IC Brussel ook toeslagvrij met gesplitste kaartjes? | NS Community
beantwoord

IC Brussel ook toeslagvrij met gesplitste kaartjes?


In september reis ik met een groep door België. Op de weg terug reizen we met de IC Brussel tot Breda. Omdat hier de reis eindigt zorgen de deelnemers daarna voor hun kaartje naar huis. De meesten zullen dat doen door in te checken met hun OV-chipkaart. Er zijn ook deelnemers die doorreizen naar Amsterdam. Moeten zij tussen Rotterdam en Schiphol een toeslag betalen? Zij maken op dit traject immers niet meer gebruik van een internationaal kaartje, maar maken wel een internationale reis. Kortom: Is het kaartje of de reis bepalend voor het betalen van de toeslag? De deelnemers kunnen met hun Belgische kaartje wel aantonen dat ze die dag uit Antwerpen zijn gekomen.

icon

Beste antwoord door Aurora NS 5 August 2022, 11:55

Bekijk origineel

25 reacties

Interessante vraag, dat heb ik me ook al eens eerder afgevraagd. Ben benieuwd hoe dit zit.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij geldt het principe dat een dergelijke reis als een geheel wordt gezien. 

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt mij dat als je  in Nederland incheckt met OV chipkaart het niet meer als internationale reis gezien wordt maar als binnenlandse reis en je toeslag moet betalen. Wil je er zeker van zijn dat je geen toeslag moet betalen dan kun je het beste een internationaal ticket naar eindstation boeken.

Goedemorgen Ronbok. Welkom op de NS Community!

MoDe heeft gelijk. Alleen als het internationale ticket de volledige rit overbrugt, dus tot Schiphol, betaal je geen toeslag. Nu er een onderbreking is op Breda en je vanaf daar op een ander vervoersbewijs verder reist dien je de toeslag wel te betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen onderbreking in Breda. Je reist met dezelfde trein verder.

Het is geen onderbreking in Breda. Je reist met dezelfde trein verder.

Ja, maar het is geen doorgaand vervoersbewijs en dan kun je het toch moeilijk als één reis beschouwen. Daarnaast zou je ook een latere trein kunnen nemen vanaf Breda.

Het lijkt me logischer dat het criterium is dat je op het toeslag-traject op een internationaal vervoersbiljet moet reizen.

Ik sluit me aan bij @Aurora NS en @Tamzin.

Reputatie 7
Badge +3

Het is heel goed als doorgaande reis te beschouwen. Het is zelfs zo doorgaand dat je voor en na Breda waarschijnlijk controle krijgt van hetzelfde team. 😀

Het is heel goed als doorgaande reis te beschouwen. Het is zelfs zo doorgaand dat je voor en na Breda waarschijnlijk controle krijgt van hetzelfde team. 😀

Het gaat om het vervoersbiljet, niet wie dat controleert.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi RonBok,

In de voorwaarden wordt gesproken over een internationaal vervoerbewijs, niet over een internationale reis. Als je in Breda incheckt met je OV-chipkaart reis je met de IC Direct niet (meer) met een internationaal vervoerbewijs en zul je de toeslag dus wel moeten betalen.

Reist u met een internationaal vervoerbewijs dan heeft u geen Toeslag Intercity direct nodig.

 

Reputatie 7
Badge +3

De voorwaarden spreken dan voor zich. Het is wel een doorgaande reis maar niet met een doorgaand biljet.

De voorwaarden spreken inderdaad voor zich. Als er op dat gedeelte van het traject wordt gereisd met een internationaal vervoersbewijs is de toeslag niet nodig, omdat deze al verwerkt is in de prijs van het ticket. Hier wordt echter gereisd met een OV-chipkaart op dat gedeelte van het traject. De toeslag is dan dus wel verplicht.

Reputatie 7
Badge +1

Er is dus een evenveel kostende-maar dan wel meer moeite veroorzakende sluip-of eigenlijk dat niet eens-weg.

oals zo ontzettend vaak hier uiteengezet-en staat ook nog ergens op NS-INTern: aldaar kaartje bestelen, evt. korting NS aangeven en printen of op de fone.

ALS je teninste 7 dagen tevoren bestelt dan is er zelfs een voordeeltarief-zonder treinbinding en ook geldig in de spitsen.

Of dan die 2 voor 1 aanbieding nog geldt, mogen anderen uitzoeken.

ALS het een jeugdgroep bereft-dan is er een nog zeer veel voordeliger grote afslag aan prijs met Go1 pass-dan tot Noorderkempen bijkopen.

Reputatie 7

Mochten er mensen zijn die al een afgekocht reisrecht voor Nederland hebben, dan kunnen die wel datzelfde internationale ticket tot aan hun eindbestemming bestellen - met 0% voor het Nederlandse gedeelte. En die hoeven dan geen toeslag te betalen.

Toch ?

 

Het zou me niets verbazen als de toeslag ook daar in verwerkt zit.

Reputatie 7
Badge +3

In zo'n geval is het hele traject gedekt door een internationaal biljet en is geen toeslag verschuldigd. Tenminste, zo leg ik de uitleg van NS van de voorwaarden uit.

