Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zal na de crisis een piek komen van mensen die terug moeten naar niet-Flexabonnementen. Met name TrajectVrij maar ook naar Dalvrij voor senioren.

Ik denk dat ICT flink kan helpen, als ze degenen die in de Coronatijd een klassiek abonnement opzegden en inruilden voor FlexBasis er met een zoekopdracht uit te vissen. Die moet je dan  een mogelijkheid geven het oude abonnement terug te geven. Dat herstellen moet dan uiteraard digitaal plaatsvinden. De melding van de melding ervanis dat dan ook. 

Omdat van Flex Baisis naar en ander  Flex moeiteloos kan, zullen ook meer mensen danmaar overgaan naar een passend Flexabonnement.

De Corontaine duurt echter niet eeuwig.

Het is lastig, maar niet onmogelijk lijkt me. Klantenservice wordt horendol als je dat na Corona niet doet. 

Het idee ligt zo voor de hand dat ICT er vast al over aan het nadenken is. ;-)

 

Badge +3

Het eerste laat ik er even uit afwezig, maar het laatste vind ik wel een goeie om toe te voegen.

Mooi, maar zojuist zegt ^SN alweer dit dus hè? Het lijkt dus gewoon het besluit in de praktijk, of zie ik echt iets over het hoofd?

Als reizigers contact met oNS opnemen omdat ze geen gebruik kunnen maken van hun keuzedag dan wordt deze vervangen.

Lijkt me genoeg bewijs… Je krijgt als je een keuzedag laat verlopen (dus) een Dagkaart Voordeeluren (couponcode) die een jaar geldig is.

Later contact opnemen inderdaad een goed idee met de drukte nu op alle kanalen… 

Als reizigers contact met oNS opnemen omdat ze geen gebruik kunnen maken van hun keuzedag dan wordt deze vervangen. Als dit voor jou ook het geval is zou je dan een DM willen sturen met jouw NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres? Dan kijk ik meteen met je mee. ^SN

En ook  50% korting op eenzelfde bestelling in de toekomst voor maandabonnementen. Goede oplossing vind ik, ook al is het geen maatwerk.

Met onderstaande kan je dus niets mee.. Veel mensen boos maar het is géén compensatie maar een tegemoetkoming!

En als je met een maandtrajectkaart zit of zat (besteld 2 maart wegens eindexamens en nu kon/mocht dochter per 16 maart niet meer naar school daarmee?)

Vraag me af wie daar (over de hoofden van kids) een slaatje uit wil slaan door de helft van NS terug te eisen i.p.v. een couponcode voor later..

Denk dat die eindexamens ook wel verplaatst zijn, toch? En €140 (of de helft) voor een student is ook peanuts op de studieschuld.. 

Het is niet zo dat wij deze dan vervangen. Wel proberen we de richtlijnen te hanteren en zijn daarom zo lief mogelijk. Ik denk dat we er met een ieder wel uitkomen.

Badge +3

Vorige reactie nog wat aangevuld.

Gaat inderdaad nergens over, mensen met een maandabonnement hebben gewoon bij voorbaat pech en via maatwerk (later, niet nu) zien we dan wel wat er mogelijk is.

Voor nu, 50% op een volgende maand, voor iedereen. Ik vind dat eigenlijk al een heel mooi gebaar.

Een beetje zoals uit eten willen gaan maar ja, restaurant dicht. U kunt een tegoedbon kopen voor later, en tegen (sterk) gereduceerd tarief alsnog uw diner op een moment dat het u en ons (oNS) beter uitkomt!

Zo helpen we elkaar! (best een riskante investering… want overleeft het hele restaurant het wel tot na de crisis, en komt hetzelfde leuke personeel dan ook weer terug?) :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B eindexamens gaan niet door….

50% op de volgende bestelling? Dus voor €82 : 2.= €41 kan ik nog een extra dal voordeel + Keuzedagen bestellen?

@MoDe dat is geen maandabonnement. :)

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe dat is geen maandabonnement. :)


Dat weet ik, maar in het bericht van @Robert B Staat er niet bij dat de korting alleen voor een maandabonnement geldt. Hij heeft het over die korting direct onder bericht over Keuzedagen 😉

Badge +3

Mijn reactie was niet op keuzedagen maar op een eerdere reactie, en als toevoeging omdat op dit moment het beleid is om mensen met een maandabonnement (dat niet omgezet kan worden naar Flex) te compenseren door 50% korting te geven op een volgende bestelling (van een soortgelijk abonnement?).

