Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Er zal na de crisis een piek komen van mensen die terug moeten naar niet-Flexabonnementen. Met name TrajectVrij maar ook naar Dalvrij voor senioren.

Ik denk dat ICT flink kan helpen, als ze degenen die in de Coronatijd een klassiek abonnement opzegden en inruilden voor FlexBasis er met een zoekopdracht uit te vissen. Die moet je dan  een mogelijkheid geven het oude abonnement terug te geven. Dat herstellen moet dan uiteraard digitaal plaatsvinden. De melding van de melding ervanis dat dan ook. 

Omdat van Flex Baisis naar en ander  Flex moeiteloos kan, zullen ook meer mensen danmaar overgaan naar een passend Flexabonnement.

De Corontaine duurt echter niet eeuwig.

Het is lastig, maar niet onmogelijk lijkt me. Klantenservice wordt horendol als je dat na Corona niet doet. 

Het idee ligt zo voor de hand dat ICT er vast al over aan het nadenken is. ;-)

 


Het eerste laat ik er even uit afwezig, maar het laatste vind ik wel een goeie om toe te voegen.

Mooi, maar zojuist zegt ^SN alweer dit dus hè? Het lijkt dus gewoon het besluit in de praktijk, of zie ik echt iets over het hoofd?

Als reizigers contact met oNS opnemen omdat ze geen gebruik kunnen maken van hun keuzedag dan wordt deze vervangen.

Lijkt me genoeg bewijs… Je krijgt als je een keuzedag laat verlopen (dus) een Dagkaart Voordeeluren (couponcode) die een jaar geldig is.

Later contact opnemen inderdaad een goed idee met de drukte nu op alle kanalen… 

Als reizigers contact met oNS opnemen omdat ze geen gebruik kunnen maken van hun keuzedag dan wordt deze vervangen. Als dit voor jou ook het geval is zou je dan een DM willen sturen met jouw NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres? Dan kijk ik meteen met je mee. ^SN

En ook  50% korting op eenzelfde bestelling in de toekomst voor maandabonnementen. Goede oplossing vind ik, ook al is het geen maatwerk.

Met onderstaande kan je dus niets mee.. Veel mensen boos maar het is géén compensatie maar een tegemoetkoming!

En als je met een maandtrajectkaart zit of zat (besteld 2 maart wegens eindexamens en nu kon/mocht dochter per 16 maart niet meer naar school daarmee?)

Vraag me af wie daar (over de hoofden van kids) een slaatje uit wil slaan door de helft van NS terug te eisen i.p.v. een couponcode voor later..

Denk dat die eindexamens ook wel verplaatst zijn, toch? En €140 (of de helft) voor een student is ook peanuts op de studieschuld.. 


Het is niet zo dat wij deze dan vervangen. Wel proberen we de richtlijnen te hanteren en zijn daarom zo lief mogelijk. Ik denk dat we er met een ieder wel uitkomen.


Vorige reactie nog wat aangevuld.

Gaat inderdaad nergens over, mensen met een maandabonnement hebben gewoon bij voorbaat pech en via maatwerk (later, niet nu) zien we dan wel wat er mogelijk is.

Voor nu, 50% op een volgende maand, voor iedereen. Ik vind dat eigenlijk al een heel mooi gebaar.

Een beetje zoals uit eten willen gaan maar ja, restaurant dicht. U kunt een tegoedbon kopen voor later, en tegen (sterk) gereduceerd tarief alsnog uw diner op een moment dat het u en ons (oNS) beter uitkomt!

Zo helpen we elkaar! (best een riskante investering… want overleeft het hele restaurant het wel tot na de crisis, en komt hetzelfde leuke personeel dan ook weer terug?) :thinking:


@Robert B eindexamens gaan niet door….

50% op de volgende bestelling? Dus voor €82 : 2.= €41 kan ik nog een extra dal voordeel + Keuzedagen bestellen?


