beantwoord

staking midden Nederland

  • 5 September 2022
  • 11 reacties
  • 295 Bekeken

ik vraag me af waarom als er in midden Nederland wordt gestaakt dat het hele land dan plat ligt. 

Je kunt toch in het hele Zuiden bijvoorbeeld de treinen laten rijden. Vanaf Den Bosch kan toch gewoon de treinen naar het Zuiden rijden en van Eindhoven naar Den haag.

Als er tussen Den bosch en Utrecht aan het spoor wordt gewerkt kan het toch ook geregeld worden.

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 September 2022, 21:09

Bekijk origineel

11 reacties

Dit is omdat de afdelingen die de roosters van personeel en materieel regelen in Utrecht zitten.

Het rijdend personeel mag van de vakbonden niet regionaal worden ingezet maar moet iedere dag door half Nederland rijden. Daardoor kun je de roosters niet regionaal regelen maar moet dat centraal vanuit Utrecht. Als daar dus gestaakt wordt rijdt er niets.

Bij Arriva, etc. rijdt het personeel wel regionaal en wordt dus ook alles regionaal gepland.

Reputatie 6
Badge

Heeft te maken met de vakbond. Iedere trein die oorspronkelijk gereden zou worden door personeel van een stakende standplaats, krijgt de term ‘besmet werk’ en dat mag vervolgens geweigerd worden door niet-stakenden. Zo krijg je een olievlek die bijna onhoudbaar wordt. En dat is ook precies wat de vakbond wil. Ze kunnen zo relatief goedkoop een grote impact maken, want ze hoeven maar een paar stakers een uitkering uit de stakingskas te geven. Op zich heb ik begrip voor de acties, maar ik zou liever hebben gezien dat het gewoon in één keer landelijk alles plat was. Is veel duidelijker.

Op zich heb ik begrip voor de acties, maar ik zou liever hebben gezien dat het gewoon in één keer landelijk alles plat was. Is veel duidelijker.

Dat is de vakbonden te duur, te meer daar dit nog wel vele weken tot maanden kan gaan duren aangezien het ook een politieke staking is.

Zowel NS als politiek Den Haag zullen nooit akkoord gaan met 20% verhoging, misschien hooguit de helft. NS heeft het geld niet en politiek Den Haag wil ten koste van alles geen precedent waardoor andere sectoren ook 20% gaan eisen en half Nederland failliet gaat. NS en politiek Den Haag hebben geen haast, tijd werkt in hun voordeel omdat er steeds meer boze reizigers zullen komen hoe langer het duurt. Zelfde verhaal als in 1983 toen duurde de acties ook zeven weken.

Reputatie 7
Badge +1

Het is inderdaad vooral de enorm ontzettend niet te geloven ingewikkeldheid van die personeelsroosters-voor een groot deel afgedwongen door eerdere acties van bonden. Daarbij komend de zeer uitgebreide en vanwege UW veiligheid allemaal in het leven geroepen andere bepalingen van de werk/rusttijden etc. Die dan veroorzaken dat medewerker A aan het eind van die ´ŕondjes rond de kerk´ dienst dan net aan het verkeerde eind v.d. rit of zelfs van het land ziten dan doorbetaald in de baas z´n tijd naar huis mag reizen. OID.

Dat was eigenlijk ook de voornaamste reden van die complete platlegging enkele maanden terug op zondagmiddag. PLUS dat de mensen die dat regelwerk voor die roosters in de vingers hebben zo dungezaaid zijn en ook wel eens gewoon vrij willen etc. dat bij dit soort rampscenario´s daar niet meer tegenop te regelen valt.

Merkwaardig dan weer wel dat met de enorme vertragingen en rituitval die al maanden in DE heersen, ook een land waar alles tot 20 cijfers achter de komma is platgeregeld en regels er ook niet voor niks zijn, dit elke dag blijkbaar toch weer tot een eind wordt gebracht.

