Het klinkt best ingewikkeld, en ik kon ook niet echt iets vinden wat mijn vraag beantwoord, dus ik leg de situatie even uit. Mijn zus en ik zijn op vakantie gegaan naar Praag. Toen ik Eindhoven cs - Praha hl.n invulde in de DB site gaf hij aan dat de snelste route via venlo was. Ik heb zelf een NS abonnement (Flex Dal Vrij) en mijn zus reist normaal in Nederland op saldo.
Ik had bedacht dat het waarschijnlijk goedkoper zou zijn om haar samenreiskorting te geven en vervolgens het eerste gedeelte van de rit (dus Eindhoven cs - Venlo) met de ov chipkaart te doen en ik heb dus de internationale ticket vanaf Venlo tot aan Praha hl.n geboekt. Ik ben al eerder via Venlo naar Duitsland geweest, dus ik weet dat de trein naar Duitsland altijd aan het einde van het hele lange platform aan de kant van het stationsgebouw komt, en ik dacht dat we dus sowieso nog even snel langs het stationgebouwtje naar binnnen konden gaan om uit te checken bij de paaltjes.
Uiteindelijk was er iets verandert waardoor de route via Venlo niet meer mogelijk was, ten minste daar kreeg ik een email over van DB. Ik heb toen de klantenservice van DB gebeld om te vragen wat ik moest doen, en de persoon daar heeft me goed geholpen en zei tegen mij dat ik een alternatieve route mocht nemen, hij raadde aan om via Arnhem te reizen.
Dat was dus het plan, al zou ik dan nog steeds tegen hetzelfde probleem als nu aangelopen zijn bedenk ik me net. Helaas was de trein van de NS te laat dus konden we de trein naar Duitsland niet meer redden als we in Den Bosch waren overgestapt. We zijn uiteindelijk via Utrecht naar Amersfoort gegaan en hebben de Berlijntrein weten te pakken.
Toen we in de trein waren heb ik gekeken op de NS app, toen beseften we pas dat we niet hadden uitgechekt. Maar meteen daarna bedacht ik me dat het helemaal niet mogelijk was om uit te checken, niet met de korte overstaptijd die we hadden, en ik had ook nergens paaltjes gezien. Hoe kan ik dit de volgende keer beter doen? Ik blijf erbij dat het goedkoper was om het Nederlandse stuk van de reis met mijn abonnement te doen + samenreiskorting voor mijn zus.
Het rare is dat er nu staat dat de reis van Eindhoven naar Heerlen was gegaan (blijkbaar gokt de NS op basis van reisgedrag waar je naartoe bent gegaan?), ik ga regelmatig met de trein van Eindhoven naar Heerlen dus dan zou ik dat kunnen begrijpen. Ik had gelezen dat de reis gecorigeerd kan worden als ik de klantenservice bel, dat kan ik later wel een keertje doen maar het gaat me er meer om hoe ik dit de volgende keer het beste kan voorkomen.