Lees net op nu.nl over het treinongeluk bij Voorschoten. Ik kan mij indenken dat dit de komende dagen een behoorlijk impact zal hebben op de NS-medewerkers. Ik wil alle betrokkenen bij deze veel sterkte toewensen.
De wekkerradio ging af en dit was het eerste nieuwsitem. Het duurde even voor mijn muntje viel… een trein in drie delen. Eentje in het weiland, eentje op zijn kant en eentje in de fik (maar inmiddels geblust).
Wat een verhaal. Ook ik wens sterkte aan de mensen van de brandweer, van de NS en ook aan de passagiers.
Ik ben een fervent treinreiziger en wil de NS en met name de machinist en de conducteurs een hart onder de riem steken. Ben zeer geschrokken van zo'n tragisch ongeval.
Ik schrok me rot bij het lezen van dit nieuws. Het is niet te bevatten en vreselijk wat daar is gebeurd.
Veel sterkte aan alle slachtoffers, mensen van NS en alle betrokkenen
Op treinreiziger.nl zie ik een artikel waarin de rol van de NS wordt beschreven aangaande de reizigers in deze trein. Ik zou toch wel graag een reactie van Meneer Koolmees op dit artikel willen zien.
En dan vooral op dit deel:
Chaotisch
De student vertelt aan de NOS dat hij uiteindelijk met andere reizigers die niet gewond waren met een bus weggebracht werd. Daar heeft hij wel vraagtekens bij. “We zijn op Den Haag Centraal uitgestapt en toen was het: je zoekt het zelf maar uit. Ik woon in Den Haag, maar er zijn mensen die hierdoor een trauma hebben opgelopen en daarna nog een trein moesten pakken. Ik dacht: kon dat niet beter?”
https://www.treinreiziger.nl/ooggetuige-doen-verhaal-treinreizigers-verlieten-schreeuwend-de-trein/
De reacties op treinreiziger.nl zijn ook niet mals.
Dat werd Koolmees ook gevraagd bij Op1 gisteravond. Antwoord van hem was dat het nog midden in de nacht was en de crisisdienst op Den Haag Centraal nog niet paraat was.
https://www.npostart.nl/op1/04-04-2023/POW_05517738 vanaf 13:44
Op zich kan ik wel begrijpen dat de eerste focus was op de plek van het ongeluk, reizigers de trein uit te krijgen en om die reizigers die niet naar een ziekenhuis hoefden verder te vervoeren per bus, waarbij die bus naar ik begreep ook best snel ter plekke was. Maar het had wel netjes geweest als er nog iemand was geweest op Den Haag voor deze reizigers.
Dat werd Koolmees ook gevraagd bij Op1 gisteravond. Antwoord van hem was dat het nog midden in de nacht was en de crisisdienst op Den Haag Centraal nog niet paraat was.
https://www.npostart.nl/op1/04-04-2023/POW_05517738 vanaf 13:44
Op zich kan ik wel begrijpen dat de eerste focus was op de plek van het ongeluk, reizigers de trein uit te krijgen en om die reizigers die niet naar een ziekenhuis hoefden verder te vervoeren per bus, waarbij die bus naar ik begreep ook best snel ter plekke was. Maar het haf wel netjes geweest als er nog iemand was geweest op Den Haag voor deze reizigers.
Ik was gisteravond niet thuis en heb dit dus ook niet gezien. Bedankt voor het delen
Het zou inderdaad heel prettig zijn wanneer er ook midden in de nacht opvang en hulpverlening beschikbaar is. Helaas is dat nauwelijks te organiseren of alleen tegen exorbitante kosten. In feite zouden we willen dat er in Nederland dan op allerlei plaatsen 24 uur per dag een hulpverleningsorganisatie paraat staat. We mogen al blij zijn dat politie, brandweer en ambulance kunnen uitrukken. Juist omdat het spoor in Nederland zeer veilig is, is iedereen enorm onder de indruk wanneer er een keer iets heel erg misgaat.
Dat neemt niet weg dat het voor het voor getroffenen een uiterst traumatiserende ervaring is om bij een dergelijk ongeval betrokken te zijn. Ik wens iedereen heel veel beterschap en een spoedig herstel.
