uitvallen intercity zonder melding op de borden

  • 23 May 2023
  • 15 reacties
  • 234 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik stond net op de vertraagde intercity naar Groningen te wachten (Assen, 15.55). Eerst werd er een vertraging van tien minuten aangegeven, even later werd dit vijftien. Toen de trein er eenmaal was reed deze onaangekondigd door. Wel beetje raar. Kan dit niet worden gecommuniceerd?


15 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad raar. Ben ook benieuwd naar de reden.

Reputatie 7
Badge +3

Die trein had daar gewoon moeten stoppen, de borden gaven dus gewoon de juiste informatie. De snelheid was al wel verlaagd van 140km/u 1 minuut daarvoor tot 73km/u, maar vervolgens is er doorgereden en snelheid weer verhoogd.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zo te zien is-ie eerst even in Hoogeveen gestopt en vervolgens Assen voorbijgereden.

De reden weet ik ook niet. Misschien was de trein al zo vol dat ze vonden dat de mensen naar Groningen de sprinter van 16.07 uur maar moesten nemen. Wel beetje lullig voor de mensen die in Assen hadden moeten uitstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel beetje lullig voor de mensen die in Assen hadden moeten uitstappen.

Zoals deze reiziger dus:

 

Er zou ook zijn omgeroepen dat de trein zou stoppen op Beilen, maar dat is blijkbaar niet gebeurd

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ze moeten die bedrijfsborrels ook niet meer zo vroeg op de dag houden 😋

Wat opvalt aan deze rit is de lange stop vlak voor de brug aansluiting bij Zwolle, maar ook de 649 naar Leeuwarden heeft hier erg lang stilgestaan.

Vervolgens zijn de treinstellen van de 749 na aankomst in Zwolle overgebracht naar de werkplaats in Onnen.

Het blijft natuurlijk altijd speculeren maar het is wel vreemd dat je zomaar een station als Assen voorbij rijdt.  Wel heeft hij snelheid geminderd vanwege de snelheidsverlaging voor station Assen maar niet de intentie gehad om te remmen voor het station verder.

Ook heeft hij niet gestopt op Hoogeveen, de stop was ter hoogte van de A28 als je op de kaart kijkt en niet bij het station zelf.

 

Blijft merkwaardig, misschien was de wegkennis niet op orde van deze machinist en wist deze niet dat er gestopt moest worden op Assen.  Blijft slordig als er dan verder niet wordt omgeroepen waarom het station gemist is, dat had wel zo correct geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Vervolgens zijn de treinstellen van de 749 na aankomst in Zwolle overgebracht naar de werkplaats in Onnen.

Ik neem aan dat je ipv Zwolle bedoelt Groningen. 

Wat betreft Hoogeveen, de stop was volgens het kaartje inderdaad bij de A28, daarna snelheid naar 37km/u maar vervolgens bijna stapvoets door station Hoogeveen heen. 

Er was gezien de tweet wel een omroep geweest dat de trein zou stoppen op Beilen (wat niet is gedaan) maar blijkbaar geen reden gegeven voor het overslaan van Assen. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook heeft hij niet gestopt op Hoogeveen, de stop was ter hoogte van de A28 als je op de kaart kijkt en niet bij het station zelf.

Als ik op streetview kijk zie ik daar in Hoogeveen 2 seinen staan waar de trein vermoedelijk voor heeft gestaan. Gezien het tijdstip van de stop (15:50) denk ik dat ie heeft gewacht op de sprinter (die normaal om 15:49 in Hoogeveen stopt).

Deze sprinter is in Zwolle namelijk om 15:22 vlak voor de beide intercity's vertrokken, en heeft aan de doorkomsttijden te zien later in Beilen gewacht om de IC er alsnog voorlangs te laten gaan. Al moet de IC dan over het linker spoor zijn gegaan, want meer sporen zijn er niet in Beilen.

Dat zou wellicht kunnen verklaren waarom men heeft omgeroepen dat er in Beilen gestopt zou worden (wat toch niet is gebeurd uiteindelijk). Wellicht dat de trein vervolgens in Assen wel is doorgereden om te voorkomen dat ook de sprinter nog verder vertraagd zou worden?

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap ook de hele omroep over stoppen op Beilen niet. Naar Groningen heb je eerst Beilen en dan pas Assen. Dan zou je na een gemiste stop op Assen nog wel kunnen stoppen in Haren. Zat er iets extra's in de koffie of zo? 

Reputatie 7
Badge +1

Het enige wat ik me kan voorstellen wat er bij Beilen is gebeurd, is dat de IC er zou wachten op de tegemoetkomende sprinter (Die is er rond hetzelfde tijdstip ook nog langs gekomen) en dat daar een miscommunicatie is ontstaan in de vorm van “we maken een extra stop”. Op de één of andere manier zijn deze 3 treinen elkaar wel gepasseerd rondom Beilen. De sprinter naar Groningen stond er ook veel langer dan gepland. Hoe de precieze afhandeling is geweest is voor mij echter ook gissen.

Normaal gesproken worden sprinters overigens in Zwolle opgehouden om de vertraagde IC voor te laten, of worden later in Hoogeveen op spoor 3 aan de kant gezet. Ook raar dat dat nu niet is gebeurd. De sprinter naar Leeuwarden moest wel wachten namelijk.

