Wiard schreef:
Dank jullie voor jullie antwoord. Ik heb begrepen dat ik Juli mijn keuzedag op mag nemen ongeacht welke tijd. Vanochtend ben ik ingecheckt voor 9:00 uur en vanavond om 18:00 uur weer terug.
Stel dat ik inderdaad toch moet betalen, vervalt mijn keuzedag dan omdat ik deze wèl opgenomen heb alvorens te gaan reizen?
Welkom bij de NS Community! Waar ik hieronder ‘je/jij’ zeg lees dat als ‘u’ indien gewenst (ik ben 54, een caissière van 15 mag u tegen mij zeggen) 😀
Als je in de spits incheckt wordt een Keuzedag die op je kaart geladen is niet aangesproken (en betaal je inderdaad voltarief).
Bij de eerstvolgende incheck buiten de spits wordt de Keuzedag wél aangesproken, dus je kunt die gewoon later gebruiken. Hopelijk voor een dag met wat langere reizen.
De spitsbeperkingen (inclusief middagspits) in juli en augustus gelden al een paar jaar, en is als het goed is gecommuniceerd.
Je mag een Keuzedag wel vóór 6:30 geldig maken (doordeweeks) en ermee de spits in reizen. Voorheen was dat inderdaad pas na 9:00 en daarna de rest van de dag geldig.