beantwoord

Waarom is mijn reis de ene keer duurder dan de andere keer?

  • 23 October 2023
  • 12 reacties
  • 387 Bekeken

Reputatie 3

Ik reis vaak van Eindhoven naar Heerlen en terug. Ik zie in mijn reisgeschiedenis de reizen die ik gemaakt heb met het OV staan maar ik merk dat de prijzen van dezelfde reis soms sterk verschillen. Ik gebruik het Studentreisproduct week vrij (dus weekend korting). Bijvoorbeeld:

Zaterdag 14 Oktober 11:47 - 12:52 - Heerlen naar Eindhoven: €19,30

Zondag 15 Oktober 14:13 - 15:42 - Eindhoven naar Heerlen: €19,30

Zondag 15 Oktober 18:44 - 19:53 - Heerlen naar Eindhoven: €11,58

Donderdag 19 Oktober 15:26 - 16:43 - Eindhoven naar Heerlen: €0,00

Zaterdag 21 Oktober 11:47 - 13:03 - Heerlen naar Eindhoven: €17,10

 

Hier snap ik dus helemaal niks van. Het is logisch dat het donderdag gratis was en in de weekenddagen niet (want SRP week vrij). Maar waarom moest ik het volle tarief betalen voor de bovenste twee reizen? Volgens mij zou ik in het weekend 40% korting moeten hebben (want SRP weekend korting) dus dan zouden die twee reizen ook €11,58 moeten zijn.

Het is logisch dat de derde reis €11,58 is, maar ook weer niet aangezien de andere reizen wel vol tarief waren? Ik heb verder geen wijzigingen gemaakt aan mijn abonnement of een andere ticket gebruikt, alleen heb ik wel mijn saldo voor de tweede reis opnieuw opgeladen omdat hij dit nog niet automatisch deed blijkbaar. Heeft dat er misschien iets mee te maken?

Voor de derde reis heb ik overigens ook samenreiskorting aangezet omdat ik iemand meenam, maar ik weet niet of dit goed gegaan is. Ik ben de abonnementhouder en heb de samenreiskorting knop in de NS app aangeklikt, vervolgens zelf ingecheckt, en daarna mijn medereiziger ingecheckt. Er verscheen geen informatie over de samenreiskorting op het paaltje toen ik de kaart van mijn medereiziger scande, dus ik ga ervanuit dat het op de achtergrond is gebeurd. Heb ik op de een of andere manier mijzelf korting gegeven door de samenreiskorting in mijn NS app te activeren in plaats van in die van mijn medereiziger? Ik vind het een beetje awkward om te vragen of ik hun factuur mag inzien om te kijken of de samenreiskorting ervan af is gegaan.

Ik snap ook niet hoe ze bij de €17,10 terecht komen voor de laatste reis, dat slaat helemaal nergens op. Het volle tarief voor die reis is namelijk €19,30. Dan heb ik dus in de richting van 11,5% korting gekregen?? Waarom precies, dat vind ik erg vreemd. Het klopt gewoon niet.

Overigens als ik er zo naar kijk is het waarschijnlijk voordelig voor mij om een Weekend Vrij abonnment te nemen naast mijn SRP (ook al moet ik dan eenmalig een nieuwe ov chipkaart bestellen en kan het wel verwarring opleveren met twee ov chipkaarten die bijna hetzelfde zijn, behalve de foto misschien), zelfs als ik de korting wel had gehad.

icon

Beste antwoord door Tochjo 23 October 2023, 15:04

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

In uw eerdere topic gaf u aan dat u NS Flex Dal Vrij had en vanaf 1 september met het studentenreisproduct zou gaan reizen. In dat topic is aangegeven dat u NS Flex geheel op moest zeggen, dus niet wijzigen naar NS Flex Basis (= NS Flex zonder abonnement), maar NS Flex echt helemaal van uw kaart moest verwijderen.

Uit uw bericht leid ik af dat dat niet is gebeurd en dat u naast het studentenreisproduct ook NS Flex op uw kaart hebt staan. Dat constateer ik uit het feit dat u in de app nog de optie ziet om Samenreiskorting aan te zetten. De combinatie NS Flex en het studentenreisproduct geeft problemen. Het is de reden dat u soms in het weekend vol tarief moet betalen. U moet NS Flex echt geheel beëindigen en vervolgens deze beëindiging bij een kaartautomaat definitief maken.

