Vervangend vervoer tussen Leiden en Den Haag Centraal | NS Community

Vervangend vervoer tussen Leiden en Den Haag Centraal

  • 6 April 2023
  • 30 reacties
  • 5824 Bekeken

Beste NS-Community,

In navolging van het verschrikkelijke treinongeluk van afgelopen dinsdag zal er geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Leiden en Den haag tot tenminste 18 april. Dit is natuurlijk begrijpelijk en geen probleem maar ik moet toch wel een flinke kritische noot plaatsen bij het zogenaamde vervangend vervoer dat de NS geregeld heeft. Dit vervangend vervoer is namelijk een stopbus die tot Den Haag Mariahoeve rijdt en ook vanuit Den Haag Mariahoeve weer vertrekt naar Leiden. Dit betekent dus dat er twee opties zijn om op Den Haag Centraal te komen; de gewone bus pakken (bus 43 of 45, ongeveer 40-50 minuten), OF met de NS stopbus naar Den Haag Mariahoeve (40 minuten buiten de spits), en dan wachten op alternatief vervoer naar Den Haag Centraal.

Op dinsdag was er kort een snelbus direct van Den Haag Centraal naar Leiden die er 19 minuten buiten de spits (!!) over deed, maar die is er niet meer. Gisteren op weg naar huis stond er een enorme mensenmassa op Den Haag Centraal die natuurlijk de gewone bus nam (veel sneller) met als gevolg dat er mensen niet meer in pasten en een wachttijd van 22 minuten. Dan denk ik, laat toch gewoon snelbussen en stopbussen tussen Den Haag en Leiden rijden als vervanging van het treinverkeer. In de stopbussen van de NS die vanaf Den Haag Mariahoeve vertrekken zitten maar 8-10 mensen. Waarom zorgt de NS niet fatsoenlijk voor de reizigers? Waarom geen snelbussen gewoon vanaf Den Haag Centraal naar Leiden? Mensen die in Den Haag/Leiden werken zijn nu veroordeeld tot een lokale bus die er in de ochtend tot een uur over doet. 


30 reacties

Reputatie 6
Badge

Tussen Leiden en Den Haag reizen in de spits enkele duizenden reizigers per uur per richting. Daar kun je nooit genoeg bussen voor regelen. Omreizen per trein is de enige optie. De stopbus is voor de lokale reiziger.

In oktober 2022 waren er geplande werkzaamheden gedurende 4 dagen: er reden stopbussen en snelbussen zonder problemen tussen `Leiden en Den Haag. Nu is het niet goed geregeld: de NS bus die nu rijdt doet er langer over dan de reguliere bus , dus veel mensen nemen de reguliere bus waardoor op tussenhaltes mensen niet kunnen instappen.

Reputatie 6
Badge

Het verschil zit in ‘geplande werkzaamheden’ of ‘ongepland’. Er zijn gewoon niet genoeg bussen. Je hebt een megavloot nodig. De bussen zijn er gewoon niet. Eén touringcar vervoert 50 reizigers. Je hebt in de spits per richting 8 IC's met 1.000 stoelen en 4 sprinters met zo'n 500 stoelen. Alles bij elkaar dus 10.000 plekken per uur. Dat zijn 200 touringcars. Al zou de helft van de reizigers thuisblijven, heb je er nog steeds 100 per uur nodig. Onmogelijk.

 

Overigens waren die werkzaamheden in 2022 in de herfstvakantie waardoor er minder reizigers waren en reed er toen een rechtstreeks, omgeleide trein via Woerden. Dat past nu niet, omdat je de hele treinenloop tussen Utrecht - Den Haag / Rotterdam moet omgooien, inclusief goederentreinen en brugopeningen. Op korte termijn onhaalbaar.

waarom kon het dinsdag dan wel? dat was nog ongeplander dan de komende twee weken ….

