Skip to main content

Of de trein naar De Panne nam de vrachtwagen. Dat eerder.

Een vrachtwagen viel in panne op de overweg bij Ardooie. De vrachtwagenchauffeur riep de depanneringsdienst op en die mannen probeerden het ding te repareren. Terwijl die vrachtwagen dus nog op de overweg stond. Nu rijden daar niet veel treinen, maar af en toe toch wel. En dat ging dus fout.

Nieuwtje van Infrabel:

Infrabel doet naar aanleiding van het ongeval nog een oproep voor wie in panne komt te staan op een overweg. “Aan elke overweg hangen stickers met een noodnummer en alle info over die overweg. Kom je ooit vast te zitten, verlaat dan je voertuig zo snel mogelijk en bel dit nummer. De hulpdiensten staan in rechtstreeks contact met onze verkeersleiding die het treinverkeer ter plaatse kan stilleggen. Zo kan een aanrijding worden vermeden.”

 

Weer wat geleerd.

Hangt er bij Nederlandse overwegen ook een noodnummer ?

Ik heb zulke stickers hier nog nooit gezien, maar ik neem aan dat je ook het alarmnummer 112 kan bellen. 


Op spoorwegovergangen vind je wel een sticker waarop staat waar je defecten kan melden en welke overweg het is.


Op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/21/wat-te-doen-bij-stilstaan-op-overweg/ lees ik dat het gaat om noodnummer 112. 

 

Breng altijd eerst jezelf in veiligheid en bel dan zo snel mogelijk de hulpdiensten, het nummer 112. Aan elke overweg hangt aan de stoplichten een sticker met daarop alle informatie over de overweg, legt Baeken uit. 

Op zo'n sticker staat aan welke spoorlijn je je bevindt, het nummer van de overweg, de straatnaam, de gemeente en ook het nummer van de hulpdiensten.

Op die manier kunnen de hulpdiensten meteen het nodige doen. “Zij hebben een rechtstreekse lijn met ons", zegt Baeken. "Wij kunnen binnen twee à drie minuten het treinverkeer stilleggen. Zo kunnen we ongelukken als vandaag vermijden.”

"Voor we de stickers hadden geplakt, wisten bellers in 90 procent van de gevallen alleen te zeggen in welke gemeente ze stonden. Nu de stickers er zijn, sinds 2019-2020, wordt de overweg in 92 procent van de gevallen geïdentificeerd, waardoor we natuurlijk heel veel tijd winnen. Maar we zien helaas dat mensen nog steeds niet vaak genoeg de reflex hebben om te bellen."


Reageer