Skip to main content

Weer stakingen

  • 1 July 2024
  • 47 reacties
  • 1107 Bekeken

Het is weer zover. De FNV kondigt massale stakingen in het OV aan.

https://www.bd.nl/binnenland/ov-sector-kondigt-stakingen-aan-treinen-rijden-daags-voor-prinsjesdag-pas-vanaf-8-uur~acd05fef/

Henri Jansen verveelt zich kennelijk.

47 reacties

Reputatie 7

Ja, las het ook al. Nu dit weer, eerder met pensioen willen kunnen ivm het hebben van een zwaar beroep.  

Reputatie 7

Lekker uitslapen dus 😊, zie het gewoon als een storing 😅.

Ja, las het ook al. Nu dit weer, eerder met pensioen willen kunnen ivm het hebben van een zwaar beroep.  

In elk geval een goed streven. Dubbel onregelmatig werken houden de meeste (lees niemand) 40 jaar / tot je 67 jaar vol. Daar zal dus een oplossing voor moeten komen. Mensen welke daar verwonderd over doen realiseren zich niet wat dubbele onregelmatigheid inhoud.

 

In elk geval een goed streven. Dubbel onregelmatig werken houden de meeste (lees niemand) 40 jaar / tot je 67 jaar vol. Daar zal dus een oplossing voor moeten komen. 

Iederen parttime werken en dan ook nog vroeg met pensioen houdt geen enkele economie vol.

Daarnaast zie ik niet waarom de belastingbetaler dit zou moeten betalen. Het hoort gewoon bij de arbeidsvoorwaarden en moet maar gewoon via de CAO geregeld worden, dan maar wat minder loonsverhoging.

Reputatie 7
Badge

Moeten ze niet eerst nog even gewoon met elkaar in gesprek de komende 10 weken voor ze gaan staken? Nu vast besluiten dat je dan moet gaan staken, lijkt me geen goede basis voor constructieve onderhandelingen.

Moeten ze niet eerst nog even gewoon met elkaar in gesprek de komende 10 weken voor ze gaan staken? Nu vast besluiten dat je dan moet gaan staken, lijkt me geen goede basis voor constructieve onderhandelingen.

Het gaat natuurlijk niet alleen om het OV. Dat er weer bij het OV wordt gestaakt is omdat de FNV daarmee maximale overlast kan creëren tegen relatief lage kosten.

Het probleem is dat er veel te veel groepen vinden dat ze zwaar werk doen. Alleen in de gezondheidszorg praat je al over 1,4 miljoen werknemers, verder politie, brandweer, bouwvakkers, etc. Zelfs het onderwijs vindt dat ze zwaar werk doen. Uiteindelijk staat iedereen op de stoep als de belastingbetaler dit gaat betalen. Wie wil er geen gratis geld?

Dat laatste is ook de reden dat de Tweede Kamer dit een halt wil toeroepen en waar de FNV nu boos over is.

Reputatie 7

Iederen parttime werken en dan ook nog vroeg met pensioen houdt geen enkele economie vol.

Daarnaast zie ik niet waarom de belastingbetaler dit zou moeten betalen. Het hoort gewoon bij de arbeidsvoorwaarden en moet maar gewoon via de CAO geregeld worden, dan maar wat minder loonsverhoging.

Want de heilige economie is natuurlijk weer het belangrijkste in jouw rechtse wereldbeeld, niet het welzijn van de werkende.

.

Want de heilige economie is natuurlijk weer het belangrijkste in jouw rechtse wereldbeeld, niet het welzijn van de werkende.

In jouw linkse wereldbeeld verhoog je gewoon de belastingen tot 80%, iedereen gelukkig in de ultieme communistische staat.

Reputatie 7

.

Want de heilige economie is natuurlijk weer het belangrijkste in jouw rechtse wereldbeeld, niet het welzijn van de werkende.

In jouw linkse wereldbeeld verhoog je gewoon de belastingen tot 80%, iedereen gelukkig in de ultieme communistische staat.

