Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja, in dit topic zijn al heel snel oplossingen gegeven en de compensatie is voor zover ik kan beoordelen ook goed geregeld. Dat de info, wanneer meer bekend wordt, iedere keerwordt aangevuld is ook zeer positief. Daarin is een community als dit misschien flexibeler dan een pagina op de website. 

Maar een eerste ingang van de meeste reizigers zal toch de website zijn dus nog meer informatie daar zou al helpen om veel vragen te voorkomen. 

Reputatie 7

Hoe vaak heb ik hier wel niet gelezen dat de treinen nog reden/rijden en dat je dus nog van je kaartjes en abonnementen gebruik kon/moest blijven maken ?

Dan moet je nu niet raar staan te kijken dat de treinen, nu de dienstregeling ineens is ingekrompen,  redelijk vol zitten.

Badge +3

Heel ernstig ja.. 

Een heel gezin richting Zandvoort. Die gaan naar hun werk? Yeah right

Blijf toch lekker thuis of neem het openbare vervoer zolang je het (nog) krijgt alleen indien nodig..

Dat dus!

 

Reputatie 1

Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 

Nee, de treinen rijden gewoon en de stations zijn gewoon open. Mensen die nu met de trein moeten of willen kunnen er gewoon in, alleen rijdt er dus een stuk minder.

Reputatie 7
Badge +4

Of heel ouderwets: Pak een boek. E-book kan ook. Een boek lezen is goed voor je brein. Je hersens zijn wel een paar tientjes waard. Het leven van (meestal) een oudere redden met TV-kijken of lekker thuis blijven moet toch te doen zijn. Rustig weer eens tot jezelf komen is best heilzaam.

 

Wel grappig: Ik ben lid van een clubje waarbij we al tot de conclusie kwamen dat we door thuis bezig te zijn met onze hobby, en dingen uit te wisselen via het Internet, al bijdroegen aan een geringere verspreiding. Een aantal van ons hoort ook tot de risicogroep op basis van (multi-) morbiditeit. Dat scheelt.

 

Het lijkt me een meer verantwoord statement dan funreizen met een  - vooral door de samenleving opgebracht -abonnement in deze omstandigheden.

Ik kom nog uit de tijd dat studenten zich onderscheidden door een zekere mate van intelligentie en gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Perfecte bijdrage @Robert B !

 

Inderdaad: verknal het niet.

Hoe je het ook wendt of keert, binnen zitten gaat nooit goed voor je zijn. Dat is dus ook niet het antwoord. Het antwoord is minderen: niet voor de lol even naar de andere kant van het land reizen maar gewoon even gaan wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, skateboarden, langlaufen….ga eens naar de supermarkt en haal eens wat nieuwe dingen. Ik had voor deze week gepland om eens een middagje naar de IKEA te gaan, het is hard nodig nu, maar dat gaat dus niet door. Er is in ieder geval genoeg te doen om niet onderweg te hoeven zijn.

Ik zal deze hier maar achterlaten.

 

Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Ik zou toch heel graag hierop een reactie vanuit NS zijde willen zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Zo kun je het wel stellen. De trein in feite voor noodzakelijke reizen en niet om mensen als @MJL een plezier te doen omdat zij de ernst van de maatregelen niet willen inzien.

Naar buiten gaan mag gelukkig nog steeds, maar het is geen vakantie. Thuiswerken en thuisonderwijs betekenen niet massaal de trein of de auto in om met zijn allen naar dezelfde plek te gaan. Supermarkten zijn de hele dag door drukker dan ooit.

Als het zo doorgaat is het niet of iemand Corona krijgt maar wanneer.

 

 

Zo lost India dat op, en daar ligt het aantal (bevestigde) besmettingen nog een stuk achter op dat bij ons

 

Coronavirus impact: Railways cancels all passenger trains till March 31


Coronavirus outbreak in India: Union Railways Minister Piyush Goyal says as part of precautions against COVID-19, the Railways has decided that no passenger train will run up to March 31

 

https://www.businesstoday.in/current/economy-politics/breaking-all-railway-operations-to-be-suspended-till-march-25-due-to-coronavirus/story/398884.html

Beste NS effe en vraag?

Kunnen jullie stoppen met om de haverklap en automatisch bericht te sturen want het is kneiter irritant en ik denk dat iedereen het al weet kom alleen met en bericht als er en update is 

 

Dankjewel

Stefan

Ik schat dan zomaar in dat er iets niet helemaal goed loopt met jouw mobiele telefoon als je ‘om de haverklap’ een melding krijgt. Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Ik heb vandaag zelf exact 1x een bericht ontvangen, en ik meen vorige week ook 1x toen bekend werd gemaakt dat er een basisdienstregeling zou komen. Dat lijken mij logische pushmeldingen en als treinpersoneel vind ik het ook zeer terecht en goed dat die gegeven worden.