Met daarbij de opmerking dat de meeste eindexamenkandidaten die een maandje Traject Vrij hadden (waarom vraag ik me af, rest van het jaar moesten ze toch ook naar school?) vrij weinig aan zo’n aanbod hebben, en liever geld terug zien.

Specifiek had iemand ‘voor zijn dochter in examenjaar’ een Traject Vrij gekocht (€140) voor maart, waar na 13 maart natuurlijk geen gebruik meer van is gemaakt… maar aan het 50% aanbod had diegene niets, want dan zou ze al klaar zijn met school? Dus no deal en €70 terug NS… :smile:

Zal volgende keer in ieder geval quoten als ik ergens op reageer, of aangeven dat het een losstaande reactie is wegens nieuwe ontwikkelingen.

Ik heb een dal vrij abonnement dat tot augustus loopt. Ik betaal niet per maand, maar heb bij het aanschaffen het gehele bedrag in een keer betaald. Dit abonnement gebruikte ik om naar mijn opleiding te kunnen reizen, maar van hen heb ik bericht gekregen dat ze in principe de rest van het schooljaar alleen onderwijs op afstand geven. Is het mogelijk om mijn abo te pauzeren zodat ik de maanden waarin ik nu niet reis/gereisd heb er later nog aan kan plakken? Zo ja, hoe regel ik dit dan?

Reputatie 7
Badge +3

Pauzeren kan niet, wel wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Van het bedrag wat vooruit betaald is krijg je dan vanaf de wijzigingsdatum het gedeelte terug wat je niet gebruikt hebt. Naderhand kun je dan dit NS Flex zonder abonnement wijzigen naar NS Flex Dal Vrij voor de maanden dat je het nog nodig hebt, en wanneer je het niet meer nodig hebt weer terug naar NS flex zonder abonnement.

Dit wijzigen kun je zelf doen in je MijnNS account. Wel daarna nog even de wijziging als bestelling ophalen bij een automaat.

Reputatie 3

Niet echt een vraag maar meer een observatie van mijn tijd hier op dit forum (ook meegelezen voordat ik een account had gemaakt): het viel mij op dat er in de afgelopen weken vrij vaak werd geroepen dat men “alleen moet reizen wanneer het noodzakelijk is of anders thuis moet blijven!” of "de trein is druk door mensen die onnodig reizen!”.

In het begin was dit goed te begrijpen en terecht want er waren inderdaad veel reizigers die niet-noodzakelijke reizen maakten. Echter lijkt het mij ietwat vreemd om dat nu (na de verscherpte maatregelen etc.) continu te blijven roepen, zelfs in een (vrij recent) topic waar TS aangeeft dat ie bij uitzondering toch een enkele keer moet reizen.

Ik denk dat de meeste mensen inmiddels inzien dat ze zoveel mogelijk thuis moeten blijven wanneer het kan. Wanneer ik in de middag rond een uur of 1 met de trein naar werk ga, is het muisstil en nagenoeg leeg in de trein (normaal een stuk voller), maar rond een uur of 5-7 wanneer ik naar huis ga is het helaas wel vaak propvol. Constant mensen de les leren en met het vingertje wijzen van "de trein is alleen voor noodzakelijke reizen, dus blijf thuis!” en "treinen zijn vol vanwege reizigers die onnodig reizen!” (vaak in topics die gaan over te korte treinen) vind ik best bizar, vooral als zo een situatie zich niet voordoet. Niemand van ons kan 100% zeker weten of een ander een noodzakelijke reis maakt of niet, zeker omdat sommige werkgevers nu wat flexibeler zijn qua werktijden zoals in mijn geval. Om er bij voorbaat vanuit te gaan dat iedere drukke trein alleen wordt veroorzaakt door onnodig reizen (en dat men maar gewoon een trein later moet nemen) vind ik voorbarig, ergerlijk en ietwat kort door de bocht.

In mijn eerste topic (die overigens over te korte treinen ging) heb ik zelfs expres een soort van disclaimers geschreven dat ik niet thuis kon werken en dat het overgrote deel van mijn medereizigers in de trein forenzen waren, om dergelijke opmerkingen te voorkomen.