Voor zover ik me kan herinneren zijn reizigers met een internationaal biljet altijd vrijgesteld geweest van het betalen van de HSL-toeslag. Dus ook reizigers met 100% korting in NL vanwege volledig afgekocht reisrecht.

Dank allen en met name mrfreeze voor de verwijzing naar de voorwaarden, waaruit eenduidig af kan worden geleid dat het vervoersbewijs (en dus niet de reis) bepaalt of een toeslag op de HSL verschuldigd is. In onze situatie moet dus een toeslag worden betaald. Jammer, maar wel goed dat ik nu duidelijkheid heb.

Badge +3

Dan bestellen de deelnemers die verder dan Breda moeten toch gewoon een internationaal ticket vanuit België naar hun eindbestemming, met bijbehorende korting binnen Nederland?

Je hebt dan én geen ICd toeslag én je mag in de middagspits vanuit Breda vertrekken met de korting die je abonnement in de daluren geeft.

De ov-chipkaart gebruik je dan niet, het internationale ticket opent poortjes.

Beste Robert,

De daluren spelen geen rol, want we rijden op zaterdag terug. Met een groepsreis die in Breda eindigt is het nogal complex (in verband met de verrekening) om degenen die hier prijs op stellen van een internationaal kaartje naar hun thuisstation te voorzien, alleen om de HSL-toeslag te omzeilen. Dat gaan we als organisatie niet faciliteren. We laten het maar zo. Ook jij dank voor je reactie.

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste Robert,

De daluren spelen geen rol, want we rijden op zaterdag terug. Met een groepsreis die in Breda eindigt is het nogal complex (in verband met de verrekening) om degenen die hier prijs op stellen van een internationaal kaartje naar hun thuisstation te voorzien, alleen om de HSL-toeslag te omzeilen. Dat gaan we als organisatie niet faciliteren. We laten het maar zo. Ook jij dank voor je reactie.

 

Alternatief is om niet met ic direct te gaan en uit te stappen in Breda. Daar een gewone ic nemen. Duurt iets langer, maar scheelt toeslag.

Badge +3

Met een groepsreis die in Breda eindigt is het nogal complex (in verband met de verrekening) om degenen die hier prijs op stellen van een internationaal kaartje naar hun thuisstation te voorzien, alleen om de HSL-toeslag te omzeilen. Dat gaan we als organisatie niet faciliteren. We laten het maar zo. Ook jij dank voor je reactie.

Ah, ik wist niet dat het om een georganiseerde groepsreis ging maar dan is het wel logisch om die voor iedereen te laten eindigen in Breda, waarna men zelf mag kiezen hoe ze naar bijv. Amsterdam door willen reizen.

Tip: bij reizen met een ov-chipkaart kan men de ICd toeslag laden bij een rode toeslagzuil op het perron. Dat kost dan € 1,62 (daluren/weekend). Voor naar Amsterdam scheelt dat ca. 40 minuten omreizen via Leiden.

Voor zover ik me kan herinneren zijn reizigers met een internationaal biljet altijd vrijgesteld geweest van het betalen van de HSL-toeslag. Dus ook reizigers met 100% korting in NL vanwege volledig afgekocht reisrecht.

Klopt, en staat ook expliciet op het ticket in dat geval:

 

 

Zelfs op een ticket van NMBS, zoals deze.

 

De route moet wel daadwerkelijk over de HSL gaan, zo slim is de software, hier bijvoorbeeld een ticket Asd-Duitsland:

 

Badge +3

Grijs gebied, want als je na Breda (Rotterdam) verder reist op een (ingecheckte) ov-chipkaart dan zal er bij controle gewoon een ICd correctie volgen, óók als je aantoonbaar uit België komt.

Bij reizen op saldo kan men dat natuurlijk achterwege laten (een UvB van 10 euro). En nogmaals, die toeslag kost € 1,62 dus waar gaat het eigenlijk over? 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Grijs gebied, want als je na Breda (Rotterdam) verder reist op een (ingecheckte) ov-chipkaart dan zal er bij controle gewoon een ICd correctie volgen, óók als je aantoonbaar uit België komt.

Bij reizen op saldo kan men dat natuurlijk achterwege laten (een UvB van 10 euro). En nogmaals, die toeslag kost € 1,62 dus waar gaat het eigenlijk over? 🤔

Waar het over gaat? Doorreizen zonder internationaal ticket en zonder uit of over te stappen en dus een toeslag van €2,70.

Badge +3

Waar het over gaat? Doorreizen zonder internationaal ticket en zonder uit of over te stappen en dus een toeslag van €2,70.

Eh, nee. Doorreizen zonder incheck met een internationaal ticket België - Breda kost je met NS Flex € 20,00 (óók met Weekend/Dal Vrij op een zaterdag, niet inchecken met Altijd Vrij schijnt een uitzondering te zijn).

En daar komt de € 10,00 ICd toeslag nog bij (bij controle tussen Rotterdam en Schiphol).

De trein keert in Breda dus tijd genoeg om daar even in te checken (NS ‘overstap’paaltje met de witte kubus erboven) en de toeslag te laden (rode toeslagpaaltje).

Daar gaat het dus over.

Reageer