@MoDe dat is geen maandabonnement. :)


@MoDe dat is geen maandabonnement. :)


Dat weet ik, maar in het bericht van @Robert B Staat er niet bij dat de korting alleen voor een maandabonnement geldt. Hij heeft het over die korting direct onder bericht over Keuzedagen 😉


Mijn reactie was niet op keuzedagen maar op een eerdere reactie, en als toevoeging omdat op dit moment het beleid is om mensen met een maandabonnement (dat niet omgezet kan worden naar Flex) te compenseren door 50% korting te geven op een volgende bestelling (van een soortgelijk abonnement?).

Met daarbij de opmerking dat de meeste eindexamenkandidaten die een maandje Traject Vrij hadden (waarom vraag ik me af, rest van het jaar moesten ze toch ook naar school?) vrij weinig aan zo’n aanbod hebben, en liever geld terug zien.

Specifiek had iemand ‘voor zijn dochter in examenjaar’ een Traject Vrij gekocht (€140) voor maart, waar na 13 maart natuurlijk geen gebruik meer van is gemaakt… maar aan het 50% aanbod had diegene niets, want dan zou ze al klaar zijn met school? Dus no deal en €70 terug NS… :smile:

Zal volgende keer in ieder geval quoten als ik ergens op reageer, of aangeven dat het een losstaande reactie is wegens nieuwe ontwikkelingen.


Ik heb een dal vrij abonnement dat tot augustus loopt. Ik betaal niet per maand, maar heb bij het aanschaffen het gehele bedrag in een keer betaald. Dit abonnement gebruikte ik om naar mijn opleiding te kunnen reizen, maar van hen heb ik bericht gekregen dat ze in principe de rest van het schooljaar alleen onderwijs op afstand geven. Is het mogelijk om mijn abo te pauzeren zodat ik de maanden waarin ik nu niet reis/gereisd heb er later nog aan kan plakken? Zo ja, hoe regel ik dit dan?


Pauzeren kan niet, wel wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Van het bedrag wat vooruit betaald is krijg je dan vanaf de wijzigingsdatum het gedeelte terug wat je niet gebruikt hebt. Naderhand kun je dan dit NS Flex zonder abonnement wijzigen naar NS Flex Dal Vrij voor de maanden dat je het nog nodig hebt, en wanneer je het niet meer nodig hebt weer terug naar NS flex zonder abonnement.

Dit wijzigen kun je zelf doen in je MijnNS account. Wel daarna nog even de wijziging als bestelling ophalen bij een automaat.


Niet echt een vraag maar meer een observatie van mijn tijd hier op dit forum (ook meegelezen voordat ik een account had gemaakt): het viel mij op dat er in de afgelopen weken vrij vaak werd geroepen dat men “alleen moet reizen wanneer het noodzakelijk is of anders thuis moet blijven!” of "de trein is druk door mensen die onnodig reizen!”.

In het begin was dit goed te begrijpen en terecht want er waren inderdaad veel reizigers die niet-noodzakelijke reizen maakten. Echter lijkt het mij ietwat vreemd om dat nu (na de verscherpte maatregelen etc.) continu te blijven roepen, zelfs in een (vrij recent) topic waar TS aangeeft dat ie bij uitzondering toch een enkele keer moet reizen.

Ik denk dat de meeste mensen inmiddels inzien dat ze zoveel mogelijk thuis moeten blijven wanneer het kan. Wanneer ik in de middag rond een uur of 1 met de trein naar werk ga, is het muisstil en nagenoeg leeg in de trein (normaal een stuk voller), maar rond een uur of 5-7 wanneer ik naar huis ga is het helaas wel vaak propvol. Constant mensen de les leren en met het vingertje wijzen van "de trein is alleen voor noodzakelijke reizen, dus blijf thuis!” en "treinen zijn vol vanwege reizigers die onnodig reizen!” (vaak in topics die gaan over te korte treinen) vind ik best bizar, vooral als zo een situatie zich niet voordoet. Niemand van ons kan 100% zeker weten of een ander een noodzakelijke reis maakt of niet, zeker omdat sommige werkgevers nu wat flexibeler zijn qua werktijden zoals in mijn geval. Om er bij voorbaat vanuit te gaan dat iedere drukke trein alleen wordt veroorzaakt door onnodig reizen (en dat men maar gewoon een trein later moet nemen) vind ik voorbarig, ergerlijk en ietwat kort door de bocht.

