Treinuitval reizigers mag het weer eens zelf uitzoeken | NS Community

Treinuitval reizigers mag het weer eens zelf uitzoeken

  • 28 May 2023
  • 17 reacties
  • 427 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag geen treinen tussen gilze rijen en breda logisch gezien te hoeveelheid goederenvervoer. De ns reizigers mogen lekker tot maandag 7.00 wachten wordt omgeroepen overmacht amehoela je kan toch precies een kabelbreuk voorspellen net als bij Gouda lijkt dit de ns stteds te overvallen. Voor een taxi moet je de klantenservice bellen maar laat die nounet niet bereikbaar zijn.

 


17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

je kan toch precies een kabelbreuk voorspellen

Ik begrijp dat jij een glazen bol hebt of helderziend ben dat jij dit kan voorspellen. Misschien moet je je dan laten inhuren door NS of ProRail. Werkt dit trouwens ook bij dingen als de lotto of aandelenkoersen? 

Reputatie 7
Badge +3

NS regelt alleen taxi's wanneer je door uitvallen van laatste trein niet meer thuis kunt komen.

Als alles van te voren te voorspellen is, zou het leven anders er uit zien. Jij zou dan niet op reis zijn gegaan, omdat je anders zou stranden.

En daarbij is de NS NIET verantwoordelijk voor de infra maar dat is Prorail.

De bovenleidingen worden regelmatig gecontroleerd d.m.v. een scantrein en indien nodig wordt er dan actie ondernomen. Echter kan zo'n scan niet garanderen dat er niet tussentijds toch een bovenleiding defect raakt, dit kan gebeuren als er een stroomafnemer van een trein defect raakt en hierdoor een bovenleiding beschadigd of dat er bij een overweg ander wegverkeer de bovenleiding raakt en beschadigd.

Reputatie 7
Badge +3

Los van dit alles, kan ik me wel voorstellen dat reizigers ontevreden waren gisteravond. Bij deze storing door een defecte bovenleiding werden geen bussen ingezet, maar werd opgeroepen om de reis uit te stellen. Als je wilde omreizen via Utrecht - Gouda - Rotterdam of Den Haag had je te maken met nog een storing, ook daar problemen met de bovenleiding, al reden daar nog wel sprinters. Dan krijg je dus een situatie dat veel reizigers de klantenservice bellen en de wachttijd erg lang wordt. Er zullen dan ook (te) veel verzoeken voor taxi's zijn geweest, zeker later op de avond wanneer het ernaar zag dat reizigers niet meer thuis konden komen met omreizen per trein. Op Twitter werd in veel gevallen het advies gegeven om met de reguliere bussen te reizen en op de vraag of dat vergoed zou worden door NS was het antwoord Nee. Dus reizigers mochten het weer eens zelf uitzoeken. 

Maar iemand die een kabelbreuk kan voorspellen moet daar maar eens wat mee gaan doen. Dat is geld waard. 😁

Reputatie 7
Badge +1

Los van dit alles, kan ik me wel voorstellen dat reizigers ontevreden waren gisteravond. Bij deze storing door een defecte bovenleiding werden geen bussen ingezet, maar werd opgeroepen om de reis uit te stellen. Als je wilde omreizen via Utrecht - Gouda - Rotterdam of Den Haag had je te maken met nog een storing, ook daar problemen met de bovenleiding, al reden daar nog wel sprinters. Dan krijg je dus een situatie dat veel reizigers de klantenservice bellen en de wachttijd erg lang wordt. Er zullen dan ook (te) veel verzoeken voor taxi's zijn geweest, zeker later op de avond wanneer het ernaar zag dat reizigers niet meer thuis konden komen met omreizen per trein. Op Twitter werd in veel gevallen het advies gegeven om met de reguliere bussen te reizen en op de vraag of dat vergoed zou worden door NS was het antwoord Nee. Dus reizigers mochten het weer eens zelf uitzoeken. 

