beantwoord

Reizen met andere vervoerder door geplande werkzaamheden

  • 3 November 2022
  • 8 reacties
  • 564 Bekeken

Hoi,

Ik maak gebruik van een Traject Vrij abonnement. Vorige week kon ik door geplande werkzaamheden geen gebruik maken van het traject. Er was geen vervangend vervoer geregeld door NS. Ik heb daarom de metro en de bus gepakt. Hiervoor heb ik kosten gemaakt.

Voor mijn gevoel is het dubbel verliezen; en ik kan niet gebruik maken van mijn traject-vrij abonnement en ik maak extra kosten. Kan ik vergoeding krijgen voor het gebruik maken van Metro/bus? Kan ik vergoeding krijgen voor 3 dagen niet gebruik kunnen maken van mijn abonnement?

Ik probeer al 2 dagen met een medewerker van de NS te chatten, maar al 2 dagen blijven die uren onbeantwoord. Daarom probeer ik het op deze manier.

Vriendelijke groet

icon

Beste antwoord door Tamzin 3 November 2022, 16:00

Bekijk origineel

8 reacties

Ik maak gebruik van een Traject Vrij abonnement. Vorige week kon ik door geplande werkzaamheden geen gebruik maken van het traject. Er was geen vervangend vervoer geregeld door NS. Ik heb daarom de metro en de bus gepakt. Hiervoor heb ik kosten gemaakt.

Als u dat op eigen initiatief hebt gedaan zijn de kosten helaas voor eigen rekening.  

Reputatie 7
Badge +3

Hoi,

Ik maak gebruik van een Traject Vrij abonnement. Vorige week kon ik door geplande werkzaamheden geen gebruik maken van het traject. Er was geen vervangend vervoer geregeld door NS. Ik heb daarom de metro en de bus gepakt. Hiervoor heb ik kosten gemaakt.

Was er echt geen vervangend vervoer geregeld? Om welke werkzaamheden ging dat dan? 

 

Reputatie 7
Badge +1

Metro kan enkel in Ams- of Rotterdam zijn-al reikt die van de RET tot in den Haag.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook de vraag of er echt geen vervangend vervoer geregeld was. Afgelopen week waren er o.a. vanaf donderdag werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag waarbij er gewoon stopbussen reden. Die stopbussen stopten niet op Laan van NOI, vanaf daar zouden aparte stopbussen naar Den Haag Centraal gaan. Later zag ik dat die stopbussen tussen Laan en Centraal waren vervangen voor de metro, de reisplanner gaf aan “NS Metro ipv trein”. In dit geval was de metro het vervangend vervoer tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal en derhalve ook geen extra kosten (de prijs is de reisplanner was dan ook alleen de prijs voor een reis met NS). Als het om deze werkzaamheden ging was er gewoon vervangend vervoer geregeld. Hoe het dan verder aangegeven was wat betreft wel/niet inchecken voor de metro dat weet ik niet, dat kan soms nog wel eens onduidelijk zijn. 

 

 

Ja ik woon in Den Haag en pak altijd de trein van Laan van NOI naar Delft. Dan wandel ik naar bushalte Mekelpark. Nu gaf mijn app vorige week aan dat ik op Laan van NOI de metro moet pakken naar Pijnacker Centrum en daarna met de bus naar TU Delft Aula. Dit heb ik gedaan. 
 

Het enige wat ik nu zie dat er een NS Metro naar Den haag Centraal was ‘geregeld’ als alternatief vervoer. Maar ik had daarna alsnog de tram moeten pakken naar Den Haag HS om vervolgens in een trein te stappen naar Delft. 
 

Snap je m nog? ;)

Vandaar ook de vraag of er echt geen vervangend vervoer geregeld was. Afgelopen week waren er o.a. vanaf donderdag werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag waarbij er gewoon stopbussen reden. Die stopbussen stopten niet op Laan van NOI, vanaf daar zouden aparte stopbussen naar Den Haag Centraal gaan. Later zag ik dat die stopbussen tussen Laan en Centraal waren vervangen voor de metro, de reisplanner gaf aan “NS Metro ipv trein”. In dit geval was de metro het vervangend vervoer tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal en derhalve ook geen extra kosten (de prijs is de reisplanner was dan ook alleen de prijs voor een reis met NS). Als het om deze werkzaamheden ging was er gewoon vervangend vervoer geregeld. Hoe het dan verder aangegeven was wat betreft wel/niet inchecken voor de metro dat weet ik niet, dat kan soms nog wel eens onduidelijk zijn. 

 

 


Ik heb net in een ander berichtje al wat getypt. Ik zou dan alsnog met de tram van den haag centraal naar den haag HS moeten om daarna dan pas in de IC naar Delft te gaan. Mijn NS app gaf toen aan dat ik de metro naar pijnacker en dan de bus naar de universiteit moet pakken. 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner van NS geeft sinds enige tijd standaard ook reisadviezen met bus, tram en metro. Dit is echter wel uit te zetten waardoor je alleen een advies krijgt met NS, en dan bij werkzaamheden een advies met NS vervangend vervoer. Als u in de reisplanner bus, tram en metro had uitgevinkt had u vanaf Laan van NOI de NS metro naar Den Haag Centraal gezien en vanaf Centraal een stopbus naar HS. Want ook tussen Centraal en HS reden NS bussen. Vervolgens kon u met de trein verder naar Delft.

 

In een ander topic gaat het over deze toevoeging van bus,tram en metro adviezen in de reisplanner en de vele klachten erover. Intussen is het wel mogelijk om deze BTM opties te filteren en alleen trein (en treinvervangende) adviezen te krijgen, eerst kon dit alleen in de reisplanner op de website, maar sinds kort ook in de app. Helaas staan bus, tram en metro staandaard aangevinkt ipv andersom. Dit levert veel klachten op van reizigers. 

 

Er was dus wel vervangend vervoer geregeld maar door de aanpassing in de reisplanner om standaard ook reizen met bus, tram en metro te laten zien kwamen die adviezen met verangend treinvervoer niet altijd uit de reisplanner, waarschijnlijk omdat die een langere reistijd hadden.. Is dus weer een hele goed reden om bus,tram en metro niet standaard aangevinkt te hebben. 

Ah oké dan snap ik nu beter hoe het werkt, thanks voor de toelichting. Al moet ik zeggen dat ik de oplossing in dit geval wel matig vind. Van 12 minuten naar 35 minuten, reistijd x3. Dan kan ik beter fietsen 😅

Reageer