In mijn eerste topic (die overigens over te korte treinen ging) heb ik zelfs expres een soort van disclaimers geschreven dat ik niet thuis kon werken en dat het overgrote deel van mijn medereizigers in de trein forenzen waren, om dergelijke opmerkingen te voorkomen.

Ik vind een dergelijke manier van discussiëren niet constructief en ik zie de bijdrage er niet van. Het onder de aandacht brengen van "alleen noodzakelijke reizen” is goed en belangriijk, maar om dat te gebruiken om problemen zoals te korte treinen / geen 1,5 meter afstand kunnen houden, stelselmatig weg te redeneren (om wat voor reden dan ook) heeft naar mijn mening geen meerwaarde.

Erg jammer.


Als bijna iedereen toch te veel tijd heeft.. dan hier mijn (verder off topic) ‘bijdrage’. Zoek zelf de meerwaarde maar, en jammer voor wie dat niet snapt of wil snappen...

Je kent misschien de campagne/film https://www.geefinbrekersgeenkans.nl ?

Met die super irritante tekst en stem in alle radio/tv reclames “Ik blijf het toch zeggen hoor”… Vervang inbraak door corona en doe iets (of juist niets en #blijfthuis).

De super irritante Efteling omroep op spoor 5/7 op Utrecht Centraal was nog maar het begin...

Dat dus, maar dan gevalletje Nederland nog nét niet in oorlogssituatie (mijn mening), maar zie/hoor ook https://www.bnr.nl/podcast/bernard-hammelburg/10406562/corona-illusionist en zo.

Er zullen vast wel mensen zijn in een schuilkelder (zie de ‘reality’ shows op Discovery en NatGeo en zo...) maar ook nog steeds veel te veel mensen die denken dat het allemaal wel oke is om… nou ja vul maar in, te gaan ‘spotten’ of zo met de trein!

Dat mag, in je eentje (en houd afstand).. Maar doe dat soort dingen (jammer dan van die laatste KLM Boeing 747 op Schiphol dan maar en zo) dus allemaal liever even niet met de trein!

Er zijn duizenden live cams/feeds waar je terug kunt kijken, maar ja elk eigen filmpje is natuurlijk beter!

Eigenlijk ben ik best wel boos (namens sommigen) dus...


Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.


Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 


Hello alemall, 

 

I have a question about my trajekt vrij. Can I put it on hold until corona is over, because I do not want to pay for service that I am not using and my company og course does not want to reimburse it.  I have this trajekt longer than one year.  

Can I do it? And how can I do it?

 

Thank you 

Jelena 

 

 


Hello alemall, 

 

I have a question about my trajekt vrij. Can I put it on hold until corona is over, because I do not want to pay for service that I am not using and my company og course does not want to reimburse it.  I have this trajekt longer than one year.  

Can I do it? And how can I do it?

 

Thank you 

Jelena 

 

 

Hi JelenaRojka and welcome to the NS Community. 

I've transferred your new topic to this existing topic because your question has already been answered here, though in Dutch. Because you are no longer using your season ticket, you can contact our Customer Service to get some assistance about cancelling the season ticket. Pausing is not possible, unfortunately. 


Mijn fiets staat in een bemenste fietsenstalling. Nou lees ik alleen onder de NS Community kop op de site dat mijn fiets in ieder geval tot 6 april niet wordt geruimd en dat ik niet hoef te betalen. 

Ook de komende dagen (tot 28 april) ben ik niet in staat om te mogen/kunnen reizen naar de fietsenstalling in verband met het Coronavirus. Zou de NS het tijdstip van de overheid aan willen houden en dit duidelijk willen communiceren op de site? 

