Skip to main content

Op nu.nl de mededeling dat Prorail de werkzaamheden die a.s vrijdag zouden starten op Utrecht CS uitstelt. Reden is onvoldoende personeel waardoor er niet voldoende veilig gewerkt kan worden en tevens een grote kans dat de werkzaamheden hierdoor verlengd zouden moeten worden. Moet zeggen dat het momenteel niet erg soepel verloopt in de spoorsector.

 

https://www.nu.nl/economie/6326066/prorail-stelt-verbreding-van-een-van-drukste-perrons-van-nederland-uit.html 

Tja, en de gewijzigde dienstregeling? Op X al twijfels..

ProRail heeft evenveel ruimte nodig om minder werk uit te voeren. NS krijgt dus geen sporen terug. En kan dus ook geen dienstregeling terugdraaien.

Maar goed, het is nog geen vrijdag… 

Ja, maar om te werken aan spoor 4 (wat wel doorgaat), heb je ook ruimte op spoor 5 nodig. Spoor 7 zou doordeweeks sowieso niet gewerkt worden en is dus ook volgepland met treinen.


Tja, en de gewijzigde dienstregeling? Op X al twijfels..

ProRail heeft evenveel ruimte nodig om minder werk uit te voeren. NS krijgt dus geen sporen terug. En kan dus ook geen dienstregeling terugdraaien.

Maar goed, het is nog geen vrijdag… 

Ja, maar om te werken aan spoor 4 (wat wel doorgaat), heb je ook ruimte op spoor 5 nodig. Spoor 7 zou doordeweeks sowieso niet gewerkt worden en is dus ook volgepland met treinen.

 

Dat was vorige week dinsdag (persconferentie NS en Prorail) dus blijkbaar nog niet duidelijk want dan hadden ze dit wel mooi kunnen meenemen. Er zal natuurlijk ook flink wat personeelsplanning hierdoor bij NS mislopen. Kan mij echt wel er iets bij voorstellen dat dit inderdaad niet even binnen een paar dagen kan worden aangepast. Ik ga er dus vanuit dat de aangepaste dienstregeling blijft staan.


Als ik het nieuwsbericht zo lees gaan ook juist de werkzaamheden die de beperkingen veroorzaken wel door. Het verplaatsen van het wissel om spoor 3 en 4 te verlengen heeft invloed op de complete wisselstraat van de buurtsporen en ook op de aansluiting van het wissel vanaf perron 5/7 daarheen.

Feitelijk is het enige wat ze niet doen het spoor van spoor 5 verleggen om het perron breder te kunnen maken.


Wanneer zou het ook tot John Voppen doordringen dat je niet.akkerlei projecten kunt beginnen waar je geen personeel voor hebt? Dit is nu de zoveelste keer dat de planning in chaos eindigt door personeelstekort.


It is what it is…

In de weekenden zou sowieso al veel meer (en ander werk) gedaan worden. Dan ligt zelfs 1 t/m 8 er uit. Dat blijft zo. Maar de reizigers gaan van spoor 5 inderdaad nog een keer pijn voelen.


Als ik het nieuwsbericht zo lees gaan ook juist de werkzaamheden die de beperkingen veroorzaken wel door. Het verplaatsen van het wissel om spoor 3 en 4 te verlengen heeft invloed op de complete wisselstraat van de buurtsporen en ook op de aansluiting van het wissel vanaf perron 5/7 daarheen.

Feitelijk is het enige wat ze niet doen het spoor van spoor 5 verleggen om het perron breder te kunnen maken.

Op de site van voorbeterov het m.i. terechte commentaar dat deze werkzaamheden nu voor meer overlast gaan zorgen. De voorbereidende werkzaamheden gaan nu dus in deze 9 dagen worden uitgevoerd. Daar bovenop zullen de werkzaamheden nog gaan komen om het spoor op perron 5 te gaan verleggen en het perron daadwerkelijk te gaan verbreden. Kan mij zelf niet voorstellen dat dit in een paar dagen kan worden uitgevoerd. Misschien kan het opgelost worden door de treinen dan van een ander spoor te laten vertrekken omdat er dan alleen aan perron 5 moet worden gewerkt maar ik ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing en extra overlast gaat worden.


Het aanpassen van spoor 5 hoeft niet zoveel tijd te kosten, volgens mij vernieuwen ze ook wel eens een heel perron in een weekend.