Ik vind een dergelijke manier van discussiëren niet constructief en ik zie de bijdrage er niet van. Het onder de aandacht brengen van "alleen noodzakelijke reizen” is goed en belangriijk, maar om dat te gebruiken om problemen zoals te korte treinen / geen 1,5 meter afstand kunnen houden, stelselmatig weg te redeneren (om wat voor reden dan ook) heeft naar mijn mening geen meerwaarde.

Erg jammer.

Badge +3

Als bijna iedereen toch te veel tijd heeft.. dan hier mijn (verder off topic) ‘bijdrage’. Zoek zelf de meerwaarde maar, en jammer voor wie dat niet snapt of wil snappen...

Je kent misschien de campagne/film https://www.geefinbrekersgeenkans.nl ?

Met die super irritante tekst en stem in alle radio/tv reclames “Ik blijf het toch zeggen hoor”… Vervang inbraak door corona en doe iets (of juist niets en #blijfthuis).

De super irritante Efteling omroep op spoor 5/7 op Utrecht Centraal was nog maar het begin...

Dat dus, maar dan gevalletje Nederland nog nét niet in oorlogssituatie (mijn mening), maar zie/hoor ook https://www.bnr.nl/podcast/bernard-hammelburg/10406562/corona-illusionist en zo.

Er zullen vast wel mensen zijn in een schuilkelder (zie de ‘reality’ shows op Discovery en NatGeo en zo...) maar ook nog steeds veel te veel mensen die denken dat het allemaal wel oke is om… nou ja vul maar in, te gaan ‘spotten’ of zo met de trein!

Dat mag, in je eentje (en houd afstand).. Maar doe dat soort dingen (jammer dan van die laatste KLM Boeing 747 op Schiphol dan maar en zo) dus allemaal liever even niet met de trein!

Er zijn duizenden live cams/feeds waar je terug kunt kijken, maar ja elk eigen filmpje is natuurlijk beter!

Eigenlijk ben ik best wel boos (namens sommigen) dus...

Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Hello alemall, 

 

I have a question about my trajekt vrij. Can I put it on hold until corona is over, because I do not want to pay for service that I am not using and my company og course does not want to reimburse it.  I have this trajekt longer than one year.  

Can I do it? And how can I do it?

 

Thank you 

Jelena 

 

 

Hello alemall, 

 

I have a question about my trajekt vrij. Can I put it on hold until corona is over, because I do not want to pay for service that I am not using and my company og course does not want to reimburse it.  I have this trajekt longer than one year.  

Can I do it? And how can I do it?

 

Thank you 

Jelena 

 

 

Hi JelenaRojka and welcome to the NS Community. 

I've transferred your new topic to this existing topic because your question has already been answered here, though in Dutch. Because you are no longer using your season ticket, you can contact our Customer Service to get some assistance about cancelling the season ticket. Pausing is not possible, unfortunately. 

Mijn fiets staat in een bemenste fietsenstalling. Nou lees ik alleen onder de NS Community kop op de site dat mijn fiets in ieder geval tot 6 april niet wordt geruimd en dat ik niet hoef te betalen. 

Ook de komende dagen (tot 28 april) ben ik niet in staat om te mogen/kunnen reizen naar de fietsenstalling in verband met het Coronavirus. Zou de NS het tijdstip van de overheid aan willen houden en dit duidelijk willen communiceren op de site? 

Dus worden de maatregelen van de fietsenstallingen net als die van de overheid verlengt tot 28 april en zou dit duidelijk op jullie site aangegeven kunnen worden? Wellicht ook een idee om het bij het kopje ‘fietsenstallingen’ te plaatsen. Nu kan je deze info alleen vinden als je goed zoekt in de NS Community. 

Ik zou graag verduidelijking krijgen. 

Groeten,

Manon

Mijn fiets staat in een bemenste fietsenstalling. Nou lees ik alleen onder de NS Community kop op de site dat mijn fiets in ieder geval tot 6 april niet wordt geruimd en dat ik niet hoef te betalen. 

Ook de komende dagen (tot 28 april) ben ik niet in staat om te mogen/kunnen reizen naar de fietsenstalling in verband met het Coronavirus. Zou de NS het tijdstip van de overheid aan willen houden en dit duidelijk willen communiceren op de site? 

