Skip to main content

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

Update maandag 30 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Oost-Zuid Nederland op woensdag 31 augustus.

Welke info? 🙄 en waar toegevoegd? 🔍🔎🔭🔬 ;)


Update maandag 30 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Oost-Zuid Nederland op woensdag 31 augustus.

Welke info? 🙄 en waar toegevoegd? 🔍🔎🔭🔬 ;)

1e bericht van dit topic staat een link voor 31-8


Update maandag 30 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Oost-Zuid Nederland op woensdag 31 augustus.

Welke info? 🙄 en waar toegevoegd? 🔍🔎🔭🔬 ;)

1e bericht van dit topic staat een link voor 31-8

Als @Lorena NS dat er even bij had genoemd, dan was het wel wat duidelijker. 😏


Update maandag 30 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Oost-Zuid Nederland op woensdag 31 augustus.

Welke info? 🙄 en waar toegevoegd? 🔍🔎🔭🔬 ;)

1e bericht van dit topic staat een link voor 31-8

Als @Lorena NS dat er even bij had genoemd, dan was het wel wat duidelijker. 😏

Nou ja zo gaat het al dit hele topic en je bent de eerste die het niet snapte …..😎


En dat is een verbetering van keren in het verleden dat er een update aan een sticky topic werd toegevoegd en er niet een post werd geplaatst dat er een update was. Maar goed, voor de dummies onder de users mensen die nieuw zijn kan het geen kwaad om te vermelden dat er een update in het eerste bericht is geplaatst. Tijdvoor loopt al een tijdje mee en weet dat er genoeg mensen zijn die dit soort dingen niet gelijk weet. 


Update maandag 30 augustus: informatie toegevoegd over de impact van de staking Oost-Zuid Nederland op woensdag 31 augustus.

Welke info? 🙄 en waar toegevoegd? 🔍🔎🔭🔬 ;)

1e bericht van dit topic staat een link voor 31-8

Als @Lorena NS dat er even bij had genoemd, dan was het wel wat duidelijker. 😏

Nou ja zo gaat het al dit hele topic en je bent de eerste die het niet snapte …..😎

Iets met communicatie @Jeroen? 🤔

Misschien kan de NS het topic “Begrip?” even openzetten? Ken je dat topic? 💋


En nu Aub vanaf Donderdag  t/m maandag stoppen met die pokke staking...Please..ik sta achter de staking..maar wil heel graag met Ns internationaal  op zaterdag  3 september  naar Duitsland toe!!!


Nederland klaagt, Nederland klaagt, Nederland klaagt heel terecht! Je zou bijna gaan denken dat NS personeel de enigen zijn die werken en vooral de enigen die een directie hebben die zichzelf veel meer toekent dan het overige personeel. Misschien nieuws voor u: de top heeft overal meer, veel meer en NS steekt daar lang niet bovenuit. Waarom is Marjan Rintel overgestapt? Hoeveel heeft ze nu meer dan bij NS? Als het zo erg is, ga een andere baan zoeken, dan merken jullie wel dat het overal wat is, dat er heel veel banen zijn waar het lage basisloon alles is wat je krijgt en waar je er veel harder voor moet werken. 


Volgens mij bepaalt het personeel nog altijd zelf wel of ze willen switchen van baan of niet. Er zijn trouwens ook verrassend weinig werkgevers waar je zomaar even machinist of conducteur kan worden. Zou wel wat zijn als het personeel inderdaad massaal ander werk ging zoeken, dan had je pas iets om over te klagen. Staken is nou eenmaal een recht en ik ben blij dat ik nog in een sector werkzaam ben waarin men gebruik maakt van dit recht. Om niet net zoals al die andere 'banen waar het lage basisloon alles is wat je krijgt en waar je er veel harder voor moet werken’ te worden. Wat een zwakke beargumentatie ook telkens trouwens, 'het is voor mij klote, dus moet het voor hen ook klote worden’. En dan nog durven stellen dat het personeel egoistisch is…...

Ik zou het om willen draaien, waarom gaat iedereen die hier loopt te janken over een staking niet fijn in een land zoals de VS wonen? Daar hebben werknemers lekker weinig rechten en worden ze al maximaal uitgeknepen door de overheid en door werkgevers. Jullie voelen je vast thuis daar, want een beetje tegengas tegen een werkgever resulteert meestal direct in ontslag. Dat zal ze leren! 


Staken is nou eenmaal een recht en ik ben blij dat ik nog in een sector werkzaam ben waarin men gebruik maakt van dit recht. Om niet net zoals al die andere 'banen waar het lage basisloon alles is wat je krijgt en waar je er veel harder voor moet werken’ te worden.

