Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Ja, in dit topic zijn al heel snel oplossingen gegeven en de compensatie is voor zover ik kan beoordelen ook goed geregeld. Dat de info, wanneer meer bekend wordt, iedere keerwordt aangevuld is ook zeer positief. Daarin is een community als dit misschien flexibeler dan een pagina op de website. 

Maar een eerste ingang van de meeste reizigers zal toch de website zijn dus nog meer informatie daar zou al helpen om veel vragen te voorkomen. 


Hoe vaak heb ik hier wel niet gelezen dat de treinen nog reden/rijden en dat je dus nog van je kaartjes en abonnementen gebruik kon/moest blijven maken ?

Dan moet je nu niet raar staan te kijken dat de treinen, nu de dienstregeling ineens is ingekrompen,  redelijk vol zitten.


Heel ernstig ja.. 

Een heel gezin richting Zandvoort. Die gaan naar hun werk? Yeah right

Blijf toch lekker thuis of neem het openbare vervoer zolang je het (nog) krijgt alleen indien nodig..

Dat dus!

 


Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Nee, de treinen rijden gewoon en de stations zijn gewoon open. Mensen die nu met de trein moeten of willen kunnen er gewoon in, alleen rijdt er dus een stuk minder.


Of heel ouderwets: Pak een boek. E-book kan ook. Een boek lezen is goed voor je brein. Je hersens zijn wel een paar tientjes waard. Het leven van (meestal) een oudere redden met TV-kijken of lekker thuis blijven moet toch te doen zijn. Rustig weer eens tot jezelf komen is best heilzaam.

 

Wel grappig: Ik ben lid van een clubje waarbij we al tot de conclusie kwamen dat we door thuis bezig te zijn met onze hobby, en dingen uit te wisselen via het Internet, al bijdroegen aan een geringere verspreiding. Een aantal van ons hoort ook tot de risicogroep op basis van (multi-) morbiditeit. Dat scheelt.

 

Het lijkt me een meer verantwoord statement dan funreizen met een  - vooral door de samenleving opgebracht -abonnement in deze omstandigheden.

Ik kom nog uit de tijd dat studenten zich onderscheidden door een zekere mate van intelligentie en gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Perfecte bijdrage @Robert B !

 

Inderdaad: verknal het niet.


Hoe je het ook wendt of keert, binnen zitten gaat nooit goed voor je zijn. Dat is dus ook niet het antwoord. Het antwoord is minderen: niet voor de lol even naar de andere kant van het land reizen maar gewoon even gaan wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, skateboarden, langlaufen….ga eens naar de supermarkt en haal eens wat nieuwe dingen. Ik had voor deze week gepland om eens een middagje naar de IKEA te gaan, het is hard nodig nu, maar dat gaat dus niet door. Er is in ieder geval genoeg te doen om niet onderweg te hoeven zijn.


Ik zal deze hier maar achterlaten.

 


Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Ik zou toch heel graag hierop een reactie vanuit NS zijde willen zien. 


Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Zo kun je het wel stellen. De trein in feite voor noodzakelijke reizen en niet om mensen als @MJL een plezier te doen omdat zij de ernst van de maatregelen niet willen inzien.

Naar buiten gaan mag gelukkig nog steeds, maar het is geen vakantie. Thuiswerken en thuisonderwijs betekenen niet massaal de trein of de auto in om met zijn allen naar dezelfde plek te gaan. Supermarkten zijn de hele dag door drukker dan ooit.

Als het zo doorgaat is het niet of iemand Corona krijgt maar wanneer.

 

 


Zo lost India dat op, en daar ligt het aantal (bevestigde) besmettingen nog een stuk achter op dat bij ons

 

Coronavirus impact: Railways cancels all passenger trains till March 31


Coronavirus outbreak in India: Union Railways Minister Piyush Goyal says as part of precautions against COVID-19, the Railways has decided that no passenger train will run up to March 31

 

https://www.businesstoday.in/current/economy-politics/breaking-all-railway-operations-to-be-suspended-till-march-25-due-to-coronavirus/story/398884.html


Beste NS effe en vraag?

Kunnen jullie stoppen met om de haverklap en automatisch bericht te sturen want het is kneiter irritant en ik denk dat iedereen het al weet kom alleen met en bericht als er en update is 

 

Dankjewel

Stefan


Ik schat dan zomaar in dat er iets niet helemaal goed loopt met jouw mobiele telefoon als je ‘om de haverklap’ een melding krijgt. Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Ik heb vandaag zelf exact 1x een bericht ontvangen, en ik meen vorige week ook 1x toen bekend werd gemaakt dat er een basisdienstregeling zou komen. Dat lijken mij logische pushmeldingen en als treinpersoneel vind ik het ook zeer terecht en goed dat die gegeven worden.


Hoi Julian 

Ik krijg nj elke dag wel 3 of 4 x heg zelfde bericht dat is best wel vervelend 


Ik was net even mijn bericht aan het bewerken, maar dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort.

