Thuiskomen

  • 11 August 2022
  • 8 reacties
  • 226 Bekeken

Na lange LF fietstocht ,2 personen + fietsen + veel fietstassen, afgelopen maandag 8.08 terugreis gepland van Maastricht naar Gouda. Vooraf, zoals ns-posters adviseren, de reisplanner geraadpleegd.         Grote schrik : geen enkel treinverkeer van Eindhoven naar Den Bosch vanaf dinsdag 9 augustus. Wel een ns-bus maar.. die nemen wel passagiers maar geen fietsen mee. Enige mogelijk om thuis te komen is een 2x zo lang traject met vier keer (!) overstappen met fietsen en bagage. De rit via Roermond (1e),Nijmegen (2e),Den Bosch (3e),Utrecht (4e) bracht ons na 4 uur en 20 minuten naar Gouda. Normaal iets meer dan 2 uur.Twee keer geen aansluitende trein: we hoorden het fluitje en zagen de aansluiting wegrijden. Even 30 seconden wachten op overstappers kon blijkbaar niet.Of lag het toevallig aan de afstemming NS - Arriva ? Zoals een conducteur zei: je was sneller vanuit Parijs thuis gekomen. Misschien hadden we het advies van de Maastrichtse ns-medewerker moeten opvolgen en vanaf Eindhoven moeten gaan fietsen. Voor ons de bevestiging om zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van de NS en Arriva.


8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is een stuk om, maar als inwoner van de kaasstad zou ik via Breda en Rotterdam gereisd hebben. Met de fiets reizen is helaas een enorm gedoe in de zomer, er is meer vraag dan aanbod en als er trajecten uitvallen door werkzaamheden of wat dan ook is omreizen vaak het slimste; waarbij de stoptreinen vaak ook nog eens handiger zijn dan de veel te drukke intercity. Geen vrolijk nieuws, maar zo werkt het. Ik deed ook bijna vier uur over het traject Steenwijk-Gouda en daar waren nog niet eens werkzaamheden.

Ik had een rechtstreekse trein gepland van Steenwijk naar Gouda, twee uur reizen, maar ja de fietsafdeling stond vol met koffers. Wazige negeertypes dus argumenten helpen niet, tja dan doen de mensen die hun fiets in de daarvoor beschikbare fietsplaatsen willen plaatsen er maar twee uur langer over. De hufterburgersellende komt er helaas nog eens bij ook. Fact of life en aanpassen is de enige optie. Argumenteren helpt niet bij de denkers op fimpjeskijkersniveau, met alleen een eigen werkelijkheid.

Reputatie 7

Fietsvervoer op langere afstand is in vakantieperiodes altijd flink behelpen. Je zou het graag anders zien in dit grootste fietsland ter wereld. Zie de laatste weken ook veel fietsen op plekken in de trein waar ze niet horen. De daadwerkelijke fietsplekken staan al vol. Dan worden ze maar ergens anders tussengezet. Hoewel het niet is toegestaan, kan ik het ook wel weer begrijpen. Je wilt geen halfuur wachten, met het risico dat er dan óók geen plaats is.

Dat er niet even gewacht wordt op overstappers is bekend maar heeft op zich niets met fietsen te maken, maar met een veel te beperkte infrastructuur ( bijv. grotendeels enkel spoor tussen Venlo en Nijmegen) in combinatie met een te druk spoor. Waardoor bij wachten op overstappers er een sneeuwbaleffect ontstaat met vertragingen van andere treinen.

Eindhoven-Boxtel is 20 km, dat is ruwweg een uurtje fietsen, binnendoor door het natuurgebied via Oirschot iets langer. Met dit weer lijkt me een stukje fietsen dus inderdaad de handigste oplossing.

Overigens waren deze werkzaamheden al een maand of drie geleden aangekondigd maar dat heeft u toen waarschijnlijk gemist.

Waarmee ik niet wil tegenspreken dat de overlast door werkzaamheden langzamerhand alle spuigaten uit loopt. Zeker in dit geval waarbij alle vier de sporen 17 dagen worden afgesloten voor het vervangen van acht wissels. 

Reputatie 7

Eindhoven-Boxtel is 20 km, dat is ruwweg een uurtje fietsen, binnendoor door het natuurgebied iets langer. Met dit weer lijkt me een stukje fietsen dus inderdaad de handigste oplossing.

Het is inderdaad de handigste oplossing, maar voor veel mensen voorafgaand aan of na een fietsvakantie niet de gewenste. Dat treinvervoer het dan laat afweten is een tegenvaller.

Eindhoven-Boxtel is 20 km, dat is ruwweg een uurtje fietsen, binnendoor door het natuurgebied iets langer. Met dit weer lijkt me een stukje fietsen dus inderdaad de handigste oplossing.

Het is inderdaad de handigste oplossing, maar voor veel mensen voorafgaand aan of na een fietsvakantie niet de gewenste.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Reputatie 7
Badge +4

Is een bekend Fries spreekwoord, praktisch en wijs.

Reputatie 6

Vandaag een OV-fiets gehuurd op station Leeuwarden en een mooie fietstocht gemaakt. Was eigenlijk best goed te doen. Fiets meenemen in de trein is momenteel vrij kansloos door het korte materieel dat wordt ingezet.

Badge +3

Het is een stuk om, maar als inwoner van de kaasstad zou ik via Breda en Rotterdam gereisd hebben.

Dat was inderdaad het advies bij de werkzaamheden tussen Houten en Geldermalsen (met de IC Eindhoven - Den Haag naar Rotterdam en daar een 4 minuten overstap voor de IC Utrecht, of 8 minuten overstap voor de sprinter naar Uitgeest) maar nu ligt Eindhoven - Boxtel eruit dus kun je ook niet naar Tilburg.

Vanuit Eindhoven naar Boxtel fietsen (21 km, ca. 5 kwartier, langs de oude Rijksweg naar Den Bosch) voegt inderdaad een uurtje toe aan een reis die normaal 2u15 duurt.

Reageer