Skip to main content
Antwoord

Opzeggen Dal voordeel abonnement onmogelijk via klantenservice

• May 7, 2025
  • 15 reacties
  • 153 Bekeken

Sinds enkele jaren betaalde ik een dal voordeeluren abonnement voor mijn volwassen dochter. Nu werd de incasso van het abonnement zonder bericht gedaan, en heb ik deze terug geboekt. Ook even gebeld met de klantenservice van de NS. Vier keer. Om het abonnement te beëindigen. Helaas pindakaas, want ivm “de privacy”mocht men dat niet doen omdat het háár kaart was. Ik betaal dat abonnement voor haar, en ik wil niet meer betalen, dus houdt dat gewoon op, toch? Nee dat ging allemaal niet. Dochter heeft het eenmalig zelf geprobeerd en dat ging ook niet want: privacy andersom. Het waren wel háár gegevens, maar aangezien IK de rekening betaalde kon het niet zomaar opgezegd worden. Nou, daar zijn we dan lekker mee. Er is op een gegeven moment iemand geweest die het wel heeft willen beëindigen, maar dan moest mijn dochter de beëindiging ophalen bij het station. Ik zei nog vooraf dat ze dit niet ging doen (er is moeizaam contact) maar dit was de enige hoop. Ik heb de mail ter beëindiging in mijn mailbox zitten. Maar dan het ophalen bij de automaat: het is niet gedaan, en ik krijg de rekening met dreiging van een incassobureau in de mail (hee, nu weet men mij inene wél te vinden!) Ik betaal want ik wil mijn goede wil laten zien en denk ik krijg het wel terug. Nou ik heb vandaag een NS medewerker via de chat gesproken, en ik kan fluiten naar de €71,40! Abonnement is door hun opgezegd, maar ik mag wel het abonnementsgeld betalen voor een jaar! Dit is moeten betalen voor een dienst die niet wordt geleverd en dat is volgens mij wettelijk niet toegestaan. Ik heb de NS medewerker een klacht laten indienen, maar kon geen afschrift van die klacht in mijn mail verwachten. Ik heb dan maar screenshots van het chatgesprek gemaakt als bewijs. Wat-de-fuk is hier aan de hand NS, dit kán gewoon echt niet! Het is ook niet zo dat je gemakkelijk een klacht indient: eerst door 6 hoepels heen en heel veel tijd er aan moeten besteden: ik heb echt andere dingen te doen! En daarbij is het een gegronde klacht: jullie hebben verzaakt om een goede oplossing te vinden voor het beëindigen, en nu ben ik alsnog de löl. Dat kan volgens mij niet helemaal de bedoeling zijn….ik wil mijn geld terug!!

Beste antwoord door Momo

Wie is de contracthouder van het abonnement, bent u dat of uw dochter dat? Alleen de contracthouder kan een abonnement opzeggen. Als uw dochter de contracthouder is kan zij ook de bankrekening wijzigen naar haar bankrekening, dan kan zij verder zelf doen met het abonnement wat zij wil en heeft u er niets meer mee te maken. 

Verder moet een opzegging van een (saldo) abonnement bij een automaat worden bevestigd, pas wanneer het abonnement hiermee van de kaart is gehaald, is het abonnement niet meer actief en is geen betaling meer verschuldigd. Dit bevestigen moet binnen een maand gedaan worden, daarna vervalt de opzegging en moet het abonnement opnieuw worden opgezegd en opgehaald. Wanneer de opzegging opgehaald is bij een automaat ontvangt u naar rato restitutie voor de maanden dat het abonnement nog zou lopen.

15 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • May 7, 2025

Wie is de contracthouder van het abonnement, bent u dat of uw dochter dat? Alleen de contracthouder kan een abonnement opzeggen. Als uw dochter de contracthouder is kan zij ook de bankrekening wijzigen naar haar bankrekening, dan kan zij verder zelf doen met het abonnement wat zij wil en heeft u er niets meer mee te maken. 

Verder moet een opzegging van een (saldo) abonnement bij een automaat worden bevestigd, pas wanneer het abonnement hiermee van de kaart is gehaald, is het abonnement niet meer actief en is geen betaling meer verschuldigd. Dit bevestigen moet binnen een maand gedaan worden, daarna vervalt de opzegging en moet het abonnement opnieuw worden opgezegd en opgehaald. Wanneer de opzegging opgehaald is bij een automaat ontvangt u naar rato restitutie voor de maanden dat het abonnement nog zou lopen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 7, 2025