Wat ik net toevoegde aan mijn vorige bericht: Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.


Ah oke ga ik effe proberen dankjewel


Reis alleen indien strikt noodzakelijk: dat is pas een duidelijke oproep, bravo NS !!

Dit terwijl de overheid vandaag via NL-alert slechts oproept om 1,5 m afstand van elkaar te houden en thuis te blijven bij ziekte of verkoudheid.:slight_frown:


Hallo.

Kan het doorlopende abonnement Traject Vrij momenteel tijdelijk stop gezet worden? Ik las dat dit niet mogelijk is maar ik wil dit abonnement ook niet wijzigen daar dit het voordeligst is. Wij zijn nu echter door Corona verplicht thuis te werken maar moet ik het abonnement wel blijven betalen maar vergoed het bedrijf dit niet. Dit zorgt uiteraard voor een extra financiële last. Gaat hier een oplossing voor komen? 

Het is mij duidelijk dat dit normaliter niet mogelijk is maar dat zou ook niet nodig zijn. Maar het Corona virus treft ons allemaal en ik hoop en vraag dan ook aan de NS of er momenteel hier een uitzondering voor gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Kitty van den Broek

 

 


@Stefankingma als die berichten e-mails zijn vanuit de Community, bijv. als iemand hier reageert of je naam noemt, dan zie https://community.ns.nl/settings/profile voor opties om die mails allemaal uit te zetten.

Vanuit de NS (app) heb ik vandaag pas 1 (push)bericht gehad, afhankelijk van je soort telefoon kan je die ook allemaal of per categorie uit zetten.

 


@Kvdbvd Als u met een doorlopend abonnement een jaarabonnement bedoelt, kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

Als u een maandabonnement heeft kan er helaas op dit moment niets aan de abonnementskosten gedaan worden. 


Dankuwel voor het antwoord. Dit weet ik uiteraard. Echter als ik dan opnieuw een jaarabonnement aan wil schaffen na Corona dan moet ik opnieuw beginnen waarbij je het eerste jaar vast zit aan het abonnement. En met de huidige economie durf ik niet weer een heel.jaar vast te zitten. Stel.ik kom zonder baan dan moet ik door blijven betalen tot het jaar om is. Dat eerste jaar ben ik nu al wel voorbij en kan ikhet stop zetten of wijzigen. 


Vanaf 2021 worden Traject Vrij abonnementen ook NS Flex abonnementen waarbij u er niet meer een jaar vast zit en per maand kunt wijzigen.  En wilt u er toch eerder vanaf is dan is dezelfde oplossing als nu (wijzigen naar Flex zonder abonnement) mogelijk.

Een jaar abonnement wijzigen naar NS Flex kan namelijk ook in het eerste abonnementsjaar.


Dankuwel. Toch wel spijtig want ik heb al wel gekeken en dat scheelt toch wel ongeveer 30 euro per maand. 


Ik begrijp even niet waarom het 30 euro per maand zou schelen. Wanneer u weer een nieuw Traject Vrij jaar abonnement neemt dan zal het maandbedrag hetzelfde zijn als wat u nu betaalt. Enige verschil wat ik me zou kunnen indenken is dat u nu misschien nog de 2019 prijs betaald wanneer de verlenging later dit jaar is en als u nu een nieuw abonnement aanschaft dan betaalt u de 2020 prijs. Die u dus ook zou gaan betalen wanneer u het abonnement aan zou houden en deze later dit jaar verlengd zou worden. 

Of kijkt u misschien naar de prijs van een maandabonnement Traject Vrij? Die is wel hoger, maar die hoeft u niet te nemen. U kunt gewoon na deze Corona crisis weer een jaarabonnement nemen en mocht het zo zijn dat u deze binnen een jaar niet meer nodig heeft kunt u deze ook weer dmv wijzigen naar NS Flex abonnement. Deze optie van stopzetten bestond al voor de huidige situatie, eigenlijk alsinds de introductie van NS Flex. 


Hallo NS,

graag zou ik jullie willen vragen om, juist nu, wat sneller, te anticiperen op de “veranderende wereld”. Er is nog altijd geen flex-alternatief voor de klassieke traject-vrij abonnementen, maar velen van ons zitten nu wel met een maand- of jaarabonnement die doorloopt (met de soms hoge kosten van dien) terwijl we van alle kanten (RIVM, regering en de NS zelf) dringend worden geadviseerd om niet te reizen en vooral thuis te blijven. Ga als NS zijnde daar dan ook “flexibel” mee om en kom niet met de mogelijkheden uit de “vorige eeuw” dat het om te zetten is naar een andere abonnementsvorm die vervolgens, als er wel weer gereisd gaat worden, veel duurder uitvalt, dan de traject-vrij kaart. Zorg alsjeblieft voor een adequate oplossing.


Reageer