beantwoord

werkzaamheden Amsterdam - Zaandam en metro

  • 16 April 2023
  • 7 reacties
  • 278 Bekeken

Reputatie 6

Deze vraag is vaker gesteld maar ik kan het niet zo snel terugvinden.

Er zijn werkzaamheden tussen Amsterdam en Zaandam. Vandaag ga ik naar Amsterdam vanuit Alkmaar. Al even gepland en hou al de hele week de app in de gaten en plan de reis op dag van vertrek opnieuw ;)

Tot 13.00 is er de optie om met een omgeleide intercity te reizen. So far, so good.

Terug zit ik echter met een stukje Noord-Zuid lijn. Er staat in de app niks over hoe dit werkt qua kosten en inchecken. Het houdt op bij de aankondiging alternatief vervoer.

Nb: Metrolijn 52 stopt op loopafstand vanaf de locatie waar ik mogelijk mijn terugreis ga aanvangen dus ik snap dat ik vanaf die opstaphalte geen recht heb op vergoeding en is het denk ik slimmer maar door te reizen naar Noord.

Maar stel ik zou pas bij Amsterdam cs opstappen, hoe werkt het dan? Betaal ik dan de metro zelf? Of kan ik door een apart poortje zonder in te checken? Ik reis met Flex Dal voordeel.

 

 

Overigens mist in de app ook de balk met verwijzing naar werkzaamheden. Je kan niet op alternatief vervoer klikken. Als de omgeleide intercity er is dan krijg je wel de informatie over werkzaamheden.

 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 16 April 2023, 11:03

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Lies87, ik heb dit even voor je nagevraagd.

Er staan op de metrostations Noord en Centraal Station voor metro 52 poortjes open. Op Centraal gaat dit om enkele poortjes aan de centrumzijde én de IJ-zijde. Wanneer je door de werkzaamheden moet omreizen met metro 52 tussen Centraal Station en Noord, dan is je NS-vervoerbewijs geldig en kun je door de geopende poortjes het metrostation betreden.

Dit geldt helaas niet voor wanneer je je reis aanvangt vanaf een ander metrostation op de Noord-Zuidlijn. Reis je dus vanaf bijvoorbeeld Vijzelgracht, dan dien je wel gewoon in- en uit te checken bij de metro.

Reputatie 6

@Tomas NS Helder! Ik moet nog even kijken vanaf welk metrostation ik terug reis maar dan weet ik wat de opties zijn 

Reputatie 6

Doe je precies wat de reisplanner van je vraagt, wil de bus die er staat niet vertrekken want hij staat 10 minuten later gepland. Zijn voorganger was al vol en dus al 5 min eerder dan gepland weggereden. Ik kwam om 20.22 aan op Zaandam. Doei trein naar Alkmaar. Hallo Zaandam, half uur wachten.

Poortje bij Amsterdam Noord stond open.

Bij Zaandam echter niet. Er stond bij de paal op Zaandam dat je alleen moest uitchecken als je daar de reis wilde beeindigen. Anders niet. Maar bij Zaandam moest ik van personeel inchecken bij de poortjes dus heb nog een gemiste check uit te pakken vrees ik? 

Reputatie 7
Badge +3

Doe je precies wat de reisplanner van je vraagt, wil de bus die er staat niet vertrekken want hij staat 10 minuten later gepland. Zijn voorganger was al vol en dus al 5 min eerder dan gepland weggereden. Ik kwam om 20.22 aan op Zaandam. Doei trein naar Alkmaar. Hallo Zaandam, half uur wachten.

Poortje bij Amsterdam Noord stond open.

Bij Zaandam echter niet. Er stond bij de paal op Zaandam dat je alleen moest uitchecken als je daar de reis wilde beeindigen. Anders niet. Maar bij Zaandam moest ik van personeel inchecken bij de poortjes dus heb nog een gemiste check uit te pakken vrees ik? 

Vrees het wel. Volgende keer vragen of ze poortjes willen openen en als personeel dat zelf niet wilt doen dan via info/servicepaal vragen. De gemiste uitcheck kun je via de klantenservice laten corrigeren bij Flex, als dat niet automatisch gebeurd is.

Reputatie 6

Doe je precies wat de reisplanner van je vraagt, wil de bus die er staat niet vertrekken want hij staat 10 minuten later gepland. Zijn voorganger was al vol en dus al 5 min eerder dan gepland weggereden. Ik kwam om 20.22 aan op Zaandam. Doei trein naar Alkmaar. Hallo Zaandam, half uur wachten.

Poortje bij Amsterdam Noord stond open.

Bij Zaandam echter niet. Er stond bij de paal op Zaandam dat je alleen moest uitchecken als je daar de reis wilde beeindigen. Anders niet. Maar bij Zaandam moest ik van personeel inchecken bij de poortjes dus heb nog een gemiste check uit te pakken vrees ik? 

Vrees het wel. Volgende keer vragen of ze poortjes willen openen en als personeel dat zelf niet wilt doen dan via info/servicepaal vragen. De gemiste uitcheck kun je via de klantenservice laten corrigeren bij Flex, als dat niet automatisch gebeurd is.

Dat had ik gevraagd maar was volgens hen niet nodig omdat dit als overstap werd gezien.

Ik begreep van familie dat het poortje op Noord zaterdag niet open stond… 
 

Reputatie 6

Correctie voor "vergeten check uit" heeft plaats gevonden.

Het blijft een puzzel, dat reizen met wisselend vervoer. Zeker als ene keer wel en andere keer niet een poortje open staat. Vraag me wel af of in Zaandam het poortje nu wel open had moeten staan omdat bij de bus stond dat je alleen moet uitchecken als het je eindbestemming is? @Tomas NS 

Reageer