Internationaal reizen met NS Flex dal vrij: conducteur kan abonnement niet zien | NS Community
beantwoord

Internationaal reizen met NS Flex dal vrij: conducteur kan abonnement niet zien

  • 22 February 2021
  • 20 reacties
  • 1202 Bekeken

Dag community,

Ik reis voor mijn studie vaak enkele malen per week op en neer van Amsterdam naar Antwerpen. Daarbij neem ik de internationale IC Brussel.

Ik heb onderzocht wat de goedkoopste optie is voor mij en de keuze viel op een Dal vrij-abbonnement. Juist ook omdat ik niet vaak in de ochtendspits hoef te reizen en de avondspits bij internationale reizen ook binnen de daluren valt. Ik had al NS Flex, dus dit was makkelijk en snel geregeld.

Bovenop mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement koop ik losse internationale tickets via NS International, waarbij ik aangeef dat ik in Nederland 100% korting heb.

Het probleem: bij controle ziet de conducteur dat op mijn ticket dat ik 100% korting in Nederland heb aangegeven, en vraagt om mijn abonnement. Ik overhandig mijn OV-chipkaart en de conducteur scant deze. ‘Reizen op rekening’, krijgt de conducteur te zien. Ik heb hier meerdere aanvaringen over gehad, omdat de conducteur mij ervan beschuldigt dat ik helemaal geen vrij reizen heb. De conducteur zegt dat ik bij de eerste halte in Nederland moet gaan inchecken en wanneer ik hier tegenin ga voert de conducteur op haar/zijn apparaat een ‘correctie’ door waardoor ik alsnog ben ingecheckt.

Vandaag vertelde de conducteur mij dat zij dat zelfs zou mogen doen zonder dat mij te vertellen. Tot nu toe is het gelukkig niet voorgekomen, maar dat is problematisch wanneer ik in de avondspits zou reizen: dan zou die incheck mij geld kosten terwijl ik met mijn abonnement + internationaal ticket recht heb om te reizen.

Vraag: waarom geeft mijn kaart niet gewoon het juiste abonnement aan? Hoe kan ik zorgen dat de conducteur mij niet ‘stiekem’ incheckt en ik straks dubbel betaal?

 

Groeten,

 

Daniël

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 February 2021, 14:28

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

De conducteur zou wel moeten kunnen zien dat u Dal Vrij hebt, of eigenlijk: onbeperkt mag reizen buiten de spits, als hij even op zijn schermpje drukt. Eerst ziet hij dit scherm, inderdaad alleen reizen op rekening, maar als hij dan even daarop drukt, dan ziet hij dit scherm. Daarop is het dus wel te zien.

Die informatie wordt opgehaald uit een achterliggend systeem via een dataverbinding, want op de OV-chipkaart zelf staat inderdaad alleen Reizen op rekening. Dat maakt het mogelijk allerlei wijzigingen bij NS Flex online door te kunnen voeren, zonder dat deze nog bij een kaartautomaat bevestigd moeten worden.

Mocht het voorkomen dat zo'n reis achteraf in rekening wordt gebracht, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice om dit te laten corrigeren, en om een klacht tegen die conducteur in te dienen. Maar hopelijk is het probleem opgelost als u de conducteur er vriendelijk op wijst dat hij de informatie in een volgend scherm kan zien.

(Foto’s afkomstig uit dit topic.)

Ik verwacht dat het systeem hetzelfde werkt als het geval dat wij bv niet kunnen zien welke klasse de kaart angeeft. Stel dat de kaart 2e klas aangeeft, online 1e klas is aangezet, registreren wij dat we de reiziger in de 1e klas hebben aangetroffen en het systeem vergelijkt de registratie met de aanvraag en dan is het in orde. Ik verwacht dat dat ook gebeurd in dit geval. U reist terecht met 100% korting, conducteur registreert, maar systeem ziet dat het klopt. Zou geen problemen moeten geven, maar houdt het advies van @Tochjo voor alle zekerheid bij de hand.

Badge +3

maar systeem ziet dat het klopt

Ik ben bang dat het systeem dat niet kan zien, omdat het internationale ticket los staat van de OV-chipkaart. Het systeem zal alleen zien dat er niet is ingecheckt en een correctietarief in rekening brengen, vermoed ik, omdat het geen weet heeft van het ook getoonde internationale ticket.

