Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Wij hebben een self lock en gaan ook niet meer gebruik maken voorlopig van de vrij keuzedagen voor senioren . Nu lees ik vandaag 21-3  dat er veel te veel dagjes mensen in de trein zitten  en Van Boxtel daar terecht een opmerking over maakt. Beste heer van Boxtel, ik stel voor dt u onmiddelijk tijdelijk stopt met de vrije keuzedagen, dit direct communiceert en er voor zorgt dat deze niet genoten dagen net zoals uw voornemen  voor 2021 voor het restant van 2020 gespaard kunnen worden .Graag direct actie.

Goedemiddag Cako. Ik heb je reactie verplaatst naar ons hoofdtopic voor alle Corona gerelateerde vragen, om alles gecentreerd te houden.

Ik snap je suggestie, maar het is niet aan ons om reizigers te verbieden om met de trein te reizen. We zullen dan ook geen bepaalde vervoerbewijzen ongeldig gaan maken, omdat de trein nog steeds beschikbaar is voor hen met een vitale functie. Het blijft echter de verantwoordelijkheid van iedere Nederlander om zelf uit de buurt van andere te blijven om Corona zo min mogelijk te verspreiden.Als reizigers hierdoor bepaalde Keuzedagen mis lopen, kan er contact gezocht worden met onze Klantenservice en kan een Keuzedag vaak gecompenseerd worden.

Overigens is dit een reizigers-helpt-reizigers platform, geen postadres van de NS.

Reputatie 7
Badge +4

In principe is er al een regeling voor keuzedagen die nu niet kunnen worden gebruikt. U moet daarvoor contact opnemen met Klantenservice en u krijgt in de praktijk een e-ticket met een verre einddatum.

 

De data voor de keuzedagen worden niet opgeschoven, dat is al gecommuniceerd, maar uw keuzedagen komen verder niet in gevaar.

 

Iedere burger heeft een eigen verantwoordelijkheid. Je kunt als dagjesmens nu in de trein gaan zitten, maar dan ben je niet zo verantwoord bezig. Alle keuzedagen dan maar afschaffen is wel erg drastisch en geeft meer problemen dat het oplost. Reizen is niet verboden en uitsluiting van een groep kan niet.

 

Verstandige senioren reizen nu natuurlijk niet met de trein, zolang het niet heel strikt noodzakelijk is. En zelfs dat zou ik vermijden in het belang van iedereen. De kwetsbaarheid neemt toe met de leeftijd.

 

Edit: In aanvulling op Stijn dan maar. ;-)

Zou de NS uit kunnen leggen waarom vandaag zulke korte treinen ingezet worden? 70% van de treinen rijdt niet, en veel andere zijn korter dan normaal. Ik geloof niet dat 75% van het NS-personeel niet inzetbaar is.

Nu bijna alle intercity's aan de kant gezet zijn, kunnen de sprinters toch vervangen worden door een VIRM-4 of DDZ-4? Dat lijkt me te overzien voor een enkele conducteur. Deze treinen hebben 400 zitplaatsen. Ik weet dat die treinen langzamer zijn, maar er is nu ruimte genoeg op het spoor.

 

Maar waarom roept de NS-directeur op om alleen met de trein te reizen als het strikt noodzakelijk is? Kan de NS niet meer treinen inzetten, of zit er een financiële reden achter? Zo ja, dan wil ik graag mijn geld terug voor mijn abonnement. Zo nee, dan heb ik alle begrip voor de maatregelen. 

 

Overigens: Hulde voor het NS-personeel en voor hun inzet! Nogmaals: Dit is NIET bedoeld als kritiek op machinisten, conducteurs en ander personeel.

@bromvlieg12 

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

Helaas moeten we hier toch ook maar naar een echte lockdown toe omdat de mensen in Nederland blijkbaar het idee hebben dat het een vakantie is.

Laat de trein echt zijn voor de mensen die naar hun werk toe moeten in de vitale beroepen en degene die niet thuis kunnen werken, blijf voor de rest thuis en reis zeker niet met de trein.  Er zijn opeens heel veel mensen die er met de trein op uit trekken dit weekend, veel meer reizigers dan afgelopen week in de treinen zaten.

Waar is het gezonde verstand van de Nederlanders ???

Het treinpersoneel wil graag ook onbesmet blijven, als er dan erg veel mensen maar op uit gaan trekken met de trein terwijl het niet noodzakelijke reizen zijn lopen ook wij extra risico.