Hoi Julian 

Ik krijg nj elke dag wel 3 of 4 x heg zelfde bericht dat is best wel vervelend 

Ik was net even mijn bericht aan het bewerken, maar dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort.

Wat ik net toevoegde aan mijn vorige bericht: Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Ah oke ga ik effe proberen dankjewel

Reputatie 7

Reis alleen indien strikt noodzakelijk: dat is pas een duidelijke oproep, bravo NS !!

Dit terwijl de overheid vandaag via NL-alert slechts oproept om 1,5 m afstand van elkaar te houden en thuis te blijven bij ziekte of verkoudheid.:slight_frown:

Hallo.

Kan het doorlopende abonnement Traject Vrij momenteel tijdelijk stop gezet worden? Ik las dat dit niet mogelijk is maar ik wil dit abonnement ook niet wijzigen daar dit het voordeligst is. Wij zijn nu echter door Corona verplicht thuis te werken maar moet ik het abonnement wel blijven betalen maar vergoed het bedrijf dit niet. Dit zorgt uiteraard voor een extra financiële last. Gaat hier een oplossing voor komen? 

Het is mij duidelijk dat dit normaliter niet mogelijk is maar dat zou ook niet nodig zijn. Maar het Corona virus treft ons allemaal en ik hoop en vraag dan ook aan de NS of er momenteel hier een uitzondering voor gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Kitty van den Broek

 

 

Badge +3

@Stefankingma als die berichten e-mails zijn vanuit de Community, bijv. als iemand hier reageert of je naam noemt, dan zie https://community.ns.nl/settings/profile voor opties om die mails allemaal uit te zetten.

Vanuit de NS (app) heb ik vandaag pas 1 (push)bericht gehad, afhankelijk van je soort telefoon kan je die ook allemaal of per categorie uit zetten.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Kvdbvd Als u met een doorlopend abonnement een jaarabonnement bedoelt, kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

Als u een maandabonnement heeft kan er helaas op dit moment niets aan de abonnementskosten gedaan worden. 

Dankuwel voor het antwoord. Dit weet ik uiteraard. Echter als ik dan opnieuw een jaarabonnement aan wil schaffen na Corona dan moet ik opnieuw beginnen waarbij je het eerste jaar vast zit aan het abonnement. En met de huidige economie durf ik niet weer een heel.jaar vast te zitten. Stel.ik kom zonder baan dan moet ik door blijven betalen tot het jaar om is. Dat eerste jaar ben ik nu al wel voorbij en kan ikhet stop zetten of wijzigen. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 2021 worden Traject Vrij abonnementen ook NS Flex abonnementen waarbij u er niet meer een jaar vast zit en per maand kunt wijzigen.  En wilt u er toch eerder vanaf is dan is dezelfde oplossing als nu (wijzigen naar Flex zonder abonnement) mogelijk.

Een jaar abonnement wijzigen naar NS Flex kan namelijk ook in het eerste abonnementsjaar.

Dankuwel. Toch wel spijtig want ik heb al wel gekeken en dat scheelt toch wel ongeveer 30 euro per maand. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp even niet waarom het 30 euro per maand zou schelen. Wanneer u weer een nieuw Traject Vrij jaar abonnement neemt dan zal het maandbedrag hetzelfde zijn als wat u nu betaalt. Enige verschil wat ik me zou kunnen indenken is dat u nu misschien nog de 2019 prijs betaald wanneer de verlenging later dit jaar is en als u nu een nieuw abonnement aanschaft dan betaalt u de 2020 prijs. Die u dus ook zou gaan betalen wanneer u het abonnement aan zou houden en deze later dit jaar verlengd zou worden. 

Of kijkt u misschien naar de prijs van een maandabonnement Traject Vrij? Die is wel hoger, maar die hoeft u niet te nemen. U kunt gewoon na deze Corona crisis weer een jaarabonnement nemen en mocht het zo zijn dat u deze binnen een jaar niet meer nodig heeft kunt u deze ook weer dmv wijzigen naar NS Flex abonnement. Deze optie van stopzetten bestond al voor de huidige situatie, eigenlijk alsinds de introductie van NS Flex. 

Hallo NS,

graag zou ik jullie willen vragen om, juist nu, wat sneller, te anticiperen op de “veranderende wereld”. Er is nog altijd geen flex-alternatief voor de klassieke traject-vrij abonnementen, maar velen van ons zitten nu wel met een maand- of jaarabonnement die doorloopt (met de soms hoge kosten van dien) terwijl we van alle kanten (RIVM, regering en de NS zelf) dringend worden geadviseerd om niet te reizen en vooral thuis te blijven. Ga als NS zijnde daar dan ook “flexibel” mee om en kom niet met de mogelijkheden uit de “vorige eeuw” dat het om te zetten is naar een andere abonnementsvorm die vervolgens, als er wel weer gereisd gaat worden, veel duurder uitvalt, dan de traject-vrij kaart. Zorg alsjeblieft voor een adequate oplossing.

Reageer