Skip to main content

De sprinters rond Tilburg rijden een asymmetrische dienstregeling sinds de werkzaamheden bij Boxtel. Achtereenvolgens:

Arnhem/Nijmegen - Tilburg West

Tilburg West - Boxtel

Boxtel - Dordrecht 

Dordrecht - Nijmegen/Arnhem

Iemand die weet wat de reden is, de noodzaak ontgaat me? Voor sommige verbindingen zijn er nu vanuit Den Bosch lange wachttijden in Tilburg.

Tilburg West. Dat is lang geleden. Heet al jaren TIlburg Universiteit, maar dat terzijde.

Als je de normale dienstregeling rijdt, heb je Nijmegen - Dordrecht en Tilburg Universtieit - Boxtel. Dat laatste is een pendeltreintje dat nergens langs een personeelsstandplaats of onderhoudslocatie komt. Door de gekozen constructie heb je geen los pendeltje met daarbij de onmogelijkheid om materieel en personeel naar de juiste plek te krijgen.


@Sneltram

Ha ha, veel mensen hier in Brabant noemen het nog steeds Tilburg West. En ze hebben het hier ook nog steeds over station Beukenlaan.


Als je de normale dienstregeling rijdt, heb je Nijmegen - Dordrecht en Tilburg Universtieit - Boxtel. Dat laatste is een pendeltreintje dat nergens langs een personeelsstandplaats of onderhoudslocatie komt. Door de gekozen constructie heb je geen los pendeltje met daarbij de onmogelijkheid om materieel en personeel naar de juiste plek te krijgen.

Maar waarom dan asymmetrisch? Als je Dordrecht - Boxtel v.v. en Tilburg Universiteit - Nijmegen v.v. rijdt heb je het toch ook opgelost en zijn je verbindingen en aansluitingen tenminste in beide richtingen hetzelfde.


@Sneltram

Ha ha, veel mensen hier in Brabant noemen het nog steeds Tilburg West. En ze hebben het hier ook nog steeds over station Beukenlaan.

Tja, en Eindhoven Airport noemen we Welschap, en Rotterdam/The Hague Airport noem ik (geboren Rotterdammer) Zestienhoven 😅


Maar waarom dan asymmetrisch? Als je Dordrecht - Boxtel v.v. en Tilburg Universiteit - Nijmegen v.v. rijdt heb je het toch ook opgelost en zijn je verbindingen en aansluitingen tenminste in beide richtingen hetzelfde.

Het moet wel passen met alle andere treinen. In de normale ligging vult de 6400 het gat op tussen de 6600 en 3600. Er is dus geen aansluiting vanuit Oisterwijk naar Breda. Als je Boxtel - Dordrecht wil rijden, moet je gaan schuiven met de tijden van zowel de 6400 als de 6600. Je zit dan met het ‘oversteken’ in Tilburg Universiteit (het keerspoor ligt aan de zijkant, dus je moet een stukje ‘spookrijden’). Hetzelfde geldt voor de plek waar het spoor uit Tilburg splitst naar Den Bosch een Oisterwijk. Kortom, in die hele puzzel heb je heel veel beperkingen.


Reageer