Skip to main content

Weer stakingen

  • 1 July 2024
  • 47 reacties
  • 1145 Bekeken

Het is weer zover. De FNV kondigt massale stakingen in het OV aan.

https://www.bd.nl/binnenland/ov-sector-kondigt-stakingen-aan-treinen-rijden-daags-voor-prinsjesdag-pas-vanaf-8-uur~acd05fef/

Henri Jansen verveelt zich kennelijk.

Technologie lost dan wel veel problemen op, maar er komen ook weer enorm veel GROTERE problemen bij kijken, denk bijvoorbeeld aan hoe makkelijk het wordt om een trein te kapen, even het systeem hacken en hoppa! :)

En daar komt ook nog bij dat wanneer straks heel veel werkgelegenheid ten prooi valt aan de doorontwikkeling van robotica + AI het simpelweg onmogelijk wordt om voor een uitdijende wereldbevolking genoeg werk te behouden. En nu met al die rechtse zever overal ook alle sociale vangnetten steeds meer verdwijnen en iedereen meer dan ooit geacht wordt zelf de broek op te houden gaat dat nog een 'interessante' tijd worden. Zal voor de heren pensionados hier op t forum allemaal wel een ver-van-hun-bed-show zijn....


......en ook werk ik onbetaald wel eens extra lang door omdat de situatie er op dat moment om vraagt. In vakantieperiodes werk ik weleens 7 of 8 dagen achter elkaar op steeds andere tijden, om in te vallen voor een collega die op dat moment op vakantie is. Anderen doen dat voor mij, als ik met vakantie ben.....

Met alle respect en waardering voor je inzet @Rene74 , maar dit is natuurlijk compleet foute boel. Dat gaat enige tijd goed en dan zit je met een burn-out op de bank thuis. De enige welke hier om lacht is je werkgever, zeker als je ook nog onbetaald door gaat na je gewone werkdag. Zou maar eens goed nadenken of dit gezond en verstandig is.

Ik hoop dat ik nooit zorg zal moeten krijgen binnen de organisatie waar jij wekt. Hoop overigens ook nooit in een trein te zitten met een machinist voorin welke al 8 dagen alleen maar werkt, omdat andere op vakantie zijn........

Ik kan je vertellen dat dit zo goed als overal binnen de zorg geldt. Dus @Ret.tep, bereid je maar voor.

Voor meer personeel, wat al nauwelijks te vinden is, is gewoon geen geld. Je hebt te maken met allerlei budgetten vanuit de overheid/zorgkantoren en het moet efficiënt omdat de (non-profit) organisatie anders in de min eindigt en dus zelf geld moet toeleggen. Veel zorgpersoneel is niet 100% strikt met de werkuren en een kwartiertje of halfuurtje langer blijven om het laatste stukje zorg nog even te kunnen geven komt regelmatig voor. Je kan niet zomaar tegen een client zeggen: mijn dienst zit erop, zoek het maar uit, morgen zie ik je weer. Maar de tijd schrijven mag/kan ook niet want dan kom je aan het eind van het jaar tekort met de budgetten……. Veelal wordt dan gezegd: wees dan “hard” en ga gewoon toch precies op tijd naar huis, daar heb je recht op….. of ga een andere keer een uurtje eerder naar huis ter compensatie….. wat er dan zelden van komt. 

Dat is gelijk een van de redenen dat zorgpersoneel snel wisselt. Ze komen in de knel met zichzelf en gaan na korte tijd toch weer op zoek naar ander werk.Hup, en er kan weer een vacature uit. De oude rotten blijven wel, maar gaan uiteindelijk ook met pensioen….. ik vrees voor de komende 10-20 jaar….

Heel veel zorgpersoneel is niet zakelijk…. we kijken naar het welzijn, geluk en tevredenheid van de client, ook als dat soms even ten koste gaat van jezelf. Gezond en verstandig, nee, op den duur niet, maar personeel probeert vaak via andere manieren dan staken aan de bel te trekken - er is wel degelijk protest…. Maar de boel gewoon plat leggen en voor het blok zetten, zoals in het OV gebeurt, is niet aan de orde.