En wat betreft de treininzet, IC materieel haalt de dienstregeling van de sprinters niet qua tijd planning.

@bromvlieg12

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.

Dan VIRM inderdaad maar niet inzetten. Misschien zijn de oude DDM-treinen nog inzetbaar? Ik wil de NS echt oproepen: Zet langere treinen in waar dat kan. 

Reputatie 7
Badge

Doe gewoon de treinen langer klaar. Probleem opgelost.

Badge +3

Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

Helaas moeten we hier toch ook maar naar een echte lockdown toe omdat de mensen in Nederland blijkbaar het idee hebben dat het een vakantie is.

Laat de trein echt zijn voor de mensen die naar hun werk toe moeten in de vitale beroepen en degene die niet thuis kunnen werken, blijf voor de rest thuis en reis zeker niet met de trein.  Er zijn opeens heel veel mensen die er met de trein op uit trekken dit weekend, veel meer reizigers dan afgelopen week in de treinen zaten.

Waar is het gezonde verstand van de Nederlanders ???

Het treinpersoneel wil graag ook onbesmet blijven, als er dan erg veel mensen maar op uit gaan trekken met de trein terwijl het niet noodzakelijke reizen zijn lopen ook wij extra risico.

En wat betreft de treininzet, IC materieel haalt de dienstregeling van de sprinters niet qua tijd planning.

Hier op het forum wordt aangegeven dat de vrij reizendagen kunnen worden omgeruild naar een later tijdstip. Op www.ns.nl staat dit niet vermeld. Slechts een zeer klein gedeelte van de reizigers komt op dit forum. Op www.ns.nl kijken de meeste mensen echter wel. (al was het maar om de reis te plannen).  Het had m.i. dan ook beter geweest als een omruilactie voor de vrij reizen tickets pontificaal op de start pagina van www.nr.nl was geplaatst. Dan waren er vandaag en morgen denk ik veel minder mensen met de trein op pad gegaan. Een dagje vrij reizen laten verlopen kan de gemiddelde Nederlander blijkbaar niet dus zorg er dan actief voor dat ze die keuzedag omwisselen.  

Doe gewoon de treinen langer klaar. Probleem opgelost.


Dan moedig je dit gedrag alleen maar verder aan, ik zou eerder nog korter gaan rijden tot deze dagjesmensen zelf gaan nadenken en verantwoordelijk gedrag gaan laten zien. Je helpt immers wel mee met de verdere verspreiding van het virus.

Het zorgpersoneel welke met de trein reist omdat ze naar hun werk moeten heeft zo en zo al een verhoogde kans op het virus doordat ze mensen die het virus hebben behandelen, wil jij daar dan gezellig naast zitten om het mogelijk ook te krijgen ????

 

 

Reputatie 7

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven van het RIVM toch vandaan ?

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep van het RIVM toch vandaan ?

 

Nou dat heb ik de afgelopen dagen toch wel zo’n 100 keer voor bij zien komen op TV. 1,5 meter afstand en alleen reizen als je moest. Dus nee in deze heeft Jeroen wel gelijk.

Alleen de maand februari was een maand met heel veel storm en dus weinig mensen die hun vrij reizen hebben gebruikt. Ik geloof echt niet dat het alleen maar om studenten ging. Die kunnen dan niet naar school vanwege het Coronavirus en gaan dan maar heel Nederland doorreizen. Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

Ik wil woensdag naar mijn vriend, en dat mag gewoon van de overheid. Het staat hier expliciet:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/16/wat-betekent-afstand-houden-vanwege-het-coronavirus

Ook uitjes zijn gewoon toegestaan, mits je 1,5 meter afstand tot elkaar houdt.

Als de overheid iets toestaat, moet Rogier van Boxtel niet op Twitter gaan verkondigen dat iets niet mag, als hij in staat is om drukte in de treinen te voorkomen door langere treinen in te zetten. 

Reputatie 7
Badge +4

Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

 

@Pingpong Tegenwoordig ben je student als je een OV-studentenabonnement bezit, en de selectie daarvoor is niet bij voorbaat op basis van intelligentie. ;-)

 

Dat blijkt vandaag dan ook maar weer.

