Wanneer noodrem gebruiken? | NS Community
beantwoord

Wanneer noodrem gebruiken?

  • 13 March 2014
  • 13 reacties
  • 28432 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Bij de noodrem in de trein hangt altijd een sticker dat misbruik bestraft wordt. Ook staat erop dat je de noodrem nooit in tunnels moet gebruiken. Ik vraag me echter af, wat zijn wel momenten dat het verstandig is de noodrem van een trein te gebruiken?

Ook heb ik wel een gehoord dat het bij medische noodgevallen niet handig is om de noodrem te gebruiken, omdat stations veel beter bereikbaar zijn voor hulpdiensten dan een stuk spoor midden in een weiland/bos. Klopt dat?
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 March 2014, 14:52

Bekijk origineel

13 reacties

Bij de noodrem in de trein hangt altijd een sticker dat misbruik bestraft wordt. Ook staat erop dat je de noodrem nooit in tunnels moet gebruiken. Ik vraag me echter af, wat zijn wel momenten dat het verstandig is de noodrem van een trein te gebruiken?

Ook heb ik wel een gehoord dat het bij medische noodgevallen niet handig is om de noodrem te gebruiken, omdat stations veel beter bereikbaar zijn voor hulpdiensten dan een stuk spoor midden in een weiland/bos. Klopt dat?


Hallo Jelte,

Over het gebruik van de noodrem heeft NS een speciale pagina op de website staan.

Daarin staat o.a. "Alleen als er direct gevaar dreigt, mag u aan de noodrem trekken."

Op zich een lekker rekbaar begrip.Zelf zou ik (zelfs als voormalig hulpverlener) niet eens zo direct gevallen weten te bekenden waarin het verantwoord of nodig is aan de noodrem te trekken.
Je zou kunnen denken dat tijdens het rijden spontaan een deur open vliegt, waardoor er gevaar is voor passagiers om uit de trein te vallen. Het lijkt mij dat je dan beter aan de noodrem kunt trekken.

En als er brand uitbreekt en er is geen direct gevaar, kun je de trein beter door laten rijden tot een station of overweg, in ieder geval een plaats waar de brandweer er makkelijk bij kan.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook als er iemand onwel wordt. Je merkt dat zelf al op.
In dergelijke gevallen kun je beter hetzij zelf, hetzij door een medepassagier de conducteur (laten) waarschuwen. Hij staat in contact met de machinist en de verkeersleiding, zodat zij in onderling overleg de beste strategie kunnen bepalen.

Want ja, brandweerwagens en ambulances hebben doorgaans nog wel eens moeite om door weilanden te rijden - soms drassig, sloten, zware voertuigen, etc. Bovendien ligt bijna overal wel een sloot tussen de spoorbaan en de weilanden.

En natuurlijk als een brand onbeheersbaar wordt en en er paniek uitbreekt dan is het een keus. Aan de noodrem trekken en midden in de middle of nowhere terechtkomen of toch proberen in een andere wagon te komen en de rit nog een stukje uitzitten.
Als het erop aankomt is de conducteur - zoals hiervoor al aangegeven - daar leidend in.

Voor mijzelf heb ik altijd het idee dat die noodrem-handgrepen er in zitten omdat dat nou eenmaal voorschrift is en om in voorkomende gevallen voetbalsupporters een pleziertje te gunnen.

Laat die noodrem de noodrem, probeer paniek te voorkomen, waarschuw de conducteur of bel eventueel zelf 112 en geef deur waar de trein rijdt, in welke richting en wat er aan de hand is. De alarmcentrale kan dan weer met de verkeersleiding van NS (en via hen met de machinist en conducteur) overleggen wat de beste strategie is.

Tsja, springen de ramen en deuren er spontaan uit..... dan heb je geen keus, dan hang je aan die noodgreep.

Vr. gr.
Hans

P.S. Dit "verhaal" heb ik meer geschreven vanuit mijn inzicht en ervariingen als voormalig hulpverlener.
Hoi Hans,

Ik kan het grotendeels alleen maar beamen. Het is inderdaad een lastig begrip ja, de noodrem. Toch wil ik nog iets extra aanvullen, waar veel reizigers misschien niet zo snel aan denken.

