Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle | NS Community
beantwoord

Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle

  • 11 September 2022
  • 77 reacties
  • 3067 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi NS,

Donderdagavond en eerder deze avond reisde ik tussen Amersfoort en Zwolle vanwege d estoring tussen Lelystad en Dronten. Op dit traject wordt vaak ICM6 of ICM7 ingezet. Vooral donderdagavond leverde dit in de 669 tussen Amersfoort en Zwolle heel veel staplaatsen op.

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.
 

icon

Beste antwoord door Anonymous 11 September 2022, 22:08

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic is al uitgelegd dat een stelletje aftrappen of bijplaatsen veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Dat gaat het niet worden.

Als het oplossen van de problemen tussen Lelystad en Dronten veel langer gaat duren dan de nogal optimistisch eerste berichten, wordt het tijd voor NS om te kijken naar de materieelinzet in de treinen die via Amersfoort naar het noorden rijden.

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

Grootste probleem buiten de extra Hc is dat er in Utrecht gewoon geen ruimte is om nog extra te gaan splitsen/combineren door het grote aantal treinbewegingen.

Reputatie 7
Badge +2

Waarom zou je dan in Utrecht moeten splitsen/combineren? Zolang je niet over de 12 bakken heen gaat, dat is nog altijd 50% langer dan wat er nu rijdt, past het nog op Rotterdam Alexander.

Desnoods sluit je dat derde stel tussen Rotterdam en Utrecht af zodat je geen extra HC nodig hebt maar tegelijk niet hoeft te rangeren.

Waarom zou je dan in Utrecht moeten splitsen/combineren? Zolang je niet over de 12 bakken heen gaat, dat is nog altijd 50% langer dan wat er nu rijdt, past het nog op Rotterdam Alexander.

Desnoods sluit je dat derde stel tussen Rotterdam en Utrecht af zodat je geen extra HC nodig hebt maar tegelijk niet hoeft te rangeren.

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat er juist weer wat afgeschreven ICM’s zijn na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Reputatie 7
Badge +1

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat we juist weer wat afgeschreven ICM’s hebben na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Eeeh waar wil jij al die benodigde treinstellen vandaan halen?  Ik verwacht dat we juist weer wat afgeschreven ICM’s hebben na het voorval tussen Dronten en Lelystad met 150.000 volt op de bovenleiding.

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Dan heeft de overspanningsbeveiliging op de trein zijn werk gedaan en was de spanning op die plek waarschijnlijk minder hoog.  Want die is echt niet geschikt om zo'n hoge spanning tegen te houden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begreep dat de betreffende ICM er op wat problemen met de batterijen na (gelukkig) niets aan over heeft gehouden.

Dat ene stel wat gestrand was heeft inderdaad de volgende dag gewoon weer gereden.

Grootste probleem buiten de extra Hc is dat er in Utrecht gewoon geen ruimte is om nog extra te gaan splitsen/combineren door het grote aantal treinbewegingen.

Inderdaad, als je versterkt zal dat helemaal van Leeuwarden/Groningen tot Rotterdam moeten en dan gaat het dus ook een berg aan extra materieel kosten. Noch in Zwolle noch in Utrecht kun je koppelen zonder vertragingen. 

In Zwolle worden er zeer regelmatig treinstellen afgetrapt. En ook wel gezien dat een binnenrijdende IC uit Groningen/Leeuwarden werd gekoppeld aan een treinstel dat al gereed stond. Dus het kan. Idee van Daniel om een treinstel af te sluiten tussen Utrecht en Rotterdam zou natuurlijk ook kunnen. 
 

In Zwolle worden er zeer regelmatig treinstellen afgetrapt. En ook wel gezien dat een binnenrijdende IC uit Groningen/Leeuwarden werd gekoppeld aan een treinstel dat al gereed stond. Dus het kan. Idee van Daniel om een treinstel af te sluiten tussen Utrecht en Rotterdam zou natuurlijk ook kunnen. 
 

Het zou kunnen maar bij de NS is dat iets wat neit wenselijk is.  Dit is in een onderzoek naar langere treinen op de 2400 serie ook naar voren gekomen en dit was niet wenselijk aldus de NS.  Om die reden werden treinen van de 2400 serie op Almere Centrum gesplitst in te weinig tijd en reden ze achter elkaar aan naar Lelystad. 

Zwolle is een station waar wel de ruimte is om te splitsen en/of te combineren, daar is de ruimte er wel op de sporen om rangeerdelen tussen de treinen door te laten rijden.  In Utrecht is die ruimte er (nagenoeg) niet meer met de huidige treinewegingen.

