beantwoord

Vervangende bussen door kapotte bovenleiding

  • 4 September 2022
  • 4 reacties
  • 299 Bekeken

Goedemorgen, 

Hier een groentje op het gebied van reizen met de trein. Al sinds mijn 18e een rijbewijs maar ik ga nu 40 jaar later met de trein naar Groningen vanaf Den Haag centraal. Staat er op NS planner tussen tussen Lelystad Centrum en Dronten geen treinen door kapotte bovenleiding - bussen worden ingezet.

Ben ik verder info aan het zoeken hoe dat werkt, lees ik dat ik moet betalen? voor het verder reizen met de vervangende bussen. Poortjes hier, poortjes daar?

Ik reis met een persoonlijke OV kaart met weekend flex abonnement.

NS planner geeft aan reistijd 2u38min. Is dat inclusief vervangende busrit? 

Ik zou het reuze fijn vinden als ik uitlegd kan krijgen waar ik aan toe ben en hoe het werkt? Alvast bedankt ☺️ 

icon

Beste antwoord door iMark 4 September 2022, 10:04

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad aan om goed naar de verschillende reisadviezen te kijken en een reisadvies te volgen waarbij je overstapt in Meppel, Zwolle en Amersfoort. 

Helaas is er vandaag een complicerende factor: er zijn naast de problemen tussen Dronten en Lelystad ook werkzaamheden tussen Meppel en Zwolle. Daar rijden bussen. 

Aangekomen in Meppel check je uit op het station en bij de mobiele paal bij de bus in met je OV-chipkaart. In Zwolle check je uit bij de mobiele paal en weer in bij het station. Je krijgt dan steeds de melding ‘overstap OK’.

Als je voor morgen (maandag) een reis plant zul je zien dat je een reisadvies krijgt om via Amersfoort te reizen. Je hebt dan geen last van vervangend busvervoer. Je reis duurt dan 2u48m. Het ene half uur met alleen een overstap in Amersfoort, het andere half uur met een overstap in Zwolle en Amersfoort.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou na vandaag de rechtstreekse trein van Groningen naar Rotterdam nemen. Die gaat over Utrecht. Als u daar bent steekt u over naar de overkant van het perron. Daar staat de intercity naar Den Haag klaar. Als de treinen op tijd zijn heeft u voor die tien meter ongeveer drie minuten. Met de bus vanaf Meppel is geen reclame voor reizen met de trein na heel lang auto gereden te hebben.

Er kunnen nog meer aanpassingen komen nu een deel van de Hanzelijn er uit ligt, maar u kunt nog steeds naar Den Haag. Het duurt wat langer, maar niet veel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou inderdaad omreizen via Amersfoort / Utrecht, maar dat zullen waarschijnlijk wel meer mensen doen waardoor die treinen druk kunnen worden. 

Ja, via Amersfoort /Utrecht dat is een goed idee. Zullen inderdaad meer mensen gaan doen, maar is beter dan met vervangende bussen. 

Hartelijk dank voor het meedenken en adviseren! 

Reageer