Dat u voor de reis op zondag 15 oktober in de avond wel korting kreeg, komt omdat u Samenreiskorting had aangezet voor die reis. Hebt u voorafgaand aan de reis op zaterdag 21 oktober nog een andere reis gemaakt met een andere vervoerder? Dat kan verklaren waarom u iets minder betaald hebt voor die reis.

Als u iemand met Samenreiskorting wil meenemen, hoeft u als abonnementhouder niets te doen anders dan in- en uitchecken met de OV-chipkaart waarop uw abonnement staat. De persoon die meereist, moet Samenreiskorting activeren. Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor alle informatie. Uw medereiziger heeft geen korting gehad op de gemaakte reis op 15 oktober als hij niet zelf Samenreiskorting geactiveerd heeft.

Als u Weekend Vrij neemt, dan kunt u de twee OV-chipkaarten uit elkaar houden met een stickertje erop waarop staat welk product op die kaart staat.

Reputatie 7
Badge +3

Als jij samenreiskorting in de app kunt aanzetten, heb jij blijkbaar ook een flex basis abonnement op dezelfde kaart staan klopt dat? Zoja dan is dat de verklaring voor dat er geen korting wordt gerekend in het weekend. Flex en SRP kunnen niet samen op een kaart, dat gaat zoals je ziet fout.

Wanneer je iemand met samenreiskorting meeneemt, zet niet jij maar de ander samenreiskorting aan bij flex op de kaart, of activeert deze bij op saldo via de automaat of koopt een e-ticket met samenreiskorting. Nu heb jij de korting gekregen en zal jouw medereiziger vol tarief hebben betaald.

Die €17,10 kan het gevolg zijn van een deel reizen met Arriva, die een ander instaptarief hanteert.

Wat jij moet doen is zo snel mogelijk flex opzeggen en van de kaart halen, dan krijg je de 40% korting van SRP in het weekend. Neem je flex weekendvrij dan zal die op een 2e kaart moeten, want Flex en SRP samen werkt niet.

Badge +3

De reis met NS kost (voltarief) inderdaad € 19,30 en met Arriva naar Sittard is dat € 19,66 (€ 5,26 voor Arriva en € 14,40 voor NS).

De € 17,10 zou verklaard kunnen worden door een eerdere treinreis ri. Heelen (Edit: dat was vanuit Landgraaf dus).

Voor wat betreft Flex (dat dus nog op je kaart staat), dat kan je per direct omzetten naar Weekend Vrij.

Je SRP blijft dan doordeweeks gewoon werken, alleen niet op doordeweekse dagen waarop je SRP geen vrij reizen geeft (Bevrijdingsdag, zomerperiode 16 juli - 15 augustus) want dan krijgt het Flex abonnement voorrang. In dat geval zou je Weekend Vrij met doordeweekse dalkorting moeten nemen (€ 3,40 per maand exta) maar dat is nogal overbodig.

Samenreiskorting hoef je als houder van een SRP niet aan te zetten, dat moeten je medereizigers doen (als die Flex Basis of Weekend Voordeel hebben, of Weekend Vrij zonder korting doordeweeks).

Voor het werken met twee kaarten, zet op de achterkant met een stift gewoon welke kaart je SRP is en welke je Flex kaart.

Reputatie 3

In uw eerdere topic gaf u aan dat u NS Flex Dal Vrij had en vanaf 1 september met het studentenreisproduct zou gaan reizen. In dat topic is aangegeven dat u NS Flex geheel op moest zeggen, dus niet wijzigen naar NS Flex Basis (= NS Flex zonder abonnement), maar NS Flex echt helemaal van uw kaart moest verwijderen.

Uit uw bericht leid ik af dat dat niet is gebeurd en dat u naast het studentenreisproduct ook NS Flex op uw kaart hebt staan. Dat constateer ik uit het feit dat u in de app nog de optie ziet om Samenreiskorting aan te zetten. De combinatie NS Flex en het studentenreisproduct geeft problemen. Het is de reden dat u soms in het weekend vol tarief moet betalen. U moet NS Flex echt geheel beëindigen en vervolgens deze beëindiging bij een kaartautomaat definitief maken.

Dat u voor de reis op zondag 15 oktober in de avond wel korting kreeg, komt omdat u Samenreiskorting had aangezet voor die reis. Hebt u voorafgaand aan de reis op zaterdag 21 oktober nog een andere reis gemaakt met een andere vervoerder? Dat kan verklaren waarom u iets minder betaald hebt voor die reis.

