beantwoord

Wat betekenen deze werkzaamheden

  • 16 June 2023
  • 19 reacties
  • 367 Bekeken

Als ik mijn reis plan staat er dat er werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Maar de reis wordt precies hetzelfde als normaal weergegeven. Hoe kun je zien of de werkzaamheden toch invloed op de reis hebben? Wat bedoelt NS met deze vage melding?
Ik ga met de laatste boot naar Texel, dus 15 minuten vertraging zou niet leuk zijn. 
 

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 16 June 2023, 08:24

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Leonie123,

Deze melding is er alleen maar om je te attenderen op het feit dát er werkzaamheden zijn. Als je op de melding klikt, krijg je te zien wat precies de gevolgen zijn. De planner geeft in principe altijd de juiste reizen weer. Maar het kan wel handig zijn te weten wat ze aan het doen zijn, zodat je er wel rekening mee kunt houden.

Hmm maar er staat dat de dienstregeling is aangepast, alleen zie ik niet wat er aangepast is. Nou ja, op goed geluk dan maar…

Hoi Leonie123!

Om welke datum gaat dit? Als de reis binnen 10 dagen plaatsvindt is de planner actueel en mag je er vanuit gaan dat deze trein gewoon rijdt. Als ik weet welke datum het is kan ik voor je kijken wat de precieze beperkingen zijn.

Het gaat om morgen. Als ik nog wat doorklik lijkt het er weer op dat er bussen rijden bussen CS en Sloterdijk. Maar die rijden niet op hetzelfde tijdstip als de treinen, lijkt me.  

Ik heb voor je gekeken en zie dat de betreffende trein wel gewoon ingepland staat. Er zijn grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam Centraal, maar deze betreffen niet het gehele station. Deze trein rijdt dus wel.

Mocht je echt afhankelijk zijn van die laatste boot, dan is het wel raadzaam om te kijken of een trein eerder wellicht een optie is.

Reputatie 7
Badge +3

Mocht je echt afhankelijk zijn van die laatste boot, dan is het wel raadzaam om te kijken of een trein eerder wellicht een optie is.

Dat zou ik sowieso doen, of er nu wel of niet werkzaamheden zijn. 

 

Ik heb een borrel van 17 tot 19, als ik een trein eerder moet ben ik er wel erg kort. Maar goed, wel minder risico inderdaad…

Dank voor het meedenken!

Badge +3

Die melding over aangepaste dienstregeling heeft o.a. te maken met de IC Nijmegen - Den Helder (3000) die normaal rechtstreeks rijdt maar nu tot Muiderpoort.

De IC Den Helder - Nijmegen (703000) rijdt tot Utrecht.

Reizigers tussen Nijmegen en Den Helder krijgen dus een overstap op Utrecht Centraal cadeau.

Reizigers vanuit Utrecht richting Hoorn/Enkhuizen kunnen met de bus (of metro) van Muiderpoort naar Sloterdijk.

That’s all, het getoonde reisadvies geldt.

Wat raar dat ze de melding dan weergeven terwijl ik niet tussen Muiderpoort en Nijmegen reis. Lekker verwarrend. Op het plaatje leek het juist over Sloterdijk - Centraal te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad raar en al jaren een bron van verbazing en ergernis.

Reputatie 6

En als je wel last hebt van de werkzaamheden krijg je geen melding. Alkmaar - Den Haag Centraal gaat via Schiphol vanwege werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden. Maar nergens een melding daarover bij reisadvies.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al jaren de indruk dat dit soort zaken ontworpen en beheerd worden door mensen die zelf nooit met de trein reizen. Een geroutineerde treinreiziger zou dit broddelwerk nooit durven te publiceren.

Badge +3

En als je wel last hebt van de werkzaamheden krijg je geen melding. Alkmaar - Den Haag Centraal gaat via Schiphol vanwege werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden. Maar nergens een melding daarover bij reisadvies.

Het traject Alkmaar - Zaandam - Amsterdam Centraal is inderdaad getroffen door de werkzaamheden https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12370-16-juni-2023-werkzaamheden-amsterdam-utrecht-amsterdam-zaandam-alkmaar-amsterdam-hoofddorp

En Haarlem - Leiden natuurlijk ook https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12355-16-juni-2023-werkzaamheden-amsterdam-haarlem-haarlem-leiden

Je zou daar dus zeker een melding moeten krijgen dat het advies door die werkzaamheden anders is dan je zou verwachten, namelijk die overstappen op Zaandam en Schiphol, waar je normaal Sloterdijk of Haarlem en Leiden zou verwachten. En je bent ook nog eens ruim een kwartier langer onderweg.

Badge +3

Zie ook 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Alkmaar en Utrecht heb je de keuze om in Amsterdam stukje met de metro te gaan of de trein via Hilversum te nemen. In de planner worden beide mogelijkheden met vermelding werkzaamheden aangegeven. Via Hilversum ben je langer onderweg (maar wel comfortabeler, zonder overstappen).

Tussen Alkmaar en Utrecht heb je de keuze om in Amsterdam stukje met de metro te gaan of de trein via Hilversum te nemen. In de planner worden beide mogelijkheden met vermelding werkzaamheden aangegeven. Via Hilversum ben je langer onderweg (maar wel comfortabeler, zonder overstappen).

 

Was dit bericht voor mij? Op mijn route bleek dus niks aan de hand, de melding die ik kreeg in de planner was niet relevant voor mijn traject.

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Alkmaar en Utrecht heb je de keuze om in Amsterdam stukje met de metro te gaan of de trein via Hilversum te nemen. In de planner worden beide mogelijkheden met vermelding werkzaamheden aangegeven. Via Hilversum ben je langer onderweg (maar wel comfortabeler, zonder overstappen).

 

Was dit bericht voor mij? Op mijn route bleek dus niks aan de hand, de melding die ik kreeg in de planner was niet relevant voor mijn traject.

In zoverre was er op jouw traject niets aan de hand, omdat je op Amsterdam CS opstapte en met IC reisde.

Heb jij bewust de planner op bussen ingesteld?

Wat bedoel je met ‘de planner op bussen ingesteld’?

En het blijft gek dat je een melding krijgt, terwijl er niks aan de hand is tijdens jouw reis. Maar daar hebben blijkbaar meer mensen al lange tijd last van.

Badge +3

Wat bedoel je met ‘de planner op bussen ingesteld’?

En het blijft gek dat je een melding krijgt, terwijl er niks aan de hand is tijdens jouw reis. Maar daar hebben blijkbaar meer mensen al lange tijd last van.

De melding was voor Amsterdam C - Den Helder in zoverre overbodig dat de treinen gewoon reden, maar mogelijk wel met gewijzigde vertrektijden.

Verder reed deze trein onder een ander ritnummer (7030xx) en slechts tussen Den Helder en Utrecht (normaal naar Nijmegen).

Blijkbaar wordt de melding dan getoond voor het hele traject en in beide richtingen (want vanaf Amsterdam C richting Nijmegen was er wel degelijk een afwijking). Zal wel lastig zijn om dat eruit te filteren voor bepaalde deeltrajecten die nergens last van hebben.

Reageer