg.

Er staan niet altijd poortjes open voor dat doel. 

Ik heb wel eens meegemaakt Vught-Boxtel met de trein, in Vught ingecheckt .Boxtel Best met de bus dus uitchecken en gaf aan bij het poortje 1 x doorheen gegaan ingecheckt heb ik later laten corrigeren.

Dan de vraag over het afremmen.

Ten slotte de vraag bij dit omreizen wordt er niets extra berekend die je maakt met het door mij omschreven reisschema en of iemand weet waarom er geen overstap op hetzelfde perron stond.

Reputatie 3

Ik lees net deze tweet vanuit NS wordt doodleuk aangegeven dat de reiziger in de vervangende bus moet inchecken. Volgens mij heeft dat nog nooit gekund. Hoie kan iemand van Webcare dit adviseren?????? 

 

 

Uiteindelijk komt het wel goed, maar omdat Boxtel - Vught/Den Bosch met een bus eigenlijk altijd wel lukt binnen 35 minuten kun je 12 TE op een reis besparen.

Mobiele palen (heb je dus eigenlijk) niet nodig, maar doe toch maar want wel zo consequent en als een busrit toevallig langer duurt scheelt dat weer gedoe. 🤔

Dit dus: 

 

Misschien kan je/iemand me ook helpen, hoe lang duurt het eigenlijk met de stopbus? Ik kan dit informatie nergens vinden...

Badge +3

De stopbussen zijn opgenomen in de reisplanner. Als u een reis plant tussen Boxtel en ‘s-Hertogenbosch, dan komen ze tevoorschijn. Men gaat uit van een reistijd van 44 minuten.

De stopbussen zijn opgenomen in de reisplanner. Als u een reis plant tussen Boxtel en ‘s-Hertogenbosch, dan komen ze tevoorschijn. Men gaat uit van een reistijd van 44 minuten.

Dank je wel, ik zie alleen bus 203, nit de stopbus en ik hoopte dat de stopbus sneller was :(

Reputatie 7
Badge +1

Bus 203 is een reguliere bus en daar moet u apart voor betalen. U moet kijken bij alternatief vervoer.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bus 203 is een reguliere bus en daar moet u apart voor betalen. U moet kijken bij alternatief vervoer.

En vink bij “Opties” bus, tram en metro uit (of alleen bus, aangezien daar geen tram en metro rijden), dan krijgt u alleen een advies met trein en treinvervangend vervoer en geen reguliere stads en streekbussen waarvoor apart voor moet worden betaald.

 

Bus 203 is een reguliere bus en daar moet u apart voor betalen. U moet kijken bij alternatief vervoer.

 

 

Er komen geen streekbussen in Boxtel, alleen een paar achtpersoons buurtbusjes zoals de 203. Alle lijnen met nummers 2xx zijn in Brabant buurtbussen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar ook voor buurtbussen ,moet je wel apart betalen en deze vallen dus niet onder vervangend vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees net deze tweet vanuit NS wordt doodleuk aangegeven dat de reiziger in de vervangende bus moet inchecken. Volgens mij heeft dat nog nooit gekund. Hoie kan iemand van Webcare dit adviseren?????? 

 

 

Waar lees jij moet?

Maar ook voor buurtbussen ,moet je wel apart betalen en deze vallen dus niet onder vervangend vervoer.

Houd er rekening mee dat buurtchauffeurs in dit soort situaties alleen lokale reizigers zullen meenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Kan iemand die mensen van webcare voor eens en voor altijd uitleggen dat je niet kunt in- of uitchecken in treinvervangende bussen die voor NS rijden? Dat is de reden waarom NS met mobiele incheckpalen werkt. 

Zouden die mensen van webcare ooit zelf een reis gemaakt hebben met treinvervangende bussen van NS? 

Mijn vraag blijft wel dezelfde:

Als je incheckt in Best en in Boxtel via de poortjes naar de vervangende bus loopt, check je weer uit,

Stap je uit in Vught kun je niet nog een keer uitchecken omdat je dan weer wordt ingecheckht, dan moet je dat zo laten; hier zijn geen poortjes.

Zijn er wel poortjes of je reist verden na 's-Hertogenbosch ben je in Boxtel uit gecheckt maar niet binnen een paar minuten weer ingecheckt. Check je in 's-Hertogenbosch dan in dat wordt denk ik als een nieuwe reis gezien terwijl het er geen is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als er geen paaltjes bij de bussen staan, kun je in Boxtel aan de buitenkant van de poortjes weer inchecken, zo blijf je altijd ingecheckt en blijft het één reis.

Er zijn eigenlijk drie opties:

  • Paaltjes bij de bus: overal in- en uitchecken
  • Poortje staat open: gewoon naar binnen/buiten lopen
  • Geen van beide: inchecken aan buitenkant poortje, of geld terugvragen bij klanteNService indien er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zit

Reageer