beantwoord

Traject Amsterdam Zuid - Hilversum

  • 11 December 2023
  • 8 reacties
  • 242 Bekeken

Ik rijd dit traject (flex traject vrij) en natuurlijk beetje jammer dat er veel werkzaamheden zijn in/op Schiphol, waardoor er dan sprinters rijden, maar dat is te plannen (en soms proppen) verder. Nu ben ik in november af en toe via CS gegaan, maar dat kost dan het ‘minimumtarief’ extra (EUR 2,60). Maar ik heb wel eens begrepen dat NS met een soort van afstanden - punten rekent. Amsterdam CS naar Hilversum is pietsie duurder dan van AMS Zuid naar Hilversum. Weet iemand of ik met een trajectkaart van CS naar Hilversum óók via Zuid (goed fietsbaar van huis bij acceptabel weer) mag reizen en wat eventueel het alternatief is voor traject??

icon

Beste antwoord door Robert B 11 December 2023, 22:28

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Beginner_traject Ams Zui-HILV!

Traject Vrij is een draak van een product met heel veel haken en ogen.

Bij een abonnement Amsterdam Zuid - Hilversum valt Amsterdam Centraal buiten je traject, dus krijg je op je factuur van/naar Muiderpoort (want dat valt nog wel binnen je traject). Maar als je een keer van/naar Amstel wilt, ook geen probleem.

Bijlmer telt ook niet, maar als je via Utrecht naar Zuid reist zonder door poortjes te gaan mag dat wél (als de Reisplanner dat zinnig vindt of als je dat uit de planner kan toveren).

Lees en huiver (recent topic over Diemen Zuid) 

 

Ja ik ben al wel af en toe via Utrecht gegaan. Ik denk dat ik binnenkort een NS-businesskaart krijg waarbij ik dan wel dat traject vermoedelijk toevoeg en dan zal het wel geaccepteerd worden waarschijnlijk. Verder no worries hoor, dank voor je antwoord.

Omdat het traject vanaf CS blijkbaar iets duurder is, vroeg ik me wel af of ik met dat traject ook vanaf Zuid zou mogen. Maar computer probably says no. Laat maar weten of je dat weet.

Ik heb het Diemen-Zuid draadje wel een beetje bekeken. Ik weet heus wel dat Amsterdam Zuid en CS niet bij elkaar om de hoek liggen. Maar ik had gehoopt dat het ongeveer dezelfde kilometers zouden zijn, vandaar.

Badge +3

Omdat het traject vanaf CS blijkbaar iets duurder is, vroeg ik me wel af of ik met dat traject ook vanaf Zuid zou mogen. Maar computer probably says no. Laat maar weten of je dat weet.

Helaas, al lijkt het niets uit te maken ligt Zuid dan buiten je traject (je steekt dan terug of reist buiten je traject) en krijgt op je factuur dus een ‘losse reis’ Duivendrecht - Zuid. Edit: oh nee wacht, Duivendrecht ligt ook buiten je traject maar als je daar nooit ‘komt’ is het dus prima.

Als je met een abonnement Hilversum - Amsterdam op Utrecht in- of uitcheckt ook, want Utrecht ligt niet op de kortste route en is meer dan 10 TE/km omreizen.

Met een (wat duurder) abonnement naar Lelylaan zou het misschien kunnen, maar daar heb ik al eerder mijn vingers aan gebrand.

Want vanuit Zuid naar Lelylaan moet je helemaal via Schiphol eigenlijk (dus je abonnement ‘zegt’ dat je tussen Utrecht en Lelylaan helemaal niets op Zuid te zoeken hebt, want dat is (veel) korter via Centraal en Sloterdijk.

Het is dus een volkomen patstelling. Bij Hilversum - Amsterdam Centraal valt Zuid buiten je traject en bij Hilversum - Amsterdam Zuid valt Centraal buiten je traject! 😫

Blijft dus over een abonnement naar één van die stations (of gewoon abonnement tot Duivendrecht en dan maar elke keer het laatste stukje bijbetalen op je factuur, of (goedkoper) met de GVB metro vanaf Duivendrecht of Muiderpoort.