Badge +3

Voor de rit naar België dien je met Dal Vrij op maandag-vrijdag wel in te checken, omdat je die dagen geen 100% afgekocht reisrecht hebt. Op zaterdag en zondag kan je dat om discussies/correcties te voorkomen natuurlijk ook beter doen.

Voor de terugweg check je in bij een eerste overstap in Nederland. Dat hoeft dus niet per se in Breda te zijn, maar mag ook in Rotterdam, Schiphol of Amsterdam.

Erg bedankt voor de snelle antwoorden! 

conducteur registreert, maar systeem ziet dat het klopt

Aangezien dat systeem niet kan weten dat ik internationaal reis zal het mij denk ik in de avondspits gewoon laten betalen.

 

De conducteur zou wel moeten kunnen zien dat u Dal Vrij hebt, of eigenlijk: onbeperkt mag reizen buiten de spits, als hij even op zijn schermpje drukt.

Ik snap hem. Kanttekening: ziet/weet de conducteur ook dat ik tijdens een internationale reis wel 100% korting heb tijdens de avondspits?

 

Daarnaast wel een erg vreemd idee dat ik als reiziger/leek de conducteur dan zou moeten uitleggen hoe haar/zijn systeem werkt… Maar erg bedankt voor de tips, ik zal vooral ook mijn reisgeschiedenis in de gaten gaan houden.

 

Het beste,

Daniël

Badge +3

Kanttekening: ziet/weet de conducteur ook dat ik tijdens een internationale reis wel 100% korting heb tijdens de avondspits?

Ik neem aan dat conducteurs op internationale treinen daar wel van op de hoogte zijn, ja. Maar ja, ze zouden ook op de hoogte moeten zijn van NS Flex-abonnementen en de weergave daarvan op hun scherm...

Voor de rit naar België dien je met Dal Vrij op maandag-vrijdag wel in te checken, omdat je die dagen geen 100% afgekocht reisrecht hebt. Op zaterdag en zondag kan je dat om discussies/correcties te voorkomen natuurlijk ook beter doen.

 

Volgens mij krijg ik dan gedoe vanwege een check-in zonder check-uit. Voor de duidelijkheid: ik neem een rechtstreekse internationale IC van Amsterdam Centraal naar Antwerpen Centraal. Waar zou ik dan moeten uitchecken?

 

Voor de terugweg check je in bij een eerste overstap in Nederland. Dat hoeft dus niet per se in Breda te zijn, maar mag ook in Rotterdam, Schiphol of Amsterdam.

Ook voor de terugweg geldt: ik heb een rechtstreekse trein en geen overstap. De situatie die ik omschrijf vindt plaats in de internationale trein.

Kanttekening: ziet/weet de conducteur ook dat ik tijdens een internationale reis wel 100% korting heb tijdens de avondspits?

Ik neem aan dat conducteurs op internationale treinen daar wel van op de hoogte zijn, ja. Maar ja, ze zouden ook op de hoogte moeten zijn van NS Flex-abonnementen en de weergave daarvan op hun scherm...

Tja, die aanname gaat niet helemaal op ben ik bang. Heb inmiddels 3 keer uitvoerig gediscussieerd met een conducteur die beweerde nergens te kunnen zien dat ik een abonnement heb. 

Nog veel vaker word ik overigens bij de controle in het geheel niet gevraagd naar mijn abonnement.

Ik nam aan dat een ‘correctie’ betekent dat ik alsnog word ingecheckt, maar het is dus gewoon een boete. Erg onprettig, ik heb de conducteur zelfs op Mijn NS laten zien dat ik een abonnement heb. Dat wordt toch een klacht helaas.

@Daniëlvk 

Gaat het om de Nederlandse Trainmanagers (zo worden onze collega's bij Internationaal genoemd) of gaat het om de Belgische conducteurs of maakt het niet uit?

Het is verre van de bedoeling dat er op deze wijze gehandeld wordt en om een goed beeld te krijgen het intern aan te kaarten, heb ik deze info wel nodig. Kun je me daar nog van voorzien?

Reputatie 5

Voor de rit naar België dien je met Dal Vrij op maandag-vrijdag wel in te checken, omdat je die dagen geen 100% afgekocht reisrecht hebt. Op zaterdag en zondag kan je dat om discussies/correcties te voorkomen natuurlijk ook beter doen.

Voor de terugweg check je in bij een eerste overstap in Nederland. Dat hoeft dus niet per se in Breda te zijn, maar mag ook in Rotterdam, Schiphol of Amsterdam.