 

en een boemeltrein tussen den haag CS en MariaHoeve 1 keer per half uur is ook niet echt ambitieus

Hoe zit het met vervangend vervoer voor de nachttrein? Ik moet a.s. Zaterdag om 06.00 uur op Schiphol zijn vanuit Den Haag HS. 

Reputatie 6
Badge

waarom kon het dinsdag dan wel? dat was nog ongeplander dan de komende twee weken ….

Wat er toen aan bussen reed zou bij lange na niet voldoende zijn geweest voor de normale reizigersaantallen. Veel reizigers zijn gewoon niet op pad gegaan (of met alternatief vervoer) na het nieuws te hebben gezien. Dat gaat een paar dagen goed, maar volgende week willen de meesten toch echt gewoon weer naar werk/school/studie.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe zit het met vervangend vervoer voor de nachttrein? Ik moet a.s. Zaterdag om 06.00 uur op Schiphol zijn vanuit Den Haag HS. 

Er rijden 's nachts bussen vanaf Den Haag HS naar Leiden. Helaas sluiten die alleen aan op de trein uit Rotterdam en mag je in Leiden 58 minuten op een trein naar Schiphol wachten.

Badge +3

Er rijden 's nachts bussen vanaf Den Haag HS naar Leiden. Helaas sluiten die alleen aan op de trein uit Rotterdam en mag je in Leiden 58 minuten op een trein naar Schiphol wachten.

Zou je daar (in de nacht en het paasweekend) misschien nog wat in kunnen schuiven? Dus ‘slechts’ 28 minuten?

Nu neem ik inderdaad de lokale bus (bus 43) naar Leiden vanuit DH centraal, omdat de sprinter naar mariahoeve niet goed aansluit en de reistijd veel langer wordt. Maar omdat ik niet de NS bus neem, kan ik de kosten niet claimen volgens een medewerker aan de telefoon... Is er dan geen uitzondering in dit geval? 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de concessie moet NS met andere vervoerders afspraken maken over het vervoeren van de reizigers in geval van ontregelingen. 

Het reizen met een reguliere lijnbus in een verstoorde situatie zou dus geregeld moeten zijn door NS. In de geest van de concessie (waar NS nota bene zelf voor getekend heeft) zou de reiskosten vergoed moeten worden.

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-archief-1aeb4350-06ba-4067-a748-0fc84eba1e2d/pdf

Reputatie 7
Badge +3

Nu neem ik inderdaad de lokale bus (bus 43) naar Leiden vanuit DH centraal, omdat de sprinter naar mariahoeve niet goed aansluit en de reistijd veel langer wordt. Maar omdat ik niet de NS bus neem, kan ik de kosten niet claimen volgens een medewerker aan de telefoon... Is er dan geen uitzondering in dit geval? 

Als de lokale bus niet in de NSreisplanner als alternatief wordt aangegeven bij optie alleen treinen, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Het is jouw eigen keuze om niet de NS bus te nemen.

NS zou ook gewoon rechtstreeks met de trein van Amsterdam naar Den Haag kunnen rijden, via Breukelen - Gouda, zodat alleen de mensen vanuit Leiden de bus hoeven te gebruiken. Maar ze zijn te beroerd om ook maar iets te doen om de reiziger tegemoet te komen. Zelfs de treinen tussen Den Haag en Utrecht en Utrecht en Amsterdam zijn niet langer!

Reputatie 7
Badge

Ja, want dat is eenvoudig en snel te regelen toch? 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat is niet eenvoudig en snel te regelen. Daarvoor is de logistiek bij NS veel te ingewikkeld.

