Volgens mij is er een thuisbrengplicht maar de ervaring leert dat NS daar weinig van aantrekt. Een tijdje geleden was er ook zoiets in Delft en daar zei NS ook dat je het maar zelf moest uitzoeken.
Ik begrijp dat hier wat onduidelijkheid over is.
De thuisbrengplicht is enkel toepasselijk als blijkt dat er bij vertrek of aankomst vertraging is. Dit is nu niet van toepassing, omdat de hele rit nog niet eens vertrokken is. We geven nu al aan een alternatief te zoeken. De thuisbrengplicht komt daarmee dan ook te vervallen.
We geven nu al aan een alternatief te zoeken.
“al” ??
Dus artikel 6.3 van de algemene voorwaarden mag gewoon zonder meer in de prullenbak worden geknikkerd door NS? Als je reizigers het zelf maar uit laat zoeken zonder je eigen voorwaarden uit artikel 6.3 na te leven, ben je een onbetrouwbare vervoerder.
De klant op een, twee en drie.
Ik begrijp dat hier wat onduidelijkheid over is.
De thuisbrengplicht is enkel toepasselijk als blijkt dat er bij vertrek of aankomst vertraging is. Dit is nu niet van toepassing, omdat de hele rit nog niet eens vertrokken is. We geven nu al aan een alternatief te zoeken. De thuisbrengplicht komt daarmee dan ook te vervallen.
Zo lijkt het mij niet te zijn, dan kun je bij elke trein die niet vertrekt vanaf zijn beginstation je verstoppen en niet voldoen aan de thuisbrengplicht.
Nu ben ik niet bekend met deze materie maar het lijkt mij dat de NS hier toch een oplossing zal moeten bieden aangezien de wijziging pas vandaag is gemaakt.
Meestal kan @rvdborgt dit dromen. Ping…
Dit is nu niet van toepassing, omdat de hele rit nog niet eens vertrokken is.
Nee, die zou pas om 1.05 uur vertrekken. Jij zegt dus dat jullie om 0.45 uur zouden kunnen besluiten de rit te annuleren en dan mag de reiziger het verder - op eigen kosten - maar uitzoeken?
Met het risico de boeman te spelen, ja. Leuker dan dit kan ik het helaas niet maken, hoe vervelend dat ook is.
Natuurlijk mag je altijd op basis van de voorwaarden in artikel 6.3 een medewerker aanspreken over de situatie en uitleg vragen. Uiteindelijk regelen zij het vervangend vervoer, niet wij.
Mocht je het daar niet mee eens zijn, dan zijn er uiteraard altijd andere wegen om te bewandelen waar je welbekend mee bent.
Je recht op bijstand is gebaseerd op de vervoersovereenkomst die je hebt en de dienstregeling die bekend was bij het aangaan daarvan. De vraag is dus wanneer die overeenkomst tot stand komt. Klassiek is dat op het moment dat je je treinkaartje koopt. Dat kan dus dagen, weken of soms zelfs maanden geleden zijn. Iedere wijziging na het tot stand komen van de vervoersovereenkomst is een ongeplande wijziging met de gebruikelijke rechten op bijstand zoals vervangend vervoer of overnachtingsaccommodatie.
De vraag is nu: wanneer komt de vervoersovereenkomst tot stand als je een OV-chipkaart gebruikt? Ik zie in de AVR-NS daar niet direct iets over maar het zou best kunnen dat NS van mening is dat de overeenkomst tot stand komt bij het inchecken. Of dat redelijk is, daar kun je over discussiëren. Je plant een reis immers doorgaans langer van tevoren dan bij het moment van inchecken. Ik weet niet of er jurisprudentie over is, bv. bij de Geschillencommissie OV (heb geen tijd om dat nu te onderzoeken).
Dit betekent echter wel dat een algemeen antwoord niet mogelijk is. De stelling van @Aurora NS kan dus naar het ronde archief.
NS geeft zelf altijd aan dat je je reis vanaf 10 dagen voor vertrek moet plannen in de reisplanner. Wijzigingen daarna lijken me dan sowieso ongepland met bijbehorende rechten.
De vraag is dus wanneer die overeenkomst tot stand komt. Klassiek is dat op het moment dat je je treinkaartje koopt. Dat kan dus dagen, weken of soms zelfs maanden geleden zijn.
Zijn e-tickets toch zo gek nog niet
NS geeft zelf altijd aan dat je je reis vanaf 10 dagen voor vertrek moet plannen in de reisplanner. Wijzigingen daarna lijken me dan sowieso ongepland met bijbehorende rechten.
Daar is zeker iets voor te zeggen. Maar het zou goed kunnen dat je dat via juridische weg moet afdwingen.
NS geeft zelf altijd aan dat je je reis vanaf 10 dagen voor vertrek moet plannen in de reisplanner. Wijzigingen daarna lijken me dan sowieso ongepland met bijbehorende rechten.
De vraag is dus wanneer die overeenkomst tot stand komt. Klassiek is dat op het moment dat je je treinkaartje koopt. Dat kan dus dagen, weken of soms zelfs maanden geleden zijn.
Zijn e-tickets toch zo gek nog niet
NS geeft ook het advies om vlak voor de reis de reisplanner raad te plegen.
NS geeft ook het advies om vlak voor de reis de reisplanner raad te plegen.