Kan iemand mij hier aan een vliegenmepper helpen? :grinning:

@BrunoEstMisschien niet letterlijk het RIVM maar wel de oproep die gedaan wordt vanuit het kabinet en ook de NS gaat deze oproep nu expliciet communiceren en ook de media vragen om dit te doen.  Anders wordt het heel simpel op korte termijn een complete lockdown en dat heeft de bevolking dan te danken aan de groep die er op uit trekt alsof het vakantie is.

Ze zijn daardoor ook nog eens een extra risico voor het personeel van de NS wat door ons als niet wenselijk beschouwd wordt. We hebben al genoeg collega’s die ziek zijn en het is wel de bedoeling dat er nog voldoende mensen over blijven om deze dienstregeling in touw te houden.

Veel collega's en ik ook werken al extra diensten en vullen de gaten op die er nu ontstaan door uitvallende collega’s. Dat gebeurt met de motivatie dat we het doen voor de mensen in andere vitale beroepen maar op dit moment zou ik persoonlijk niet extra gaan werken om dagjesmensen te vervoeren. Dan kies ik toch echt voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen om mij heen en ga niet extra werken, dan maar een trein die niet rijdt.

@BrunoEstMisschien niet letterlijk het RIVM maar wel de oproep die gedaan wordt vanuit het kabinet en ook de NS gaat deze oproep nu expliciet communiceren en ook de media vragen om dit te doen.  Anders wordt het heel simpel op korte termijn een complete lockdown en dat heeft de bevolking dan te danken aan de groep die er op uit trekt alsof het vakantie is.

Ze zijn daardoor ook nog eens een extra risico voor het personeel van de NS wat door ons als niet wenselijk beschouwd wordt. We hebben al genoeg collega’s die ziek zijn en het is wel de bedoeling dat er nog voldoende mensen over blijven om deze dienstregeling in touw te houden.

Veel collega's en ik ook werken al extra diensten en vullen de gaten op die er nu ontstaan door uitvallende collega’s. Dat gebeurt met de motivatie dat we het doen voor de mensen in andere vitale beroepen maar op dit moment zou ik persoonlijk niet extra gaan werken om dagjesmensen te vervoeren. Dan kies ik toch echt voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen om mij heen en ga niet extra werken, dan maar een trein die niet rijdt.

De link die ik aangaf, is heel duidelijk. Maar het is volkomen begrijpelijk dat u niet extra gaat werken voor dagjesmensen. Valt dan werkelijk 75% van het personeel uit? Want 70% van de treinen rijdt niet, dus met 30% van de machinisten zou het moeten kunnen.

@bromvlieg12 ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Er is in de media en door o.a. Mark Rutte meerdere malen aangegeven dat men alleen noodzakelijke reizen moet maken. Blijkbaar moet ook nog alles letterlijk op websites worden gezet.

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Er is in de media en door o.a. Mark Rutte meerdere malen aangegeven dat men alleen noodzakelijke reizen moet maken. Blijkbaar moet ook nog alles letterlijk op websites worden gezet.

Dat geldt voor reizen naar het buitenland: https://nos.nl/artikel/2327442-reisadvies-alleen-naar-het-buitenland-als-het-nodig-is.html Ik verwacht in ieder geval een duidelijke link naar een betrouwbare bron.

Reputatie 7

@BrunoEstMisschien niet letterlijk het RIVM maar wel de oproep die gedaan wordt vanuit het kabinet en ook de NS gaat deze oproep nu expliciet communiceren en ook de media vragen om dit te doen.  Anders wordt het heel simpel op korte termijn een complete lockdown en dat heeft de bevolking dan te danken aan de groep die er op uit trekt alsof het vakantie is.

 

Een dergelijke oproep was prima maar die is er helaas niet geweest. Dit itt bijvoorbeeld in Belgie.

Over het algemeen wordt men niet graag op het eigen gedrag aangesproken en zeker niet als daarbij wordt gerefereerd naar niet bestaande regels. Dat wordt ervaren als misplaatste inmenging en werkt averechts.

Tot nu toe heeft NS een verzoek tot overweging gedaan, ben benieuwd naar de oproep.

Een (beperkte) lockdown zal, naar verwachting, hoe dan ook in elk land onvermijdelijk zijn.

Reputatie 3

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Dat is een beetje lastig, want er werken ook studenten bijv. als metroconducteur. GVB heeft veel studenten geworven wegens tekorten. En studenten moeten soms boeken lenen bij de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld. (nee, ik ben geen student)

Reageer