Zoals ik begreep uit het antwoord van Wouter Koolmees is er een crisisteam. Zo'n crisisteam zal wel 24 uur per dag oproepbaar moeten zijn. Tegen de tijd dat de bus met reizigers aankwam op Den Haag Centraal was het niet meer midden in de nacht, maar vroeg in de ochtend. Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat de bus binnen 2 uur ter plaatse was, tel daar de reistijd naar Den Haag bij op, dan zouden de reizigers ergens tussen half 6 en 6 uur op Den Haag Centraal zijn geweest. Dat is is nog vroeg, maar dat geeft wel genoeg tijd om het crisisteam uit bed te bellen. Maar mogelijk was de focus alleen op de plek van het ongeluk en de reizigers daar weg krijg (daar was ten slotte de crisis en niet op station Den Haag) dat er niet of te laat aan is gedacht om ook nog de reizigers op Den Haag op te vangen.
Ik denk niet dat er heel veel capaciteit beschikbaar is om dit soort calamiteiten in goede banen te leiden. Zeker niet in de nacht en vroege ochtend. Iedereen moet uit bed gebeld worden en dan is er ook nog aanreistijd. Er zal een globaal draaiboek zijn maar er moet vooral geïmproviseerd worden door mensen die dat waarschijnlijk voor het eerst moeten doen.
Zoals ik begreep uit het antwoord van Wouter Koolmees is er een crisisteam. Zo'n crisisteam zal wel 24 uur per dag oproepbaar moeten zijn.
Ik heb het interview niet gezien, maar zover ik weet, bestaat het ‘crisisteam’ uit 1 teammanager als ‘wachtdienst’ voor de opvang van personeel bij calamiteiten.
Die zal hoogstwaarschijnlijk druk geweest zijn met de opvang van de conducteurs op de trein en het begeleiden van de machinist (en informeren van zijn familie).
Er wordt zover ik weet geen rekening gehouden met een ramp zoals deze en de opvang van reizigers. Dat wordt meestal door de hulpdiensten geregeld (die schakelen Slachtofferhulp in).
Zoals ik begreep uit het antwoord van Wouter Koolmees is er een crisisteam. Zo'n crisisteam zal wel 24 uur per dag oproepbaar moeten zijn.
Ik heb het interview niet gezien, maar zover ik weet, bestaat het ‘crisisteam’ uit 1 teammanager als ‘wachtdienst’ voor de opvang van personeel bij calamiteiten.
Zijn letterlijke woorden waren “onze crisisdienst was nog niet paraat, het was midden in de nacht”. Te zien en horen vanaf 14:00 op https://www.npostart.nl/op1/04-04-2023/POW_05517738. Op de manier zoals hij dat zei komt het op mij niet over als alleen een wachtdienst voor opvang van personeel. Misschien interpreteer ik het niet goed, of hij drukt zich wat ongelukkig uit.
Maar laten we vooral blij zijn dat deze reizigers niet gewond waren, of slechts dermate licht gewond dat ze gewoon naar huis konden. En laten we ook dankbaar zijn dat de machinist er slechts met botbreuken vanaf is gekomen. Gezien hoe de cabine er uitzag, van buiten en van binnen, had dat veel erger kunnen zijn.
Had de NS niet taxivervoer kunnen regelen? Misschien een raar idee, maar ik kan me voorstellen dat je als reiziger na zo'n incident graag naar huis wilt. Totale kosten? Geen idee. 4000 euro om de rest veilig thuis te brengen? Persoonlijk had ik vanaf Den Haag Centraal gewoon een taxi genomen als ik zoiets zou meemaken en de rekening naar de NS gestuurd. Of moet je dan eerst toestemming vragen aan de NS?
Waar ik mijn vraagtekens bij zet is dat zo'n verhaal weer achteraf komt, op de plek van het ongeval gaat de regie naar de hulpdiensten en Prorail. De NS is daar op dat moment geen partij in maar is een betrokkene bij het ongeval.
Zoals Edwin aangeeft wordt er dan een teammanager aangestuurd om het personeel op te vangen en de nodige dingen te regelen voor de reizigers. In deze is er dus een bus geregeld voor de reizigers die niet naar het ziekenhuis hoefde om deze naar station Den Haag te brengen waar de trein naartoe zou rijden.
De vraag is natuurlijk of je als reiziger na de eerste opvang door omstanders op de locatie dan ook nog een kop koffie bij de NS wil gaan drinken. Ik denk dat je persoonlijk gewoon naar huis wil om even alles te laten bezinken, daarna begint de verwerking pas en kun je een beroep doen op slachtofferhulp welke hierin gespecialiseerd is.
