Skip to main content

Opnieuw: aansluitingen Zwolle

  • 30 May 2024
  • 10 reacties
  • 226 Bekeken

Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was. 
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op. 
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De aansluitende trein laten wachten betekent dat er nog meer vertragingen kunnen ontstaan en dat andere reizigers een aansluiting gaan missen. 

Spijtig dat dit je is overkomen, Kus_Theo. In dit topic hebben andere leden antwoord gegeven waardoor dit kwam.

Reputatie 5

Vanmorgen in Zwolle om 10.45 wéér mis. Bijzonderheid was, dat voor beide IC-diensten (Amersfoort/ Lelystad/Leeuwarden/Groningen) slechts één spoor beschikbaar was. 
en omdat IC-Groningen nu eenmaal eerder vertrekt dan IC-Leeuwarden, mocht deze als eerste binnenkomen en werd mijn trein even opgehouden. En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. En, in the end door een missende busaansluiting, levert me dat 1 uur vertraging op. 
Wanneer leren de dames en heren van NS-reizigers nu eens een keertje wat service is?

Normaal gesproken kun je op spoor 6 en spoor 7 meestal moeiteloos overstappen bij station Zwolle richting Groningen en Leeuwarden. 

Waarom was er één spoor beschikbaar? Het is duidelijk dat NS bepaalde afwegingen heeft gemaakt. Richting Groningen zijn er andere aansluitingen op Arriva verbindingen. 

Het is wel vaker zo dat treinreizigers richting Leeuwarden en Groningen op spoor 6 en 7 de aansluiting missen als de vertraging redelijk groot is. Alternatief zijn dan de Sprinters richting Leeuwarden (vanaf Lelystad) en Sprinters richting Groningen. 

 

Reputatie 2

Spijtig dat dit je is overkomen, Kus_Theo. In dit topic hebben andere leden antwoord gegeven waardoor dit kwam.

Ik ben overigens benieuwd, hoe dit de rest van de dag ging, want dit patroon heeft zich natuurlijk 2x per uur herhaald, zolang als spoor 7 niet beschikbaar was voor de ‘normale’ gang van zaken. Zat er regie op? Of was dit een afweging van het treinpersoneel van de eerst vertrekkende trein? 

Overigens kan perronlengte ook een rol spelen, maar dat was in mijn situatie niet het geval (2x 6)

Ik ben bang dat ik niet genoeg inzage heb om daar echt een antwoord op te kunnen geven. Uiteraard mag je er wel vanuit gaan dat er samenwerking is geweest tussen regie en treinpersoneel.

En zie: IC-Groningen vertrok ‘geheel volgens dienstregeling’, een flink aantal reizigers verbrouwereerd achterlatend. 

Als deze IC zou wachten (mits daar een spoor voor beschikbaar is) missen veel meer reizigers in Groningen hun aansluitingen op de regionale treinen.

Voor de reizigers in Zwolle die de IC naar Groningen missen is er daarnaast vrijwel meteen nog aansluiting op de sprinter naar Groningen zodat de vertraging beperkt blijft tot een kwartier. Niet ideaal maar voor de meeste reizigers te overzien. Alleen met een busaansluiting kan het natuurlijk veel slechter uitpakken.

 .....Het is duidelijk dat NS bepaalde afwegingen heeft gemaakt......

Dit is zoals wel vaker wordt gedacht, maar de afhandeling van treinen ligt bij ProRail.

Het treinpersoneel volgt dat op volgens de regels. Dat houd dus in, zo gauw er door ProRail toestemming wordt gegeven voor vertrek (sein uit de stand stop) en het is vertrektijd, dan wordt er vertrokken.

Dat is een misverstand, ProRail is misschien eindverantwoordelijkheid maar de NS en ProRail dienen op dit gebied samen te werken, zo staat dat omschreven in de concessie. Beide partijen kunnen dus het initiatief nemen en moeten vooral niet naar elkaar gaan wijzen of wachten tot de ander het initiatief neemt.

We

Dat is een misverstand, ProRail is misschien eindverantwoordelijkheid maar de NS en ProRail dienen op dit gebied samen te werken, zo staat dat omschreven in de concessie. Beide partijen kunnen dus het initiatief nemen en moeten vooral niet naar elkaar gaan wijzen of wachten tot de ander het initiatief neemt.

Op zich waar, maar er valt in dit geval weinig initiatief te nemen omdat door het enkelspoor de speling in Deventer vrijwel nul is. Wachten in Zwolle betekent in Deventer vrijwel automatisch vertraging voor de trein richting Zwolle. Overigens onbegrijpelijk dat ProRail zo hardnekkig aan dat stukje enkelspoor tussen Deventer en Olst vasthoudt..

Dat is een misverstand, ProRail is misschien eindverantwoordelijkheid maar de NS en ProRail dienen op dit gebied samen te werken, zo staat dat omschreven in de concessie. Beide partijen kunnen dus het initiatief nemen en moeten vooral niet naar elkaar gaan wijzen of wachten tot de ander het initiatief neemt.

Samen gewerkt zal er zeker, maar qua treinenloop beslist uiteindelijk gewoon ProRail, en in de praktijk door de ProRail Treindienstleider, deze heeft het complete overzicht in een heel gebied en neemt in die hoedanigheid gewoon de beslissingen.

De toestemming voor het overnemen van een aansluiting bij vertragingen kan dan ook alleen door ProRail (lees Trdl) genomen worden. Dan wordt het treinpersoneel door ProRail opgedragen te wachten, zo niet, dan zal personeel van een vervoerder gewoon volgens dienstregeling vertrekken.

Reageer