Waarom komt de eerste NS bus niet aan op de aansluitende eerste trein vanuit Dieren

  • 17 September 2023
  • 9 reacties
  • 209 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

De eerste trein uit Dieren naar Zwolle vertrekt op zondag om 07u50.

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Dieren&vertrektype=treinstation&aankomst=Zwolle

 

De eerste NS bus uit Arnhem vertrekt om 07.45 uur en komt pas om 08.13 uur aan in Dieren

Waarom komt de eerste NS bus uit Arnhem niet al om 07.43 uur aan in Dieren?

 

 

 

Volgens artikel 42 van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 bedient NS de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting;

 

De normale dienstregeling wordt pas door NS na 07.00 uur opgestart.

Heeft NS hier toestemming voor?

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge

Geen idee. En als ze er geen toestemming voor hebben dan komen ze er mee weg.

Reputatie 7
Badge +2

Ach, NS voldoet aan wel meer niet bij deze werkzaamheden…

 

En dan kijk je in de planner met bussen expliciet uitgezet…

 

Arnhem Velperpoort is dus in het geheel niet bereikbaar voor NS (of Arriva) tarief cq. met treinabonnementen.

En de webcare geeft dus weer eens adviezen die de reizigers extra geld kosten.

Reputatie 7
Badge +1

Als aanvulling op @Daniel : NS geeft aan dat de extra kosten ook niet vergoed worden.

 

 

Als aanvulling op @Daniel : NS geeft aan dat de extra kosten ook niet vergoed worden.

Ik herinner me dat dit in het verleden ook al eens zo was voor station 's Hertogenbosch-Oost. Ook toen werd zonder vergoeding verwezen naar de stadsbus met als extra complicatie dat die stadsbus maar tot 21.00 uur reed.

Volgens artikel 42 van de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 bedient NS de ‘overige’ stations, vermeld in de bijlage 5, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting;

Sowieso vreemd omdat de treindienst op zondag vrijwel nergens voor 7.30 uur begint. Ik vermoed eerlijk gezegd dat dit een fout in het document is want bij mijn weten geldt op zaterdag een starttijd van 7.00 uur en op zondag van 8.00 uur.

Overigens wordt er op steeds meer fronten een loopje genomen met de concessievoorwaarden (met instemming van I&W).

Reputatie 6
Badge

De crux zit in ‘1b’ van artikel 42: “NS is gerechtigd van de in het eerste lid gestelde eisen af te wijken, voor zover die afwijking reeds bestond in de dienstregeling 2014”.

 

Tja, wie weet er nog waar er toen uitzonderingen golden.

Badge +3

Op zondag vóór 8.00 een trein of (stad/streek) bus zou ik sowieso niet verwachten (treinen natuurlijk wel, want er zijn mensen die gewoon moeten werken en zo).

Maar als ergens staat dat de er wel moeten zijn…? 😅

Hoe kom je dan met het ov naar het station? Heel het OV start op zondag op rond 8.00 eigenlijk.

Jammer voor je werk/opdrachtgever dan, toch?

Hoe kom je dan met het ov naar het station? Heel het OV start op zondag op rond 8.00 eigenlijk. 

Op eigen gelegenheid. In een plaats als Boxtel met bijna 30.000 inwoners komen bijv. helemaal geen bussen (ook niet op werkdagen) en daar gaan de mensen altijd met eigen vervoer naar het station. En zo zijn er veel meer stations waar geen stads- of streekvervoer komt.

De regio Eindhoven heeft trouwens nog heel lang geen stadsvervoer gehad op zondagen voor 11.00 uur. Pas ergens in 2005 is het vroeger gaan rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Op zondag vóór 8.00 een trein of (stad/streek) bus zou ik sowieso niet verwachten.

Maar als ergens staat dat de er wel moeten zijn…? 😅

Hoe kom je dan met het ov naar het station? Heel het OV start op zondag dus op rond 8.00 eigenlijk.

Jammer voor je werk/opdrachtgever dan, toch?

Ligt er aan waar je woont. Ik kan (als ik zou willen) vanaf De Vink op zondag om 6:26 een sprinter nemen naar Den Haag of een paar minuten later eentje richting Leiden en verder. Alleen volgend weekend niet, want dan zijn er werkzaamheden tussen Leiden en den Haag en dan gaat de eerste stopbus naar Den Haag om 6:10 en is daar dan om 7:00, wat 19 minuten later is dan zonder werkzaamheden.

Stel dat je om 7 uur precies moet beginnen met werk en je hebt nog 10 of 15 minuten nodig om daar te komen of je klaar te maken, dan ben je te laat. Dan kun je altijd nog gaan fietsen, met een beetje sportief fietsje ben je sneller dan de stopbus, ik heb het eens op een city bike in net iets meer dan een half uur gedaan, wel met windstil weer en ik was nog een stuk jonger. En ik kwam behoorlijk bezweet aan, dus even douchen zou dan wel fijn zijn voor iedereen. 😅

Reageer