Hoi Momo, ik weet niet wat er bedoeld wordt met contracthouder. Als ik inlog op mijn pagina kan ik haar kaart zien en wordt ook de betaling ervan via mij gedaan.De NS weet mij ook voor de betaling te vinden gezien de mail. Maar omdat mijn dochter meerderjarig is mag er een hele hoop zomaar niet ivm de privacy. En als je een dochter hebt die dwars is en niet wil meewerken, of er is geen contact mogelijk, wat dan??? Gewoon maar tot in lengte van dagen blijven betalen omdat de situatie niet gewijzigd kan worden? Je zit gewoon vast in een loop, en van menselijkheid is nergens meer iets te bespeuren. Als de computer zegt dat het niet kan, heb je pech. Daarbij: de NS heeft het contract nu beeindigd, en wil wel de €71,40 van het abonnement hebben. Dat betekent dat men verwacht dat er voor een heel jaar betaald wordt voor een dienst, die niet geleverd gaat worden. Daar krijg ik diepe frons rimpels van...dat mag naar mijn mening juridisch niet.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • May 7, 2025

Hi Vera78! Als je niet de contracthouder bent, maar wel betaald en je dit redelijkerwijs niet aan kunt passen in overleg met de contracthouder, dan kun je de betaling blokkeren. De contracthouder krijgt dan een verzoek om de betaling te voldoen. Doet de contracthouder dit niet? Dan wordt het abonnement vanzelf geblokkeerd en beëindigd worden. De contracthouder is verantwoordelijk voor de betaling van het abonnement. Openstaande facturen dienen door de contracthouder dan nog steeds voldaan te worden. 

De NS Klantenservice kan en mag je inderdaad niet verder helpen met het opzeggen van het abonnement van een ander, ook al is dit een familielid. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Je kunt het zelf opzeggen via https://www.ns.nl/abonnementen/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten

Dat moet wel bevestigd worden bij een servicepunt (het product moet van de kaart verwijderd worden). Op de buitenkant van bussen en trams zit vaak ook een 'servicepunt’ (haal hier uw reisproduct op). Hou de kaart daar een seconde of 5 voor.

Je moet inloggen als de contracthouder, dat is het e-mailadres waar de factuurmeldingen op binnen komen (dus ook het bericht over de jaarlijkse verlenging). Kijk eventueel in de spamfolder.

Als je dochter minderjarig was toen het abonnement inging ben jijzelf de contracthouder. Van welk rekeningnummer er betaald wordt doet er niet toe, dat kan het mijne zijn maar dat maakt me nog geen contracthouder.

Ongebruikte dagen van het lopende jaar krijg je terug (binnen een week). Helaas kan de NS dit niet direct verrekenen dus je zult eerst die € 71,40 moeten betalen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 7, 2025

Dat kan dus alleen door de contracthouder. Contracthouder is degene via wiens MijnNS account het abonnement ooit is aangevraagd. Bij een minderjarig kind is dat één van de ouders, er is een schuifje “ik bestel voor mijn kind". Als dit het geval is kan alleen de ouder het abonnement opzeggen. Dat kan dan ook via de door jou gegeven link. 

Was de dochter ten tijde van bestellen meerderjarig dan zal zij via haar eigen account besteld hebben, maar als bankrekeningnummer is dan die van de ouder gekozen omdat de ouder hier nog voor wilde betalen. Als de dochter contracthouder is kan een ouder wel de kaart toevoegen in zijn of haar MijnNS account maar kan dan niet niets wijzigen of opzeggen. Alleen de dochter kan dan het abonnement opzeggen.

Dat moet wel bevestigd worden bij een servicepunt (het product moet van de kaart verwijderd worden). Op de buitenkant van bussen en trams zit vaak ook een 'servicepunt’ (haal hier uw reisproduct op). Hou de kaart daar een seconde of 5 voor.

TS geeft aan dat de dochter dit niet gaan doen. Tja, ongeacht wie de contracthouder is dit is wel nodig om het abonnement van de kaart te verwijderen. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 7, 2025

Hi Vera78! Als je niet de contracthouder bent, maar wel betaald en je dit redelijkerwijs niet aan kunt passen in overleg met de contracthouder, dan kun je de betaling blokkeren. De contracthouder krijgt dan een verzoek om de betaling te voldoen. Doet de contracthouder dit niet? Dan wordt het abonnement vanzelf geblokkeerd en beëindigd worden. De contracthouder is verantwoordelijk voor de betaling van het abonnement. Openstaande facturen dienen door de contracthouder dan nog steeds voldaan te worden. 

Na stornering van de automatische incasso heeft ​@Vera78 een mail gekregen om te betalen. Ook geeft ze aan dat zij de mail ter beëindiging in haar mailbox heeft. Dan is zij toch de contracthouder? Of is het mail adres van ​@Vera78 in het account van de dochter ingevuld?

Probleem is nu dat de dochter die de kaart heeft de opzegging niet wil bevestigen bij een automaat. Als dochter dit wel doet binnen een maand wordt nog een deel van het betaalde bedrag terug betaald. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

In dit geval zou je vewachten dat een moeder wel zou kunnen vragen wie de contracthouder (e-mailadres) dan is. Natuurlijk maar een deel van het e-mail adres. Maar ja, privacy.

