Traject Vrij en treinvervangend vervoer bij werkzaamheden

  • 8 November 2022
  • 29 reacties
  • 972 Bekeken

Hallo, 

Ik maak gebruik van een traject vrij abonnement Hilversum - Amsterdam-zuid (NS businesscard). 
Van zondag 13 t/m zondag 27 november werkt ProRail aan het spoor rond Amsterdam Zuid en Schiphol Airport.
NS geeft aan dat ik dan gebruik kan maken van treinvervangend metrovervoer. 
Hierbij mijn vraag:
Ik neem aan dat ik met mijn ov wel gewoon moet in- en uitchecken bij de metro?
Hoe kan ik die periode reizen met de metro zonder dat hiervoor kosten gedeclareerd worden?

Met vriendelijke groet

Sabsie85
 


29 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Tijdens die periode zal er minimaal 1 poortje op het metrostation openstaan. Je kunt dan met de metro reizen terwijl je blijft ingecheckt bij NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Dus wel opletten dat je aan het einde=ZuidWTC dan wel op de juiste paal uitsjekt! Anders krijg je 2x strafpunten. Dit is maar 1 van de vele nadelen die de opzet van het hier geïmplementeerde sjipsysteem tot even moeilijk als een puzzelkruistocht met extra sudoku nivo 9-10 maken.

Reputatie 6

Gebeurt dit meestal ook? Ik heb het een enkele keer meegemaakt en toen was er geen open poortje te bekennen.

Kan ik dan aan het eind van de reis uitchecken op Amsterdam-zuid bij de incheck-kant van de NS? Of is er geen verschil tussen de voor en achterkant van het poortje? (sorry voor de misschien domme vraag)

Reputatie 7
Badge +3

Kan ik dan aan het eind van de reis uitchecken op Amsterdam-zuid bij de incheck-kant van de NS? Of is er geen verschil tussen de voor en achterkant van het poortje? (sorry voor de misschien domme vraag)

Er is bij poortjes wel een verschil tussen in- en uitcheckkant.

Badge +3

Als je op Amsterdam Zuid met de metro aankomt buiten het NS poortjesgebied heb je inderdaad een probleem, want er zal geen NS poortje open staan.

Op Centraal ontkom je er ook niet aan om bij NS uit te checken voor naar de metro, op Amstel kan het wel.

Dan dus zonder incheck met de metro reizen (er staat een GVB poortje open). Zolang die metro er geen 35 minuten over doet kan je op Zuid weer inchecken bij NS en je reis vervolgen, dat telt gewoon als overstap.

Reputatie 6

dit is toch eigenlijk absurd, of ligt het aan mij? een belachelijk complex en duur betaalsysteem bedenken en dan ook nog gaten laten op zulke momenten...

dit is toch eigenlijk absurd, of ligt het aan mij? een belachelijk complex en duur betaalsysteem bedenken en dan ook nog gaten laten op zulke momenten...

Juist! Ik ben namelijk ook nog steeds 'het spoor bijster' over hoe ik de aankomende twee weken op Amsterdam-zuid kan komen zonder extra kosten te maken (ik heb tenslotte een Traject-vrij abonnement).

Absurd is dat iets simpels als hoe in- en uitchecken in deze situatie totaal niet duidelijk is..…

Ben benieuwd of er hier op het forum iemand van NS is die het antwoord weet. 

Reputatie 6
Badge

Tijdens de werkzaamheden kun je met een NS vervoerbewijs reizen met:
-metro 52 tussen Centraal en Zuid.
-metro 50 tussen Lelylaan, Zuid, Rai, Duivendrecht en Bijlmer.
-metro 51 tussen Lelylaan, Zuid en Rai.

Op elk van deze stations (behalve Duivendrecht, daar is het niet nodig vanwege de layout van het station) staat minimaal 1 metro- en treinpoortje open, zodat je als treinreiziger zonder tussentijds in- en uitchecken (en dus zonder extra kosten te maken) van trein op metro kunt overstappen en andersom. Er staan mobiele uitcheckpalen zodat je bij het eindigen van je treinreis kunt uitchecken bij NS.