Het zou de NS sieren als ze een abonnement voor ‘Amsterdam’ (ongeacht welk station, maar niet Schiphol natuurlijk) zouden aanbieden, of (nog beter) niet een compleet losse reis (€ 2,60) rekenen voor slechts één station buiten je traject.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nogal onredelijk dat bij een stukje aansluitende reis buiten je vaste traject dit beschouwd wordt als een volledige nieuwe reis waarvoor opnieuw het aanvangstarief wordt berekend. 

Het zou een stuk billijker zijn wanneer er een aansluittarief zou worden berekend, dus dat je bijbetaalt voor de extra tariefeenheden. NS weet immers precies waar je bent ingestapt en hoeveel extra tariefeenheden je hebt gereisd. Hoe langer het vaste traject des te kleiner het bij te betalen bedrag. 

In een inmiddels grijs verleden kon je dit soort zaken bij het loket regelen. Je kreeg dan een handgeschreven regelingsbiljet naar je alternatieve bestemming waarvoor je een klein verschil bijbetaalde. De reeds betaalde tariefeenheden werden dan afgetrokken van het totaalbedrag van de nieuwe reis.

Normaal maakt het me allemaal niet zoveel uit, maar nu valt de Intercity A'Dam Zuid en Hilversum er zo regelmatig gepland uit (vanaf morgen ook weer en dan in januari weer, etc.) dat ik het prettiger zou vinden dat je juist in zo'n geval een iets ander traject mag rijden (soort coulance dus), maar dat zit er blijkbaar niet in.

Omdat het traject vanaf CS blijkbaar iets duurder is, vroeg ik me wel af of ik met dat traject ook vanaf Zuid zou mogen. Maar computer probably says no. Laat maar weten of je dat weet.

Helaas, al lijkt het niets uit te maken ligt Zuid dan buiten je traject (je steekt dan terug of reist buiten je traject) en krijgt op je factuur dus een ‘losse reis’ Duivendrecht - Zuid. Edit: oh nee wacht, Duivendrecht ligt ook buiten je traject maar als je daar nooit ‘komt’ is het dus prima.

Als je met een abonnement Hilversum - Amsterdam op Utrecht in- of uitcheckt ook, want Utrecht ligt niet op de kortste route en is meer dan 10 TE/km omreizen.

Lees de link die ik in mijn vorige reactie gaf. Je verstand staat erbij stil maar zo werkt het dus.

Met een (wat duurder) abonnement naar Lelylaan zou het misschien kunnen, maar daar heb ik al eerder mijn vingers aan gebrand.

Want vanuit Zuid naar Lelylaan moet je helemaal via Schiphol eigenlijk (dus je abonnement ‘zegt’ dat je tussen Utrecht en Lelylaan helemaal niets op Zuid te zoeken hebt, want dat is (veel) korter via Centraal en Sloterdijk).

Het is dus een volkomen patstelling. Bij Hilversum - Amsterdam Centraal valt Zuid buiten je traject en bij Hilversum - Amsterdam Zuid valt Centraal buiten je traject! 😫

Blijft dus over een abonnement naar één van die stations (of gewoon abonnement tot Duivendrecht en dan maar elke keer het laatste stukje bijbetalen op je factuur, of (goedkoper) met de GVB metro vanaf Duivendrecht of Muiderpoort.

Het zou de NS sieren als ze een abonnement voor ‘Amsterdam’ (ongeacht welk station, maar niet Schiphol natuurlijk) zouden aanbieden, of (nog beter) niet een compleet losse reis (€ 2,60) rekenen voor slechts één station buiten je traject.

Lelylaan is een mogelijkheid, maar dan moet ik ook écht via Schiphol gaan inderdaad en daar een IC pakken. Dan valt dat stukje fietsen wel weg en da's best jammer. Iedereen overigens bedankt voor de bijdrages en alles wat hier gezegd is, is om de kosten voor m'n werkgever te beperken. Het is niet zo dat er hier persoonlijk financieel leed is.

Reageer