Exacte incassodatum | NS Community
beantwoord

Exacte incassodatum

  • 4 December 2020
  • 24 reacties
  • 1164 Bekeken

Bij de betaling van mijn maandelijkse Flex factuur viel me iets op. De factuur was gedateerd op 27 november en de incassodatum was volgens de factuur "rond 30 november". Al dagenlang staat de factuur inmiddels in Mijn NS op "betaald" maar het geld wordt volgens de info van de bank (ING) pas afgeschreven op 7 december. Dat is een volle week later dan de aangegeven incassodatum.

Wat ik me afvraag is of de incassodatum die NS bij de factuur opgeeft niet klopt of dat de bank de incasso's pas met een week vertraging doorbelast aan de klant. 

Ben benieuwd of dat bij anderen ook zo gaat.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 December 2020, 12:27

Bekijk origineel

24 reacties

Ik gok erop dat de incassodatum die NS bij de factuur opgeeft niet klopt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je dat zelf ook wel denkt. Ik kijk zelf eerlijk gezegd nooit naar dat soort vooraankondigingen. Ik heb weekend vrij lopen en dat is alles met NS momenteel.

Die vooraankondiging is over het algemeen juist. De werkelijke afschrijving wordt doorgaans een aantal dagen nadat de factuur wordt gepubliceerd uitgevoerd. Soms wijkt dit iets af, afhankelijk van de dag in de week et cetera, vandaar ook altijd “rondom” de aangegeven datum.

Het kan echter gebeuren dat die afwijking in sommige gevallen groter is dan enkele dagen, wat nu dus ook bij jou het geval lijkt te zijn. Wat daar dan precies de oorzaak van is durf ik echter niet te zeggen, dat is iets van financiën.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er later geïncasseerd wordt, prima. Maar het is wel vreemd dat de factuur in Mijn NS al op ‘Betaald’ komt te staan vóór de incasso.

Snap ik. Die status wordt automatisch op betaald gezet, er wordt van uit gegaan dat de geplande incasso ook succesvol wordt uitgevoerd. Pas wanneer dat niet het geval is en de factuur bij ons weer open/onbetaald komt te staan, veranderd die status. Ben het er zelf ook mee eens dat dit erg verwarrend is, maar dat is hoe het werkt. :shrug:

Maar het is wel vreemd dat de factuur in Mijn NS al op ‘Betaald’ komt te staan vóór de incasso.

Daarom vroeg ik me ook af of de vertraging wellicht komt omdat de bank er zolang over doet om de incasso intern te verwerken terwijl die in werkelijkheid al veel eerder is uitgevoerd.

In mijn ervaring gaan incassobatches vooral de laatste jaren juist erg snel, interne verwerking bij de bank zou zeker niet zo lang mogen duren. Ik zet m’n geld er op dat NS zelf loopt te knooien. 

Het klopt dat de incasso gelijk op betaald komt te staan. Na de incasso is er eerst een periode waarin de bank het geld kan terughalen ivm saldotekorten. Daarna heeft de klant nog het recht om de incasso binnen 56 dagen terug te boeken. Als er sprake is van een onterechte incasso (dwz klant heeft nooit een incassomachtiging afgegeven) dan is de termijn voor storneren nog veel langer. (maar dan is er meestal wel ergens sprake van fraude).

Badge +3

Als dat al mogelijk is (incasso vindt plaats maar de bank boekt het later terug wegens saldotekort), waarom krijgt een rekeninghouder dan te zien dat de incasso klaar staat voor 7 december, en dus niet bij zijn rekeningoverzicht bij/af?

Het lijkt er op dat er banken zijn die voor aanstaande incasso’s kijken naar het huidige saldo en aan de incassant (NS) alvast doorgeven dat het oké is om per 7 december een bedrag X te incasseren.

Bij iDeal gebeurt iets soortgelijks, betaling gelukt en het bedrag wordt pas een dag later afgeschreven. Zit daar een weekend tussen, dan kan dat inderdaad op maandag zijn.

Na de incasso is er eerst een periode waarin de bank het geld kan terughalen ivm saldotekorten.

Op het moment van de incasso kan de computer bij de bank het saldo toch in een milliseconde checken en het geld meteen afschrijven of is dat te naïef gedacht? Want wat je eigenlijk zegt is dat er een periode zit tussen de incasso zelf en het moment waarop de bank de saldocontrole en de afschrijving doet. In dat geval zou de vertraging dus bij de bank zitten. 