Daarnaast komt zoals een toegewijde ex-machinist onlnags uitlegde,ook nog de materieelomloop roosters, die ervoor moeten zorgen dat net dat ene treinstel overmorgen in de stelplaats voor groot onderhoud of kleine beurt moet zijn-en dat de roosters van de schoonmaakploegen ook niet ala minute zo maar veranderd kunnen-er kan eigenlijk niks. Lijkt wel ambtenarij: voor elk goedbedoeld voorstel komen meteen 100.000 boze burgers& andere belangengroeperingen hun uiterste verontwaardiging of andere ´dit kan niet´ luidkeels rondroepen.

bedankt voor de uitgebreide en duidelijke antwoorden.😀

 

Frappant dat met alle “kenners” hier het echte antwoord ontbreekt. Ik vind het echt verbijsterend wat een onzin hierboven geschreven wordt. Het management heeft dit zelf bij de vorige staking in Midden nog gecommuniceerd dus blijkabar is het korte termijn geheugen niet zo best meer.

De NS heeft alle afdelingen geconcentreerd in Utrecht, waar voorheen de afdelingen verspreid door het land zaten.

Hierdoor ziet NS geen mogelijkheden om treinen te laten rijden.

 

Dit heeft dus totaal niets te maken met vakbonden of roosters van treinpersoneel maar gewoon doordat de aansturing van de hele NS in Utrecht is ondergebracht en als daar wat speelt dat het hele land plat ligt.

Er is geen back-up meer buiten Utrecht door bezuinigingen.

 

Overigens zou er met het oude systeem (bij mijn weten nog steeds mogelijk) van code rood tafels best gereden kunnen worden door de NS op trajecten die niets te maken hebben met regio Midden. Maar het is puur een beslissing van het management van de NS.

Reputatie 7
Badge

Een deel van die afdelingen in Utrecht zou alleen helemaal niet zo ingewikkeld hoeven werken zonder al die eisen aan roosters. Maar ik las eerder op dit forum dat daar bij calamiteiten van af mag worden geweken. Dat werpt natuurlijk wel de vraag op waarom NS zonder al die afdelingen dan niet gewoon kan blijven rijden. Om een trein te laten rijden heb je toch wcht alleen wen machinist nodig. Zelfs treindienstleiders hoeft NS niet te regelen, want daar voorziet ProRail in.

Reputatie 7
Badge +3

Voor buitenstaanders is het volkomen onbegrijpelijk dat NS niet in staat is om bijvoorbeeld tussen Roosendaal en Vlissingen te pendelen. Of tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden.

@Olav93   het is ook mogelijk metr regionale aansturing wat dan door het lokale management geregeld wordt.  Dat werkte ook altijd met grote verstoringen, winterse omstandigheden e.d. tot de NS teveel waarde hechte aan de computers en nu niet meer zonder durft.  Meerdere keren is het voorgekomen dat het treinpersoneel via de code rood tafels wilde werken en rijden maar dit niet meer mocht vanuit Utrecht.

 

@iMark  zelfs bij het treinpersoneel was het compleet stilleggen van het treinverkeer toen regio Midden staakte een complete verrassing, want het hoeft simpelweg niet.  Maar ja, dat heb ik hier al veel vaker geroepen afgelopen tijd.

 

@West   Staan de code rood tafels nog in de boeken of hebben ze die nu ook geschrapt ?

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Het lijkt wel of er complete gemakzucht is bij het management van NS. Veel te ingewikkeld om in te spelen op de ontstane situatie. Veel makkelijker om de tent te sluiten.

Stuitend gebrek aan respect voor de betalende klanten. 

@Jeroen Het lijkt wel of er complete gemakzucht is bij het management van NS. Veel te ingewikkeld om in te spelen op de ontstane situatie. Veel makkelijker om de tent te sluiten.

Stuitend gebrek aan respect voor de betalende klanten. 

Daar kan ik me 100% in vinden.

Ik heb intern veel gezien en meegemaakt in de paar jaar dat ik als machinist werkzaam was en ik denk zelf dat ook mede door de splitsing tussen Prorail en de NS veel flexibiliteit verdwenen is.

Gelukkig waren er bij verstoringen of defecte treinen nog ouderwetse treindienstleiders die dan opties zochten om de reizigers wel snel verder te laten reizen door een andere trein een extra stop te laten maken.

Reageer