Dus worden de maatregelen van de fietsenstallingen net als die van de overheid verlengt tot 28 april en zou dit duidelijk op jullie site aangegeven kunnen worden? Wellicht ook een idee om het bij het kopje ‘fietsenstallingen’ te plaatsen. Nu kan je deze info alleen vinden als je goed zoekt in de NS Community. 

Ik zou graag verduidelijking krijgen. 

Groeten,

Manon


Mijn fiets staat in een bemenste fietsenstalling. Nou lees ik alleen onder de NS Community kop op de site dat mijn fiets in ieder geval tot 6 april niet wordt geruimd en dat ik niet hoef te betalen. 

Ook de komende dagen (tot 28 april) ben ik niet in staat om te mogen/kunnen reizen naar de fietsenstalling in verband met het Coronavirus. Zou de NS het tijdstip van de overheid aan willen houden en dit duidelijk willen communiceren op de site? 

Dus worden de maatregelen van de fietsenstallingen net als die van de overheid verlengt tot 28 april en zou dit duidelijk op jullie site aangegeven kunnen worden? Wellicht ook een idee om het bij het kopje ‘fietsenstallingen’ te plaatsen. Nu kan je deze info alleen vinden als je goed zoekt in de NS Community. 

Ik zou graag verduidelijking krijgen. 

Groeten,

Manon

 

Ik verwacht dat de maatregelen gewoon verlengd worden conform de verlenging vanuit de overheid. Ik heb de collega's inmiddels gevraagd om de informatie aan te passen. 


Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Maand Traject Vrij abonnementen kunnen, voor zover ik weet, niet omgezet worden naar NS Flex. Maar bij de klantenservice zal je een tegemoetkoming ontvangen als je contact met hun legt. Als het om een jaarabonnement gaat is dit uiteraard wel mogelijk.


Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Maand Traject Vrij abonnementen kunnen, voor zover ik weet, niet omgezet worden naar NS Flex. Maar bij de klantenservice zal je een tegemoetkoming ontvangen als je contact met hun legt. Als het om een jaarabonnement gaat is dit uiteraard wel mogelijk.

Bedankt voor de aanvulling loklok8. Je hebt gelijk. In mijn reactie heb ik de aanname gedaan dat het om een Traject Vrij jaar gaat welke maandelijks wordt betaald. 


Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 


Ik meen me te herinneren dat een dergelijke situatie eerder wel door Klantenservice is opgelost met wat handmatig ingrijpen, maar kan het inderdaad zo snel niet vinden. Omzetten naar Flex zonder abonnement kan met Weekendvrij sowieso. Het handmatige was dan het stopzetten van een bijabonnement. Dat valt ook niet binnen de procedures die voorheen konden. Een bijabonnement liep door tot de einddatum, ook als het hoofdabonnement werd opgezegd. Het blijkt in de praktijk wel eens vaker zo dat de ene medewerker soms anders oordeelt dan de andere. Als het met een telefoongesprek niet lukt, zou een moderator het hier kunnen oppakken. Ze zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd.


@Thom  Ik wacht de reactie van de NS moderator dan even af. En als blijkt dat er goede mogelijkheden zijn, laat ik diegene hier even reageren.


Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Contact opnemen met onze Klantenservice is in dit geval de optie. Het bij-abonnement moet handmatig opgezegd worden, kan niet omgezet worden namelijk. Het hoofdabonnement kan zoals Thom aangeeft wel omgezet worden. Kom je er zo uit, Aar


Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Contact opnemen met onze Klantenservice is in dit geval de optie. Het bij-abonnement moet handmatig opgezegd worden, kan niet omgezet worden namelijk. Het hoofdabonnement kan zoals Thom aangeeft wel omgezet worden. Kom je er zo uit, Aar

Maar hoe zit het dan als het gezinslid na de Coronacrisis weer met gezinskorting een abonnement opnieuw afsluit? NS Flex werkt nog niet met een bij-abonnement lees ik. Of kan in het eerste jaar zowel het bij-abonnement als het hoofdabbonement opgezegd worden?


Reageer