Een extra stop in Haren heeft dan ook niet veel zin meer. Na Haren is Groningen toch niet zo ver meer en de eerstvolgende trein terug richting Assen reed nog achter deze intercity aan richting Groningen (om daar te keren).

Ook heeft hij niet gestopt op Hoogeveen, de stop was ter hoogte van de A28 als je op de kaart kijkt en niet bij het station zelf.

Als ik op streetview kijk zie ik daar in Hoogeveen 2 seinen staan waar de trein vermoedelijk voor heeft gestaan. Gezien het tijdstip van de stop (15:50) denk ik dat ie heeft gewacht op de sprinter (die normaal om 15:49 in Hoogeveen stopt).

Deze sprinter is in Zwolle namelijk om 15:22 vlak voor de beide intercity's vertrokken, en heeft aan de doorkomsttijden te zien later in Beilen gewacht om de IC er alsnog voorlangs te laten gaan. Al moet de IC dan over het linker spoor zijn gegaan, want meer sporen zijn er niet in Beilen.

Dat zou wellicht kunnen verklaren waarom men heeft omgeroepen dat er in Beilen gestopt zou worden (wat toch niet is gebeurd uiteindelijk). Wellicht dat de trein vervolgens in Assen wel is doorgereden om te voorkomen dat ook de sprinter nog verder vertraagd zou worden?

Ik zie dat niet als aannemelijk waarom de IC niet in Assen is gestopt.

Dat hij voor het sein Hoogeveen is gestopt lijkt me een logische conclusie want anders maak je niet zomaar een stop. Bij Beilen kan de IC via het zijspoor rechts inderdaad de sprinter inhalen en als ik naar de snelheid kijk van de IC dan klopt dat wel want op dat stukje spoor kun je maximaal 40 km/uur rijden.

Maar dan nog hoort de IC gewoon te stoppen op Assen, het station is niet een station wat je bij een vertraging maar even overslaat. Overslaan van stations vanwege vertraging is geen standaard iets en wordt echt maar heel zelden gedaan.

Dit moet gewoon een menselijke fout geweest zijn.

 

Toevoeging:

Beilen heeft wel degelijk een inhaalspoor (323) aan de rechterkant van het spoor (322) naar Groningen. Hoogeveen is een inhaaloptie voor de richting Zwolle maar ongebruikelijk voor de richting naar Groningen omdat het spoor aan de verkeerde kant ligt daarvoor.

Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat ik me kan voorstellen wat er bij Beilen is gebeurd, is dat de IC er zou wachten op de tegemoetkomende sprinter (Die is er rond hetzelfde tijdstip ook nog langs gekomen) en dat daar een miscommunicatie is ontstaan in de vorm van “we maken een extra stop”.

 

Een extra stop in Haren heeft dan ook niet veel zin meer. Na Haren is Groningen toch niet zo ver meer en de eerstvolgende trein terug richting Assen reed nog achter deze intercity aan richting Groningen (om daar te keren).

 

Maar die Twitter conversatie begint om 16:09 met de melding dat Assen voorbij is gereden (wat volgens de info om 16:08 is gebeurd), en daarna om 16:14 dat er wordt omgeroepen dat de trein gaat stoppen op Beilen. Dat heeft dan geen enkele zin, want Beilen waren ze om 16:00 al voorbij. De persoon die het twitterde gaf er zelf al ?!? plus smiley bij aan en de vraag of ze voorin geen aanval hebben gehad, dus die vond er ook al het zijne van.

Een extra stop in Haren heeft msschien niet veel zin en is daarom dan ook niet gedaan, maar is na Assen nog de enige mogelijk als je nog voor Groningen ergens wil stoppen.

Reputatie 7
Badge +1

Beilen heeft wel degelijk een inhaalspoor (323) aan de rechterkant van het spoor (322) naar Groningen. Hoogeveen is een inhaaloptie voor de richting Zwolle maar ongebruikelijk voor de richting naar Groningen omdat het spoor aan de verkeerde kant ligt daarvoor.

Dat is inderdaad zo ja, zodoende heeft de sprinter richting Zwolle er weinig mee van doen gehad.

Spoor 3 wordt in Hoogeveen wel eens gebruikt richting Groningen, maar nu ik daar zo over nadenk, meestal wordt het dan als keerspoor gebruikt. Richting Zwolle gebeurd wel vaker inderdaad. Al zal dat niet lang meer kunnen gezien de komende werkzaamheden. 😅

 

Maar die Twitter conversatie begint om 16:09 met de melding dat Assen voorbij is gereden (wat volgens de info om 16:08 is gebeurd), en daarna om 16:14 dat er wordt omgeroepen dat de trein gaat stoppen op Beilen. Dat heeft dan geen enkele zin, want Beilen waren ze om 16:00 al voorbij. De persoon die het twitterde gaf er zelf al ?!? plus smiley bij aan en de vraag of ze voorin geen aanval hebben gehad, dus die vond er ook al het zijne van.

In dat geval is die omroep inderdaad erg bijzonder 😅

Reputatie 7
Badge +3

In dat geval is die omroep inderdaad erg bijzonder 😅

Misschien was de machinist of HC die de omroep deed na het missen van de stop in Assen dusdanig in de war dat die even niet meer wist wat het volgende station was. 

Reputatie 7
Badge +1

Of er zat toch wat in de koffie 😆

Reageer