Skip to main content

Deze en volgende week gaan werknemers van ProRail staken (het deel aangesloten bij FNV in elk geval). Telkens 's ochtends tot 9 uur.

De gevolgen voor de reiziger zijn groot. Mijn verwachtingen zijn als volgt. En nee, dit is geen gokje, ik zit dicht bij het vuur. Maar ik kan niet zomaar posten hoe en wat.

Woensdag 13-11, regio Amsterdam en Alkmaar

Geen treinen in heel Noord-Holland en Flevoland tot na 9u. Treinen rijden wél ten zuiden van de lijn Hilversum-Leiden. Keerpunten Zwolle, Utrecht, Hilversum, Leiden

Vrijdag 15-11, regio Amersfoort en Utrecht

Omdat deze regio het midden van het land is, verwacht ik eerlijk gezegd wat chaos. Geen treinen binnen de cirkel Zwolle - Amsterdam (wél Flevoland) - Leiden - Den Haag - Gorinchem - 's-Hertogenbosch - Arnhem - Apeldoorn - Zwolle tot ruim na 9u.

Maandag 18-11, regio Rotterdam, Den Haag en Roosendaal

Geen treinen in heel Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant ten westen van Tilburg. Geen HSL-treinen. Mogelijk wél sprinters Utrecht - Gouda en Alphen - Gouda. Ook weer tot na 9u

Woensdag 20-11, regio Eindhoven en Maastricht

Tot 9u geen treinen ten zuiden van lijn Nijmegen - Geldermalsen - Dordrecht en ten oosten van Breda

Vrijdag 22-11, regio Oost-Nederland

Tot 9u geen treinen in Groningen, Friesland, Overijssel en bijna heel Gelderland. Alleen Utrecht-Ede en Amersfoort-Ede kan rijden.

PM maar voor persoonlijk advies.

Hoe het vrijdag een beetje uit zal zien, waarschijnlijk zal het extremer zijn.


Utrecht en Amersfoort zijn voor het Noorden. Oosten en zuiden cruciaal. In hoeverre de Lelylijn gebruikt kan worden is nog maar de vraag. Bommel blijft vrijdag maar in Gouda. ;-)


Leiden Centraal - Lammenschans is wel de mooiste pendel van allemaal op dat kaartje.


Bommel blijft vrijdag maar in Gouda. ;-)

Verstandig van Bommel. 


Utrecht en Amersfoort zijn voor het Noorden. Oosten en zuiden cruciaal. In hoeverre de Lelylijn gebruikt kan worden is nog maar de vraag. Bommel blijft vrijdag maar in Gouda. ;-)

Vooral het noorden zal hier onder lijden.

Het westen en het oosten kunnen de boel nog lichtelijk vermijden, het noorden niet echt.

Hm.... met het busje naar Utrecht voor mij dan maar... (of thuis blijven zoals Bommel 🙃)


Overigens krijgt het westen en het zuiden het wel een beetje driedubbel op 😂.

Westen: Vandaag, vrijdag en maandag 

Noorden en oosten: Vrijdag en volgende week vrijdag

Zuiden: Vrijdag, mandaag en woensdag.

 

 


Dat zal ook wel de intentie zijn, Elders wordt het maatschappelijk minder relevant (gevonden). 


Wat ik opvallend vind, is dat het wel lukt om vooraf een kaart te maken, maar niet om de dienstregeling aan te passen.

 

Het lijkt mij dat je een aangepaste dienstregeling nodig hebt om de schade (volledig) in kaart te kunnen brengen?

 

 


Overigens krijgt het westen en het zuiden het wel een beetje driedubbel op 😂.

Geen toeval, dat dupeert de meeste mensen en dat is het doel van de FNV.


Wat ik opvallend vind, is dat het wel lukt om vooraf een kaart te maken, maar niet om de dienstregeling aan te passen.

Zit natuurlijk ook nogal een verschil in tussen het roodkleuren van een paar lijntjes op een plattegrond of het aanpassen van een groot deel van de operatie.


Wat ik opvallend vind, is dat het wel lukt om vooraf een kaart te maken, maar niet om de dienstregeling aan te passen.

Dat kaartje van tien jaar oud kun je met de hand in een kwartiertje aanpassen. De dienstregeling aanpassen is veel meer werk.


