beantwoord

Station onbereikbaar wegens werkzaamheden.

  • 24 October 2022
  • 15 reacties
  • 302 Bekeken

Ik heb NS Flex Altijd voordeel abonnement.

Ik woon in Almelo en afgelopen week was Deventer niet per trein bereikbaar, waardoor ik kon kiezen of per Blauwnet naar Raalte en daar de (snel)bus naar Deventer, of mijn auto gebruiken.

De reistijd werd hiermee verlengt van 24 minuten naar 1 uur en 11 minuten!

Dus geen alternatief, buiten dat mijn abonnement geen korting geeft als ik per Blauwnet reis.

Nu wil ik eigenlijk een kwart van mijn abonnement terug vragen (à 6,05 euro), maar hoe kan ik dat indienen.

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 October 2022, 12:12

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

In principe is het uitgangspunt dat er bij geplande werkzaamheden geen vergoeding is van abonnementskosten omdat het abonnement ook geldig is in het treinvervangende vervoer, ook al duurt dat langer. Als u tijdens de werkzaamheden ander vervoer hebt geregeld en niet per trein reisde, had u het beste vooraf uw abonnement stop kunnen zetten en na de werkzaamheden weer kunnen activeren.

Mocht u toch een poging willen wagen om achteraf een vergoeding van uw abonnementskosten te krijgen, dan moet u hiervoor rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Houd bij online contact wel rekening met een reactietijd die kan oplopen tot enkele dagen.

Overigens zijn NS Flex-abonnementen ook geldig in treinen van andere vervoerders zoals Blauwnet.

Reputatie 7
Badge +3

Een flex abonnement is in alle treinen geldig, ook in die van Blauwnet. Je had toen je besloot met de auto te gaan ipv met de trein en treinvervangend vervoer flex kunnen wijzigen naar basis. Dat kunnen wijzigen is het voordeel van een Flexabonnement. Je kunt zoals hierboven al aangegeven is contact opnemen met NS klantenservice. Ik verwacht echter dat je geen geld terugkrijgt. Het was immers mogelijk om met treinvervangend vervoer de reis te maken en het was mogelijk om het abonnement naar basis te zetten, zodat er geen abonnementskosten waren.

Dank voor het antwoord. Het is nogal een gedoe.

En hoe zit het met die maand die je moet wachten voordat je weer hetzelfde abonnement kunt kiezen?

Badge +3

Na een wijziging naar NS Flex Basis kunt u op elk moment weer een ander abonnement kiezen. Er geldt dan geen wachttijd van een maand.

Reputatie 7
Badge +1

Behalve dan dat het niet via de site/online kan-bellen zal moeten!

Al lijkt het zo niet echt de bedoeling dat mensen die enkel bvb ma-do (4daagse werkweek) hebben het elke DO-avond stopzetten om dan MA-morgen weer te activeren.

Badge +3

Behalve dan dat het niet via de site/online kan-bellen zal moeten!

Er is je al een paar keer gezegd dat het tegenwoordig wel in Mijn NS kan.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve dan dat het niet via de site/online kan-bellen zal moeten!

Je informatie is achterhaald. Tot enige tijd geleden kon het niet online, intussen kan dat wel. Dit is je hier al meerdere keren aangegeven, waarom blijf jij toch iedere keer weer verkeerde informatie geven? 

 

Reputatie 7
Badge +1

Behalve dan dat het niet via de site/online kan-bellen zal moeten!

Je informatie is achterhaald. Tot enige tijd geleden kon het niet online, intussen kan dat wel. Dit is je hier al meerdere keren aangegeven, waarom blijf jij toch iedere keer weer verkeerde informatie geven?

Dat is helaas niet alleen op dit forum zo. Doorgaans moet je minstens 3 keer corrigeren en soms komt het dan over.

Maar waar we hier aan voorbij gaan is dat het aangeboden reisalternatief duurder is.

Normaal ben ik 11,76 (retour) kwijt en via blauwnet en de bus 18,96 dat is 7,20 maal vier is 28,80. en dan wil ik alleen gecompenseerd worden voor 6,05, dat is dan toch niet te veel gevraagd.

Ik denk dat ik de oplossing van bahnrider overweeg…

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar waar we hier aan voorbij gaan is dat het aangeboden reisalternatief duurder is.

Normaal ben ik 11,76 (retour) kwijt en via blauwnet en de bus 18,96 dat is 7,20 maal vier is 28,80. en dan wil ik alleen gecompenseerd worden voor 6,05, dat is dan toch niet te veel gevraagd.

Ik denk dat ik de oplossing van bahnrider overweeg…

 

Je vraagt geld terug omdat je met de auto bent gegaan en in die periode niet jouw flex naar basis hebt gezet??? NS hoeft jou niet te compenseren, omdat jij jouw abonnement niet gebruikt hebt. Er was alternatief vervoer.

En ja €6,05 is dus teveel gevraagd.

Jouw abonnement geeft gewoon korting bij Blauwnet en voor NS bussen betaal je treintarief.

 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens kan de “oplossing” van bahnrider niet. Je zit minimaal een maand aan een abonnement vast, behalve bij Flex Basis. Je kunt het dus wel stopzetten voor een weekend en maandags weer activeren, maar dat kun je dan pas een maand later wéér doen.

Badge +3

Er reden gewoon NS bussen vanaf Rijssen, enkele reis Almelo - Deventer voltarief € 8,40, met 20% korting € 6,72

Reis je met Blauwnet naar Raalte en vervolgens met Keolis RRReis bus 165 naar Deventer dan kost dat € 6,22 voltarief voor de trein. De bus zou € 4,49 kosten maar je hoeft wegens een Blauwnet overstap het instaptarief van € 1,01 niet te betalen dus betaalt € 3,48 voor de bus, totaal € 9,70.

Daar gaat je Altijd Voordeel korting nog vanaf (trein). Bij 20% korting (spits) betaal je € 8,46 terwijl je voor NS € 6,72 zou betalen. Verschil € 1,74

Voor de terugweg in de spits € 8,23, een verschil van € 1,51 met NS.

Hoe je dan aan € 28,80 komt snap ik niet (ik kom bij 4 dagen retour op € 13,00), maar je hebt helaas nergens recht op omdat er alternatief vervoer via NS was. Met Blauwnet (trein+bus) duurde de reis maar 5 tot 10 minuten korter.

Reputatie 6

in zulke situaties voor elke reis inchecken en vervolgens de in check annuleren, dan een uur vertraging claimen met het vinkje "eindstation niet bereikt". Is natuurlijk Lleen mogelijk als NS je op geen enkele manier naar je eindbestemming brengt. 

Reputatie 7
Badge +3

in zulke situaties voor elke reis inchecken en vervolgens de in check annuleren, dan een uur vertraging claimen met het vinkje "eindstation niet bereikt". Is natuurlijk Lleen mogelijk als NS je op geen enkele manier naar je eindbestemming brengt. 

Maar het was wel mogelijk om op de eindbestemming te komen, alleen vond TS dat te lang duren en blijkbaar te veel gedoe om flex tijdelijk naar basis zetten en wil nu gewoon abonnementsgeld terug.

Reputatie 6

klopt, ik heb de laatste zin om die reden toegevoegd :) 

Reageer