Het levert wel weer een weekend overlast op, want de bovenleiding kan natuurlijk ook dan pas aangepast worden en dan moet de spanning in de hele groep eraf waar waarschijnlijk spoor 7 ook wel in zit.


Het aanpassen van spoor 5 hoeft niet zoveel tijd te kosten, volgens mij vernieuwen ze ook wel eens een heel perron in een weekend.

Je eet daarmee wel weer personeelscapaciteit weg bij andere projecten die op hun beurt dan ook weer in de problemen komen. ProRail lijkt voortdurend bezig het ene gat met het andere te stoppen


Tja, en de gewijzigde dienstregeling? Op X al twijfels..

ProRail heeft evenveel ruimte nodig om minder werk uit te voeren. NS krijgt dus geen sporen terug. En kan dus ook geen dienstregeling terugdraaien.

Maar goed, het is nog geen vrijdag… 

Ja, maar om te werken aan spoor 4 (wat wel doorgaat), heb je ook ruimte op spoor 5 nodig. Spoor 7 zou doordeweeks sowieso niet gewerkt worden en is dus ook volgepland met treinen.

 

Dat was vorige week dinsdag (persconferentie NS en Prorail) dus blijkbaar nog niet duidelijk want dan hadden ze dit wel mooi kunnen meenemen. Er zal natuurlijk ook flink wat personeelsplanning hierdoor bij NS mislopen. Kan mij echt wel er iets bij voorstellen dat dit inderdaad niet even binnen een paar dagen kan worden aangepast. Ik ga er dus vanuit dat de aangepaste dienstregeling blijft staan.

Personeelsplanning wordt +/- 4 weken vooraf gedaan. Met hoge uitzondering lukt een pendel trein nog wel eens,maar als er geen machinisten zijn kan er simpelweg niet gereden worden


Je eet daarmee wel weer personeelscapaciteit weg bij andere projecten die op hun beurt dan ook weer in de problemen komen. ProRail lijkt voortdurend bezig het ene gat met het andere te stoppen

De EU wil dat ProRail grote werkzaamheden 2 jaar van te voren aankondigt. Je kunt dus niet zomaar werkzaamheden verplaatsen, de uitvoeringsdatum ligt vast en het enige wat je kunt doen is bepaalde werkzaamheden niet uitvoeren en op een later tijdstip opnieuw inplannen, maar dat kan best maanden of zelfs jaren later worden dan afhankelijk van de omvang van de buitendienststelling en de urgentie van de werkzaamheden.


Als grote werkzaamheden 2 jaar van te voren worden aangekondigd zouden ze ook in de jaardienst verwerkt kunnen worden. Nu gebeurt dat wel eens voor internationale verbindingen maar voor de binnenlandse reisplanners zou het heel prettig zijn dat die vanaf december al het hele volgende jaar tonen qua buitendienststellingen.


De exacte dienstregelingen zullen nog niet altijd vastliggen, maar wel dat er iets gaat wijzigen. Men zou het dus wel alvast op de werkzaamhedenpagina kunnen zetten. Voor goederenvervoerders zijn er wel overzichten t/m 2026 beschikbaar (bijvoorbeeld op https://www.rfc-northsea-med.eu/en/page/temporary-capacity-restrictions) dus waarom niet voor reizigers die vakanties willen plannen per trein?


Je eet daarmee wel weer personeelscapaciteit weg bij andere projecten die op hun beurt dan ook weer in de problemen komen. ProRail lijkt voortdurend bezig het ene gat met het andere te stoppen

De EU wil dat ProRail grote werkzaamheden 2 jaar van te voren aankondigt. Je kunt dus niet zomaar werkzaamheden verplaatsen, de uitvoeringsdatum ligt vast en het enige wat je kunt doen is bepaalde werkzaamheden niet uitvoeren en op een later tijdstip opnieuw inplannen, maar dat kan best maanden of zelfs jaren later worden dan afhankelijk van de omvang van de buitendienststelling en de urgentie van de werkzaamheden.

Je moet dus gewoon minder risico nemen. Je weet dat het personeelstekort blijvend is, zeker bij techneuten. Dus minder nieuwe projecten starten. ProRail struikelt nu over zijn eigen ambities.