Ik neem aan dat je meer mensen hebt om een diesntregeling aan te passen en dat er enorm veel tools zijn om de dienstregeling aan te passen. Het kost nog steeds meer tijd dan wat kleuren, maar toch.

 

Wat ik opvallend vind, is dat het wel lukt om vooraf een kaart te maken, maar niet om de dienstregeling aan te passen.

Dat kaartje van tien jaar oud kun je met de hand in een kwartiertje aanpassen. De dienstregeling aanpassen is veel meer werk.

 

Verouderd is ie zeker, er mist een lijn. 😀


Ik neem aan dat je meer mensen hebt om een diesntregeling aan te passen en dat er enorm veel tools zijn om de dienstregeling aan te passen. Het kost nog steeds meer tijd dan wat kleuren, maar toch.

Die is er, die afdeling heet bij ons de bijsturing en die moeten dit soort aanpassingen tussen de normale werkzaamheden van de dag in doen. Er komt echt veel meer bij kijken dan wat je in eerste instantie zou denken. 


Verouderd is ie zeker, er mist een lijn. 😀

 

Ik ben hard aan het denken welke lijn je bedoelt. Eentje voor reizigersvervoer? Want ja de Betuweroute zie ik niet idd


Verouderd is ie zeker, er mist een lijn. 😀

 

Ik ben hard aan het denken welke lijn je bedoelt. Eentje voor reizigersvervoer? Want ja de Betuweroute zie ik niet idd

Roodeschool - Eemshaven.


En... Maandag tot 9 uur Roosendaal, Rotterdam en Den Haag.

Ook hier heeft het een hoop impact voor zowel goederenvervoer als personenvervoer en natuurlijk ligt de gehele HSL eruit.


Inmiddels is de kans aanwezig dat we met landelijke stakingen te maken gaan krijgen, absurd...

 

(Akkelige paywall)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2089012115/onderhandelingen-cao-pro-rail-op-dood-spoor-landelijke-acties-lijken-onvermijdelijk-staken-niet-om-mensen-te-pesten


Inmiddels is de kans aanwezig dat we met landelijke stakingen te maken gaan krijgen, absurd...

 

(Akkelige paywall)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2089012115/onderhandelingen-cao-pro-rail-op-dood-spoor-landelijke-acties-lijken-onvermijdelijk-staken-niet-om-mensen-te-pesten

Dat zit erin natuurlijk. Als is De Telegraaf natuurlijk een sensatiekrant die graag zulke berichten publiceert. Maar ben benieuwd of dat het alleen weer in de spits is. Goederentreinen kunnen natuurlijk ook niet rijden.


Ik vind de looneisen van het Prorail personeel buitensporig hoog. Ik hoop echt dat Prorail zijn rug recht houdt en door gaat tot het bittere einde. Het Rupsjenooitgenoeg moet eindelijk eens een keer gestopt worden. We willen denk ik met zijn allen geen volgende inflatiegolf.


De FNV zegt dat de vorige CAO is afgesloten vlak voor de vorige enorme inflatiepiek en dat er dus daarom nu extra veel procenten in te halen zijn om dat te compenseren….. 

Waar eindigt dit in hemelsnaam. Ga gewoon werken, zo slecht is het loon niet en 8% erbij is ook prima. De gewone reiziger is altijd weer de dupe.

Zo fijn om een eigen auto voor de deur te hebben, hoor ik veel mensen zeggen. Ik heb geen auto of rijbewijs, maar het behalen ervan en aanschaf van auto komt voor mij wel steeds dichterbij zo. Weer een vaste klant minder dan. Het houdt een keer op!


Nog even een nabrander. Ik las onderstaande op het treintopic op tweakers.nl. Lijkt er dus op dat het uiteindelijk nu behaalde resultaat slechter is dan het oorspronkelijke bod. Discussie gaat daar nog wel wat verder maar omdat als in één algemeen topic staat is het nogal versnipperd. Reactie is trouwens van 3 december gisteren dus en van een medewerker van Prorail.

 

 


Ze kondigden een staking aan gewoon omdat het kon en leuk was, het ging niet om de loon. 😂

Geintjeeee.


Reageer