Als u iemand met Samenreiskorting wil meenemen, hoeft u als abonnementhouder niets te doen anders dan in- en uitchecken met de OV-chipkaart waarop uw abonnement staat. De persoon die meereist, moet Samenreiskorting activeren. Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor alle informatie. Uw medereiziger heeft geen korting gehad op de gemaakte reis op 15 oktober als hij niet zelf Samenreiskorting geactiveerd heeft.

Als u Weekend Vrij neemt, dan kunt u de twee OV-chipkaarten uit elkaar houden met een stickertje erop waarop staat welk product op die kaart staat.

Oeps.. u hebt denk ik gelijk, ik ga gelijk NS Flex eraf halen, ik dacht dat ik dat al gedaan had maar waarschijnlijk heb ik dan toch op de verkeerde knop gedrukt. Ah ok, nu snap ik het.

Ik wist niet dat er nog iets moest gebeuren met de kaartautomaat, ik zal straks even kijken als ik op het station ben of ik er de optie voor kan vinden.

Oh wacht dat heb ik dan dus ook foutgedaan.. nou ja, is in dit geval niet zo erg, weet ik in elk geval voor de volende keer dat ik de samenreiskorting moet activeren op de ov-chipkaart van de medereiziger.

Ik snap niet hoe het goedkoper kan zijn als ik voorafgaand met een andere vervoerder reis, het volle tarief voor een enkele reis Heerlen - Eindhoven is toch €19,30? Maar goed, u hebt wel gelijk. Ik heb namelijk voorafgaand gereisd met de arriva van Landgraaf naar Heerlen, omdat ik het anders de volgende trein naar Eindhoven moest nemen. Daar heb ik €1,74 voor betaald, dus dan komt het nog niet uit op €19,30..

Dat vind ik een goed plan, anders gaat het bij mij sowieso mis haha. Dankuwel voor de hulp.

Reputatie 3

Als jij samenreiskorting in de app kunt aanzetten, heb jij blijkbaar ook een flex basis abonnement op dezelfde kaart staan klopt dat? Zoja dan is dat de verklaring voor dat er geen korting wordt gerekend in het weekend. Flex en SRP kunnen niet samen op een kaart, dat gaat zoals je ziet fout.

Wanneer je iemand met samenreiskorting meeneemt, zet niet jij maar de ander samenreiskorting aan bij flex op de kaart, of activeert deze bij op saldo via de automaat of koopt een e-ticket met samenreiskorting. Nu heb jij de korting gekregen en zal jouw medereiziger vol tarief hebben betaald.

Die €17,10 kan het gevolg zijn van een deel reizen met Arriva, die een ander instaptarief hanteert.

Wat jij moet doen is zo snel mogelijk flex opzeggen en van de kaart halen, dan krijg je de 40% korting van SRP in het weekend. Neem je flex weekendvrij dan zal die op een 2e kaart moeten, want Flex en SRP samen werkt niet.

Volgens mij wel, nadat ik de link van Tochjo heb aangeklikt zie ik dat ik het Flex Basis abonnement kan opzeggen, dus dat is dan waarschijnlijk de reden waarom het fout is gegaan. Ah ok, dankjewel voor het uitleggen, ik denk dat ik het nu begrijp. Ik vond het niet zo duidelijk uitgelegd op de website hoe samenreiskorting precies werkte en hoe ik vooraf kan weten of het goed gegaan is. Ah ok, is dat wat er bedoeld wordt met ‘voorafgaand een reis met een andere vervoerder’? Want dan snap ik het een beetje, al vind ik het nog niet echt logisch, want ik ben begonnen vanuit Landgraaf, maar ik betaal dan voor het traject Heerlen - Eindhoven minder en uiteindelijk is het bedrag zelfs lager dan als ik met de bus was gegaan en in Heerlen had ingecheckt (ik was natuurlijk wel doodop van het rennen haha, dus ik denk niet dat het die paar centen die het scheelt waard is). Toch blijft het een vreemd idee voor mij.

Ah ok, dankjewel, ik zal er dan over na denken of het nuttig is om er een tweede kaart voor aan te schaffen, want ik maak alleen de heenreis richting Heerlen in het weekend. Daarnaast moet ik ook onthouden om mijn andere pas te pakken als ik in het weekend in de bus zit, want mijn SRP geeft daar wel korting voor (als het goed is) en weekend vrij niet.