Niet helemaal, zou mezelf liever centrum-links noemen. Zowel het communisme (in landen waar dat systeem gebruikt wordt) als het nu huidige opper-kapitalisme zorgen voor veel problemen. Dat laatste systeem is waar we helaas aan vastgebonden zitten en waar op termijn alsmaar grotere problemen door zullen ontstaan. Denk alleen nu al aan hoe moeilijk het is om een huis te krijgen. En nee, de schuld daarvan ligt niet bij immigratie zoals de meeste mensen met een rechts wereldbeeld daar overtuigd van zijn. 

Toch jammer dat een pensionado zoals jij, die het in zijn werkende leven waarschijnlijk een stuk makkelijker heeft gehad op veel fronten (en dan denk ik aan carriere maken, huis kopen, verwachtingen), het constant nodig vind dat egoisme hier verder uit te dragen. 

.

 

 

Toch jammer dat een pensionado zoals jij, die het in zijn werkende leven waarschijnlijk een stuk makkelijker heeft gehad op veel fronten (en dan denk ik aan carriere maken, huis kopen, verwachtingen), het constant nodig vind dat egoisme hier verder uit te dragen. 

Ik heb in ieder geval nog wel mijn hele carrière 40 uur per week gewerkt, dat kunnen de huidige werkenden uitgezonderd een hele kleine groep niet zeggen. Als er nu meer dan drie dagen per week gewerkt moet worden jammert men dat de toeslagen in gevaar komen en dat men in een te hoge belastingschaal terecht komt.

En dat er weinig huizen gebouwd worden is niet zo vreemd. Huurhuizen zijn verliesgevend geworden omdat inmiddels 50% van de huur linea recta naar de belastingdienst gaat en koophuizen door alle bouweisen steeds moeilijker kostendekkend te bouwen zijn. Dat moet je de Tweede Kamer maar verwijten, niet de oudere generatie.

 

Reputatie 7

Mensen willen niet meer werken, ze willen gewoon hun leven lang zuipen en feesten. Ik haal plezier uit werken en zou zo m'n hele leven willen werken, ik zie weinig mensen die daar hetzelfde over denken en dat is jammer, want ik kan met zekerheid zeggen dat mensen van de oudere generatie hetzelfde voelen als dat ik voel.

 

Anyway, immigratie heeft zeker wel een aandeel in de torenhoge huizenprijzen, netzoals investeerders en huisjesmelkers daar ook een aandeel in hebben. Prijzen blijven stijgen maar het loon blijft op hetzelfde niveau, de rijken worden rijker en de armen steeds armer.

 

Maar daar gaat het nu niet om, en we zijn weer lekker aan het afdwalen met onze aannames.

 

We willen eigenlijk dat het leven steeds makkelijker word, meer verdienen, eerder met pensioen, lagere prijzen en minder werken, maar dat is nou eenmaal niet hoe kapitalisme werkt, en dat merk je nu ook aan alles.

 

Meer verdienen lijdt tot hogere prijzen

Minder werken lijdt tot hogere prijzen

Eerder met pensioen lijdt tot, je zult het niet geloven, hogere prijzen

 

We zitten in een oneindige cirkel van "Wij gaan staken voor hogere lonen" met als reactie van de megabedrijven "Oke, we gooien het loon omhoog (en een paar maanden later de prijzen)"

 

Prima, ik sta achter het staken. Maar niet straks raar opkijken wanneer de vervoerders de prijzen weer omhoog gooien.

Reputatie 7

We zitten in een oneindige cirkel van "Wij gaan staken voor hogere lonen" met als reactie van de megabedrijven "Oke, we gooien het loon omhoog (en een paar maanden later de prijzen)"

 

Prima, ik sta achter het staken. Maar niet straks raar opkijken wanneer de vervoerders de prijzen weer omhoog gooien.

Ik zou m even om willen draaien, ik ben opzich namelijk prima tevreden met wat ik verdien en zou het best zo willen laten, maar helaas zijn het de megabedrijven en de 'happy few’ die alsmaar meer willen verdienen. Tis dat ik bij de NS werk, een bedrijf waar vakbonden gezond en sterk vertegenwoordigd zijn, maar bij veel andere bedrijven gaat het een stuk slechter met de lonen van de werknemer op de vloer. In de zorgsector bijvoorbeeld. Maar denk maar niet dat een bedrijf of instantie die hier in Nederland de prijzen bepaald zijn verhogingen afstemt op of jij wel of geen loonsverhoging hebt gehad. Ze verhogen toch wel en zullen daar elk denkbaar excuus voor aangrijpen. Behalve dan 'we verhogen de prijzen omdat we meer willen hebben’, die uitspraak is taboe.