Reputatie 5

Voor de nachttrein is er nu helemaal niets geregeld. Normaal rijdt er een vervangende bus als er werkzaamheden zijn. Nu kondigt de reisplanner aan dat de nachttreinen normaal rijden, om pas op de dag zelf te veranderen in “alles geannuleerd”. (kijk naar komende nacht)

 

Waarom geen vervangend busvervoer ‘s nachts? Hier zijn geen honderden bussen voor nodig zoals hierboven beargumenteerd. In het verleden was er ook busvervoer tussen Den Haag HS en Leiden CS, ook ‘s nachts.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de nachttrein is er nu helemaal niets geregeld. Normaal rijdt er een vervangende bus als er werkzaamheden zijn. Nu kondigt de reisplanner aan dat de nachttreinen normaal rijden, om pas op de dag zelf te veranderen in “alles geannuleerd”. (kijk naar komende nacht)

 

Waarom geen vervangend busvervoer ‘s nachts? Hier zijn geen honderden bussen voor nodig zoals hierboven beargumenteerd. In het verleden was er ook busvervoer tussen Den Haag HS en Leiden CS, ook ‘s nachts.

Zou het kunnen dat het nu anders is vanwege goede vrijdag/paasdagen?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Het nachtnet van NS rijdt het hele jaar iedere nacht tussen Utrecht via Amsterdam en Schiphol en Den Haag naar Rotterdam. Voor de reizigers die daar gebruik van willen maken moet natuurlijk wel iets geregeld worden

Het is inderdaad heel opmerkelijk. Des te meer omdat het ongeluk plaatsvond met uitgerekend een nachttrein. Je zou denken dat het vervoeren van reizigers in de nacht wel op het netvlies van NS zou staan.

Reputatie 5

Zou het kunnen dat het nu anders is vanwege goede vrijdag/paasdagen?

Neen, het gaat al sinds dinsdag zo. En ik noemde komende nacht als voorbeeld en dat is geen feestdag.

Feestdagen hebben normaal geen invloed op de dienstregeling ‘s nachts, vorig jaar zondag 17 april (eerste paasdag) reden de nachttreinen normale dienst zoals altijd (ik zat er in).

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels staan er vervangende bussen ingepland tussen Den Haag HS en Leiden Centraal voor de nachttreinen van morgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je vraagt je wel af welke dronken aardbei dat heeft gepland met een overstap van 53 minuten in Leiden.

Badge +3

Je vraagt je wel af welke dronken aardbei dat heeft gepland met een overstap van 53 minuten in Leiden.

Tja waarom dan geen snelbussen, met name voor de mensen die vanuit Den Haag naar Schiphol moeten (voor hun werk), desnoods met overstap in Leiden.

Hmmm. Dan wordt het denk ik maar een nachtje doorhalen als het allemaal zo [onduidelijk] is.

Reputatie 1

Zit toch weleens te denken. Waarom geen wijdervertakt netwerk van randstadrail of trein? Een randstadrail of sprinter tussen Zoetermeer en Leiden zou in een geval als dit als dit ook een hoop schelen. Welomreizen maar wel makkelijker en meer capaciteit en je kan vouwfiets ook makkelijker meenemen. In de trein ook je gewone fiets.

Best een gedoe. Heb komende week een afspraak in Leiden, kleine bijverdienste, en twijfel of ik het zal verzetten.

Reputatie 6

Van mij mag er een extra trein worden ingelegd naar Utrecht. Desnoods Rotterdam - Delft - Den Haag HS - Gouda -Utrecht. Dan kunnen reizigers vanaf daar in de nacht ieder geval overstappen

Leuk bedacht maar het enige spoor wat van Den Haag HS de bocht naar Gouda maakt is enkelspoor en wordt alleen als rangeerspoor gebruikt.

De machinisten van standplaats Den Haag zijn ongeveer de enige met wegbekendheud voor deze bocht en andere mogen er dus niet rijden.

Reputatie 6

Leuk bedacht maar het enige spoor wat van Den Haag HS de bocht naar Gouda maakt is enkelspoor en wordt alleen als rangeerspoor gebruikt.

De machinisten van standplaats Den Haag zijn ongeveer de enige met wegbekendheud voor deze bocht en andere mogen er dus niet rijden.

Dan hebben we het andere alternatief: Den Haag HS - Delft - Rotterdam - Gouda - Utrecht - Amsterdam- Schiphol - Leiden

Reageer