Reputatie 3

De reis met NS kost (voltarief) inderdaad € 19,30 en met Arriva naar Sittard is dat € 19,66 (€ 5,26 voor Arriva en € 14,40 voor NS).

De € 17,10 zou verklaard kunnen worden door een eerdere treinreis ri. Heelen, maar ik krijg het niet uit de planner als ik bijv. Landgraaf of Eygelshoven kies. Maar goed, er zal vast nog iets ontbreken van de laatste dagen.

Voor wat betreft Flex (dat dus nog op je kaart staat), dat kan je per direct omzetten naar Weekend Vrij.

Je SRP blijft doordeweeks werken, alleen niet op doordeweekse dagen waarop je geen vrij reizen hebt (Bevrijdingsdag, zomerperiode 16 juli - 15 augustus) want dan krijgt je Flex abonnement voorrang. In dat geval zou je Weekend Vrij met doordeweekse dalkorting moeten nemen (€ 3,40 per maand exta) maar dat is nogal overbodig.

Samenreiskorting hoef je als houder van een SRP niet aan te zetten, dat moeten je medereizigers doen (als die Flex Basis of Weekend Voordeel hebben, of Weekend Vrij zonder korting doordeweeks).

Voor het werken met twee kaarten, zet op de achterkant met een stift gewoon welke kaart je SRP is en welke je Flex kaart.

Dankjewel voor de reactie, fijn dat ik nu begrijp wat er is gebeurd. Ik weet niet of het zo’n slim idee is om Weekend vrij op een kaart te zetten met SRP erbij, mij kennende gaat dat sowieso weer fout. Maar het stift idee vind ik wel een goed idee.

Reputatie 7
Badge

Wat betreft een voorafgaande reis met een andere vervoerder: bij NS wordt de volgende tariefeenheid (ongeveer een kilometer) steeds iets goedkoper. Een kortere reis is daardoor relatief duurder dan een langere. NS is zo aardig om daarbij naar je hele reis te kijken en niet alleen naar het stuk dat je met NS reist. Dus als je bijvoorbeeld alleen 10km met de trein reist, betaal je daarvoor meer (de prijs voor die afstand vanaf 0) dan als je eerst nog 5km met de bus hebt gereisd (het verschil in de prijzen voor een reis van 5km en een reis van 15km).

Badge +3

De tariefberekening bij reizen met meerdere vervoerders verloopt nogal ingewikkeld. Zo is een reis van Landgraaf via Heerlen naar Eindhoven in zijn geheel zelfs goedkoper dan de kortere reis van Heerlen naar Eindhoven. Maar de andere kant op geldt dat niet; bij reizen met meerdere vervoerders kost de heenreis meestal iets anders dan de terugreis.

In ieder geval is de prijs van 17,10 euro hiermee verklaard. Als u in de reisplanner een reis plant van Eindhoven naar Landgraaf, vervolgens op Meer prijzen klikt en dan op “toon prijs per vervoeder”, dan ziet u dat NS inderdaad 17,10 euro krijgt van het totaalbedrag.

  

Dus als je bijvoorbeeld alleen 10km met de trein reist, betaal je daarvoor meer (de prijs voor die afstand vanaf 0) dan als je eerst nog 5km met de bus hebt gereisd

De voorafgaande reis moet (bij NS) wel een reis per trein zijn.

Badge +3

Ja, de kosten voor een reis bij Arriva zijn het landelijke starttarief van € 1,08 plus (in Limburg) 22 cent per tariefeenheid/kilometer. Landgraaf - Heerlen is 3 TE dus komt daarmee op € 1,74

Bij NS kost een reis t/m 8 TE € 2,60 (relatief veel), maar als je vanuit Landgraaf komt en vanaf Heerlen naar Eindhoven verder reist (Heerlen - Eindhoven is 95 TE):

Dan mag NS nog de prijs rekenen van de totale reis van 98 TE (dat zou € 19,70 kosten) minus je reeds gereisde 3 TE (die bij NS € 2,60 kosten), en dat is dus € 17,10

Zie de Tarievenlijst pagina 5 en verder.