ProRail inmiddels hierover op zijn eigen site:

ProRail gebruikt de lessen die uit dit project zijn geleerd om toekomstige plannings- en besluitvormingsprocessen verder te verbeteren. Zo verbeteren we onze risicobeoordeling en de nauwere samenwerking met aannemers en andere partners. En we zorgen ervoor dat soortgelijke uitdagingen tijdig worden geïdentificeerd en aangepakt.


Je moet dus gewoon minder risico nemen. Je weet dat het personeelstekort blijvend is, zeker bij techneuten. Dus minder nieuwe projecten starten. ProRail struikelt nu over zijn eigen ambities.

En dan nog meer uitstel creëren zodat je daar weer over kan zeuren? Al deze projecten worden maanden/jaren van te voren gepland, is dus moeilijk om te weten hoe je er op dat moment voor zal staan.

En dan is het maar even pech hebben wanneer je toch niet de mensen hebt voor het project, er wordt nog steeds werk verricht en er zal wel weer een weekendje extra buitendienststelling zijn, maar het had vele malen erger kunnen zijn.

Het gaat hier niet om een hele station die plat ligt…


De exacte dienstregelingen zullen nog niet altijd vastliggen, maar wel dat er iets gaat wijzigen. Men zou het dus wel alvast op de werkzaamhedenpagina kunnen zetten. Voor goederenvervoerders zijn er wel overzichten t/m 2026 beschikbaar (bijvoorbeeld op https://www.rfc-northsea-med.eu/en/page/temporary-capacity-restrictions) dus waarom niet voor reizigers die vakanties willen plannen per trein?

Net even gekeken op die site en het excel sheet gedownload, maar ik zie daar alleen maar gegevens in van de Franse Spoorwegen (SNCF). Is er ook zoiets voor Nederland dan? 


Je moet dus gewoon minder risico nemen. Je weet dat het personeelstekort blijvend is, zeker bij techneuten. Dus minder nieuwe projecten starten. ProRail struikelt nu over zijn eigen ambities.

En dan nog meer uitstel creëren zodat je daar weer over kan zeuren? Al deze projecten worden maanden/jaren van te voren gepland, is dus moeilijk om te weten hoe je er op dat moment voor zal staan.

Allerlei uitbreidingsprojecten die gebaseerd zijn op grote reizigersgroei kunnen gewoon afgeblazen worden want die reizigersgroei is er helemaal niet. ProRail kan zich voorlopig beperken tot (achterstallig) onderhoud.


Je moet dus gewoon minder risico nemen. Je weet dat het personeelstekort blijvend is, zeker bij techneuten. Dus minder nieuwe projecten starten. ProRail struikelt nu over zijn eigen ambities.

En dan nog meer uitstel creëren zodat je daar weer over kan zeuren? Al deze projecten worden maanden/jaren van te voren gepland, is dus moeilijk om te weten hoe je er op dat moment voor zal staan.

Allerlei uitbreidingsprojecten die gebaseerd zijn op grote reizigersgroei kunnen gewoon afgeblazen worden want die reizigersgroei is er helemaal niet. ProRail kan zich voorlopig beperken tot (achterstallig) onderhoud.

Je kan wel blijven zeggen dat die reizigersgroei er niet is, maar je laat nou nooit eens zien waarom die reizigersgroei er volgens jou niet is.

 

Utrecht Centraal heeft bijvoorbeeld van 2020 tot 2023 een groei van 113.000 in- en uitcheckers gehad, dat ligt wel onder niveau van hoe het er in 2019 uit zag maar je kan niet zeggen dat er geen groei is vergeleken met 2020 🤷‍♂️.


 

 

 

Je kan wel blijven zeggen dat die reizigersgroei er niet is, maar je laat nou nooit eens zien waarom die reizigersgroei er volgens jou niet is.

Utrecht Centraal heeft bijvoorbeeld van 2020 tot 2023 een groei van 113.000 in- en uitcheckers gehad, dat ligt wel onder niveau van hoe het er in 2019 uit zag maar je kan niet zeggen dat er geen groei is vergeleken met 2020 🤷‍♂️.

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. In 2020 was het vervoer met 70% gedaald door corona. Dat het dan de jaren daarna t.o.v. 2020 weer wat herstelt is nogal logisch. Alleen ligt het vervoer nog steeds flink onder het niveau van 2019 terwijl de prognoses van ProRail voor 2025 waren uitgegaan van 20-25% groei. En met een forse tariefsverhoging in 2025 en het blijvende thuiswerken kun je groei voorlopig helemaal vergeten.


