Bij NS Flex staat niet het abonnement zelf op de kaart, maar alleen het generieke product “Reizen op rekening”. Eigenlijk staat dat er twee keer op, een keer voor de trein en een keer voor bus, tram en metro.
De paaltjes en poortjes kunnen bij in- en uitchecken dan ook niet uw abonnement tonen: zij lezen alleen uit welk product er op uw kaart staat, en dat is dus niet het abonnement. Voor de klasse geldt hetzelfde: ook die staat niet op de kaart zelf, maar alleen in een achterliggend systeem.
Deze aanpak maakt het mogelijk om nog na het inchecken van klasse te wisselen, en ook om een abonnement te wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. Maar het is wel iets lastiger om daardoor te weten met welk abonnement en in welke klasse gereisd wordt. En het is inderdaad zaak goed op te letten hoe laat u incheckt.
In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u zien welk abonnement u hebt. Het zien van de klasse van uw abonnement is lastiger. Dat kunt u eigenlijk alleen maar afleiden uit de abonnementsprijs die daar genoemd is. Kennelijk vindt NS het niet belangrijk dat duidelijker zichtbaar te maken, hoewel er vaker over geklaagd is. In welke klasse u reist buiten de tijden dat uw abonnement geldig is, kunt u eveneens zien in Mijn NS, maar dat kan wel ook in de app.
De kosten komen wel in de reishistorie te staan, maar het duurt bij NS Flex enige dagen voordat reizen daar zichtbaar zijn.
OV-fiets is onderdeel van NS Flex, dus u kunt nog gewoon fietsen huren. De kosten daarvoor komen bij de reis- en abonnementskosten op de factuur te staan.