Maar iemand die een kabelbreuk kan voorspellen moet daar maar eens wat mee gaan doen. Dat is geld waard. 😁

 

Ja ik zag de reactie van MP ook langskomen. Ik denk dat het om deze gaat. Ik begrijp zo langzamerhand echt niet meer dat dit soort antwoorden nog steeds gegeven woorden. NS dient gewoon voor vervangend vervoer te zorgen. En ze dienen de kosten voor de stadsbussen dus echt gewoon te vergoeden. Ze zouden blij moeten zijn dat reizigers de bussen nemen en niet allemaal om een taxi verzoeken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja ik zag de reactie van MP ook langskomen. Ik denk dat het om deze gaat. 

En dit advies om met Arriva bus te reizen waarbij aangegeven dat het abonnement alleen geldig is voor de trein.

 

^MP gaf bij iemand nog wel aan dat NS een thuisbrengplicht heeft voor iemand die op Gilze-Rijen stond en naar Vlissingen moest. Vanaf Gilze reed helemaal niets. Die persoon had al gebeld met de klantenservice, maar die kon geen duidelijkheid geven. 

 

En daarnaast natuurlijk de standaard adviezen om de reisplanner in de gaten te houden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ken je die mop van de werkzaamheden Rotterdam - Dordrecht die om 23:00 afgelopen zouden zijn?

 

Die werkzaamheden zijn niet afgelopen maar die zijn uitgelopen. De bestelde bussen voor de werkzaamheden zijn gestopt en vertrokken en de reizigers zijn nu gestrand. Personeel heeft blijkbaar ook geen informatie gekregen en weet het ook niet meer. 

 

Ik zat gisteren in de verstoring bij Gilze Rijen. Even als extra stukje info. NS had 8 snelbussen Breda Tilburg besteld en 5 stopbussen. Van deze 13 bestelde bussen zijn er 3 gekomen. Er is op een gegeven moment ook de omreisroute Dordrecht naar Geldermalsen gegeven. Was geen toffe situatie.

En wat @Momo is helemaal bizar voor woorden. Ik heb daar ff weinig inzicht in iig.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal zeker geen toffe situatie zijn geweest, maar wat mij het meeste steekt is het gebrek aan informatie vanuit NS, plus dat als reizigers dan maar met Arriva bussen gaan reizen om nog thuis te kunnen komen, dat er wordt gezegd dat dat niet onder je abonnement valt en niet vergoed wordt. En bellen met de klantenservice voor een taxi was zo te lezen ook geen groot succes. Het lijkt me dat je als NS beter een paar euro kan vergoeden voor een bus dan weet ik het hoeveel voor een taxi, zolang er nog reguliere bussen rijden. 

 

Wat betreft de huidige storing, er wordt nu dit aangegeven:

Dat klinkt alvast goed. Hopelijk worden die claims niet over een tijdje (lees maanden vanwege de giga achterstand) nog afgewezen zoals al vaker gebeurd is met verzoeken voor vergoeding voor zelf geregelde taxi's. Misschien moeten de reizigers die nu zelf een taxi gaan nemen deze tweet maar opslaan als bewijs voor later dat het echt gezegd is. Misschien is dit negatief gedacht van mij, maar gezien de vele klachten hierover niet zo gek. 

Reputatie 7
Badge +1

Er moet echt ingegrepen worden bij Prorail lijkt mij. Het aantal uitgelopen werkzaamheden is extreem hoog en de kosten blijven maar stijgen en volgens mij loopt de teller dit jaar erg hard op.

Off topic, ik kwam gisteren terug uit Stockholm, maar wat een contrast is het OV daar in vergelijking met Nederland. Metro's, bussen en treinen zeer schoon, ben in 5 dagen Stockholm en omgeving welgeteld twee defecte roltrappen tegengekomen maar alle liften werkten gewoon. De treinen waren allemaal schoon en netjes. Ben niet in een toilet geweest maar vermoed dat die ook allemaal netjes waren. Prijs van het OV in Stockholm ook zeer goedkoop, dagkaart voor de hele regio Stockholm € 11,00 en dan kan je dus reizen met Bus, Trein, Metro. Ook daar was er personeelstekort was er op de borden te lezen, maar de metro rijdt daar dermate frequent dat dat niet opvalt. Gisteren op de terugreis was de Arlanda Express (zeer luxe trein tussen Stockholm stad en het vliegveld (40 km in 18 minuten) defect en stonden er dus rijen taxi's klaar om de reizigers naar Arlanda te vervoeren. Wat is het hier dan armetierig geregeld. Qua OV zijn wij zo langzamerhand echt een 3e wereldland aan het worden.    