Het wil helaas heel zelden voorkomen dat een reiziger of koffers tussen de deuren zitten, terwijl deze worden gesloten. In principe ziet de betreffende hoofdconducteur dit of de machinist krijgt niet zijn melding dat alle deuren veilig zijn gesloten.
Toch wil ik reizigers vragen als ze zien dat er iemand tussen de deuren terecht komt, direct aan de noodrem te trekken, zodat de trein geen kant op kan. De conducteur en machinist weten allebei dat er iets niet goed is en zullen het meestal zelf al gezien hebben, maar in dit soort gevallen kan je het niet veilig genoeg doen. Bij andere problemen zou ik inderdaad willen adviseren wat Hans aangeeft, zoek het treinpersoneel of vraag of er misschien personeel is dat vrij is om hulp en anders bel 112. Mocht je onverhoopt toch de noodrem moeten gebruiken, laat je dan zien waar je bent, denk bij dubbeldekkers aan de balkons, dan wordt je snel gevonden en kan er snel gehandeld worden.

Ik kan over alles alleen maar meespreken wat hier door jullie is gezegd.

Wat mij op is gevallen de afgelopen jaren. Is dat er tegenwoordig minder onnodig aan de noodrem wordt getrokken. Vroeger durfde men nog weleens aan de noodrem te zitten. Wat natuurlijk uiterst vervelend was. Waarschijnlijk waren ze vroeger bang dat wij ons werk niet goed deden en daardoor wilden ze nog even kijken of de remmen het nog wel naar behoren werkten.

Overigens heb ik wel een kanttekening bij brand. Mocht er brand zijn onder een treinstel en de HC doch de machinist heeft dit nog niet gemerkt, om dan ook zo snel mogelijk aan de noodrem te trekken. Je rijdt met een trein vooruit en als de brand aan de buitenkant zit, kan dit redelijk snel uitbreiden als je blijft doorrijden. Dan kan je beter zorgen dat de trein zo snel mogelijk leeg is en dat er geen gewonden vallen.

Al denk ik dat de treinreizigers bij brand, in bv de WC's, zeker snel in paniek raken en dat ze zo snel mogelijk die trein uit willen. En dus maar al te gauw aan die noodrem trekken.

--------------
Overigens heb ik tijdens mijn loopbaan een kleine blunder voorgehad (enkele weken geleden). Ik stond met een VIRM stil op een station en als ik op de Intercity rijd (zeker de VIRM) heb ik nogal gauw de neiging om even een luchtje te scheppen. En als de HC de deuren gaat sluiten, spring ik weer in de cabine. Nu had ik iemand in opleiding. Die had al enige ervaring op de trein, was immers aan zijn laatste dagen bezig. Dus ik had op een moment niet zo goed in de gaten dat hij de remmen had gelost. De VIRM heeft namelijk geen parkeerrem wat de SLT wel heeft. (wij hadden daarvoor op een SLT gereden). Dus de trein begon langzamerhand vanzelf te bewegen. Schijnbaar was er een zeer alerte passagier, die nog geen paar seconde daarna al aan de noodrem had getrokken. Ik zag overigens dat die leerling in paniek schoot en niet wist wat hem overkwam, dus voortaan blijf ik maar weer binnen als ik een leerling mee heb. Zo zie je maar weer dat ik bijna aan het einde van mijn carrière nog altijd bijleer.
-----------

Gr,
Jan
Leuke om zo'n praktijkervaring ook eens te lezen, Jan.
Zo zie je maar, een mens is nooit te oud om te leren, zelfs niet als je MCN bent.

En natuurlijk heb je gelijk over reacties van mensen bij brand.
Elke situatie is verschillend en elk mens reageert weer anders op eenzelfde situatie.
Hoe vaak ik niet iemand die in paniek was geraakt noodgedwongen een flinke tik heb gegeven om ze weer "bij de les" te krijgen; ik heb ze nooit geteld, maar het zijn er helaas wel een paar geweest (leuk vond ik dat overigens niet, maar soms heb je geen andere keus).

Al we ouwe (en nieuwe) herinneringen gaan ophalen, zijn we nog wel even bezig, denk ik zo.

Fijne dag verder

Gr. Hans
Beste Jelte,

Welkom op het NS Service Forum. Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van het topic te vergoten.

Een andere aanvulling op dit topic is deze link. Hierin wordt de 'Veiligheid in het algemeen' besproken.

Interessant om jullie ervaringen te lezen. Jelte, wordt het voor jou ook begrijpelijker?