Ja natuurlijk is er groei van 2020. In 2020 brak corona uit en toen was het reizen zo'n beetje verboden. Daar mee vergelijken is dus totaal onzinnig eerlijk gezegd. De enige juiste vergelijking is dan inderdaad met 2019 toen er nog niets aan de hand was en als je dan naar die cijfers kijkt dan is er van vooruitgang geen sprake meer.


 

 

 

Je kan wel blijven zeggen dat die reizigersgroei er niet is, maar je laat nou nooit eens zien waarom die reizigersgroei er volgens jou niet is.

Utrecht Centraal heeft bijvoorbeeld van 2020 tot 2023 een groei van 113.000 in- en uitcheckers gehad, dat ligt wel onder niveau van hoe het er in 2019 uit zag maar je kan niet zeggen dat er geen groei is vergeleken met 2020 🤷‍♂️.

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. In 2020 was het vervoer met 70% gedaald door corona. Dat het dan de jaren daarna t.o.v. 2020 weer wat herstelt is nogal logisch. Alleen ligt het vervoer nog steeds flink onder het niveau van 2019 terwijl de prognoses van ProRail voor 2025 waren uitgegaan van 20-25% groei. En met een forse tariefsverhoging in 2025 en het blijvende thuiswerken kun je groei voorlopig helemaal vergeten.

Ik wist eigenlijk al dat je met dit argument zou komen 😅.

De wereld en de mensheid is veranderd tijdens corona, thuiswerken begint steeds meer te verdwijnen omdat toch blijkt dat mensen meer afleiding hebben wanneer ze thuis werken en dus minder efficient werken.

 

Je kan nu eigenlijk niet vergelijken met 2019 omdat de cijfers er een stuk anders uit hadden gezien als corona nooit gebeurd was, prima het is een mooie doel om weer op hetzelfde niveau te willen liggen als in 2019, maar veel meer kan je (vind ik) er niet mee doen.

 

Ik denk dat mondkapjesverkopers de data van tijdens corona ook niet gebruiken om het te vergelijken met andere data, het waren speciale omstandigheden en dus totaal niet vergelijkbaar met het 'normale'.

 

Daarnaast is het nog lang geen 2025, al zal het natuurlijk een wonder nodig hebben om die 20-25% te bereiken.


 

 

Ik wist eigenlijk al dat je met dit argument zou komen 😅.

De wereld en de mensheid is veranderd tijdens corona, thuiswerken begint steeds meer te verdwijnen omdat toch blijkt dat mensen meer afleiding hebben wanneer ze thuis werken en dus minder efficient werken.

Je kan nu eigenlijk niet vergelijken met 2019 omdat de cijfers er een stuk anders uit hadden gezien als corona nooit gebeurd was, prima het is een mooie doel om weer op hetzelfde niveau te willen liggen als in 2019, maar veel meer kan je (vind ik) er niet mee doen

Dat klopt allemaal tot op zekere hoogte.

 

Daarnaast is het nog lang geen 2025, al zal het natuurlijk een wonder nodig hebben om die 20-25% te bereiken.

Het corona effect is geleidelijk aan het verdwijnen. Wat er echter voor in de plaats is gekomen zijn de inflatie, het personeelstekort en de loonsverhogingen. Dat zijn vrees ik voor het OV als arbeidsintensieve sector uiteindelijk, grotere en permanentere bedreigingen dan corona. 

Als de loonkosten in het huidige tempo blijven stijgen wordt het OV in rap tempo zowel voor de reiziger als voor de overheid onbetaalbaar. Alvorens met groeiscenario's te komen lijkt het me daarom beter dat de overheid eerst eens een onderzoek laat uitvoeren hoe en in welke mate het mogelijk is om in de toekomst nog een betaalbaar OV in stand te houden voor degenen die er van afhankelijk zijn. Aan de hand van de uitkomsten kun je dan bepalen waar je nog wel en waar je niet meer in wil investeren. Misschien is dan de vervelende maar realistische conclusie dat de overheid beter kan investeren in meer autoverkeer omdat dat minder arbeidsintensief is. 

Klakkeloos maar willen investeren uitgaande van enorme groeiscenario's (wat ProRail wil) lijkt me in ieder geval geen realistische weg.


Reageer