Of je laat de dochter bellen/chatten (wat is het juiste e-mailadres)? De meldingen over verlenging zullen toch ergens heen gegaan zijn… Zeg maar waarheen dan. 😥

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 7, 2025

Als dochter de beëindiging niet wilt ophalen dan zou de kaart bij OV-chipkaart geblokkeerd kunnen worden en kan daarna aan NS klantenservice gevraagd worden het abonnement definitief te beëindigen.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • May 7, 2025

Het kan voorkomen dat Vera78 als ouder haar eigen e-mailadres gekoppeld heeft aan het contract dat gekoppeld is aan het account van dochter. Ik kan via dit platform helaas niet meekijken of dit inderdaad het geval is. Wanneer de brief/e-mail inderdaad aan Vera78 gericht is en er niet enkel gebruik wordt gemaakt van het e-mailadres van ouder, dan kan het inderdaad zo zijn dat Vera78 de contracthouder is. 

Ik heb helaas geen oplossing voor het feit dat dochter de beëindiging niet wilt activeren. Wanneer de facturen niet zijn voldaan en overgedragen worden aan het incassobureau wordt het abonnement automatisch geblokkeerd. Dit kan helaas wel meer kosten opleveren. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 7, 2025

Als dochter de beëindiging niet wilt ophalen dan zou de kaart bij OV-chipkaart geblokkeerd kunnen worden en kan daarna aan NS klantenservice gevraagd worden het abonnement definitief te beëindigen.

Dan krijg je denk ik hetzelfde probleem, als de kaart in het OV-chipkaart account van de dochter staat kan alleen de dochter de kaart blokkeren. En als die niet mee werkt schiet je er nog niets mee op. 

Bovendien kan na de blokkering de klantenservice het het abonnement pas definitief beëindigen.wanneer de huidige bestelling tot opzeggen bij de automaat verlopen is, daar staat een maand voor. Dat is dus weer een maand waarvan je geen terugbetaling krijgt en misschien weer hetzelfde gedoe van privacy en kan niet. 

Misschien dan toch maar de gedane betaling weer storneren. Laat NS maar dreigen met een incassoburo. Bij niet betalen, ook niet het incassoburo, wordt het abonnement geblokkeerd en beëindigd, ben je er ook vanaf, al kun je dan wel kosten voor het incassoburo krijgen. Er is nu alsnog betaald en als de dochter de beëindiging niet ophaalt wordt het abonnement over een jaar weer verlengd en krijg je opnieuw dit gedoe. 

Maar de beste oplossing is dat de dochter met de kaart naar een automaat gaat en de opzegging bevestigd. Moeder kan dat ook doen wanneer zij de kaart heeft of daaraan kan komen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Ik denk dat de adviezen allemaal mosterd na de maaltijd zijn, als de vordering inmiddels bij het incassobureau ligt. Rest alleen nog zelf de kaart beëindigen bij OV-chipkaart en dat de dag erna bij de NS melden.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 7, 2025

Ik denk dat de adviezen allemaal mosterd na de maaltijd zijn, omdat de vordering inmiddels bij het incassobureau ligt. Rest alleen nog zelf de kaart beëindigen bij OV-chipkaart en dat de dag erna bij de NS melden.

Zoals ik het lees is na dreigen met incassoburo alsnog betaald. De opzegging is verder al wel in gang gezet door de klantenservice, wat rest is nog dit bevestigen bij een automaat. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Zoals ik het lees is na dreigen met incassoburo alsnog betaald. De opzegging is verder al wel in gang gezet door de klantenservice, wat rest is nog dit bevestigen bij een automaat. 

In dat geval zo snel mogelijk doen (in ieder geval binnen een maand), want voor elke dag later krijg je ca. 20 cent minder terug 😂

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 7, 2025

De kaart bij OV chipkaart beeindigen kan niet ivm privacy: ze is meerderjarig en ik mag daarom niet haar kaart beeindigen (het is geprobeerd). Er is betaald aan de NS. De kaart blijft volgens de mail van de NS geblokkeerd, ook al is er betaald. Naar mijn weten is dat betalen voor een dienst die niet wordt verleend en daarmee illegaal. Er staat in de mail van de NS en ik citeer: “Let op: een betaling voorkomt de overdracht aan het incassobureau en incassokosten, maar de abonnementsbeëindiging is definitief.’ Wtf...

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

De kaart bij OV chipkaart beeindigen kan niet ivm privacy: ze is meerderjarig en ik mag daarom niet haar kaart beeindigen (het is geprobeerd).

De kaart beëindigen kan iedereen, er wordt niet naar je naam gevraagd. Je moet daarvoor wel een Mijn OV-chip account hebben/maken met de kaart daaraan gekoppeld.

Daarna contact opnemen met de NS, het abonnement wordt dan ook beëindigd en je hoeft niet eens naar een automaat.🤣

Zie https://community.ns.nl/abonnementen%2D2/how%2Dto%2Dcancel%2Dyour%2Dsubscription%2Dfrom%2Dabroad%2D17024