beantwoord

Waarom overstap met 2 bussen tussen Maastricht en Susteren

  • 24 September 2022
  • 13 reacties
  • 374 Bekeken

Reputatie 2

Ik reis vandaag met de intercity van Maastricht naar Utrecht. Nu zijn er geplande werkzaamheden tussen Maastricht en Susteren, waar de intercity vandaag vertrekt. De ns bus gaat echter maar tot Sittard, daar moet je overstappen in de arrivabus naar Susteren, waar de NS trein wacht. Dit zal wel met rechten van de verschillende vervoersmaatschappijen te maken hebben, maar is echt niet klantvriendelijk. Waarom kan de ns snelbus niet gewoon naar Susteren rijden en de arriva stopbus van Maastricht naar Susteren?

icon

Beste antwoord door MoDe 24 September 2022, 11:22

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit zijn de afspraken die zijn gemaakt. Wat jij voorstelt betekent dat er bussen leeg terugrijden. Lijkt mij niet klimaatvriendelijk en kostenverhogend.

Reputatie 2

Waarom zouden de bussen leeg terugrijden? Er gaan toch ook veel passagiers terug, richting Maastricht?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zouden de bussen leeg terugrijden? Er gaan toch ook veel passagiers terug, richting Maastricht?

Je geeft 1 richting aan.

Reputatie 7
Badge +3

Je geeft 1 richting aan.

Wat is dat nou weer voor antwoord? Je snapt zelf toch ook dat er ook mensen de andere kant op moeten? Of moet er voortaan vermeld worden, dat als er geen treinen rijden tussen Utrecht en Amersfoort, er ook geen treinen rijden tussen Amersfoort en Utrecht?

Ik las op de site van L1 dat men pas later heeft besloten de werkzaamheden tussen Sittard en Maastricht ook dit weekend te doen omdat er anders twee weekenden geen treinen konden rijden. Het busvervoer is dus waarschijnlijk los van elkaar gepland 

Reputatie 7
Badge +3

Je geeft 1 richting aan.

Wat is dat nou weer voor antwoord? Je snapt zelf toch ook dat er ook mensen de andere kant op moeten? Of moet er voortaan vermeld worden, dat als er geen treinen rijden tussen Utrecht en Amersfoort, er ook geen treinen rijden tussen Amersfoort en Utrecht?

Ik snap dat wel maar ts geeft 1 richting aan en geen vv. Overigens heeft NS geen stoptreinen tussen Sittard en susteren vv dus lijkt mij dat dat meegewogen heeft om alleen bussen van Arriva daar in te zetten en nemen de meeste mensen tussen Sittard en Maastricht vv de NS trein dus logischer dat daar NS bussen rijden. Daarbij had Arriva al bussen rijden op traject Sittard-susteren vv dus zal dat logistiek lastiger te vervangen voor door bussen die het hele traject Maastricht-susteren vv rijden.

Reputatie 5

Daarbij had Arriva al bussen rijden op traject Sittard-susteren vv dus zal dat logistiek lastiger te vervangen voor door bussen die het hele traject Maastricht-susteren vv rijden.

“Logistiek lastiger” - wat een slap excuus. Beide treinvervoerders en de betrokken busmaatschappijen zijn allemaal logistieke bedrijven. Daarvan mag je best verwachten dat ze samen een buspendeldienst in elkaar kunnen zetten. Het is ook niet zo dat vanochtend pas bekend werd dat de werkzaamheden uitgebreid werden.

Overigens heeft NS geen stoptreinen tussen Sittard en susteren vv dus lijkt mij dat dat meegewogen heeft om alleen bussen van Arriva daar in te zetten en nemen de meeste mensen tussen Sittard en Maastricht vv de NS trein dus logischer dat daar NS bussen rijden.

Ja, maar normaal rijden ook geen NS-Intercity’s tussen Susteren en Roermond. Alle NS-reizigers moeten vandaag ook naar Susteren, dus een NS-snelbus Maastricht-Susteren (of Maastricht-Sittard-Susteren) is helemaal niet zo gek. Jip55 stelt gewoon een terechte vraag. De vraag is natuurlijk ook wie de vervangende dienst coördineert op een traject met meerdere vervoerders. Waarschijnlijk niemand, maar aangezien NS naar Susteren rijdt zal er toch goed overleg geweest zijn. Dan kan overleg over het busvervoer en de verdeling van kosten/opbrengsten ook.

Reputatie 7
Badge +3

Daarbij had Arriva al bussen rijden op traject Sittard-susteren vv dus zal dat logistiek lastiger te vervangen voor door bussen die het hele traject Maastricht-susteren vv rijden.