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren: van Zwolle ri. Amf: een enkel stel VIRM-4, al aangekondigd met +10-dat werd dus nog meer en toestanden nog erger als in Duitsland tijdens 9€-in Utr de rit verder opgeheven.

Dat is toch nog wat anders als van 10 tot 12 bakken verlengen.

Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Verstandig plan en wat laten we dan rijden waar ICM had moeten rijden of laten we die treinen ook maar allemaal uitvallen.  Ben benieuwd hoe je dat wil opvangen en graag voorzien van een onderbouwing die klopt.

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren was op twitter Korte Treinen wel een hot Topic.

 

Bijna alle meldingen op twitter gingen over veel te korte treinen waarbij dus ook mensen achterbleven op het perron

 

Vandaag ook al weer goed begonnen;

 

 

 

De vergelijking met Jurrasic Park snap ik dan weer niet maar de strekking lijkt mij overduidelijk.

Die losse ICM-stellen zijn natuurlijk wel een hoofdpijn. Onbegrijpelijk dat NS daar aan vast houdt..Hopelijk wordt ICM snel afgevoerd.

Verstandig plan en wat laten we dan rijden waar ICM had moeten rijden of laten we die treinen ook maar allemaal uitvallen.  Ben benieuwd hoe je dat wil opvangen en graag voorzien van een onderbouwing die klopt.

Met name het intercityvervoer is zwaar gedaald, veel meer dan het sprintervervoer. Er is per saldo nu te veel intercitymaterieel, dus je kunt VIRM en DDZ doorschuiven. En met de aangekondigde inkrimpingen en de komende tariefsverhoging zal het aantal reizigers verder dalen.

Op Utrecht-Eindhoven reden bijv. vroeger in de spits 6 intercity's per uur met twee stellen, nu nog maar vier met meestal één stel. 

Verder gaat naar het noorden ook ICNG rijden en is er het plan om ook SLT op intercitydiensten te gaan inzetten.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Reputatie 7
Badge +1

En dan deze van zoeven

 

 

En de volgende trein was dus nog een stuk voller…...

Geldermalsen-Den Bosch is in de spits al jaren een probleem met studenten. Er is zowel in de West-Betuwe als de Bommelerwaard geen hoger onderwijs, iedereen moet daarvoor naar Den Bosch. In het verleden heeft men in de ochtendspits ook een tijdje twee intercity's in Zaltbommel laten stoppen ter versterking.

Als er dan een keer zoals vandaag in de trein van 8.17 ook nog een los SLT4-stel wordt ingezet krijg je dit. De trein van 8.47 reed wel met de normale tien bakken maar was volgens rijdende treinen ook erg vol.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Dus het is een puur een reactie op jouw visie.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Overigens roep jij iedere keer dat NS veel minder geld aan materieel moet uitgeven zodat de lonen explosief kunnen stijgen.😁  

Dat heb ik helemaal niet gezegd, jij verdraait mijn woorden.

Om te besparen kan de NS ook het kopen van nieuwe treinen uitstellen, zeker omdat ene Tamzin hier alsmaar aangeeft dat het aantal reizigers nog meer gaat afnemen komende tijd omdat de dienstregeling wordt ingekrompen.  Tevens geeft die Tamzin al tijden aan dat er vele minder reizigers zijn dus waar om dan nieuw materieel kopen als je het niet nodig hebt ?

Als er juist in de spits veel minder reizigers zijn kun je het materieelpark inkrimpen door het oudste materieel (ICM) af te voeren zonder nieuw vervangend materieel aan te schaffen. Dan moet je dus niet gaan zeggen dat dat niet kan. 

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Zucht, er is ook zonder ICM genoeg materieel om buiten de spits niet met minitreintjes te hoeven rijden. Je kunt ook VIRM inzetten.

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Zucht, er is ook zonder ICM genoeg materieel om buiten de spits niet met minitreintjes te hoeven rijden. Je kunt ook VIRM inzetten.

En de spits?  Dan rijden we met treinlengtes voor de daluren ??

Jammer dat dit topic beantwoord is, terwijl NS zelf geen reactie heeft gegeven. NIet de eerste keer dat dat op dit forum gebeurt. Graag dit topic als onbeantwoord markeren en even navraag doen wat er gaat gebeuren. 

Ik zie dat het topic in de eerste 3 reacties keurig is beantwoord. Moderators markeren elk topic met een correct antwoord als dat nog niet is gebeurd door TS. Als er wel een reactie is gemarkeerd als juist antwoord zullen wij deze beoordelen. Indien het juiste antwoord er niet in staat zullen wij een reactie leveren. Het kan dus zijn dat wij geen reactie plaatsen, maar wij bekijken alle topics zorgvuldig.

Reageer