 


Ik heb gehoord dat een patiënt altijd zorg mag weigeren 🙂

In elk geval heb ik voor zorgpersoneel wél een hoop respect. 


Ja de schoen wringt, want ook @Rene74 verdiend betere arbeidsvoorwaarden. Maar in de zorg heerst het credo dat je je cliënten dupeert als er gestaakt wordt. De werkgevers zijn de lachende derden...

En er zijn nog meer sectoren die betere voorwaarden ( lees: meer geld hiervoor) verdienen, die je ook weinig hoort. Bijvoorbeeld het onderwijs. Vorig jaar had je een keer stakende leraren, nou, dat was dan een unicum….

Als je in Nederland hoort over staken, gaat dat 9 van 10 keer over de OV-sector, luchtvaart en industrie. Opvallend.


Ik kan je vertellen dat dit zo goed als overal binnen de zorg geldt. .......is gewoon geen geld. Je hebt te maken met allerlei budgetten.....

Ja heb het zelf ondervonden dat het "overal" in de zorg zo is met een familielid. Wat een idiote toestand was het daar. Alle beroepsverpleegsters waren doodop, gestrest en ziek, zwak en misselijk. Verder een onuitputtelijke groep leerlingen welke echt niet wisten wat ze deden, en soms alleen gelaten werden in de nacht met wel 20 patiënten.

Geen geld ? Zolang er nog miljarden in oorlogen en in landen kan worden gestoken waar we niet van weten waar ze precies liggen is er geld genoeg. Alleen de verdeelsleutel zit verkeerd.

Er is meer dan geld genoeg voor de zorg, maar de werknemers houden de situatie zelf in stand, @Rene74 kan het niet mooier verwoorden..…

Maar goed, terug naar de treintjes wat mij betreft.


En er zijn nog meer sectoren die betere voorwaarden ( lees: meer geld hiervoor) verdienen, die je ook weinig hoort. Bijvoorbeeld het onderwijs. Vorig jaar had je een keer stakende leraren, nou, dat was dan een unicum….

Als je in Nederland hoort over staken, gaat dat 9 van 10 keer over de OV-sector, luchtvaart en industrie. Opvallend.

Wij zorgen gewoon iets beter voor onszelf en wat mij betreft alle begrip voor andere sectoren die ook een vuist willen maken tegen het gegraai van de toplagen. Maar als jij en je collega's het allemaal prima vinden zo dan laat je het toch lekker zoals het is... Ik leef niet om te werken en hoef dat ook niet uit te dragen.  


Het is weer zover. De FNV kondigt massale stakingen in het OV aan.

https://www.bd.nl/binnenland/ov-sector-kondigt-stakingen-aan-treinen-rijden-daags-voor-prinsjesdag-pas-vanaf-8-uur~acd05fef/

Henri Jansen verveelt zich kennelijk.

Werknemers met een zwaar beroep bij NS ?  Wie bedoelen ze dan in godsnaam ?

In iedergeval niet machinisten, serviceverleners of conducteurs.

Die laatste groep zit alleen maar de 1ste klas coupes te bezetten.

Als je NS mederwekers dan menen dat ze zwaar werk hebben, oefff. Eerder stoppen met werken dat kan, lever dan 15% loon in om dat te bekostigen. Probleem opgelost.

 

Ga gewoon aan het werk. Typisch dat altijd van oudsher typische overheidsbedrijven staken. Abtenarenmentaliteit zit er nog steeds in.


Even serieus, kan iemand een leven voorstellen zonder werk? Ik namelijk niet.

 

Ik heb een collega, die onzettend rijk is en eigenlijk helemaal niet hoeft te werken, toch werkt ze, omdat ze het leuk vindt. Het gaat bij haar dus niet om het geld, maar omdat ze niet zonder werk kan. Ze is een vakkenvuller bij de Jumbo 🙃.

