beantwoord

Waarom wordt er geen alternatieve route naar Amsterdam gemaakt vanaf Zwolle?

  • 15 September 2022
  • 7 reacties
  • 464 Bekeken

Met het uitvallen van de trajecten tussen Almere en Dronten is er geen directe verbinding meer tussen Zwolle en Amsterdam. Dit is blijkbaar een situatie die minstens tot december gaat duren en dus maandenlang voor veel vertraging bij mij zorgt en daarnaast ook voor veel overvolle treinen, onhaalbare overstappen en geïrriteerde reizigers. 
Tijdens het Formule 1-weekend is ervoor gekozen om de trein ri. Den Haag Centraal (vanaf Groningen/Leeuwarden) langs Zwolle-Amersfoort-Amsterdam Centraal te laten lopen. Waarom kan dat nu niet meer? 

icon

Beste antwoord door Sim70 16 September 2022, 14:49

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Vroeger had je splitsen/combineren in Zwolle met treindelen naar/van Leeuwarden/Groningen. Weet niet in hoeverre dat nog kan maar dat er iets moet gebeuren staat wel vast.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is dus niet meer, hoewel er bij tijden nog steeds in Zw wordt afgetrapt of bijgeplaatst-wat grotendeels dus op hetzelfde neerkomt-behalve mogelijk dan spoorgebruik vlak achter elkaar.

Deze voorgestelde wijziging heeft weer zoveel andere repercussies in een groot deel van het net in de Randstad-plus dat bij NS -naar het schijnt, of tenminste veel die indruk wekt, dat er ook gewoon niet genoeg bekwaam personeel is om die hele omschakeling te kunnen plannen-plus de nog veel grotere (je verzint het niet, daar komt een outsider dus nooit op) impact op de personeelsroosters.

Overigens was al geruime tijd Schiphol een grotere trekker als reisdoel voor noorderlingen als dat zich zo apart voelende toeristenverafschuwende groot Mokum. Die chipkaartregistraties zijn toch wel ergens goed voor. Maar ook hiervoor geldt-nu ff niet

Na eigen ervaringen lijkt mij overigens nog dringender een zeer snelle verlenging van treinen via de Veluweroute.

En dan dupeer je de reizigers die met deze trein normaal naar Rotterdam reizen, want dat is dan de consequentie als deze trein naar Amsterdam gaat rijden via Amersfoort.

Het is even niet anders en wees blij dat er in ieder geval een alternatieve route is al is het met een langere reistijd.

Reputatie 6

Het is niet even wat anders, het is maanden wat anders. Busvervoer totaal onbetrouwbaar en omreizen betekent meerdere malen niet in kunnen stappen wegens drukte. Echt, dat het de eerste week zoeken is snap ik maar nu zou toch alles er aan gedaan moeten worden om dit te verbeteren/opvangen?

Reputatie 7
Badge +1

Als ik de berichten op Somda moet geloven dan zou men wel werken aan het doortrekken van de intercity's Groningen/Leeuwarden - Den Haag (die nu in Zwolle eindigen) naar Amersfoort.

Dat zou twee treinen extra per uur tussen Zwolle en Amersfoort betekenen.

Zie de laatste berichten op Somda: https://www.somda.nl/forum/25319/gevolgen-stroomstoring-2-september-2022/

Tot in hoeverre het allemaal klopt weet ik niet, maar het zou wel erg fijn zijn.

Reputatie 6

Nou dat zou zeker!

Van Amsterdam richting Zwolle is nog wat lastiger: op het moment van aankomst in Amersfoort rijdt de IC naar Zwolle enkele sporen verderop (trap op, trap af) het station uit. Zou de IC de vertraging van enkele minuten later vertrekken niet kunnen inhalen op het traject van ruim 40 minuten zonder stop naar Zwolle?

Reageer