Het rechtse denkbeeld 'de economie moet blijven groeien’ maakt dat mensen zoals jij en ik enkel kunnen vechten voor niet teveel achteruitgang, en dus niet voor persoonlijke groei. En dat is precies de angel van het huidige systeem.  

 

Ik zou m even om willen draaien, ik ben opzich namelijk prima tevreden met wat ik verdien en zou het best zo willen laten, maar helaas zijn het de megabedrijven en de 'happy few’ die alsmaar meer willen verdienen. Tis dat ik bij de NS werk, een bedrijf waar vakbonden gezond en sterk vertegenwoordigd zijn, maar bij veel andere bedrijven gaat het een stuk slechter met de lonen van de werknemer op de vloer. In de zorgsector bijvoorbeeld. 

Er wordt vooral geklaagd in sectoren die of erg arbeidsintensief zijn georganiseerd en/of tot de sociale sector behoren. Maar in de IT-sector (geen vakbonden, geen CAO's) hoor je bijv. nooit iemand klagen.

Het verschil is dat sommige sectoren een lage arbeidsproductiviteit hebben en sommige een hoge arbeidsproductiviteit. En die productiviteit bepaalt uiteindelijk wel wat er betaald kan worden. 

Je zou dan denken dat sectoren met een lage arbeidsproductiviteit aan de slag gaan om die te verhogen maar de cultuur is daar meestal zo conservatief dat dan gelijk het personeel dwars ligt. Dat laatste heb ik dus nooit gesnapt. 

Reputatie 7
Badge

 

Het gaat natuurlijk niet alleen om het OV. Dat er weer bij het OV wordt gestaakt is omdat de FNV daarmee maximale overlast kan creëren tegen relatief lage kosten.

Bizar de ov-personeel zelfs bereid zou zijn te gaan staken als het niet om hun eigen arbeidsvoorwaarden gaat.

 

....Je zou dan denken dat sectoren met een lage arbeidsproductiviteit aan de slag gaan om die te verhogen maar de cultuur is daar meestal zo conservatief dat dan gelijk het personeel dwars ligt...... 

Je probeert dus eigenlijk te zeggen, het personeel werkzaam bij de OV vervoerders, misschien zelfs wel specifiek dat tegendraadse en luie rijdende personeel..... Ooit je er wel eens in verdiept hoe anno nu hun roosters en werkdagen eruit zien. Het zal je verbazen.

Dat kan je toch niet een groep met lage arbeidsproductiviteit noemen, welke geen goede CAO verdienen....…

Verder lopen de gesprekken over zwaar werk in die sector al jaren, zonder dat het ook maar iets vorderd @Olav93 .

Reputatie 7
Badge +4

Jongens, jongens, kan het niet wat gematigder en wat meer genuanceerd? Dit is niet meer oplossingsgericht. Het heeft ook niet zoveel meer te maken met het beantwoorden van reizigersvragen en het reizigersbeleid van NS, en daartoe zijn we hier op dit forum,😇

....Je zou dan denken dat sectoren met een lage arbeidsproductiviteit aan de slag gaan om die te verhogen maar de cultuur is daar meestal zo conservatief dat dan gelijk het personeel dwars ligt...... 

Je probeert dus eigenlijk te zeggen, het personeel werkzaam bij de OV vervoerders, misschien zelfs wel specifiek dat tegendraadse en luie rijdende personeel..... Ooit je er wel eens in verdiept hoe anno nu hun roosters en werkdagen eruit zien. Het zal je verbazen.

Je kunt keihard werken en toch een lage arbeidsproductiviteit hebben. Bijvoorbeeld door overbodige dingen te doen, het werk niet efficiënt te organiseren, dingen doen die je ook kunt automatiseren, etc. Een voorbeeld uit de krant van vorige week: in de zorg gaat momenteel 30% van alle arbeidstijd op aan het registreren van gegevens. Met een groot deel van al die registraties blijkt nooit iets gedaan te worden. En in het onderwijs zijn bijv. een paar keer de klassen verkleind, uit later onderzoek bleek dat het effect op de kwaliteit van het onderwijs nul was.