Wat had de NS dan nog meer moeten doen richting reizigers op dat moment? Enige zou zijn om ze te helpen om verder naar huis te komen dan de rit naar Station Den Haag Centraal. Ik denk dat er niet 1 persoon is geweest die hier bij het ongeval een volledig overzicht had, niet van de hulpdiensten en niet van de NS.
Buiten dat is er op Den Haag Centraal ook niet zomaar even ruimte om reizigers verder op te vangen en vraag me af of daar echt interesse voor geweest zou zijn. Bedenk je ook dat de teammanager ook maar alleen is, daarnaast lopen er om 6 uur wel medewerkers van de NS op het station die ook aangesproken hadden kunnen worden, op Den Haag Centraal zijn overdag altijd zichtbaar medewerkers van NS.
Verder zal zodra de trein is vrijgegeven ook de persoonlijke bezittingen die zijn achtergebleven nog bij de reizigers terug moeten komen en dat zal ook allemaal wel geregeld worden.
Een taxi regelen voor de gestrande reizigers was een mooi gebaar geweest. Maar dan moet er wel iemand op Den Haag Centraal aanwezig zijn om dat te regelen. Ik vind het nogal schrijnend dat mensen met de trein verder “mochten’ reizen.
Had de NS niet taxivervoer kunnen regelen? Misschien een raar idee, maar ik kan me voorstellen dat je als reiziger na zo'n incident graag naar huis wilt. Totale kosten? Geen idee. 4000 euro om de rest veilig thuis te brengen? Persoonlijk had ik vanaf Den Haag Centraal gewoon een taxi genomen als ik zoiets zou meemaken en de rekening naar de NS gestuurd. Of moet je dan eerst toestemming vragen aan de NS?
Las ik ook op treinreiziger.nl in één van de reacties, maar zoals al aangegeven er was dus gewoon niemand van de NS om deze mensen even op te vangen. Er is natuurlijk ook allerlei bagage achtergebleven in die treinen en er werd in Op1 ook aangegeven dat ze contact zouden zoeken met de reizigers om dit terug te gaan bezorgen.
Wouter kan zelf toch ook bedenken (voor 4000 euro per werkdag) dat het droppen van de rest op Den Haag Centraal onsympathiek is. Althans dat is wat mijn mening is.
Ik vermoed dat Koolmees zich ongelukkig heeft uitgedrukt. NS heeft helemaal geen crisisdienst. Hij zal de wachtdienst bedoeld hebben, zoals
Wat Koolmees wel of niet bedoelde ga ik niet over oordelen. Henkpeetersen gaf aan dat hij graag een reactie van Koolmees zou zien over wat werd gezegd dat er op Den Haag niemand was voor de reizigers. Die reactie had Koolmees bij Op1 gegeven en daar verwees ik naaar.
Begrijpelijke reacties maar met de huidige schrale dienstverlening is er simpelweg niemand aanwezig om reizigers op te vangen en eventueel taxi’s te regelen.
De tijden dat er een stationschef aanwezig was, liggen decennia achter ons.
De vraag is natuurlijk of je als reiziger na de eerste opvang door omstanders op de locatie dan ook nog een kop koffie bij de NS wil gaan drinken. Ik denk dat je persoonlijk gewoon naar huis wil om even alles te laten bezinken, daarna begint de verwerking pas en kun je een beroep doen op slachtofferhulp welke hierin gespecialiseerd is.
Zelf zou ik denk ik ook gewoon zsm naar huis willen, maar ik kan me ook indenken dat iemand na het meemaken van zijn heftig treinongeluk wat minder happig is om weer een trein in te stappen. Ik weet ook niet wat de persoon die dat aangaf nu eigenlijk verwachtte van NS personeel op Den Haag Centraal. Een luisterend oor, een kop koffie of practische hulp, bv om thuis te komen? Degene die gequote werd woont zelf in Den Haag en hoefde niet verder met de trein, dus hij vulde het ook maar in voor anderen.
Wat wij op dit forum zouden doen is denk ik minder relevant - we hebben, gelukkig, nooit in de situatie gezeten dat we uit zo'n ernstig treinongeluk zijn gestapt. Maar het uitgangspunt is wel dat deze passagiers aan de dood ontsnapt zijn in het meest ernstige treinongeluk in jaren, waarbij nog steeds sommigen in het ziekenhuis/IC liggen.