Een reis Landgraaf - Eindhoven (met overstap naar NS in Heerlen) is dus 46 cent goedkoper dan van Heerlen naar Eindhoven met NS. Stap je op Sittard over van Arriva naar NS dan is het (iets) duurder omdat de kilometers bij Arriva relatief duur zijn.

Reis je van Eindhoven naar Landgraaf dan kost het deel Heerlen - Landgraaf met Arriva maar € 0,49 en dat komt omdat je bij een overstap het starttarief van € 1,08 niet betaalt en omdat je op de kilometers (langeafstand)korting krijgt omdat je helemaal uit Eindhoven komt (en aan NS al € 19,30 betaald hebt bij de overstap).

Succes met het verwijderen van NS Flex, maar dat is simpel genoeg bij een automaat in de supermarkt.

 

Reputatie 3

De tariefberekening bij reizen met meerdere vervoerders verloopt nogal ingewikkeld. Zo is een reis van Landgraaf via Heerlen naar Eindhoven in zijn geheel zelfs goedkoper dan de kortere reis van Heerlen naar Eindhoven. Maar de andere kant op geldt dat niet; bij reizen met meerdere vervoerders kost de heenreis meestal iets anders dan de terugreis.

In ieder geval is de prijs van 17,10 euro hiermee verklaard. Als u in de reisplanner een reis plant van Eindhoven naar Landgraaf, vervolgens op Meer prijzen klikt en dan op “toon prijs per vervoeder”, dan ziet u dat NS inderdaad 17,10 euro krijgt van het totaalbedrag.

  

Dus als je bijvoorbeeld alleen 10km met de trein reist, betaal je daarvoor meer (de prijs voor die afstand vanaf 0) dan als je eerst nog 5km met de bus hebt gereisd

De voorafgaande reis moet (bij NS) wel een reis per trein zijn.

Dit verklaart het echt helemaal, dankuwel voor de uitleg. Ik moet zeggen, het blijft een ingewikkeld en vreemd systeem, maar nu kan ik het een beetje begrijpen in elk geval.

Reputatie 3

Ja, de kosten voor een reis bij Arriva zijn het landelijke starttarief van € 1,08 plus (in Limburg) 22 cent per tariefeenheid/kilometer. Landgraaf - Heerlen is 3 TE dus komt daarmee op € 1,74

Bij NS kost een reis t/m 8 TE € 2,60 (relatief veel), maar als je vanuit Landgraaf komt en vanaf Heerlen naar Eindhoven verder reist (Heerlen - Eindhoven is 95 TE):

Dan mag NS nog de prijs rekenen van de totale reis van 98 TE (dat zou € 19,70 kosten) minus je reeds gereisde 3 TE (die bij NS € 2,60 kosten), en dat is dus € 17,10

Zie de Tarievenlijst pagina 5 en verder.

Een reis Landgraaf - Eindhoven (met overstap naar NS in Heerlen) is dus 46 cent goedkoper dan van Heerlen naar Eindhoven met NS. Stap je op Sittard over van Arriva naar NS dan is het (iets) duurder omdat de kilometers bij Arriva relatief duur zijn.

Reis je van Eindhoven naar Landgraaf dan kost het deel Heerlen - Landgraaf met Arriva maar € 0,49 en dat komt omdat je bij een overstap het starttarief van € 1,08 niet betaalt en omdat je op de kilometers (langeafstand)korting krijgt omdat je helemaal uit Eindhoven komt (en aan NS al € 19,30 betaald hebt bij de overstap).

Succes met het verwijderen van NS Flex, maar dat is simpel genoeg bij een automaat in de supermarkt.

 

Dankjewel voor de wiskunde achter het tarief. Heel klantvriendelijk allemaal haha :)

Dus als de prijs het belangrijkste is, op korte afstanden Arriva, op langere afstanden NS. En nog voordeliger als je nog een reis voorafgaand aan de overstap hetbt.

Dankjewel, ik moet nu alleen nog een nieuwe OV chipkaart met Weekend Vrij bestellen.

Badge +3

Dankjewel, ik moet nu alleen nog een nieuwe OV chipkaart met Weekend Vrij bestellen.

Je zou Flex Basis op je huidige kaart gewoon kunnen omzetten naar Flex Weekend Vrij, dat werkt eigenlijk prima alleen niet op een doordeweekse feestdag zoals Bevrijdingsdag en ook niet in de zomerperiode voor studenten van 16 juli t/m 15 augustus.

Reageer