 

Dat kan je toch niet een groep met lage arbeidsproductiviteit noemen, welke geen goede CAO verdienen....…

Ik denk dat arbeidsproductiviteit van bijv. conducteurs momenteel inderdaad laag is. Het huidige systeem met vaste conducteurs per trein die veelal slechts incidenteel een keer controleren is mijns inziens weinig efficiënt.

Ook bij NS commercie heb ik grote vraagtekens. Als je het tarievensysteem honds ingewikkeld en fraudegevoelig maakt en je hebt vervolgens een gigantische IT-club en klantenservice nodig om dat allemaal te begeleiden dan doe je duidelijk iets niet goed.

En over de interne bureaucratie klagen ook de NS medewerkers zelf.

 

Verder lopen de gesprekken over zwaar werk in die sector al jaren, zonder dat het ook maar iets vorderd @Olav93 .

Dat er al jaren over gepraat wordt betekent nog niet dat de belastingbetaler dus maar verplicht is om geld te geven. Het antwoord kan uiteindelijk ook zijn dat bedrijven zo'n regeling zelf maar moet betalen om te voorkomen dat iedereen pretendeert zwaar werk te hebben en iedereen geld uit de staatskas wil. Want dat laatste is natuurlijk het risico dat de politiek ziet aankomen ("waarom hij wel en ik niet")..

Het probleem wat ik met NS heb is dat voor alles altijd maar weer extra geld van de overheid wordt gevraagd c.q. geëist zonder dat het bedrijf zelf intern ook maar iets wil veranderen.

Reputatie 7
Badge

 

Laat maar @Thom en @Tamzin waren me voor terwijl ik aan het typen was

Een goede reden dus om meer in te zetten op automatisering. 

Als treinen op een veilige manier zelfstandig zonder machinist kunnen rijden (net zoals op sommige metrolijnen in Parijs) dan hoeven we een stuk minder machinisten te belasten met een zwaar beroep. 

Conducteurs vervangen door vliegende controleploegen dan kan ook daar het aantal slachtoffers van een zwaar beroep fors omlaag. 

Dan wordt het ook haalbaar om de weinige mensen die dan nog wel nodig zijn in het OV aangepaste roosters/werktijden te bieden als ze tegen hun pensioengerechtigde leeftijd aan gaan lopen. 

Reputatie 7

Ja, las het ook al. Nu dit weer, eerder met pensioen willen kunnen ivm het hebben van een zwaar beroep.  

In elk geval een goed streven. Dubbel onregelmatig werken houden de meeste (lees niemand) 40 jaar / tot je 67 jaar vol. Daar zal dus een oplossing voor moeten komen. Mensen welke daar verwonderd over doen realiseren zich niet wat dubbele onregelmatigheid inhoud.

Zeker realiseer me dat. Ik werk in de zorgsector ook onregelmatig en moet enorm flexibel zijn - met ook nachtdiensten. Ook pauzes schieten er weleens bij in en ook werk ik onbetaald wel eens extra lang door omdat de situatie er op dat moment om vraagt. In vakantieperiodes werk ik weleens 7 of 8 dagen achter elkaar op steeds andere tijden, om in te vallen voor een collega die op dat moment op vakantie is. Anderen doen dat voor mij, als ik met vakantie ben. Maar ik heb bewust voor dit werk gekozen. Gestaakt wordt er niet - veruit de meesten willen dat niet eens. Als je dan ziet dat het OV (en dan valt het met staken in Nederland nog heel erg mee) om vanalles en nog wat staakt, moet ik toch weleens zuchten. Frankrijk, België, Italië…… om ieder ding dat dwars zit en waarin de werkgever niet of maar een deeltje tegemoet wil komen, wordt de handdoek in de ring gegooid en de reiziger moet zich maar aanpassen en er wordt verwacht dat ze begrip hebben. Staken is zó makkelijk in de OV-sector.

Ik ben ontzettend pro-OV maar af en toe denk ik weleens, moet je nu echt in alles het onderste uit de kan willen. 

Reputatie 7

Een goede reden dus om meer in te zetten op automatisering. 

Als treinen op een veilige manier zelfstandig zonder machinist kunnen rijden (net zoals op sommige metrolijnen in Parijs) dan hoeven we een stuk minder machinisten te belasten met een zwaar beroep. 