 

Mensen die in de zorg werken doen het niet voor het geld want dan hadden ze honderden andere minder intensieve banen kunnen kiezen. Het gaat om het helpen van mensen (Correct me if I'm wrong @Rene74), als je echt houdt van het werk dat je doet maakt onbetaald overwerken eigenlijk helemaal niet zo veel uit…

Tegenwoordig gaat het alleen maar om geld, geld, geld en niet om waar je passie ligt.

 


....Als je NS mederwekers dan menen dat ze zwaar werk hebben, oefff. Eerder stoppen met werken dat kan, lever dan 15% loon in om dat te bekostigen. Probleem opgelost.

Er lezen een paar NSers hier mee, misschien hebben ze interesse hiervoor @huibf Dit klinkt wel heel gunstig. Hoe heet die regeling ?

Hoe gaat dat in zijn werk, graag even met een berekening / leeftijd erbij zodat ze het naast hun loonstrookje kunnen leggen ?


....Als je NS mederwekers dan menen dat ze zwaar werk hebben, oefff. Eerder stoppen met werken dat kan, lever dan 15% loon in om dat te bekostigen. Probleem opgelost.

Er lezen een paar NSers hier mee, misschien hebben ze interesse hiervoor @huibf Dit klinkt wel heel gunstig. Hoe heet die regeling ?

Hoe gaat dat in zijn werk, graag even met een berekening / leeftijd erbij zodat ze het naast hun loonstrookje kunnen leggen ?

Je hoeft niet eens een regeling via het bedrijf waar je werkt zelf te hebben. Het staat iedereen, zwaar of geen zwaar beroep, vrij om zelf geld opzij te zetten om eerder te stoppen met werken. Gooi het in een beleggingsfonds, een all world ETF of kies een andere investeringsvorm die bij je past (ik haal met crowdfunding momenteel zo'n 6,7% rendement). En hoe eerder je hiermee begint hoe meer je kunt opbouwen, ik wilde dat ik er eerder mee begonnen was.

Maar wil je tips, kijk eens op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/eerder-stoppen-met-werken/ en voor een globale berekening https://www.businessinsider.nl/voor-je-67ste-met-pensioen-beleggen-en-sparen-eerder-stoppen-met-werken/


Mensen die in de zorg werken doen het niet voor het geld want dan hadden ze honderden andere minder intensieve banen kunnen kiezen. Het gaat om het helpen van mensen (Correct me if I'm wrong @Rene74), als je echt houdt van het werk dat je doet maakt onbetaald overwerken eigenlijk helemaal niet zo veel uit…

Dat klopt helemaal @Gorott Het voelt goed om in de zorg je cliënt (bij NS "klant") te helpen en als dat iets langer kost dan je dienst hebt, hebben veel zorgverleners dat er voor over inderdaad. Dan kan je ook met een goed gevoel naar huis. Tijd compenseer je evt. op een ander geschikt moment wel, maar wordt vaak alsnog niet gedaan. Veel zorgmedewerkers zijn erg bevlogen mensen, hebben een drive voor hun werk. Geld is niet reden om dit werk te doen. Zonder de onregelmatigheidstoeslagen zou de gemiddelde zorgverlener bij een fulltime baan maar nauwelijks of net rond kunnen komen. Door de toeslagen lukt dat dan wel beter, maar rijk word je er alsnog niet van.

Ik besef dat alles in het ov heel anders ligt. Ook daar zul je bevlogen mensen hebben met hart voor de zaak, maar het is een heel ander type werk natuurlijk. Je bouwt ook geen persoonlijke "relatie" met je cliënt op, de klant is voor een machinist of conducteur anoniem. Verder laat personeel zich meestal weinig zien en zijn meer met dingen achter de schermen bezig dan daadwerkelijk klantcontact. Als je dan gaat staken, wordt het effect op de klant dan ook niet gevoeld zoals dat in de zorg wel gevoeld wordt. Voorbeeldje: Ik was afgelopen weekend in Groningen. Vanuit Breda met de trein. Op de hele heenreis geen personeel ontmoet. De dag erna, op de terugreis zondagavond: gelijk bij vertrek uit Groningen controle. Verder de gehele reis naar Breda, met overstap in Zwolle, weer helemaal geen personeel gezien. Dan vraag je je toch wel af wat ze toch allemaal aan het doen zijn op de trein.