Wat een vreemde argumentatie. Je stelt dus dat je beter betaald wordt dan anderen en er minder hard voor werkt en toch wil je meer, meer, meer en daar moet de betalende reiziger dan maar de dupe van worden.


@West 

Dat laatste is maar ten dele waar, het systeem daar is gewoon ander dan hier. Qua salarissen zijn er net als hier veel laag betaalde banen met de kanttekening dat bv in de horeca inde USA veel hogere fooien worden gegeven als je het als restaurant en bediening goed doet en dat resulteert weer in een goed uurloon.

Verder zijn de belastingen niet te vergelijken met hier, als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

En je hebt daar inderdaad een baan voor een dag, je kunt zo op straat gezet worden wanneer je werkgever klaar met je is. Maar je kunt dat ook zien als motivatie waarom mensen zich sneller inzetten op hun werk en een stap harder lopen. Werkgevers nemen daar ook veel sneller iemand in vaste dienst, beval je niet dan kunnen ze ook weer snel van je af.  Hier is het aannemen van een medewerker een risico voor de werkgever omdat er zoveel procedures aan vastzitten om van iemand af te komen die niet bevalt.

Even een klein uitstapje van dit topic, het is daar gewoon heel anders dan hier maar ik denk niet dat mensen daar minder gelukkig zijn dan hier.

 

En om persoonlijke redenen heb ik liever dat je ze dan niet naar Florida toe stuurt. 😁


Even een klein uitstapje van dit topic, het is daar gewoon heel anders dan hier maar ik denk niet dat mensen daar minder gelukkig zijn dan hier.

Daar denken de Verenigde Naties heel anders over:

(Bron)


Er bestaat naar mijn mening een verschil tussen het recht op staken en het pesten of treiteren van de mensen diehierdoor getroffen worden.

Ik hoor alsmaar dat 'kort voor de reis' de reisplanner gecheckt moet worden, hoe kort is dit dan? Mijn ervaring is tot ongeveer 1 sec vóór de reis. Met andere woorden zoek het maar uit. Vandaag is de staking in het oosten en zuiden, waarom is het voorde NS niet te organiseren om vanaf Amersfoort heen en weer te pendelen? Waarom geen info op de borden? Hoe groot wil de vakbond en het NS personeel de puinhoop en schade die dit veroorzaakt?

Dus.....wat mij betreft ga door met staken, maar zorg ondertussen ook voor de reizigers en dat is iets meer dan een afgedraaid bandje in een overvolle sprinter die zegt: "beste reizigers.......". 

En misscchien ten overvloedde (en ook voor als.jullie terug naar normaal gaan) even voor het personeel van de NS; mensen zitten in de trein voor voor een bepaalde noodzaak en niet iedereen heeft het alternatief van een auto, dus doe u best om in al deze chaos enige structuur te brengen. Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 


 

als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

Dat is ook wel nodig om nog wat te sparen want als je zorg nodig hebt of anderzins een financieel vangnet, vergeet het meestal maar. Zelf je blauw betalen, lenen of aan de bedelstaf. Maar goed ieder het zijne.

Terug on topic....


Even een klein uitstapje van dit topic, het is daar gewoon heel anders dan hier maar ik denk niet dat mensen daar minder gelukkig zijn dan hier.

Daar denken de Verenigde Naties heel anders over:

(Bron)

Niet alleen dat. De kans dat iemand in Amerika aan zijn of haar einde komt door zelfmoord te plegen is zo'n 50% groter dan in bijvoorbeeld Nederland. Zal vast wel zijn omdat ze zo gelukkig zijn 🙄


Verder zijn de belastingen niet te vergelijken met hier, als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

Dat valt in veel staten behoorlijk tegen. Je betaalt in de VS op drie niveaus inkomstenstenbelasting, voor de federale overheid, voor de staat en voor de county. Daarnaast is er soms nog op gemeenteniveau een inkomensafhankelijke resident tax. Omdat de hoogte van de heffingen per staat en county enorm verschillen lopen de totale belastingtarieven ook sterk uiteen. In de meeste democratische staten zoals Californië ben je duur uit, in republikeinse staten als Texas veel goedkoper. Alles bij elkaar valt het echter behoorlijk tegen, alhoewel dat deels wordt gecompenseerd omdat er vrijwel geen belasting op vermogen is.

Voor lagere belastingen kun je beter naar Azië, in landen als bijv. Singapore of Korea loont het echt om hard to werken. Australië en Canada kun je ook beter mijden, ook daar behoorlijk hoge belastingen op inkomen. 


Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Natuurlijk is dat het doel van de staking. In de Volkskrant gisteren een artikel over hoe de FNV de spoorwegstaking als show case wil gebruiken om overal de arbeiders op te roepen om in opstand te komen. Regelrecht uit het handboek van de SP, waar trouwens de vakbondsleiders op het spoor lid van zijn of vandaan komen. 


Verder zijn de belastingen niet te vergelijken met hier, als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

Dat valt in veel staten behoorlijk tegen. Je betaalt in de VS op drie niveaus inkomstenstenbelasting, voor de federale overheid, voor de staat en voor de county. Daarnaast is er soms nog op gemeenteniveau een inkomensafhankelijke resident tax. Omdat de hoogte van de heffingen per staat en county enorm verschillen lopen de totale belastingtarieven ook sterk uiteen. In de meeste democratische staten zoals Californië ben je duur uit, in republikeinse staten als Texas veel goedkoper. Alles bij elkaar valt het echter behoorlijk tegen, alhoewel dat deels wordt gecompenseerd omdat er vrijwel geen belasting op vermogen is.

Voor lagere belastingen kun je beter naar Azië, in landen als bijv. Singapore of Korea loont het echt om hard to werken. Australië en Canada kun je ook beter mijden, ook daar behoorlijk hoge belastingen op inkomen. 

Gelukkig valt het in Florida wel mee en zijn daar ook nog flink wat dingen die je als aftrekpost mag opvoeren.

En als jij hard wil werken ga je gang, ik wil juist genieten van het leven en niet meer hard werken.

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Natuurlijk is dat het doel van de staking. In de Volkskrant gisteren een artikel over hoe de FNV de spoorwegstaking als show case wil gebruiken om overal de arbeiders op te roepen om in opstand te komen. Regelrecht uit het handboek van de SP, waar trouwens de vakbondsleiders op het spoor lid van zijn of vandaan komen. 

Verkondig toch niet zo’n onzin, de staking is vooral gekomen doordat de NS op een schandalige manier met de medewerkers omgaat en het steeds erger wordt. Rechten op verlof worden compleet genegeerd en als je een jaar vooraf een vrije dag aanvraagt dan wordt hij gewoon afgewezen. Want ja, over een jaar hebben ze nog minder personeel natuurlijk.

De menselijkheid is compleet verdwenen bij het NS management, maar ja, wat weet jij daar nu van.

 


Ben ik zo blind, of is enkel de reguliere chat te vinden, en niet de chatbot waar NS van spreekt? De knop “Chat met NS” brengt me overduidelijk bij Webhelp uit. Of ziet NS de mensen van Webhelp nu voor bots aan?


Blind ben je zeker niet Henk

 

 


Wat men bij NS kan, kunnen ze bij het streekvervoer ook.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/landelijke-stakingsdag-streekvervoer

Wat is de optelsom van alle eisen voor het streekvervoer qua percentage loonsverhoging? 

 


Wat men bij NS kan, kunnen ze bij het streekvervoer ook.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/landelijke-stakingsdag-streekvervoer

Wat is de optelsom van alle eisen voor het streekvervoer qua percentage loonsverhoging? 

 

Daar kon je op wachten. Wie is de volgende? Stadsvervoer? Onderwijs? 


Vanwege de staking bij NS stoppen er vanavond na 19:30 ook geen Blauwnet treinen op Enschede Kennispark omdat ze de veilighed niet kunnen garanderen. 

https://www.tubantia.nl/fc-twente/geen-treinen-naar-de-grolsch-veste-voor-fc-twente-supporters-woensdagavond-kunnen-veiligheid-niet-garanderen~a8e15658/

 

Er staan bovendien ook nog 3 treinen aan de kant vanwege vandalimse van de vorige wedstrijd.

 


Ik vind het argument van vandalisme een veel beter argument dan die van de veiligheid. Is er overigens een wettelijke verplichting om dergelijke "supporters” te vervoeren. Ik heb in een grijs verleden weleens in een trein gezeten met Ajax-supporters en ook een keer met Feyenoord-supporters. 

Beide keren ben ik op het eerst mogelijke station uitgestapt en verder gereisd op een rustiger moment.


Het hangt natuurlijk met elkaar samen. Vandalisme valt ook onder een onveilige situatie. Wie zegt dat ze alleen de trein te grazen nemen? Je krijgt dan een stelletje opgefokte supporters die weg willen maar niet kunnen omdat de treinen uitpuilen. 


Reageer