De niet gewonde passagiers met de bus op Den Haag Centraal afzetten is gewoon niet hoe het hoort: daar hoort een eerste stap van nazorg tussen te zitten, met inderdaad een kopje koffie, een eerste gesprek met NS personeel dan wel slachtofferhulp, en wellicht ook nog een medische check (interne bloedingen na een ongeval zijn niet altijd direct duidelijk).
In een land dat doordrenkt is van protocollen en draaiboeken, zou je toch verwachten dat ook NS dat heeft voor zo'n situatie. Dat hebben KLM en Schiphol ook, daar kan snel worden opgeschaald voor opvang (ook voor eventuele nabestaanden) bij een ernstig incident (laatste keer de TK crash bij Zwanenburg). Zo'n draaiboek zou toch bij Prorail en NS ook gewoon moeten liggen?
En dat het midden in de nacht was zou bij een volcontinue bedrijf als NS irrelevant moeten zijn.
Wat wij op dit forum zouden doen is denk ik minder relevant - we hebben, gelukkig, nooit in de situatie gezeten dat we uit zo'n ernstig treinongeluk zijn gestapt. Maar het uitgangspunt is wel dat deze passagiers aan de dood ontsnapt zijn in het meest ernstige treinongeluk in jaren, waarbij nog steeds sommigen in het ziekenhuis/IC liggen.
De niet gewonde passagiers met de bus op Den Haag Centraal afzetten is gewoon niet hoe het hoort: daar hoort een eerste stap van nazorg tussen te zitten, met inderdaad een kopje koffie, een eerste gesprek met NS personeel dan wel slachtofferhulp, en wellicht ook nog een medische check (interne bloedingen na een ongeval zijn niet altijd direct duidelijk).
In een land dat doordrenkt is van protocollen en draaiboeken, zou je toch verwachten dat ook NS dat heeft voor zo'n situatie. Dat hebben KLM en Schiphol ook, daar kan snel worden opgeschaald voor opvang (ook voor eventuele nabestaanden) bij een ernstig incident (laatste keer de TK crash bij Zwanenburg). Zo'n draaiboek zou toch bij Prorail en NS ook gewoon moeten liggen?
En dat het midden in de nacht was zou bij een volcontinue bedrijf als NS irrelevant moeten zijn.
Wijze woorden
Vind het wel een beetje meten met twee maten afentoe hier op het forum. Want in het volgende topic wordt er natuurlijk weer steen en been geklaagd dat de kaartjes en gebruikskosten zo duur zijn en dat er 'overbodig’ personeel moet worden wegbezuinigd. Natuurlijk is het mogelijk dat er 24/7 extra calamiteitenopvang (naast de wachtdienst) beschikbaar is. Dat moet dan echter wel iemand zijn die daar ook in getraind is en er zal op meerdere locaties in het land tegelijkertijd iemand aanwezig moeten zijn. Daar zitten hoge kosten aan verbonden, en dat voor iets wat (gelukkig) vrijwel nooit nodig is.
Dit is iets wat we gelukkig niet vaak mee hoeven maken. Zelf weet ik echt niet hoe in dit soort chaos het perfecte overzicht wordt gehouden en wat al eerder is gezegd, NS bepaalt na zoiets eigenlijk niets meer en staan aan de zijlijn. In de nacht zijn er gewoonweg niet veel collega's aan het werk, maar ik denk dat elk slachtoffer iets anders wil. De een wil graag opgevangen worden, de ander wil zo snel mogelijk naar zijn veilige onderkomen dat thuis heet. Ook al zaten er veel slachtoffers in de bus, houdt maar eens bij waar iedereen naar toe gaat, iedereen trekt zijn of haar eigen plan. Denk dat het van belang is dat slachtoffers de hulp gaan krijgen, die ze nodig hebben. De een zal langer nodig hebben om tot dat inzicht te komen dan een andere.
Ik vind het echt lastig hier wat zinnigs over te zeggen, want achteraf is het heel makkelijk, maar als je er ineens mee geconfronteerd wordt, dan kom je er zelf pas achter en ik hoop dat niemand dit ooit hoeft mee te maken.
Gelukkig ligt het altijd aan een ander als het niet goed gaat.
Zag net deze https://www.youtube.com/watch?v=b_MXthYvvX4 (meer foto’s op http://www.mp-produktie.nl/2023-04-06_Zwaar_beschadigde_goederenlocomotief_treinongeluk_Voorschoten_weggesleept.html)
Volgens bericht werd de krol 15 seconden later door NS trein geraakt. De loc is met ducttape gerepareerd.
Op 2:12 in het filmpje komt hij door Woerden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.