Kortom: van Hilversum naar Amsterdam Zuid check je in bij de poortjes in Hilversum en uit bij het NS-paaltje van de mobiele chipkaartlezer op Amsterdam Zuid. Op zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid loop je door het openstaande poortje om de metro te kunnen gebruiken. Meestal is het brede rolstoeltoegankelijke poortje opengezet.

Badge +3

Waarom zou je vanuit Hilversum uitchecken bij een mobiele paal op Amsterdam Zuid? Je komt daar toch niet met een bus aan? Sterker nog, er zijn helemaal geen bussen dus ook geen mobiele palen nodig.

Overigens betwijfel ik of er NS poortjes open zullen staan, vandaar het advies om in dat geval uit te checken (vaak onvermijdelijk) en zonder incheck het stuk met de metro te overbruggen. Er zal een GVB poortje open staan.

Of bedoel je dat bij de (open) GVB poortjes een mobiele NS CiCo staat, om met een NS incheck de metro te kunnen nemen?

Reputatie 6
Badge

Of bedoel je dat bij de (open) GVB poortjes een mobiele NS CiCo staat, om met een NS incheck de metro te kunnen nemen?

Correct.

  

Sterker nog, er zijn helemaal geen bussen dus ook geen mobiele palen nodig.

Zeer vroeg in de ochtend gaan er wel degelijk NS-bussen rijden (als de metro nog niet rijdt).

Badge +3

Of bedoel je dat bij de (open) GVB poortjes een mobiele NS CiCo staat, om met een NS incheck de metro te kunnen nemen?

Correct.

  

Sterker nog, er zijn helemaal geen bussen dus ook geen mobiele palen nodig.

Zeer vroeg in de ochtend gaan er wel degelijk NS-bussen rijden (als de metro nog niet rijdt).

Ah, oke die zie ik nu inderdaad op https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11915-13-november-2022-werkzaamheden-amsterdam-zuid Wat een lap tekst zeg! 🙄

Bussen RAI - Zuid - Schiphol, waarbij je ook naar Zuid kan met de metro vanuit Centraal/Bijlmer. Neem aan dat je ook wel met lijn 51 vanaf Amstel mag (niet alleen vanaf Lelylaan).

Bedankt allen voor de antwoorden. Volgende week ga ik het meemaken en uiteraard zal ik dan nog even laten weten hoe het daadwerkelijk geregeld is op de stations. :) 

 

Badge +3

Gaat prima… 😥

@NS_online "NS-vervoerbewijs geldig in de Metro". Top. Dus ik check in op Amsterdam RAI, waar personeel staat en er een open poortje is. Maar vervolgens staat er op Lelylaan niemand? Geen NS paal, geen personeel, dus maar achter iemand aanlopen. Gemiste [NS] uitcheck..

Bron: https://twitter.com/TeddyVeenlijk/status/1591863783882125317

Uiteraard niet bij GVB inchecken, want anders kosten die je daar weer terug moet claimen (of je treinreis ineens opgeknipt omdat er een (korte) btm rit tussen zit, leve NS Flex)!

Nee die fout heb ik al een keer eerder gemaakt 😋 Het probleem is juist dat je dus bij RAI wel kan inchecken bij NS en de metro in kan, maar vervolgens bij Lelylaan er niet meer uit kan. En de NS/medewerkers bij de RAI zeggen doodleuk dat dat wel zo is. Echt heel slecht geregeld.

Reputatie 6
Badge

Lelylaan heeft meerdere metro-uitgangen. Zou er maar bij 1 uitgang een poortje open staan? Dat moet dan natuurlijk wel goed worden aangegeven.

De reis ging tot nog toe prima ondanks de langere reistijd:

Inchecken op station Hilversum, uitchecken op station Amsterdam Rai, inchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam Rai, uitchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam-zuid.

En terug natuurlijk andersom.