Nee Robert, dat klopt niet. Bij internationale reizen check je NOOIT met je OV-chipkaart in- of uit (tenzij het om een los (chip)kaartje uit de automaat gaat). Laten we nou geen fakenews verspreiden, het is zo al ingewikkeld genoeg. :wink: Regel 1 voor internationale reizen: NOOIT handelingen uitvoeren met je OV-chipkaart.

Zie bijvoorbeeld deze pagina:

Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

Zolang je maar een kaartje hebt met 40% of 100% korting voor het volledige traject, moet je alleen zorgen dat je de kaart bij je hebt om korting (volgens de internationale spitstijden) aan te kunnen tonen. Dat mag ook best een kaartje Brussel-Groningen zijn (bijvoorbeeld); dan hoef je tot Groningen niet in te checken. Het enige “probleem” dat dan nog kan ontstaan is dat je op een Nederlands station een poortje moet openen. Dat doe je NOOIT met je OV-chipkaart, maar altijd met de barcode op je kaartje. Als je met meerdere abonnementen reist die samen de volledige reis afdekken en je dus geen kaartje nodig hebt, kun je daar een aparte barcode voor aanvragen

Uiteraard staat het je vrij om een internationale reis Brussel-Rotterdam te boeken en aansluitend een binnenlandse reis Rotterdam-Groningen uit te voeren door in- en uit te checken. Maar je mag best een internationale reis Brussel-Groningen maken, en dan moet je nergens in- of uitchecken.

 

@Daniëlvk heeft gewoon gelijk en alles goed gedaan. Helaas is het personeel vaak niet goed op de hoogte van alle ingewikkelde regels. 

@Daniëlvk

Gaat het om de Nederlandse Trainmanagers (zo worden onze collega's bij Internationaal genoemd) of gaat het om de Belgische conducteurs of maakt het niet uit?

Vandaag en de andere keren dat conducteurs zeiden dat ik geen abonnement heb, ging het om Nederlandse conducteurs (of train managers dus, zoals jij zegt). Door Belgische ben ik wel eens gecontroleerd maar dat heeft nooit tot discussie geleid.

Fijn om te horen dat je het aankaart!

Badge +3

@umbusko Met 40% korting of voor een reis die in de middagspits begint ga je natuurlijk niet inchecken, dat kost je alleen maar geld.

Maar bij Dal Vrij (of Weekend Vrij of Altijd Vrij) voorkomt het wél precies het probleem dat @Daniëlvk nu heeft, een reis zonder incheck dus. Maar er gaat dus meer mis want er wordt ook een missende ICd toeslag geregistreerd, en dat is dus onzin als je een internationaal ticket hebt.

Op de terugweg ontkom je er niet aan om te reizen zonder incheck, maar dat zouden internationale conducteurs moeten weten. En bij een overstap naar een binnenlandse trein even inchecken doet bij Dal Vrij (en andere vrij reizen abonnementen) geen pijn, tenzij die overstap in de middagspits is natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

Maar er gaat dus meer mis want er wordt ook een missende ICd toeslag geregistreerd, en dat is dus onzin als je een internationaal ticket hebt.

Het internationale ticket is volgens de betreffende conducteur in dit geval niet geldig, omdat die niet ziet dat Daniëlvk een geldig abonnement heeft, waardoor er eigenlijk een nieuw kaartje gekocht moet worden tegen verhoogd tarief (Reis zonder check-in). Dat 'nieuwe kaartje' is geen internationaal ticket dus ontbreekt er ook een toeslag ICD.

En bij een overstap naar een binnenlandse trein even inchecken doet bij Dal Vrij (en andere vrij reizen abonnementen) geen pijn, tenzij die overstap in de middagspits is natuurlijk.

Je wordt hiermee niet benadeeld, maar je moet dan wel weer naar een paaltje of poortje toe lopen om dat te doen. Bij een krappe overstap of als je veel bagage hebt heb je daar helemaal geen tijd voor. 

Reputatie 5

@Robert B 

Het doet geen pijn, maar het is ook niet nodig. Je hebt zelf de keuze of je een internationale reis met overstap binnen Nederland wilt maken of een internationale reis + binnenlandse reis. :slight_smile: Plus wat loklok8 zegt.