@Henkpeetersen 

De situatie met onderhoud en beschikbaarheid van de infrastructuur gaat inderdaad van kwaad tot erger. Uitgelopen werkzaamheden en noodreparaties zijn aan de orde van de dag. ProRail is gefocust op grote projecten i.p.v. op regulier onderhoud en dat wreekt zich langzamerhand steeds meer.

Dat de kwaliteit bij NS ook op alle fronten door het ijs zakt heeft vrees ik als onderliggende reden het chronische geldtekort waardoor.er overal op bezuinigd moet worden. De kosten zijn bij NS geëxplodeerd (energie, personeel, rentelasten, etc) en de inkomsten zijn fors gedaald door het wegblijven van de topbetalers (de forensen). In feite is de bodem onder het business model ingestort.

Bij het bus/tramvervoer speelt daarnaast dat dat in Nederland ook sterk is uitgehold door het extreme pro-fiets beleid van regionale en lokale overheden. 

Reputatie 7
Badge +1

En deze reactie. Reiziger mag dus eerst ruim een uur wachten op een bus, waarvan NS allang wist dat die niet zou gaan komen en mag dan alsnog zelf een taxi gaan regelen. De informatie bij deze verstoring was zoals bij elke grote verstoring de laatste jaren weer totaal niet op orde. Maar hier wordt dus ook al jaren niets mee gedaan blijkbaar.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ken je die mop van de werkzaamheden Rotterdam - Dordrecht die om 23:00 afgelopen zouden zijn?

 

Die werkzaamheden zijn niet afgelopen maar die zijn uitgelopen. De bestelde bussen voor de werkzaamheden zijn gestopt en vertrokken en de reizigers zijn nu gestrand. Personeel heeft blijkbaar ook geen informatie gekregen en weet het ook niet meer. 

 

De werkzaamheden zijn nu nog steeds bezig. Laatste update tot 11.30 uur. Ze duren dus nu zo'n 50% langer dan gepland. Dit valt toch niet meer uit te leggen.

Reputatie 2

Mij steekt steeds weer het afschuiven altijd is een andere partij verantwoordelijk of het nu over treinuitval of defecte wc gaat. 

Een scantrein controleert de bovenleiding maar ik denk dat ook bekend is hoeveel treinen er kunnen passeren voordat de bovenleiding versleten is. Bij het huidige goedervervoer over Tilburg denk ik dat de marges bewust opgezocht worden door prorail. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat die werkzaamheden zijn uitgelopen is niet op het conto van NS te schrijven maar van ProRail. Maar voor hoe het wordt afgehandeld voor de reiziger is NS wel verantwoordelijk. Vroeg in de ochtend was de melding op Twitter eerst dat er minder sprinters zou rijden vanwege deze uitloop, later dat er helemaal geen treinen rijden, er zouden bussen ingezet worden, maar die zouden volgens deze tweet toch niet rijden. Het advies is vooral om om te reizen en als je dan vertraging oploopt (dat is geen “als”dat is gewoon zeker vertraging) kun je daarvoor vergoeding aanvragen, maar geen vergoeding voor kosten voor het nemen van een lijnbus. 

 

Een scantrein controleert de bovenleiding maar ik denk dat ook bekend is hoeveel treinen er kunnen passeren voordat de bovenleiding versleten is. Bij het huidige goedervervoer over Tilburg denk ik dat de marges bewust opgezocht worden door prorail. 

Ik heb wel eens verhaal gelezen van iemand van ProRail die beweerde dat het probleem met bovenleidingen vooral wordt veroorzaakt door VIRM omdat dat door de geknikte vorm van de bak nogal flink schommelt wat flinke krachten zou geven op de bovenleiding.

AIs dat klopt dan zouden goederentreinen die door hun hogere gewicht stabieler op de rails staan juist minder problemen moeten geven.

Reputatie 7
Badge +1

Valt mij altijd op dat dit soort topics door moderators angstvallig worden gemeden.

Reageer