In theorie mag saldotekort vijf werkdagen duren, in de praktijk kom je daar niet aan. Het problematische is meer, dat je die feedback bij het indienen van de incassobatch niet direct krijgt. Afkeur komt grotendeels naderhand, op een paar na (onbekende rekening o.a.).

 

Zet er nog steeds mijn geld op in dat NS zelf aanlevert met een latere incassodatum.

Na de incasso is er eerst een periode waarin de bank het geld kan terughalen ivm saldotekorten.

Op het moment van de incasso kan de computer bij de bank het saldo toch in een milliseconde checken en het geld meteen afschrijven of is dat te naïef gedacht? Want wat je eigenlijk zegt is dat er een periode zit tussen de incasso zelf en het moment waarop de bank de saldocontrole en de afschrijving doet. In dat geval zou de vertraging dus bij de bank zitten. 

 

Nee ik bedoel als je de eerste  ik dacht 5 dagen na incasso je saldo negatief wordt, de bank alsnog het bedrag kan terugboeken.

Als dat al mogelijk is (incasso vindt plaats maar de bank boekt het later terug wegens saldotekort), waarom krijgt een rekeninghouder dan te zien dat de incasso klaar staat voor 7 december, en dus niet bij zijn rekeningoverzicht bij/af?

Het lijkt er op dat er banken zijn die voor aanstaande incasso’s kijken naar het huidige saldo en aan de incassant (NS) alvast doorgeven dat het oké is om per 7 december een bedrag X te incasseren.

Bij iDeal gebeurt iets soortgelijks, betaling gelukt en het bedrag wordt pas een dag later afgeschreven. Zit daar een weekend tussen, dan kan dat inderdaad op maandag zijn.

 

Hi Robert B: Dit heeft te maken met de verplichte vooraankondigingen die er zijn gekomen naar aanleiding van de invoering van SEPA. Aangezien de incasso in bijvoorbeeld Oost-Europa nog niet zo ingeburgerd was, is er afgesproken dat er voor de daadwerkelijke incasso eerst een vooraankondiging dient plaats te vinden. Ons bedrijf stuurt maandelijks honderden zo niet duizenden van die dingen. (ik werk niet bij een bak maar bij een verz.mij). Als het goed is kan jij ook op je bankrekening de aanstaande incasso's volgen. 

Badge +3

Precies, net als wat Henk zei. NS heeft gewoon de incasso aangeleverd om op 7 december uit te voeren (als vooraankondiging/reservering zichtbaar voor de rekeninghouder).

Dat is verder geen probleem natuurlijk, ware het niet dat op de factuur van 27-11 stond ‘rond 30 november’ (toevallig ook een maandag?).

Verder maakt o.a. ING een soort ‘voorspelling’ voor (steeds dezelfde) bedragen die maandelijks rond dezelfde datum geïncasseerd worden (denk aan zorgpremie of voorschotten energiemaatschappij), maar dat is iets anders en zullen ze niet snel voor NS doen bij wisselende kosten voor Flex.

heel toevallig ontvang ik zoeven dus onderstaande mail. Ik begreep het eerst even niet maar het zijn 4 ov fietsen

 

Beste reiziger,

 

Uw nieuwe factuur 430002496541 staat voor u klaar in Mijn NS, onder ‘facturen’.

Het totaalbedrag is € 15,40.

 

Het door u te betalen bedrag wordt omstreeks 7 december 2020 via automatische incasso van uw rekeningnummer NL** **** **** ***0 79 afgeschreven.

 

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op www.ns.nl/klantenservice of stel uw vraag op de NS Community.

 

Badge +3

Dan zal je wel NS Flex hebben want voor een los ov-fiets abonnement worden al jaren geen e-mails meer gestuurd (hooguit de jaarlijkse verlenging van € 0,01).

Verder maakt o.a. ING een soort ‘voorspelling’ voor (steeds dezelfde) bedragen die maandelijks rond dezelfde datum geïncasseerd worden (denk aan zorgpremie of voorschotten energiemaatschappij), maar dat is iets anders en zullen ze niet snel voor NS doen bij wisselende kosten voor Flex.

De ING maakt een onderscheid tussen "zeker" en "voorspeld". Die van NS komen onder "zeker", ik neem aan zodra datum vaststaat en dat was in dit geval pas vandaag 4 november. Onder "voorspeld" komen vaste maandelijkse betalingen met steeds hetzelfde bedrag. Zodra een voorspelde incasso definitief is aangemeld verhuist hij van "voorspeld" naar "zeker" met eventueel datum en bedrag gecorrigeerd.