 

Het echte probleem is niet die reis zonder incheck, maar dat het controlerend personeel denkt dat die reis zonder incheck een probleem is, zich niet laat overtuigen door de juiste tegenargumenten en correctietarieven meent te moeten hanteren. De oplossing lijkt me dan ook dat het personeel beter geïnstrueerd wordt. Als een deel van de reizigers trucs uit gaat halen met in- en uitchecken waar het helemaal niet nodig is, worden conducteurs die de zaak niet scherp hebben alleen maar gesterkt in hun foutieve opvatting dat inchecken nodig is.

@Daniëlvk 

Ik ga het op een intern forum aankaarten. Het gaat dus om onze Nederlandse collega's. Ik hoop dat ik het signaal bij de juiste persoon krijg.

@Robert B

Het doet geen pijn, maar het is ook niet nodig. Je hebt zelf de keuze of je een internationale reis met overstap binnen Nederland wilt maken of een internationale reis + binnenlandse reis. :slight_smile: Plus wat loklok8 zegt.

 

Het echte probleem is niet die reis zonder incheck, maar dat het controlerend personeel denkt dat die reis zonder incheck een probleem is, zich niet laat overtuigen door de juiste tegenargumenten en correctietarieven meent te moeten hanteren. De oplossing lijkt me dan ook dat het personeel beter geïnstrueerd wordt. Als een deel van de reizigers trucs uit gaat halen met in- en uitchecken waar het helemaal niet nodig is, worden conducteurs die de zaak niet scherp hebben alleen maar gesterkt in hun foutieve opvatting dat inchecken nodig is.

 

Het onderliggende probleem is dat men volgens mij veel te veel toeters en bellen aan de OV-chipkaart heeft opgehangen waardoor de reizigers en nu dus zelfs ook het NS-personeel door de bomen het bos niet meer zien. 

Het wordt volgens mij hoog tijd voor een versimpeling van de producten en misschien ook invoering van een OV-chipkaart 2.0. 

Reputatie 5

Hear hear, maar internationaal is het grotendeels gelaten “zoals het was”, in die zin dat je met de OV-chipkaart dus juist niets hoeft te doen behalve hem meenemen als je er een abonnement op hebt staan. Ik weet niet hoe je dat wilt versimpelen, behalve door in- en uitchecken met abonnementen voor vrij reizen (binnenlands) niet meer verplicht te maken - reizen op zicht zoals het altijd was -, maar dát zie ik niet zo snel gebeuren. Bijkomend probleem is dat er sinds de invoering van de OV-chipkaart poortjes geplaatst zijn, waar je dan weer een oplossing voor moet zien te vinden als je in- en uitchecken niet verplicht maakt. Je ziet wat een kunst- en vliegwerk er al toegepast wordt voor internationale reizen en poortjes, dat wordt dan alleen maar erger. :wink:

De OV-chipkaart is eigenlijk alleen handig voor de noch incidentele, noch frequente, binnenlandse reiziger. Incidentele reizigers worden opgezadeld met relatief grote investeringen (OV-chipkaart aanschaffen die binnen een paar jaar weer verloopt, genoeg saldo laden of administratie van Flex bijhouden (iedere maand een overbodige factuur van €0)). Een flinke drempel dus. Frequente reizigers worden opgezadeld met een niet-klantvriendelijk systeem waar ze zich aan moeten conformeren. Je koopt een abonnement voor vrij reizen en moet vervolgens inchecken, uitchecken, bij een overstap op een andere vervoerder in- en uitchecken, facturen in de gaten houden, enzovoorts. Vroeger kocht je je kaart en kon je (bijvoorbeeld) een jaar onbekommerd reizen. Bij controle toonde je je kaart, klaar. In veel landen werkt dat nog steeds zo. En dan de internationale reiziger nog. Nou, je ziet het in dit topic…

Mooi betoog @umbusko : ik ben zelf thuis aan het "werk” en gebruik dit forum puur als afleiding. Heb helaas ook niet de tijd om een dergelijk betoog te schrijven. Dank voor deze bijdrage. Geeft heel goed de problemen weer. Eén kleine aanvulling. Bij noodgedwongen omreizen krijg je ook nog naast extra reistijd extra kosten en wordt je dat ook niet verteld. (voorbeeld als Leiden-Haarlem er door werkzaamheden uit ligt moet je via Sloterdijk reizen en krijg je door het bekende poortjesprobleem aldaar extra kosten gefactureerd). 

Ik heb helaas nog geen terugkoppeling en er is wat doorverwezen, wacht nog op info. Hoop dat het er snel komt.

Reageer