 

 


Eigenlijk zou er wel een wet mogen komen dat essentiële sectoren niet volledig plat mogen. Als je essentieel bent dan is dat niet meer dan logisch. En voor de duidelijkheid: Niet volledig plat kunnen leggen is iets anders dan geen srakingsrecht hebben.

Maarja, essentiëel zijn was alles relevant toen het om geld ging... de klant zoekt het zich maar uit! 


Mensen die in de zorg werken doen het niet voor het geld want dan hadden ze honderden andere minder intensieve banen kunnen kiezen. Het gaat om het helpen van mensen (Correct me if I'm wrong @Rene74), als je echt houdt van het werk dat je doet maakt onbetaald overwerken eigenlijk helemaal niet zo veel uit…

Voorbeeldje: Ik was afgelopen weekend in Groningen. Vanuit Breda met de trein. Op de hele heenreis geen personeel ontmoet. De dag erna, op de terugreis zondagavond: gelijk bij vertrek uit Groningen controle. Verder de gehele reis naar Breda, met overstap in Zwolle, weer helemaal geen personeel gezien. Dan vraag je je toch wel af wat ze toch allemaal aan het doen zijn op de trein.

 

 

De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Zo had afgelopen vrijdag in trein 2971 de conducteur het druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist. 


Mensen die in de zorg werken doen het niet voor het geld want dan hadden ze honderden andere minder intensieve banen kunnen kiezen. Het gaat om het helpen van mensen (Correct me if I'm wrong @Rene74), als je echt houdt van het werk dat je doet maakt onbetaald overwerken eigenlijk helemaal niet zo veel uit…

Voorbeeldje: Ik was afgelopen weekend in Groningen. Vanuit Breda met de trein. Op de hele heenreis geen personeel ontmoet. De dag erna, op de terugreis zondagavond: gelijk bij vertrek uit Groningen controle. Verder de gehele reis naar Breda, met overstap in Zwolle, weer helemaal geen personeel gezien. Dan vraag je je toch wel af wat ze toch allemaal aan het doen zijn op de trein.

 

 

De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Zo had afgelopen vrijdag in trein 2971 de conducteur het druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist. 

Zelfs daar slagen ze vaak genoeg niet in, want anders had ik nooit tientallen keren een onveilig gevoel gehad in de trein.


 

Want de heilige economie is natuurlijk weer het belangrijkste in jouw rechtse wereldbeeld, niet het welzijn van de werkende.

Verwacht hier meer van in Nederland de komende jaren, het verstandige pragmatisme vanouds maakt nu snel plaats voor eindeloos kortzichtig gestampvoet over "de economie", "de instroom", en "fatsoen", om een paar stokpaardjes te noemen.Tevalligerwijs ook vrijwel altijd ten nadele van de werkende klasse en de cultuur. Wat dit met de trein te maken heeft? Nou, de eerste bezuinigen op het OV staan al aan de horizon omdat er bij rechtse partijen de waan heerst dat de meeste mensen "gewoon" met de auto gaan. Maar gewone mensen zitten daadwerkelijk in het OV. 


Eigenlijk zou er wel een wet mogen komen dat essentiële sectoren niet volledig plat mogen. Als je essentieel bent dan is dat niet meer dan logisch. En voor de duidelijkheid: Niet volledig plat kunnen leggen is iets anders dan geen srakingsrecht hebben.

Maarja, essentiëel zijn was alles relevant toen het om geld ging... de klant zoekt het zich maar uit! 

Ik neem aan dat de FNV essentiële sectoren ook niet volledig plat wil leggen, maar goed het kan wel en dat is toch wel pittig gevaarlijk…

 

Stel je voor de zorg, politie of brandweer staakt volledig 😬.

Is het OV essentieel? Ik vind van niet.


Aldus de sector zelf zijn de essentiëel. Maar dat ging natuurlijk om financiële steun tijdens Covid. Als het men op een ander moment beter uitkomt is van essentieel zijn geen sprake... hypocriet gedoe. 


Is het OV essentieel? Ik vind van niet.