Vriendelijke groet,
Susan
Hier is de link naar de pagina die Susan net beschrijft.
Reputatie 2
Niet in tunnels gebruiken, maar is het dan niet ongelukkig als er ineens een spontane brand oid is tijdens het wegrijden van Schiphol en de trein dan eerst richting Hoofdrop moet? Geld Schiphol dan als een tunnel?

Ook heb ik wel een gehoord dat het bij medische noodgevallen niet handig is om de noodrem te gebruiken, omdat stations veel beter bereikbaar zijn voor hulpdiensten dan een stuk spoor midden in een weiland/bos. Klopt dat?Klopt. Daarnaast, de trein is soms veel sneller in de buurt van een stad of dorp met eerste hulp services, onafhankelijk van of de trein tussen de bossen of langs een parrellelweg rijdt. Maar je moet voor een keuze denken aan veiligheid en de situatie. Wanneer bijvoorbeeld iemand flauw valt in de trein is de situatie (of de ongelukkige of de medereizigers) niet in accuut gevaar doordat de trein rijdt: de persoon in kwestie kan beter eerst eerste hulp krijgen en de conducteur gewaarschuwd worden. De conducteur of machinist kan in zo'n geval samen met de hulpdiensten de beste keuze maken.
Schiphol geldt inderdaad als tunnel, zo hebben we nog een aantal tunnels in Nederland, ik som ze even op, namelijk:

1. De Velsertunnel
2. De Hemtunnel
3. De Schipholtunnel
4. De Rijswijktunnel
5. De Willemspoortunnel
6. De Barendrechttunnel
7. De Besttunnel
8. De Drontermeertunnel

Vijf tunnels liggen stations zelf in, namelijk tunnel 3 t/m 7. Het is toch lastig in te schatten of je in een tunnel terecht gaat komen of niet, want misschien zit je wel net voor een tunnel en door de remweg zit je dan ineens in de tunnel zelf. Erg lastig inschatten, het enige wat al eerder is vermeld is dat je het treinpersoneel zoekt of vraag of er medewerkers zijn die privé aan het reizen zijn, dan is er zeer vlot met het betreffende treinpersoneel.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/de-trein-11/melden-vervuiling-geweld-via-sms-10357/index1.html#post65604.
Reputatie 1
Badge
Vergeleken met vroeger zijn er in de nieuwere treinstellen veel minder noodremmen en ook veel minder ''zichtbaar'', ik meen heel vroeger zelfs wel bij elke coup'e/zithoek.
Inderdaad geldt dat het vrijwel altijd, als je die keus zou hebben, een trein/metro e.d. bij een echt station te laten stoppen vanwege toegang hulpdiensten. In NL liggen vrijwel overal de stations zo kort op elkaar, dat het eerder een soort grote metro is, voor de trein is uitgerold is er al wel een statie.
Het is inderdaad een heel oud algemeen voorschrift van de verenigde spoorwegen, o.a. om al meer als 120 jaar geleden materiaal makkelijk te kunnen uitwisselen en over elkaars rails te laten rijden. daarom zou in principe ook bvb 1e klas met een gele streep boven de ramen moeten worden aangegeven....
Veel jongere spoorwegmanagers lijken dit soort feiten helemaal niet meer aangeboden te krijgen.
Schiphol geldt inderdaad als tunnel, zo hebben we nog een aantal tunnels in Nederland, ik som ze even op, namelijk:

1. De Velsertunnel
2. De Hemtunnel
3. De Schipholtunnel
4. De Rijswijktunnel
5. De Willemspoortunnel
6. De Barendrechttunnel
7. De Besttunnel
8. De Drontermeertunnel

Vijf tunnels liggen stations zelf in, namelijk tunnel 3 t/m 7. Het is toch lastig in te schatten of je in een tunnel terecht gaat komen of niet, want misschien zit je wel net voor een tunnel en door de remweg zit je dan ineens in de tunnel zelf. Erg lastig inschatten, het enige wat al eerder is vermeld is dat je het treinpersoneel zoekt of vraag of er medewerkers zijn die privé aan het reizen zijn, dan is er zeer vlot met het betreffende treinpersoneel.
nieuw is de Delfttunnel en wat dacht je de tunnels op het HSL traject tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Rotterdam Dordrecht.
@Rhido

Op de HSL kom ik nooit, vandaar dat ik die er niet bij heb gezet, onterecht natuurlijk. Delft is nog niet operationeel en is idd een nieuwe toevoeging ☺
Ik mis nog een bestaande tunnel in lijstje: de Salland-Twentetunnel, f.k.a. combitunnel Nijverdal.

Reageer