“Logistiek lastiger” - wat een slap excuus. Beide treinvervoerders en de betrokken busmaatschappijen zijn allemaal logistieke bedrijven. Daarvan mag je best verwachten dat ze samen een buspendeldienst in elkaar kunnen zetten. Het is ook niet zo dat vanochtend pas bekend werd dat de werkzaamheden uitgebreid werden.

Overigens heeft NS geen stoptreinen tussen Sittard en susteren vv dus lijkt mij dat dat meegewogen heeft om alleen bussen van Arriva daar in te zetten en nemen de meeste mensen tussen Sittard en Maastricht vv de NS trein dus logischer dat daar NS bussen rijden.

Ja, maar normaal rijden ook geen NS-Intercity’s tussen Susteren en Roermond. Alle NS-reizigers moeten vandaag ook naar Susteren, dus een NS-snelbus Maastricht-Susteren (of Maastricht-Sittard-Susteren) is helemaal niet zo gek. Jip55 stelt gewoon een terechte vraag. De vraag is natuurlijk ook wie de vervangende dienst coördineert op een traject met meerdere vervoerders. Waarschijnlijk niemand, maar aangezien NS naar Susteren rijdt zal er toch goed overleg geweest zijn. Dan kan overleg over het busvervoer en de verdeling van kosten/opbrengsten ook.

Ook busvervoerders hebben te maken met personeelstekort. Arriva zal de afspraken die ze heeft voor traject Sittard-susteren niet hebben kunnen oprekken naar Maastricht Susteren. Arriva heeft ook nog haar eigen buslijnen te bemensen.

Overigens neem ik als ik naar Nuth wil de stoptrein pas in Sittard en niet in Roermond of Susteren dus zou het niet fijn vinden dat ik al in Susteren in een stopbus moet zitten. Dat gaat nog meer extra tijd kosten dan vanaf Sittard

Reputatie 5

Waaronder de stopbus Maastricht-Sittard. De stoptreinen van Arriva kunnen immers ook niet rijden tussen Maastricht en Sittard. 😉 Arriva rijdt dus al een stopbus Maastricht-Sittard + een stopbus Sittard-Susteren. De vraag blijft waarom NS geen bus tot aan de NS-Intercity in Susteren kan/wil rijden.

Reputatie 5

Overigens neem ik als ik naar Nuth wil de stoptrein pas in Sittard en niet in Roermond of Susteren dus zou het niet fijn vinden dat ik al in Susteren in een stopbus moet zitten. Dat gaat nog meer extra tijd kosten dan vanaf Sittard

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Volgens mij heb je niet helemaal scherp wat de situatie is.

Normaal rijden:

  • NS-Intercity’s ...-Roermond-Sittard-Maastricht
  • Arriva-stoptreinen Roermond-Echt-Susteren-Sittard-...-Maastricht

Dit weekend rijden:

  • NS-Intercity’s ...-Roermond-Echt-Susteren (!)
  • Geen Arriva-stoptreinen.
  • (Dus geheel geen treinen op het traject Susteren-Sittard-Maastricht)
  • Arriva-stopbussen Susteren-Sittard.
  • Arriva-stopbussen Sittard-...-Maastricht
  • NS-snelbussen Sittard-Maastricht

Als je dit weekend naar Sittard of zuidelijker wilt (dus ook naar Nuth), moet je hoe dan ook tussen Susteren en Sittard met de bus. Vandaar de suggestie om vanaf Susteren (snel)bussen naar Maastricht te laten rijden, zodat niet iedereen in Sittard hoeft over te stappen van bus op bus.

Reputatie 3

Het was natuurlijk wel aardig geweest als er naast de snelbus Sittard - Maastricht ook een snelbus Susteren - Maastricht ( non stop ) had gereden. Net als rond Zwolle er bij werkzaamheden snelbussen reden vanuit Meppel, zowel naar ‘t Harde als Kampen Zuid. Deze bussen hadden geen stop in Zwolle.

Reputatie 6

Het zou niet alleen aardig zijn geweest, het lijkt aannemelijk dat het ook efficienter is. Dan heb je dus minder bussen nodig. Misschien had NS dan tussen Roermond en Weert niet hoeven te zeggen dat er geen vervangbussen zijn vanwege personeelstekort. Maarja, logica is lastig en zoveel mensen hebben begrip voor een “personeelstekort” dat je met veel meer weg komt dan strict noodzakelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet alleen aardig zijn geweest, het lijkt aannemelijk dat het ook efficienter is. Dan heb je dus minder bussen nodig. Misschien had NS dan tussen Roermond en Weert niet hoeven te zeggen dat er geen vervangbussen zijn vanwege personeelstekort. Maarja, logica is lastig en zoveel mensen hebben begrip voor een “personeelstekort” dat je met veel meer weg komt dan strict noodzakelijk. 

De beste stuurlui zitten aan wal...

Reageer