Om hier op terug te komen, het OV is wel degelijk essentieel, maar niet essentieel genoeg voor iedereen. Er zijn nog genoeg alternatieven om door Nederland te reizen zonder OV.


Een goede reden dus om meer in te zetten op automatisering. 

Als treinen op een veilige manier zelfstandig zonder machinist kunnen rijden (net zoals op sommige metrolijnen in Parijs) dan hoeven we een stuk minder machinisten te belasten met een zwaar beroep. 

Conducteurs vervangen door vliegende controleploegen dan kan ook daar het aantal slachtoffers van een zwaar beroep fors omlaag. 

Dan wordt het ook haalbaar om de weinige mensen die dan nog wel nodig zijn in het OV aangepaste roosters/werktijden te bieden als ze tegen hun pensioengerechtigde leeftijd aan gaan lopen. 

Ik ben persoonlijk geen voorstander van conducteur vervangen voor vliegende controle ploeg. Ik zou liever zien dat er meer nadruk komt vanuit het bedrijf op de controle taak


Het is weer zover. De FNV kondigt massale stakingen in het OV aan.

https://www.bd.nl/binnenland/ov-sector-kondigt-stakingen-aan-treinen-rijden-daags-voor-prinsjesdag-pas-vanaf-8-uur~acd05fef/

Henri Jansen verveelt zich kennelijk.

Werknemers met een zwaar beroep bij NS ?  Wie bedoelen ze dan in godsnaam ?

In iedergeval niet machinisten, serviceverleners of conducteurs.

Die laatste groep zit alleen maar de 1ste klas coupes te bezetten.

Als je NS mederwekers dan menen dat ze zwaar werk hebben, oefff. Eerder stoppen met werken dat kan, lever dan 15% loon in om dat te bekostigen. Probleem opgelost.

 

Ga gewoon aan het werk. Typisch dat altijd van oudsher typische overheidsbedrijven staken. Abtenarenmentaliteit zit er nog steeds in.

 

 

De onregelmatigheid maakt mensen kapot. Ze zetten soms minimale rust tussen onze diensten in. Ik heb weken dat ik aan t begin van de week dag diensten heb en aan t einde van de week nachten, en de week erna weer dagdiensten. Het schommelt continu.

 


Mensen die in de zorg werken doen het niet voor het geld want dan hadden ze honderden andere minder intensieve banen kunnen kiezen. Het gaat om het helpen van mensen (Correct me if I'm wrong @Rene74), als je echt houdt van het werk dat je doet maakt onbetaald overwerken eigenlijk helemaal niet zo veel uit…

Voorbeeldje: Ik was afgelopen weekend in Groningen. Vanuit Breda met de trein. Op de hele heenreis geen personeel ontmoet. De dag erna, op de terugreis zondagavond: gelijk bij vertrek uit Groningen controle. Verder de gehele reis naar Breda, met overstap in Zwolle, weer helemaal geen personeel gezien. Dan vraag je je toch wel af wat ze toch allemaal aan het doen zijn op de trein.

 

 

De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Zo had afgelopen vrijdag in trein 2971 de conducteur het druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist. 

Deze opmerking vind ik zeer ongepast. Misschien heeft de machinist wel iets meegemaakt waardoor die de aanwezigheid van de hc nodig heeft. Je bent goed in vooroordelen, heb een keer het lef om mij op te zoeken in de trein en dan zo te praten over mij en mijn collega's. In plaats van alleen maar achter een toetsenbord 😉 


......Zo had afgelopen vrijdag in trein 2971 de conducteur het druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist......

Beetje triest @wsm om dit zo te doen met dag en treinnummer. Er zijn ook technische redenen waarom de conducteur voorin zat.

Verder laatst in een trein waarbij er door een eerder incident geen conducteur aanwezig was, maar wel een machinist met leerling machinist. De "echte" machinist sloot telkens de deuren en ging  natuurlijk gelijk weer voorin zitten waarna er vertrokken werd. En dat bij elk station. En laat die kleding van machinist en conducteur nou erg op elkaar lijken.......


Reageer