Klopt. En dat doe ik dus ook. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je nergens meer recht op hebt als er plotseling verstoringen/annuleringen zijn. Zeker met zo'n laatste verbinding als deze vind ik dat heel vreemd.
NS geeft ook het advies om vlak voor de reis de reisplanner raad te plegen.
Klopt. En dat doe ik dus ook. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je nergens meer recht op hebt als er plotseling verstoringen/annuleringen zijn. Zeker met zo'n laatste verbinding als deze vind ik dat heel vreemd.
Het is niet plotseling, het is een dag van te voren in de planners verwerkt. Je weet het dus voor je op reis gaat en ik vrees dat dat juridisch het criterium is.
Dat NS het 10 dagen van te voren zou moeten vastleggen is volgens mij nergens bepaald. Dat ze je adviseren 10 dagen van te voren in de reisplanner te kijken is iets anders. Uiteraard is het ook wat anders als je al voor het schrappen een ticket hebt aangeschaft.
Mijn zus zou gisteren met de klas op schoolreisje naar Arnhem gaan. Woensdagmiddag belde het touringcarbedrijf dat het niet doorging, geen chauffeur. Pech gehad, we storten het geld meteen terug. Zelfde verhaal dus.
Vind ik niet helemaal hetzelfde verhaal. Het gaat hier om een laatste verbinding die wegvalt, waardoor er problemen ontstaan. Dan zou het eerder zijn dat je zus wel naar het schoolreisje werd gebracht, maar vervolgens te horen kreeg dat de bus niet terug kan wegens geen chauffeur.
Vind ik niet helemaal hetzelfde verhaal. Het gaat hier om een laatste verbinding die wegvalt, waardoor er problemen ontstaan. Dan zou het eerder zijn dat je zus wel naar het schoolreisje werd gebracht, maar vervolgens te horen kreeg dat de bus niet terug kan wegens geen chauffeur.
Nee, jij hoort het ook niet pas onderweg maar vooraf dat de trein die je wilde nemen niet rijdt.
En bij mijn zus er natuurlijk "problemen ontstaan".
De klant op een, twee en drie.
Das war einmahl, zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen.
't Stomme is ook dat die werkzaamheden maar een uurtje duren. Laat desnoods om 2.00 uur nog een trein rijden. Of was gewoon een half uur later begonnen, na de laatste trein. Hadden er niet eens bussen ingezet hoeven worden.
Dat NS het 10 dagen van te voren zou moeten vastleggen is volgens mij nergens bepaald. Dat ze je adviseren 10 dagen van te voren in de reisplanner te kijken is iets anders.
Daarmee suggereren ze wel dat op dat moment de geplande wijzigingen in de dienstregeling zijn opgenomen en dat je op basis daarvan plannen kunt maken. Wijzigingen daarna zijn dan ongeplande verstoringen.
Uiteraard is het ook wat anders als je al voor het schrappen een ticket hebt aangeschaft.
Mijn zus zou gisteren met de klas op schoolreisje naar Arnhem gaan. Woensdagmiddag belde het touringcarbedrijf dat het niet doorging, geen chauffeur. Pech gehad, we storten het geld meteen terug. Zelfde verhaal dus.
Vergelijkingen tussen een zelf ingehuurde dienst en OV met een gepubliceerde dienstregeling gaan mank.
't Stomme is ook dat die werkzaamheden maar een uurtje duren. Laat desnoods om 2.00 uur nog een trein rijden. Of was gewoon een half uur later begonnen, na de laatste trein. Hadden er niet eens bussen ingezet hoeven worden.
Nee, de werkzaamheden duren geen uurtje maar tot 's morgens vroeg. Als je om twee uur begint vervallen de eerste ritten op zaterdag.
Nee, de werkzaamheden duren geen uurtje maar tot 's morgens vroeg. Als je om twee uur begint vervallen de eerste ritten op zaterdag.
Hmm, dan heb ik iets gemist. Waar heb je die informatie vandaan als ik vragen mag? In het werkzaamhedenoverzicht staat nl. 1.00 uur t/m 2.00 uur. Maar misschien dat ze alleen de tijden vermelden waarop de werkzaamheden impact hebben op de dienstregeling.
Maar misschien dat ze alleen de tijden vermelden waarop de werkzaamheden impact hebben op de dienstregeling.
Dit dus :)
Maar als ik MrFreeze was had ik me vanavond dus gemeld bij de servicezuil met de vraag voor een oplossing omdat de laatste verbinding die er gisteren nog instond vervallen blijkt te zijn en hij nu gestrand is.
De NS beroept zich altijd op het feit dat het reisadvies pas 10 dagen voor vertrek vast staat en dat dan de laatste wijzigingen zijn verwerkt. Dit lijkt mij toch maatgevend als je het juridisch gaat bekijken, zeker als er nergens een andere termijn staat aangegeven. Anders zou je zelfs terug kunnen vallen op de jaardienstregeling en dan had er ook wat geregeld moeten zijn.
Ik ben toch van mening dat de NS in deze zal moeten voorzien in vervoer, overmacht van geen bussen krijgen wil niet zeggen dat er geen taxi busjes beschikbaar zijn. Juridisch zal de NS dan ook moeten gaan aantonen alles geprobeerd te hebben en de NS kennende zal dat neit verder gereikt hebben dan de bestaande overeenkomst voor vervangend busvervoer.
Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?