Badge +3

Ah, oke ik zit niet (meer) bij ING maar dan heeft NS die dus gewoon vandaag aangeleverd om (zeker) op 7 december uit te voeren. Bedrag mag dan natuurlijk maandelijks iets wisselends zijn.

Waarom dat niet op 30 november gedaan is (zoals op je factuur staat), geen idee… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit wel bij de ING. Dat van “zeker” en “voorspeld” ken ik niet, zie ik niet in bij mijn internetbankieren (via de website, geen app). Wel staat er bij incasso's “Geplande incasso's zie je 1 á 2 werkdagen voordat we ze afschrijven.” 

 

Badge +3

Ik zit wel bij de ING. Dat van “zeker” en “voorspeld” ken ik niet, zie ik niet in bij mijn internetbankieren (via de website, geen app). Wel staat er bij incasso's “Geplande incasso's zie je 1 á 2 werkdagen voordat we ze afschrijven.” 

Dan zijn er voor jou blijkbaar geen aanstaande incasso’s. Bij mij (Triodos) staat het bij Gepland (app, geen screenshots toegestaan) en via de website bovenaan het bij/af overzicht als er iets gepland is.

 

Badge +3

Ik zit wel bij de ING. Dat van “zeker” en “voorspeld” ken ik niet, zie ik niet in bij mijn internetbankieren (via de website, geen app).

Het zit bij het rekeningoverzicht achter de knop “Kijk Vooruit”.

Dan zal je wel NS Flex hebben want voor een los ov-fiets abonnement worden al jaren geen e-mails meer gestuurd (hooguit de jaarlijkse verlenging van € 0,01).

Ik was ook al verrast maar ik heb toch echt geen Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit wel bij de ING. Dat van “zeker” en “voorspeld” ken ik niet, zie ik niet in bij mijn internetbankieren (via de website, geen app). Wel staat er bij incasso's “Geplande incasso's zie je 1 á 2 werkdagen voordat we ze afschrijven.” 

Dan zijn er voor jou blijkbaar geen aanstaande incasso’s. Bij mij (Triodos) staat het bij Gepland (app, geen screenshots toegestaan) en via de website bovenaan het bij/af overzicht als er iets gepland is.

Nu zijn er binnen 1 á 2 werkdagen inderdaad geen aanstaande incasso's, pas op 31 december moet er weer eentje zijn. Onder die tekst staan wel de incasso's die geweest zijn, als laatste €0.01 voor NS OV-fietsabonnement in mei. 

 

Het zit bij het rekeningoverzicht achter de knop “Kijk Vooruit”.

Die kende ik nog niet. Blijkt dat je dat eerst aan moet zetten, dus nu gedaan. Maar moet je wel eerst weten dat er zo iets is, kan me niet herinneren hier bericht van te hebben van ING. Is deze NS community nog voor meer dingen goed dan alleen zaken rond NS. Thanks. Niet dat er veel staat bij mij, want inkomen en vaste lasten gaan via de Rabobank, die een knop “toekomst” heeft waar voorspelde af en bijschrijvingen staan.

 

Wat betreft de incasso datum van NS abonnement, mijn Traject Vrij werd meestal een dag of 3 - 4 na de 25e afgeschreven, maar een enkele keer gebeurde dat pas op de 2e of 3e van de nieuwe maand. Was toen geen Flex abonnement en kreeg geen vinkje “Betaald”. 

"Kijk vooruit” is een analyse op basis van historische informatie, niet daadwerkelijk op basis van voormeldingen. Dat kan ook niet, het wordt pas een werkelijke voormelding als de incassant een batch instuurt.

Badge +3

Snap ik. Die status wordt automatisch op betaald gezet, er wordt van uit gegaan dat de geplande incasso ook succesvol wordt uitgevoerd.

Ehh, nee (althans niet altijd)

In de factuur staat “Het door u te betalen bedrag van € 1,94 wordt omstreeks 14 december 2020 via
automatische incasso afgeschreven”

Mijn bank weet dat nog niet, maar komt vast goed :wink:

Het lijkt er dus op dat NS de factuur op ‘Betaald’ zet zodra de incasso is aangeleverd bij je bank, ook al is de daarbij aangegeven incassodatum zelf pas (in geval van TS een week) later.

Reageer