Conducteurs vervangen door vliegende controleploegen dan kan ook daar het aantal slachtoffers van een zwaar beroep fors omlaag. 

Dan wordt het ook haalbaar om de weinige mensen die dan nog wel nodig zijn in het OV aangepaste roosters/werktijden te bieden als ze tegen hun pensioengerechtigde leeftijd aan gaan lopen. 

Yes.... nog meer automatisering waardoor we nog meer afhankelijk zijn van techniek en waardoor nog meer mensen hun baan verliezen.

 

Nog meer storingsgevoeligheid!! Hoe lossen we dat op? Ook door middel van technologie?

 

Ik proef sarcasme en hoop ook dat het sarcasme is.

 

Toch grappig dat iemand die aan technologie werkt zo tegen technologie is, maar wat dat betreft zit er sowieso geen logica in mij 🤪.

 

Dat er meer mensen hun baan verliezen is in dit geval pure winst voor iedereen. 

De OV-bedrijven kampen met grote personeelstekorten, waardoor de dienstregelingen zijn afgeschaald en/of er regelmatig uitval is. 

De werknemers van de OV-bedrijven doen hun werk met tegenzin en klagen over te weinig salaris en te zware werkomstandigheden. 

Meer automatisering is in dit geval dus een prima oplossing, zowel voor werkgever als werknemer. 

Reputatie 7

 

Dat er meer mensen hun baan verliezen is in dit geval pure winst voor iedereen. 

De OV-bedrijven kampen met grote personeelstekorten, waardoor de dienstregelingen zijn afgeschaald en/of er regelmatig uitval is. 

De werknemers van de OV-bedrijven doen hun werk met tegenzin en klagen over te weinig salaris en te zware werkomstandigheden. 

Meer automatisering is in dit geval dus een prima oplossing, zowel voor werkgever als werknemer. 

Tja, wanneer is automatisering geen goeie oplossing voor een werkgever, geen zeurende werknemers, geen etische gezeik, geen loon en vervelend beschermingen voor werknemers. WIE WILT DAT NOU NIET!

 

Nee 50 jaar later opeens gaan zeuren omdat je je baan hebt verloren door technologie, maar nu heel positief erover spreken. Wacht maar totdat het zover is 😄.

 

Overal in elke bedrijf zijn personeelstekorten, werknemers die werken met tegenzin en werknemers die klagen. Het OV valt daar helaas niet als enige onder. En ja misschien merk je het meer bij bedrijven zoals OV als consument, houdt nog niet in dat automatisering opeens alle problemen magisch doet verdwijnen.

 

Technologie lost dan wel veel problemen op, maar er komen ook weer enorm veel GROTERE problemen bij kijken, denk bijvoorbeeld aan hoe makkelijk het wordt om een trein te kapen, even het systeem hacken en hoppa! :)

Het ligt natuurlijk iets ingewikkelder, maar hackers zijn je grootste vijand… En een goede beveiliging houdt een goeie hacker niet tegen.

......en ook werk ik onbetaald wel eens extra lang door omdat de situatie er op dat moment om vraagt. In vakantieperiodes werk ik weleens 7 of 8 dagen achter elkaar op steeds andere tijden, om in te vallen voor een collega die op dat moment op vakantie is. Anderen doen dat voor mij, als ik met vakantie ben.....

Met alle respect en waardering voor je inzet @Rene74 , maar dit is natuurlijk compleet foute boel. Dat gaat enige tijd goed en dan zit je met een burn-out op de bank thuis. De enige welke hier om lacht is je werkgever, zeker als je ook nog onbetaald door gaat na je gewone werkdag. Zou maar eens goed nadenken of dit gezond en verstandig is.

Ik hoop dat ik nooit zorg zal moeten krijgen binnen de organisatie waar jij wekt. Hoop overigens ook nooit in een trein te zitten met een machinist voorin welke al 8 dagen alleen maar werkt, omdat andere op vakantie zijn........

Reputatie 7

Ja de schoen wringt, want ook @Rene74 verdiend betere arbeidsvoorwaarden. Maar in de zorg heerst het credo dat je je cliënten dupeert als er gestaakt wordt. De werkgevers zijn de lachende derden...

Reageer