Dus worden de maatregelen van de fietsenstallingen net als die van de overheid verlengt tot 28 april en zou dit duidelijk op jullie site aangegeven kunnen worden? Wellicht ook een idee om het bij het kopje ‘fietsenstallingen’ te plaatsen. Nu kan je deze info alleen vinden als je goed zoekt in de NS Community. 

Ik zou graag verduidelijking krijgen. 

Groeten,

Manon

 

Ik verwacht dat de maatregelen gewoon verlengd worden conform de verlenging vanuit de overheid. Ik heb de collega's inmiddels gevraagd om de informatie aan te passen. 

Reputatie 7
Badge +1

Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Maand Traject Vrij abonnementen kunnen, voor zover ik weet, niet omgezet worden naar NS Flex. Maar bij de klantenservice zal je een tegemoetkoming ontvangen als je contact met hun legt. Als het om een jaarabonnement gaat is dit uiteraard wel mogelijk.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Maand Traject Vrij abonnementen kunnen, voor zover ik weet, niet omgezet worden naar NS Flex. Maar bij de klantenservice zal je een tegemoetkoming ontvangen als je contact met hun legt. Als het om een jaarabonnement gaat is dit uiteraard wel mogelijk.

Bedankt voor de aanvulling loklok8. Je hebt gelijk. In mijn reactie heb ik de aanname gedaan dat het om een Traject Vrij jaar gaat welke maandelijks wordt betaald. 

Reputatie 7
Badge

Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Reputatie 7
Badge +4

Ik meen me te herinneren dat een dergelijke situatie eerder wel door Klantenservice is opgelost met wat handmatig ingrijpen, maar kan het inderdaad zo snel niet vinden. Omzetten naar Flex zonder abonnement kan met Weekendvrij sowieso. Het handmatige was dan het stopzetten van een bijabonnement. Dat valt ook niet binnen de procedures die voorheen konden. Een bijabonnement liep door tot de einddatum, ook als het hoofdabonnement werd opgezegd. Het blijkt in de praktijk wel eens vaker zo dat de ene medewerker soms anders oordeelt dan de andere. Als het met een telefoongesprek niet lukt, zou een moderator het hier kunnen oppakken. Ze zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd.

Reputatie 7
Badge

@Thom  Ik wacht de reactie van de NS moderator dan even af. En als blijkt dat er goede mogelijkheden zijn, laat ik diegene hier even reageren.

Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Contact opnemen met onze Klantenservice is in dit geval de optie. Het bij-abonnement moet handmatig opgezegd worden, kan niet omgezet worden namelijk. Het hoofdabonnement kan zoals Thom aangeeft wel omgezet worden. Kom je er zo uit, Aar

Reputatie 7
Badge

Ik was toch even benieuwd over wat de procedures in deze periode zijn als iemand een WeekendVrij abonnement heeft met een gelijk bij-abonnement voor een gezinslid, en daardoor de komende maanden niet kan reizen. Het abonnement zit overigens nog voor beiden in het eerste jaar.

Diegene heeft voor een gepast advies de NS klantenservice via FB benaderd, maar die beweren dat het niet mogelijk is om het abonnement op te schorten in deze situatie?. Of om te zetten naar NS Flex Basis.

Normaal kan dit wel bij WeekendVrij (zonder een een bijabonnement) en ook in het eerste jaar.

Hoe zit dit? Hierdoor betaalt mijn moeder en haar partner nu een abonnement door terwijl ze geen gebruik van de trein kan maken. Daarom ziet ze graag de mogelijkheid om dit op te schorten voor haar en haar partner.

Hoe kan dit gerealiseerd worden zonder extra kosten?
 

Contact opnemen met onze Klantenservice is in dit geval de optie. Het bij-abonnement moet handmatig opgezegd worden, kan niet omgezet worden namelijk. Het hoofdabonnement kan zoals Thom aangeeft wel omgezet worden. Kom je er zo uit, Aar

Maar hoe zit het dan als het gezinslid na de Coronacrisis weer met gezinskorting een abonnement opnieuw afsluit? NS Flex werkt nog niet met een bij-abonnement lees ik. Of kan in het eerste jaar zowel het bij-abonnement als het hoofdabbonement opgezegd worden?

Reageer