Bij Duivendrecht kun je zonder mobiele palen overstappen van trein naar metro. 

Reputatie 7
Badge +1

De reis ging tot nog toe prima ondanks de langere reistijd:

Inchecken op station Hilversum, uitchecken op station Amsterdam Rai, inchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam Rai, uitchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam-zuid.

En terug natuurlijk andersom.

Bij Duivendrecht kun je zonder mobiele palen overstappen van trein naar metro. 

Zoals u het hier neerschrijft betaald natuurlijk wel gewoon voor de metrorit tussen Amsterdam Rai en Amsterdam Zuid. Er zou juist op Rai een poortje moeten openstaan zodat u niet hoeft in te checken.

Reputatie 7
Badge +1

De reis ging tot nog toe prima ondanks de langere reistijd:

Inchecken op station Hilversum, uitchecken op station Amsterdam Rai, inchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam Rai, uitchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam-zuid.

En terug natuurlijk andersom.

Bij Duivendrecht kun je zonder mobiele palen overstappen van trein naar metro. 

Zoals u het hier neerschrijft betaald natuurlijk wel gewoon voor de metrorit tussen Amsterdam Rai en Amsterdam Zuid. Er zou juist op Rai een poortje moeten openstaan zodat u niet hoeft in te checken.

Ik had het denk ik verkeerd begrepen, maar stonden de poortjes naar de metro op RAI en Zuid nu open of dicht? Indien dicht gaat het volgens mij wel fout, want dan betaal je apart voor de metroreis.

Reputatie 7
Badge +3

De reis ging tot nog toe prima ondanks de langere reistijd:

Inchecken op station Hilversum, uitchecken op station Amsterdam Rai, inchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam Rai, uitchecken bij de mobiele paal (bij de metropoortjes) op Amsterdam-zuid.

En terug natuurlijk andersom.

Bij Duivendrecht kun je zonder mobiele palen overstappen van trein naar metro. 

Zoals u het hier neerschrijft betaald natuurlijk wel gewoon voor de metrorit tussen Amsterdam Rai en Amsterdam Zuid. Er zou juist op Rai een poortje moeten openstaan zodat u niet hoeft in te checken.

TS heeft het over mobiele palen

Reputatie 7
Badge +3

En die mobiele palen zijn dan van NS om bij NS in te kunnen checken bij een open poortje van de metro. 

En die mobiele palen zijn dan van NS om bij NS in te kunnen checken bij een open poortje van de metro. 

Klopt helemaal! 

Badge +3

Klopt helemaal! 

Zal wel moeten want op Amstel en Duivendrecht na ontkom je niet aan uitchecken bij NS, want NS zet geen poortjes open.

Op RAI staat er bij die open GVB poortjes zelfs (NS) personeel, begreep ik uit een ander topic.

Reputatie 1

Klopt helemaal! 

Zal wel moeten want op Amstel en Duivendrecht na ontkom je niet aan uitchecken bij NS, want NS zet geen poortjes open.

Op RAI staat er bij die open GVB poortjes zelfs (NS) personeel, begreep ik uit een ander topic.

Ik heb op zowel RAI als Amsterdam Zuid geen open metro poortjes gezien.. Heb gewoon ingecheckt bij de metro ( zoals alle reizigers volgens mij) en nu is er 1,20 euro afgeschreven bij de transacties in Mijn NS. Dinsdag was er een seinstoring tussen RAI en Duivendrecht en heb ik de metro genomen tot Duivendrecht, zal ik ook wel zelf moeten betalen. Heb traject vrij Hilversum- Amsterdam Zuid. 

Badge +3

Oei dat is zuur, want eerder in dit topic stond er (over RAI) in ieder geval dit.

Afgezien van het personeel lijkt het me sterk dat men de mobiele (NS) paaltjes bij de metro ineens weggehaald heeft. Of zijn er sinds kort weer omreismogelijkheden zonder GVB?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien meerdere in/uitgangen en maar bij eentje een poortje open en NS personeel? 

Reageer