Vervangend vervoer tussen Leiden en Den Haag Centraal


Beste NS-Community,

In navolging van het verschrikkelijke treinongeluk van afgelopen dinsdag zal er geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Leiden en Den haag tot tenminste 18 april. Dit is natuurlijk begrijpelijk en geen probleem maar ik moet toch wel een flinke kritische noot plaatsen bij het zogenaamde vervangend vervoer dat de NS geregeld heeft. Dit vervangend vervoer is namelijk een stopbus die tot Den Haag Mariahoeve rijdt en ook vanuit Den Haag Mariahoeve weer vertrekt naar Leiden. Dit betekent dus dat er twee opties zijn om op Den Haag Centraal te komen; de gewone bus pakken (bus 43 of 45, ongeveer 40-50 minuten), OF met de NS stopbus naar Den Haag Mariahoeve (40 minuten buiten de spits), en dan wachten op alternatief vervoer naar Den Haag Centraal.

Op dinsdag was er kort een snelbus direct van Den Haag Centraal naar Leiden die er 19 minuten buiten de spits (!!) over deed, maar die is er niet meer. Gisteren op weg naar huis stond er een enorme mensenmassa op Den Haag Centraal die natuurlijk de gewone bus nam (veel sneller) met als gevolg dat er mensen niet meer in pasten en een wachttijd van 22 minuten. Dan denk ik, laat toch gewoon snelbussen en stopbussen tussen Den Haag en Leiden rijden als vervanging van het treinverkeer. In de stopbussen van de NS die vanaf Den Haag Mariahoeve vertrekken zitten maar 8-10 mensen. Waarom zorgt de NS niet fatsoenlijk voor de reizigers? Waarom geen snelbussen gewoon vanaf Den Haag Centraal naar Leiden? Mensen die in Den Haag/Leiden werken zijn nu veroordeeld tot een lokale bus die er in de ochtend tot een uur over doet. 


30 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Leuk bedacht maar het enige spoor wat van Den Haag HS de bocht naar Gouda maakt is enkelspoor en wordt alleen als rangeerspoor gebruikt.

Bij werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda kan het ook ieder halfuur gebruikt worden voor omleidingen.

Leuk bedacht maar het enige spoor wat van Den Haag HS de bocht naar Gouda maakt is enkelspoor en wordt alleen als rangeerspoor gebruikt.

Bij werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda kan het ook ieder halfuur gebruikt worden voor omleidingen.

Toch zijn er maar een beperkt aantal machinisten die daar mogen rijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou de machinisten met wegbekendheid dat kleine stukje kunnen laten piloteren. 

Ik ga morgen maar eens kijken hoe het gaat vanuit Schiedam naar Leiden: ga voor de optie via Rotterdam-Schiphol (intercity direct), wel wat later dan normaal (9:00, hoop dat dan de meeste studenten en forenzen al onderweg zijn..)

De stopbus vanaf Mariahoeve lijkt me geen optie, ik vind het ook vreemd dat die bussen niet vanaf NOI vertrekken aangezien de trein rijdt tot NOI, nu moet je dus op NOI overstappen op een stoptrein uit CS, wachttijd 20 minuten...

Reputatie 7
Badge +3

Qua stopbussen is het nu al beter. De eerste dagen gaf de planner aan dat die eens per half uur reden, nu eens per 10 minuten, waardoor de lange overstap op Mariahoeve is verbeterd. Wat echter blijft is dat de sprinter vanuit Mariahoeve niet aansluit op de IC richting Vlissingen (en andersom). Als pendeltrein rijdt de sprinter Den Haag - Haarlem (serie 6300) en die geeft een lange aansluiting op de IC Amsterdam - Vlissingen (serie 2200). Als er was gekozen om met de sprinter Den Haag - Hoorn Kersenboogerd (3300) te pendelen was er wel een mooie korte aansluiting op de IC 2200 geweest, 4 minuten richting Den Haag HS-Delft-Rotterdam en 6 minuten richting Leiden. 

Reageer